Partitie vergroten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:55

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Ik heb zojuist Windows 8 geinstalleerd op een 40GB partitie maar deze zit rammend vol na de updates (wat ik niet had verwacht...) en nu kan ik geen 8.1 downloaden :+

Ik heb EaseUS Partition Master gedownload en daarmee een extra 35GB unallocated space gemaakt.

Hoe krijg ik dit nu toegevoegd aan m'n C drive?!

Als ik eerst een partitie aan de ruimte toewijs kan ik niets (merge functie is grayed-oud), als ik de ruimte leeg laat kan ik er ook niets mee.

Ik heb na de wijzigingen steeds op 'Apply' gedrukt. Ben ik nou zo stom bezig ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Dat zit toch ingebouwd in Windows 8 of begrijp ik het verkeerd?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
control panel --> computer beheer (via systeembeheer), alles achter je huidige partition verwijderen en dan op de partition in windows zelf de partion vergroten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe dan? Mijn hele 8.1 + updates + programma's is nog geen 30GB bij elkaar.

Neem aan dat je de WindowsUpdate cleanup allemaal al hebt gedraaid incl het verwijderen van System Restore Points?

Zonder kennis hiervan krijgen we over 3 maanden een topic dat je 80GB vol is en je niets meer kan bij-partitionen.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 14-07-2015 21:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ducksy88 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:34:
Ik heb zojuist Windows 8 geinstalleerd op een 40GB partitie maar deze zit rammend vol na de updates (wat ik niet had verwacht...) en nu kan ik geen 8.1 downloaden :+

Ik heb EaseUS Partition Master gedownload en daarmee een extra 35GB unallocated space gemaakt.

Hoe krijg ik dit nu toegevoegd aan m'n C drive?!

Als ik eerst een partitie aan de ruimte toewijs kan ik niets (merge functie is grayed-oud), als ik de ruimte leeg laat kan ik er ook niets mee.

Ik heb na de wijzigingen steeds op 'Apply' gedrukt. Ben ik nou zo stom bezig ?!
diskmgmt.msc

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
extra 35GB unallocated space gemaakt
Vreemd verhaal. Waar heb je dat gemaakt? En hoe? Lucht bakken ofzo? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johnkeates schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:57:
[...]

Uit een ander topic lijkt er een 500GB SSD te zijn gekocht. Deze is blijkbaar gepartitioneerd omdat een of andere dino dit handig vindt in 2015...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:05:
[...]

Uit een ander topic lijkt er een 500GB SSD te zijn gekocht. Deze is blijkbaar gepartitioneerd omdat een of andere dino dit handig vindt in 2015...
Dat is inderdaad in de meeste gevallen niet handig (ook niet m.b.t bitlocker etc), maar goed mijn laptop heeft ook twee partities....wel handig als je bepaalde files bij een herinstall wilt kunnen bewaren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheVMaster schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:16:
[...]

Dat is inderdaad in de meeste gevallen niet handig (ook niet m.b.t bitlocker etc), maar goed mijn laptop heeft ook twee partities....wel handig als je bepaalde files bij een herinstall wilt kunnen bewaren :p
Windows Backup??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Aparte ssds kopen. Veel veiliger.

Ssd1 normale plek.
Ssd2 dvd plek.
Ssd3 msata.
Ssd4 ...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ben je mal... :+ Kan het sneller naar een USB stick kopieeren...daarbij gaat het in mijn geval om ISO's.....installatie files, die wil ik gewoon op een 2nd disk/partitie hebben. Mijn SP3 heeft ook een microSD kaartje van 128Gb...speciaal voor dit soort dingen. Laptop moet overigens ook van de tweede partitie af...want ik ben het met je eens....gewoon hele disk 1 partitie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Snelste oplossing met Powershell
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
PS C:\Windows\system32> get-partition

Disk Number: 0

PartitionNumber  DriveLetter Offset                                        Size Type
---------------  ----------- ------                                        ---- ----
1                            1048576                                     350 MB IFS
2                C           368050176                                 118.9 GB IFS

Disk Number: 1

PartitionNumber  DriveLetter Offset                                        Size Type
---------------  ----------- ------                                        ---- ----
1                H           1048576                                     250 GB IFS

^ in mijn geval moet ik dus mijn C-schijf zoeken (PartitionNumber 2) en DiskNumber 0 gebruiken.
code:
1
PS C:\Windows\system32> Resize-Partition -DiskNumber 0 -PartitionNumber 2 -Size (150GB)

^ dit zou ervoor zorgen dat als er nog ruimte is, dat mijn C-schijf 150GB wordt i.p.v. 118.9GB

Voor topicstarter zou een dergelijk commando dus zijn voor de bestaande 40GB plus de nieuwe 35GB
code:
1
PS C:\Windows\system32> Resize-Partition -DiskNumber 0 -PartitionNumber 2 -Size (75GB)
Heb hier thuis zowel een iSCSI-LUN als een ouderwets CIFS-volume met snapshotting. /care wat er op mijn disk gebeurt; alles lekker redirecten en een ouderwets PowerShell 2.0 script om al mijn applicaties weer te installeren na een clean install (if ever).

