Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO ICT - Specifieke eisen

Pagina: 1
Acties:

• Stratosphere
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 21:06

Stratosphere

Wie laat zich niet koeieneren?

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben onlangs geslaagd en ga nu de opleiding HBO ICT volgen. Hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig.
Ik heb jarenlang (sinds 2011) gewerkt met de pricewatch: HP Pavilion g7-1120sd (LS474EA) en deze komt nu dan ook aan het eind van het leven. Deze laptop is ook niet geschikt voor de opleiding. Ik hoop dat jullie mij met wat advies kunnen steunen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Laptop gaat gebruikt worden voor de opleiding en vrijetijdsbesteding: PhP, Java, Cisco etc er gaan VM's worden gedraait minimaal 1 met een max tot 4. Een filmpje word zo nu en dan gekeken met een beetje surfen. Een licht spelletje zou fijn zijn voor de verveling: SimCity 4, Hearts of Iron, Cities Skylines niets zwaars en het hoeft ook niet op ultra of wat dan ook. OS heeft geen voorkeur, gok alleen dat windows wat handiger ligt voor de opleiding. makkelijk op te lossen met een dualboot eventueel.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Hier is het lastige, ik krijg de laptop van mijn ouders als examencadeau. Nu betekent dit niet dat er geen budget is. Een laptop die voldoet aan mijn eisen of deze nou 500 of 1500 kost is wat ik zoek. Alleen, ik wil niet onnodig geld uitgeven voor 50gb meer opslag 'omdat het kan'
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Laptop word iedere dag (5 dagen) meegezeuld van huis naar school en weer terug (+- 1:15)
Gewicht is heel belangrijk, niet zwaarder dan 2,7kg is een must ! en accuduur zo lang mogelijk. ik heb er een bloedhekel aan om een laptop iedere 4 a 5 uur op te moeten laden. Grootte tussen de 13 en 15,6 inch. alles onder de 13 is voor mij te klein (jongere broertje heeft een 11.6 inch en heb daar een vergroot glas voor nodig wil ik iets kunnen lezen)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik ben niet gebonden aan een merk, ben op dat gebied en leek, laptop verstand is 0,0.
Van tweedehands ben ik totaal niet vies. (ligt zelfs mijn voorkeur)

Nu heb ik zelf natuurlijk al rondgespeurd (wat voor een tweaker een must is) en heb met een schuin oog met wat andere topics meegelezen, maar ik word er zelf niet echt wijzer uit.
ben onlangs naar de media markt geweest en heb daar de 13 en 15 inch mbP met retina uitgeprobeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik zwaar verliefd ben op het scherm, de looks en het gewicht.

nu heb ik enkele van mijn criteria bij de pricewatch ingevuld : http://tweakers.net/categ...JsTYrUaFgoHhkaOn9h4qLV-AQ maar het is voor mij nog steeds een onoverzichtelijk zooitje

Criteria:
- Tussen de 13 en 15 inch
- MINIMAAL Full HD
- Minimaal 256gb SSD
- Onder de 2,7KG is een must
- verlicht toetsenbord is een pré
- 8gb werkgeheugen minimaal (voor VM's)
- Koel en Stil (geen stofzuiger)
- Strak design (geen 400 usb poorten en diskdrives voor cassettebandjes en nog meer toeters en bellen)

Al om al, de MbP ligt het meest voor de hand. Is dit een verstandige keuze ? :9

Bedankt !

Rock en Rolll en ook nog de samba danst hij met je mee!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-11 11:35
Ik denk dat je persoonlijk niet beter af bent met Mac OSX, ik had namelijk een Macbook en hij maakte onnodig veel kabaal (fans draaiden nog meer) met dualboot helaas..Dus die valt af :( (als je echt een stille laptop wil)
Misschien moet je kijken naar de Asus Zenbook, of Lenovo Yoga?

pricewatch: Lenovo ThinkPad Yoga 15-20DQ0062MH

Van de rest, de macbook blijft wel een super optie... als je er geen gekke dingen mee doet xD.

[ Voor 14% gewijzigd door lindseysew op 14-07-2015 21:09 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

MacBook op HBO-ICT is meestal niet zo handig, je zal toch vaak Windows moeten draaien voor bepaalde programma's. Ik volg ook HBO-ICT en tweetal klasgenoten zijn al overgestapt van hun MacBook naar een 'gewone' laptop. Ze zaten toch al de hele tijd in bootcamp.

Kijk ook even bij Dell, staat vaak niet alles van in de PW. XPS 13 is misschien wel wat?

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 14-07-2015 21:15 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:30

TommieW

Numa numa.

