Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reviews grafische kaarten: testbench of case?

Pagina: 1
Acties:

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 18:18
De directe aanleiding voor dit topic is AMD Radeon R9 Fury Review - Meer bang-for-buck dan zijn grote broer, maar het gaat in bredere zin over de testmethode van alle grafische kaarten.

Aangezien er onder het kopje "testsysteem" in deze reviews geen case wordt vermeld, neem ik aan dat jullie op een open testbench testen. Levert dit wel een bruikbare vergelijking op, wanneer zulke uiteenlopende koelers getest worden?

Waterkoeling, open luchtkoeling en standaard luchtkoeling (aan de achterkant naar buiten blazend) hebben in zeer verschillende mate last van de case waarin ze zitten, zeker als dit een compacte case is. Op een testbench zal een open luchtkoeler altijd een onevenredig voordeel krijgen.

Ik begrijp dat het inbouwen van een testsysteem in een case meer tijd kost dan op een testbench, maar als het bruikbaarder reviews oplevert, is het die extra tijd misschien wel waard.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Levert het een bruikbare vergelijking op? Ja en nee. Door gebruik te maken van een open testbench voelen de resultaten van de geluidsmetingen inderdaad wat 'synthetisch' aan. In de praktijk zullen de meeste mensen immers de videokaart in een gesloten behuizing inbouwen.

Anderzijds introduceer je door de meting in een behuizing uit te voeren een extra element dat van invloed is op de meting. Een standaard luchtkoeler zal het relatief gezien beter doen in en gesloten behuizing dan een open luchtkoeler, maar heel veel is afhankelijk van de airflow in de behuizing. Is er een intake (en ja, hoeveel)? Is er een outtake? Wordt de warme lucht boven of achter afgevoerd? En helpt de koeler van de cpu of de voeding nog mee in de afvoer van de warme lucht? De behuizing (eigenlijk de airflow van die behuizing) wordt daardoor bepalend voor hoe goed de koeling presteert.

We kiezen er daarom voor om de behuizing helemaal uit de vergelijking weg te laten en op een open testbench te testen. Dat is inderdaad niet helemaal representatief, maar het zorgt er wel voor dat we consistente resultaten en alleen de koeling van de videokaart testen zonder dat daar andere invloeden bij komen.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• thomas_n
Dat "extra element" (de specifieke airflow-eigenschappen van de gekozen behuizing en fans) is er ook in de huidige opzet. Een open testbench brengt immers ook specifieke airflow-eigenschappen met zich mee, zoals de eigenschap dat warme lucht naar alle kanten vrij kan ontsnappen. Ook nu test je dus niet alleen de koeling van de videokaart, maar test je de koeling van de videokaart onder de omstandigheden die een open testbench meebrengt.

De effecten van dit extra element worden nu zoveel mogelijk constant gehouden, door steeds dezelfde opbouw te kiezen. Dit zou met een case ook kunnen, door steeds dezelfde case en fans te kiezen.

De keuze voor een bepaalde case is natuurlijk vrij arbitrair - alle kaarten in alle cases testen zou ideaal, maar uiteraard onhaalbaar zijn - maar een case, welke je ook kiest, is altijd representatiever dan een open testbench.

Ik kan niet goed beoordelen hoeveel meer tijd het zou kosten om in een case te testen. Ik zou zeggen dat het mee moet vallen, gezien de eenvoud en snelheid waarmee sommige moderne cases open te maken zijn om een grafische kaart te wisselen.

• thomas_n
Zijn hier misschien nog andere ideeën over?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ach om je daar nu over op te winden, de rest van de review is ook ruk en Tweakers is naar eigen zeggen niet van plan nog echt goede reviews te maken. Dus wil je goede reviews lezen, zoek dan maar een andere site.

Heel klein stukje uit een DM discussie:
Als ik dan zie dat de reviews van videokaarten eigenlijk niks vooruit zijn gegaan van videokaarten dan vind ik dat eigenlijk gewoon slecht. Neem bijvoorbeeld deze twee reviews: reviews: AMD HD 6000-serie: bang for the buck en reviews: AMD Radeon 300-serie Review - R9 390X, 380 en R7 370 van MSI getest. De eerste review is nu zo'n 5 jaar geleden gemaakt en is gewoon een stuk beter als de huidige. Ze zeggen dat stilstand achteruitgang is, maar dit is veel meer dan stilstand. Daar kan ik dus niet bij. Andere site's kunnen wel allemaal verbeteren, waarom Tweakers niet?
En dit geld eigenlijk voor alle PC hardware reviews, ze zijn gewoon om te janken zo slecht. Ik heb er iig geen zin meer in op op de tientallen fouten te wijzen en het verbeteren van reviews, wordt toch niks mee gedaan of weggemoffeld.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 23-07-2015 14:58 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
-The_Mask- schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:53:
Ach om je daar nu over op te winden, de rest van de review is ook ruk en Tweakers is naar eigen zeggen niet van plan nog echt goede reviews te maken. Dus wil je goede reviews lezen, zoek dan maar een andere site.