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 14-07-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:40:
Hoe dan? Mijn hele 8.1 + updates + programma's is nog geen 30GB bij elkaar.
Ik ben ook verbaasd. Clean install Win8 pro was 14GB, na updates 38...
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:40:
Neem aan dat je de WindowsUpdate cleanup allemaal al hebt gedraaid incl het verwijderen van System Restore Points? Zonder kennis hiervan krijgen we over 3 maanden een topic dat je 80GB vol is en je niets meer kan bij-partitionen.
Windows Update is maar 1,7GB. Is ook opgeschoond.
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:05:
[...]

Als je wijs wilt doen ga je je moeder maar vervelen.
Als je me goed gescreend had had je ook gevonden dat die 500gig SSD nog steeds niet geleverd is... Maar inderdaad, het gaat om een (andere) SSD.
edit: Lees net een mail dat afuture actie ondernomen heeft en na een maand in spanning afwachten krijg ik deze week de 500GB opgestuurd :)

Dat partitioneren niet nodig is anno 2015... Tsja... Old habits die hard. En met een niewe OS install lijkt het me nog altijd makkelijker. Ik ben nooit zo consequent met back-ups :X Maar goed, als ik me wat meer in betere oplossingen had verdiept zou ik nu misschien een andere weg ingeslagen zijn....
johnkeates schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:57:
[...]
Sorry. Iets meer uitleg wellicht handig geweest. De totale schijf was in 2 delen gehakt. Van het grootste deel heb ik die 35 weer afgehaald met behulp van EaseUS Partition Master met als idee (en volgens mij had ik dat ooit al eens gedaan in het verleden) om die extra ruimte dan aan de C:/ partitie te lijmen. Maar dat wil 'ie dus niet doen,
Die laat me de C partitie niet vergroten; alleen verkleinen. Waarschijnlijk door wat hieronderstaat....
Dutch2007 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:36:
control panel --> computer beheer (via systeembeheer), alles achter je huidige partition verwijderen en dan op de partition in windows zelf de partion vergroten...
Hier zit 'm denk ik de crux... Moet de beschikbare ruimte recht achter de te vergroten partitie zitten!? Want dan snap ik ook in 1 keer waar het niet wilde lukken |:( Ik ga er vanuit dat als erergenss op de schijf ruimte beschikbaar is, dat, no matter waar het staat, aan andere partities toegevoegd kan worden.

Lang verhaal kort.... Het is nu gelukt... De D partitie tussen mijn C en unallocated space gegehaald en opnieuw opgebouwd.
Ja dus }:O :|

Probleem nu.... 8 Pro wilt niet updaten naar 8.1 8)7 "Er is iets gebeurd waardoor de installatie van Windows 8.1 niet kan worden uitgevoerd"

Goddomme. What is wrong here :F

man man man.... half uur zoeken, bang dat ik via mn paps een Volume lcense had gekregen of een build die niet ondersteund werd maar het bleek veel makkelijker... De laptop hing niet aan netstroom :F Plug er in hij is ana het dwnloaden.

Had toch makkelijk geweest als dat even aangegeven werd in de foutmelding.

Bedankt iedereen voor de input, ik ga mn Box-o-Shame opzetten en daar bivakkeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Ducksy88 op 15-07-2015 04:52 . Reden: leuk mailtje binnen gekregen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....maar wat zat hem de grootte nu in dan? Als je Windows Updates maar 1.7 GB was. Probeer eens een tool als Treesize (wel ff als admin runnen...anders zie je niet alles). Ik had een EDB file ergens die HUGE was geworden.....in een paar dagen 20-30 GB gegroeit.....maar volgens mij is die bug met een update in Windows 8.1 opgelost, maar ja..je draait Windows 8.0...dus dat zou best het issue kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[b][message=44578047,noline]...Ik had een EDB file ergens die HUGE was geworden.....in een paar dagen 20-30 GB gegroeitd..
Voor de leken; als je standaard Windows installeert, is er een kans dat de Windows Indexing Service automatisch aanstaat en heleboel zaken van je disk(s) gaat indexeren in een EDB-bestand. Aangezien Windows Indexing vaak geen aantoonbare snelheid oplevert, tenzij je zeer specifieke attributes van files wil opzoeken, is mijn advies om dit dus uit te zetten en de mogelijk (grote) EDB-file van disk te mikken.

