Ubuntu naast Windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-08 21:22
Beste tweakers,

Ik zit eraan te denken om mij in de wereld van Ubuntu te storten. Het apparaat waar ik over beschik is een Asus Zenbook ux305fa.

Als eerst ben ik van plan om een live boot usb te maken via unetbootin waarna ik mezelf even laat wennen aan de omgeving.

Volgens dit artikel is dat allemaal mogelijk zonder de uefi en legacy boot instellingen aan te passen: http://liliputing.com/201...book-ux305-ultrabook.html

Het enige wat niet direct werkt is de brightness setting via de daarvoor bestemde toetsenbord knoppen.

Mijn laptop heeft maar een 128gb ssd en ik zou, als Ubuntu mij bevalt, de bestaande Windows 8.1 naast Ubuntu willen hebben.

Het eerste probleem waar ik dan tegenaan zou lopen is het herpartitioneren van de bestaande drive om ruimte te maken voor Ubuntu. Ben hier best wel een leek in en vroeg me dus af of ik hier advies over zou kunnen krijgen. Mij lijkt me een 30gb partitie genoeg voor Ubuntu.

Om het zekere voor het onzekere te nemen maak ik een back-up die dan in de recovery partition staat (als het goed is?)

Mijn vraag is echter hoe ik de Windows partitie shrink, zonder dat belangrijke Windows bestanden/partities verloren gaan etc. En moet ik ergens rekening mee houden omdat het een ssd is?

Daarna zullen de volgende stappen volgens dit artikel zijn:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Als laatste stap zal ik de installer op de live usb stick gebruiken en Ubuntu als uefi installeren.

Mijn laatste vraag is op welke manier ik rekening moet houden met bestanden cross platform aangesproken kunnen worden(muziek,films etcetera)

Alle advies en tips zijn heel erg welkom.
Ben zeer leergierig!

Groeten,

Headphoneguy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ben zeer leergierig!

probeer het! zeker toen ik met linux begon, soms bijna dagelijks herinstallatie uitgevoerd omdat weer eens iets stuk gemaakt had, waarvan ik niet wist hoe te herstellen.

maak gewoon goeie backup van je cruciale data, en begin gewoon. beste leer proces wat er is, is in praktijk toepassen :+

30gb is opzich voldoende, voor redelijke installatie met 1001 tools. heb mijn hippie-software op 40gb staan, overige hdd space wordt door windows opgeslokt (ook 128gb ssd)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcman007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 01:21
Voor de ubuntu installatie kan je met de live usb met gparted de windows partitie shrinken. 30 gb is inderdaad meer dan genoeg voor ubuntu en anders kan je het later altijd nog aanpassen met gparted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 13:06

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Als je slechts wat wilt experimenteren en leren (heel goed! Doen!), raad ik je aan een virtual machine met Ubuntu te maken. Download Virtualbox (gratis, open source) en maak daarin een Virtual Machine aan waarop je Ubuntu installeert.

Voordeel is dat je niks met partitioneren hoeft te doen, en omdat alles virtueel draait kan je snel switchen met Windows (ipv dat je moet rebooten). Met file shares kan je eenvoudig bestanden delen tussen de verschillende OSsen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrTinux op 15-07-2015 10:14 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
bedankt voor de reacties.

Om maar zo even in het algemeen te reageren zonder 3 users te quoten:

Ik denk niet dat een virtual box heel optimaal draait op een intel core m5y10. De live usb stick werkt op de default instellingen van de laptop(uefi, legacy boot etc). Dus dat lijkt mij het handigst.

ik zal ook voor een 30gb partitie gaan. de shrink moet dus 30x1024 = 30720 zijn.
Moet dit een ntfs partitie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De ruimte die je vrij maakt moet ongealloceerd zijn, omdat Ubuntu er zelf partities met hun eigen file system van maakt. Standaard krijg je er namelijk nog een swap partitie bij en Linux gebruikt geen Microsoft file system, maar ext4 (of wat je maar opgeeft, er zijn veel mogelijkheden).
De grootte van wat je vrij maakt is niet heel er boeiend als je er wat vanaf wijkt. Mijn root file system heb ik bijvoorbeeld op een 10 GB partitie staan, voor mij meer dan genoeg (heb nog zo'n 25% vrij).