Heel klein stukje uit een DM discussie:

[...]

En dit geld eigenlijk voor alle PC hardware reviews, ze zijn gewoon om te janken zo slecht. Ik heb er iig geen zin meer in op op de tientallen fouten te wijzen en het verbeteren van reviews, wordt toch niks mee gedaan of weggemoffeld.
Gelukkig ben je ook zeer constructief hierin, en zeg je totaal niet alleen maar afbrekende dingen.. ow wait.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• -The_Mask-
  • Niet online
corset schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:58:
[...]

Gelukkig ben je ook zeer constructief hierin, en zeg je totaal niet alleen maar afbrekende dingen.. ow wait.
Je weet niet eens hoe het zit.

AMD Nieuwsdiscussie

• corset
-The_Mask- schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:59:
[...]

Je weet niet eens hoe het zit.
Sorry, maar je komt het topic in, met een eenzijdig stukje van een DM discussie, met alleen maar geklaag dat het ruk is.

Dus daar moet ik het mee doen, zo simpel is het.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• -The_Mask-
  • Niet online
De redactie weet gewoon wat er allemaal mankeert en hoe het beter kan, maar naar eigen woorden vinden ze het zo wel prima. Dat veel reviews nergens over gaan maakt ze schijnbaar niks uit. Dan kun je gewoon kritiek verwachten. Als mensen met minder verstand van het onderwerp de fouten niet zien is niet meer dan logisch. Ik zie ook geen rare dingen in reviews over iets waar ik geen verstand van heb, wil niet zeggen dat het er niet is.

AMD Nieuwsdiscussie

• corset
-The_Mask- schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:03:
De redactie weet gewoon wat er allemaal mankeert en hoe het beter kan, maar naar eigen woorden vinden ze het zo wel prima. Dat veel reviews nergens over gaan maakt ze schijnbaar niks uit. Dan kun je gewoon kritiek verwachten. Als mensen met minder verstand van het onderwerp de fouten niet zien is niet meer dan logisch. Ik zie ook geen rare dingen in reviews over iets waar ik geen verstand van heb, wil niet zeggen dat het er niet is.
Leuke steek zo, maar goed, waar zeggen ze dit dan? Uit jou "dm discussie" komt echt totaal niks in die trant eruit.

• -The_Mask-
  • Niet online
Berichten van andere uit een DM conversatie quoten is niet toegestaan en hoort niet vandaar dat ik dat ook niet doe. Maakt voor de rest ook niet uit, je kan het ook gewoon terug zien in de reviews zelf, aan bijvoorbeeld die twee videokaart reviews.

Als je ziet hoe andere site's zijn verbetert hiermee en Tweakers is alleen maar minder geworden. Simpele dingen die gewoon kunnen worden gedaan als meer games, gemiddelde van alle games, stroomverbruik videokaart meten, betere geluidsmetingen, infrarood foto's en frametimes zijn allemaal prima mogelijk zonder dat Tweakers een dikke investering hoeft te doen. Andere site's hebben zulke dingen de laatste vijf jaar allemaal toegevoegd. Tweakers heeft dit niet of hooguit een enkele keer gedaan.

Het zal wel een gebrek aan concurrentie zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door -The_Mask- op 23-07-2015 15:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

corset schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:58:
[...]

Lees de aangehaalde topics eens door zou ik zeggen en trek dan je conclusies. Het is echt tenenkrommend hoe een aantal mods en FP promods hier mee zijn omgegaan.

Wellicht dat je The Mask zijn reactie dan wat beter begrijpt.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
-The_Mask- schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:06:
Simpele dingen die gewoon kunnen worden gedaan als meer games, gemiddelde van alle games, stroomverbruik videokaart meten, betere geluidsmetingen, infrarood foto's en frametimes zijn allemaal prima mogelijk zonder dat Tweakers een dikke investering hoeft te doen. Andere site's hebben zulke dingen de laatste vijf jaar allemaal toegevoegd. Tweakers heeft dit niet of hooguit een enkele keer gedaan.

Het zal wel een gebrek aan concurrentie zijn.
Als er sites zijn die dit wel hebben gedaan, dan kun je moeilijk zeggen dat er gebrek aan concurrentie is. We hebben concurrentie zat. Sterker nog, wat enkele jaren geleden onze grootste kracht was (heel veel op 1 site), werkt nu soms tegen ons. Verhoudingsgewijs is Tweakers met zijn redactie van 15 personen klein te noemen. We schrijven over veel onderwerpen en geloof mij als ik zeg dat we echt ons best doen dat zo goed mogelijk te doen.