services.msc -> Windows Search -> Startup Type: DISABLED

@Ducksy88: fijn om te lezen dat je een gedeelte zelf hebt kunnen oplossen incl. wat |:( maar dat ook een andere SSD op weg is. Mogelijk, maar daar kunnen wat meningen over verschillen, kan je http://www.thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/ even doorlezen om een goede performance uit een grote dure SSD te halen. d:)b

Kan me trouwens ook wel voorstellen dat een standaard Windows ook nog een pagefile heeft gemaakt; niet dat ik de technologie niet vertrouw maar sinds Windows Server 2008 heb ik nooit meer een pagefile gebruikt (op mijn eigen apparatuur) en dat scheelt in de initiele inrichting ook vaak 2 tot 12 GB aan ruimte op de default C:

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 15-07-2015 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je aardig wat ram geheugen hebt kunnen hibernate.sys en pagefile.sys ook best wat ruimte in nemen. Zeker als je het virtueel geheugen door Windows laat beheren en je hebt 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Ducksy88 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 03:56:
[...]

Hier zit 'm denk ik de crux... Moet de beschikbare ruimte recht achter de te vergroten partitie zitten!? Want dan snap ik ook in 1 keer waar het niet wilde lukken |:( Ik ga er vanuit dat als erergenss op de schijf ruimte beschikbaar is, dat, no matter waar het staat, aan andere partities toegevoegd kan worden.
werkt imo alleen als je de disk dynamic maakt.. met basic met het er iig aanvast zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Installeer dan liever Windows even opnieuw, want bij het vergroten van de partitie is er kans dat je je alignment verkloot. Dat kan de werking van Windows behoorlijk negatief beïnvloeden.

Tijdens de setup in Windows kun je je partitie zonder problemen vergroten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:12:
[...]services.msc -> Windows Search -> Startup Type: DISABLED
Done! Ik zag zo snel (nog) geen groot EDB bestand maar uit voorzorg inderdaad gewoon maar uit gezet ;)
MAX3400 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:12:
http://www.thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/ even doorlezen om een goede performance uit een grote dure SSD te halen. d:)b
Heb nog wel een uurtje over vannacht, zo even door nemen :) thnx!
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:37:
En als je aardig wat ram geheugen hebt kunnen hibernate.sys en pagefile.sys ook best wat ruimte in nemen. Zeker als je het virtueel geheugen door Windows laat beheren en je hebt 16GB ram.
Ik heb 8GB RAM en mijn Hibernate file was 7GB.

Nu niet meer >:)
Snowwie schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:04:
Installeer dan liever Windows even opnieuw, want bij het vergroten van de partitie is er kans dat je je alignment verkloot. Dat kan de werking van Windows behoorlijk negatief beïnvloeden.
In het verleden heb ik wel vaker met third party software partities vergroot/verplaatst en heel eerlijk is dat bij mij altijd goed gegaan. Ik snap dat áls er een fout in het process zit dat je behoorlijk wat vervelende schade aan kan richten maar gelukkig lijkt alles nu gewoon netjes te werken :)

Thnx voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:37:
Pagefile zou ik iig niet al te klein maken, Windows 8 en 8.1 maken relatief agressief gebruik van het aanwezige fysieke RAM geheugen, er word constant gecached op de achtergrond en als er meer RAM moet worden aangesproken gaat een deel hiervan direct naar de pagefile. Hybernate is inderdaad wel iets wat je gerust uit kan zetten, ik kwam pas een half jaar nadat ik 8.1 gebruikte op mn laptop er achter dat dat ruim 7GB van m'n 64GB bootschijfje opat.. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ducksy88 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 02:43:
Ik heb 8GB RAM en mijn Hibernate file was 7GB.
Check anders ook gelijk even de hoeveelheid schijfruimte toegewezen aan system restore:

Control Panel \ System \ System Protection - optie "configure" drive C.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Ik heb alle bovengenoemde doorgenomen en inmiddels komt de Windows installatie (met paar kleine progs) op 19GB. Klinkt acceptabel en een stuk logischer dan de 40GB van gisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ducksy88 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 04:51:
Ik heb alle bovengenoemde doorgenomen en inmiddels komt de Windows installatie (met paar kleine progs) op 19GB. Klinkt acceptabel en een stuk logischer dan de 40GB van gisteren ;)
Oh kijk, dat is meer dan de helft, geweldig :)

Als je slaapstand hebt uitgeschakeld stel dan ook in Energiebeheer geavanceerd in dat slaapstand niet aangesproken wordt na een aantal minuten. 0 = nooit.
Check ook de instellingen van de knoppen en de klep.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 13:46 ]

Pagina: 1