Om je data te 'delen' kan je met Ubuntu gewoon je Windows partitie lezen, dus eventuele muziek die je al in Windows op de schijf hebt staan, is zonder problemen af te spelen in Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:02
headphoneguy schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:18:
Ik denk niet dat een virtual box heel optimaal draait op een intel core m5y10. De live usb stick werkt op de default instellingen van de laptop(uefi, legacy boot etc). Dus dat lijkt mij het handigst.
Ik ben het geheel met mrtinux eens en raad jou ook (streng) aan om virtualbox te gebruiken.
De gedachte / gevoel dat niet optimaal werkt, heeft iedereen met virtualisatie
Maar veel dingen kan je verhelpen door naar de instellingen van je vm te kijken.
Daarnaast kan hiermee veel standaard beginners problemen voorkomen.
Lukt iets niet dan zet je en snapshot terug of gooi je de vmhd weg.
In plaats van dat je straks op zoek gaat op dit forum, hoe je bestanden kan herstellen, enz.

Ik heb liever iets dat meteen goed werkt, om daarna er mee te experimenteren/slopen, dan meteen al iets slopen.
En dan het liefste op een testsysteem, zonder dat daar persoonlijke data op staat.
Dit kan je allemaal met virtualbox regelen.

[ Voor 18% gewijzigd door freyk op 15-07-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ervaring met Linux distros en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:49:
Heb je ervaring met Linux distros en zo?
De TS geeft aan zo goed als geen ervaring te hebben. Is dat verder belangrijk? Lijkt mij niet. Iedereen moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Inderdaad zo goed als geen ervaring. Ik leer echter wel snel, vooral als iets me interesseert.

Ik zal proberen een vm voor Ubuntu aan te maken via virtual box (ook nooit gedaan).
Voorlopig ben ik wel daarmee wel even zoet, wil niet al te grote stappen maken. Daar maak je brokken mee. Gelukkig ben ik iemand die tien keer leest voordat ik wat doe. Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Heb nu een tijdje zitten spelen met ubuntu via vmware. De unity desktop die bij ubuntu kwam vond ik niet heel aantrekkelijk. Hierdoor ben ik aan de slag gegaan met verschillende desktop environments te installeren en te testen. Een paar desktop environments deden het niet (deed de virtual machine rebooten), maar dat komt waarschijnlijk omdat deze environments al gediscontinued waren sinds ubuntu 13.

voorderest beetje gespeeld met gnome, xfce, xubuntu, kde. Op het laatst kwam ik op bepaalde gtk3 themes tegen die ik wilde proberen. Dit moest via tweak tools geactiveerd worden. Toch bleef er een uitroepteken staan bij de shell extensions in tweak tools. Ik had ubuntu 15.04 op vmware, daar zit toch gnome3 dus ook gnome shell extensions bij? Ik wilde namelijk een shell user theme extension installeren.

Dit wil ik vooral installeren zodat ik een mooi theme pakketje kan toepassen.

Edit: heb net het onderstaande gevonden, maar nog niet bekeken of deze instelling in de browser de problemen oplost. Morgen weer een dag.

"If you are using GNOME 3.4 or newer and installation still doesn't work, check to make sure that the "GNOME Shell Integration" plugin is installed and enabled in your browser preferences. Some browsers have a feature, click-to-play, which make it so the plugin cannot start without user intervention. Make sure that either http://extensions.gnome.org is whitelisted for the click-to-play feature, or click-to-play is turned off entirely. Check your browser's help for more details."

[ Voor 26% gewijzigd door headphoneguy op 16-07-2015 22:39 . Reden: nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
De bovenstaande problemen heb ik kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een aparte partitie maakt met ext3 bestandssysteem, dan kan je hier persoonlijke data op zetten die in Linux en in Windows is te lezen en schrijven. (in windows via extern gratis programmaatje, bijvoorbeeld Ext2Fsd).

Enige beperking is windows.
Deze doet nogal laten we zeggen dualboot onvriendelijk. Soms willen betaalde windows updates niet als je niet windows bootloader gebruikt. Ook als je buiten windows op een ntfs partitie schrijft, raakt windows laten we zeggen in paniek.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik raad je eerder af om met een ext3 driver voor Windows te gaan werken. Wil je het beste eruit halen, dan gebruik je een FAT32 partitie, maar zit je weer met bestanden groter dan 4 GB. NTFS is daarnaast dan de beste optie.

Dat bepaalde Windows updates niet geïnstalleerd kunnen worden omdat de bootloader niet van MS is, is echt onzin. Ik heb dat nog nooit gehoord en je hebt tegenwoordig met UEFI daar al helemaal geen last meer van. Grub start altijd al de bootloader van Windows dmv chainloading.

Jeroensky, heb je bronnen om aan te geven dat die updates falen? Zijn het echt MS updates en geen malware shit dat eigenlijk faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Ik heb het maar bij ntfs gehouden om mn media te delen tussen beide systemen.
Ondertussen heb ik al dual boot Ubuntu en Windows 8 geregeld waarbij de grub bootloader voorrang heeft. Alles werkt zoals het hoort te werken. Ik heb echter voorkeur op de gnome desktop, vind de unity niet zo efficiënt, gevalletje persoonlijke voorkeur.