Ik raad je aan om te kijken naar een Asus als deze: pricewatch: Asus N551JQ-CN020H Momenteel gebruik ik de voorganger, een Asus N550JV voor mijn studie systeembeheer. Als je erg royaal RAM aan VM's geeft, wil het wel een krap worden. In het algemeen valt dit wel mee. Je zou hier dan wel even een SSD in moeten schroeven, maar dat valt allemaal wel mee. Deze laptop heeft een HQ CPU. Dit is geen ultra low voltage CPU, dus een stuk sneller.

Verder wil ik je sterk afraden om een MacBook te kopen voor je studie. Een gigantisch deel van de software werkt niet op je Mac, waardoor je terug gaat vallen op VM's of Bootcamp. Het komt er op neer dat je dan veel te veel geld hebt verspild aan een Apple laptop, waar je uiteindelijk Windows op draait. Verder zuigt de cooling van Macbooks in het algemeen redelijk hard.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-11 15:06
Wat als je je zoekeisen aanpast in V&A? Niet iedere laptop heeft al een SSD ingebouwd, die kan je zelf nog kopen en inbouwen, je hebt ze al voor €90 en OEM's rekenen vaak veel hogere prijzen bij een SSD-inbouw

• Stratosphere
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 21:06

Stratosphere

Wie laat zich niet koeieneren?

Topicstarter
lindseysew schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:07:
Ik denk dat je persoonlijk niet beter af bent met Mac OSX, ik had namelijk een Macbook en hij maakte onnodig veel kabaal (fans draaiden nog meer) met dualboot helaas..Dus die valt af :( (als je echt een stille laptop wil)
Misschien moet je kijken naar de Asus Zenbook, of Lenovo Yoga?

pricewatch: Lenovo ThinkPad Yoga 15-20DQ0062MH

Van de rest, de macbook blijft wel een super optie... als je er geen gekke dingen mee doet xD.
Hmmm, erg balen dat een MB gelijk minder presteert als deze in dualboot zit :/ . Asus Zenbook ziet er mooi uit ! Ik zal even op de v&a rondspeuren of deze daar te vinden is.
Zenix schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:14:
MacBook op HBO-ICT is meestal niet zo handig, je zal toch vaak Windows moeten draaien voor bepaalde programma's. Ik volg ook HBO-ICT en tweetal klasgenoten zijn al overgestapt van hun MacBook naar een 'gewone' laptop. Ze zaten toch al de hele tijd in bootcamp.

Kijk ook even bij Dell, staat vaak niet alles van in de PW. XPS 13 is misschien wel wat?
In principe heb ik daar niet veel moeite mee.. heb mijn vorige laptop ook altijd in dualboot gehad en heb er in principe geen bezwaar tegen. Maar het lijkt me inderdaad ook niet echt 'handig'. De XPS 13 is inderdaad mijn second opinion, deze is in meerdere topics aangeraden en vind ik een erg mooie laptop ! Weet je misschien iets meer over de accuduur en het scherm ?
TommieW schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:15:
Ik raad je aan om te kijken naar een Asus als deze: pricewatch: Asus N551JQ-CN020H Momenteel gebruik ik de voorganger, een Asus N550JV voor mijn studie systeembeheer. Als je erg royaal RAM aan VM's geeft, wil het wel een krap worden. In het algemeen valt dit wel mee. Je zou hier dan wel even een SSD in moeten schroeven, maar dat valt allemaal wel mee. Deze laptop heeft een HQ CPU. Dit is geen ultra low voltage CPU, dus een stuk sneller.

Verder wil ik je sterk afraden om een MacBook te kopen voor je studie. Een gigantisch deel van de software werkt niet op je Mac, waardoor je terug gaat vallen op VM's of Bootcamp. Het komt er op neer dat je dan veel te veel geld hebt verspild aan een Apple laptop, waar je uiteindelijk Windows op draait. Verder zuigt de cooling van Macbooks in het algemeen redelijk hard.
Strak design en een 15,6 inch ! Erg mooi, zeker voor dat bedrag. Inderdaad een SSD er in schroeven en voila. Zeker een aantrekkelijke laptop.
Tegenwoordig zijn MB's al snel voor 700,- te vinden (retina), dus veel geld verspillen is dan ook niet het geval. Kan je wat meer vertellen over die cooling ? Heb er niet zoveel over gehoord, en ken toch een redelijk aantal mensen met MB's.
iBugged schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:04:
Wat als je je zoekeisen aanpast in V&A? Niet iedere laptop heeft al een SSD ingebouwd, die kan je zelf nog kopen en inbouwen, je hebt ze al voor €90 en OEM's rekenen vaak veel hogere prijzen bij een SSD-inbouw
Heb ik inderdaad ook al rekening mee gehouden dat zelf een SSD inbouwen zeker een goede oplossing is. Mocht ik geen kant en klare kunnen vinden.

Rock en Rolll en ook nog de samba danst hij met je mee!

Pagina: 1