Het enige waar ik tegen aan loop is dat als ik een gnome sessie begint dan werken de fn keys niet meer. Dit gebeurde gelijk bij de eerste sessie gnome. Gnome heb ik geïnstalleerd door "sudo apt-get install gnome shell" en vervolgens "sudo apt-get update. In een gnome sessie werken Fn + volume up/down/mute etcetera niet.
In de instellingen van het toetsenbord staan die toetsen gewoon op default ; volume down = audio lower volume ;
volume up = audio raise volume. In een Ubuntu met unity session doen die toetsen het prima. @hero of time weet je hier een oplossing voor?

[ Voor 16% gewijzigd door headphoneguy op 19-07-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige wat ik kan bedenken, is dat je nog wat mist. Heb je toevallig een meta-package met ubuntu-gnome-desktop oid? Installeer die en je krijgt mogelijk meer packages voor de hele gnome desktop environment, inclusief een service voor je hotkeys.

Zelf gebruik ik altijd Xfce en loop niet zo snel tegen deze problemen aan. Dus sta niet raar te kijken als bovenstaand niet helemaal werkt als verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Ik heb zelf alleen gnome geïnstalleerd door sudo apt-get install gnome-shell. Misschien dat ik daardoor packages mis.

De volgende website geeft aan:
"gnome-desktop-environment: This installs the GNOME Desktop environment, a graphical interface to use on your Debian system. It includes a wide range of applications, including programs for email, messaging, word processing, financial accounting, conferencing, and more."

Zal dit straks even proberen, hopelijk breidt dit mijn gnome-shell uit ipv een nieuwe gnome desktop te creëren.

Edit: de sudo apt-get install gnome-desktop-environment uitgevoerd. De fn keys werken daardoor nog niet, ook niet in gnome classic.

[ Voor 11% gewijzigd door headphoneguy op 19-07-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
@hero of time ik heb nu fn keys problemen kunnen oplossen door in additional drivers wat instellingen aan te passen. Hierdoor haalt mijn systeem wat meer volledige updates binnen. Ik miste inderdaad 1 of andere package.

Alle fn keys doen het nu behalve de brightness keys. Ik heb geprobeerd met xbacklight utility de keys te mappen maar dat lukt niet helemaal: xbacklight -set xx% doet het wel via de terminal.

Als ik command xbacklight -inc 10% map op ´kbdBrightness up´ dan zie ik het schermhelderheid icoontje verschijnen maar de knopjes hebben geen effect. overigens ziet ubuntu de f3 en f4 als helderheid knoppen ipv f4 en f5. Dit vind ik niet heel erg. Maar toch zou ik het fijn vinden als die knopjes zouden werken.

Op internet wordt ik doodgegooid met verschillende methoden maar dat is hardware specific.
Hier nog tips voor?

Edit: ik heb een intel_backlight. Dit heb ik gecontroleerd in een terminal. De volgende ´oplossingen´ hebben mij niet geholpen :
1:
sudo nano /etc/default/grub

change line

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" to

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash video.use_native_backlight=1"

then save and exit and run

sudo update-grub

then reboot

explanation is that acpi adds its own backlight control even if one is already present which is intel_backlight, adding this line forces acpi to use the intel backlight.

2: https://bugs.launchpad.ne.../+bug/1249219/comments/30

PS: de brightness kan wel aangepast worden, maar via een slider rechtsbovenin.
het irritante hieraan is dat als de slider op nul staat dan is het beeldscherm compleet zwart, dus scherm uit.

[ Voor 32% gewijzigd door headphoneguy op 22-07-2015 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meest eenvoudige manier is toch echt via virtualbox (of gelijkaardig). Zo kan je gelijktijdig bij je Windows en je Ubuntu installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
^ als je goed gelezen had, had je gezien dat ik al een stuk verder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-09 22:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Laat maar... 8)7

[ Voor 131% gewijzigd door Techno Overlord op 22-07-2015 00:14 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 22:48

ongekend41

Division Brabant

Enigszins oud maar misschien het je hier iets aan: http://askubuntu.com/ques...oesnt-work-on-asus-laptop

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
@ongekend. Helaas hebben die oplossingen mij niet kunnen helpen.
Heb het zelf enigzins kunnen oplossen door xbacklight commands aan ctrl+f3/f4 te binden. Hiermee kan ik met 2% stapjes omhoog of naar beneden. Het enige nadeel sowieso is dat als ik te ver naar beneden ga dan wil de brightness onder de 0%. Dit betekent een zwart beeld en je moet weer meer op increase drukken dan dat je op decrease beneden 0% hebt gedrukt om weer beeld te krijgen. Dit probleem kan voorkomen als je de decrease knop in houdt en het percentage ver onder de 0 komt.
Pagina: 1