Wat ik jammer vind is dat je het doet overkomen alsof Tweakers iets fout doet. Wat we doen is keuzes maken. Je hoeft het met die keuzes niet eens te zijn, maar die keuzes moeten we maken omdat Tweakers nu eenmaal veel breder is dan enkel bijvoorbeeld grafische kaartreviews. De zaken die jij aanhaalt zijn technisch mogelijk, maar kosten nu eenmaal tijd. We hebben zat redacteuren die het prima vinden om twee weken aan een review te besteden qua testwerk. Ik denk daar anders over, simpelweg omdat we anders andere dingen niet meer zouden kunnen doen. Het draaien van gamebenchmarks is gewoon tijdrovend en we kunnen het ons niet veroorloven niet naar het totaalplaatje te kijken. We maken dus bij elke review opnieuw keuzes met betrekking tot de insteek, wat willen we testen en waarom - en uiteraard of we het bewuste product willen testen.

Vind ik dit jammer en had ik het graag anders gezien? Uiteraard, maar de realiteit is dat we niet zomaar even een handjevol redacteuren, testers of stagiairs kunnen toevoegen. Elke vorm van uitbreiding kost geld, danwel in loon dan wel in tijd (begeleiding etc). Praat ik hiermee goed dat we bepaalde zaken niet beter zouden kunnen doen? Wellicht een beetje, maar ik probeer ook aan te geven dat we in mijn ogen zeker niet stil staan.

We hebben misschien minder grote stappen gemaakt op de gebieden die jou aan het hart gaan, maar als ik zo eens terugblik op de afgelopen jaren dan zie ik een club mensen die met evenveel passie als voorheen artikelen publiceert voor een enorm brede doelgroep over diverse onderwerpen. Dat doen we niet alleen op nieuwsgebied, maar ook steeds vaker met achtergronden, previews en reviews en een videoteam dat er nog immer zin in heeft.

We doen ons best te luisteren naar alle feedback die we krijgen. Ben je bijvoorbeeld zelf bij onze feedbacksessie met users geweest? Die was voor ons erg waardevol en we hopen dat wat we daar in hoofdlijnen onder andere hebben opgepikt, we vanzelf in de praktijk kunnen gaan brengen.

Als je echt van mening bent dat Tweakers ruk is en dat het ons toch niet interesseert, dan wil ik je van harte uitnodigen om eens lamngs te komen voor een persoonlijke rondleiding met toelichting. We willen je graag op diverse fronten te woord staan, maar ik denk dat je op een andere manier zou oordelen als je onze kant van het verhaal eens gehoord hebt en bereid zou zijn ernaar te luisteren. Als ik je reactie zo scan en de manier waarop je wel eens vaker reageert, dan merk ik dat Tweakers je aan het hart gaat. Ik geef je liever het gevoel dat we het hier echt allemaal voor jullie doen (en ja, we hebben een doelgroep die groter is dan jij alleen), dan dat we hier er met de pet naar gooien en het enkel voor het salaris zouden doen.

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 22:22

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:16:
[...]

Lees de aangehaalde topics eens door zou ik zeggen en trek dan je conclusies. Het is echt tenenkrommend hoe een aantal mods en FP promods hier mee zijn omgegaan.

Wellicht dat je The Mask zijn reactie dan wat beter begrijpt.
Echt tenenkrommend ja, dat de richtlijnen gevolgd worden en dat feedback in GR hoort.

En dan graag die feedback ook nog constructief en zonder aanvallende toon, dat is voor sommige nogal moeilijk :)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• thomas_n
Wilbert de Vries schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:59:
[...]

Als er sites zijn die dit wel hebben gedaan, dan kun je moeilijk zeggen dat er gebrek aan concurrentie is. We hebben concurrentie zat. Sterker nog, wat enkele jaren geleden onze grootste kracht was (heel veel op 1 site), werkt nu soms tegen ons. Verhoudingsgewijs is Tweakers met zijn redactie van 15 personen klein te noemen. We schrijven over veel onderwerpen en geloof mij als ik zeg dat we echt ons best doen dat zo goed mogelijk te doen.

Wat ik jammer vind is dat je het doet overkomen alsof Tweakers iets fout doet. Wat we doen is keuzes maken. Je hoeft het met die keuzes niet eens te zijn, maar die keuzes moeten we maken omdat Tweakers nu eenmaal veel breder is dan enkel bijvoorbeeld grafische kaartreviews. De zaken die jij aanhaalt zijn technisch mogelijk, maar kosten nu eenmaal tijd. We hebben zat redacteuren die het prima vinden om twee weken aan een review te besteden qua testwerk. Ik denk daar anders over, simpelweg omdat we anders andere dingen niet meer zouden kunnen doen. Het draaien van gamebenchmarks is gewoon tijdrovend en we kunnen het ons niet veroorloven niet naar het totaalplaatje te kijken. We maken dus bij elke review opnieuw keuzes met betrekking tot de insteek, wat willen we testen en waarom - en uiteraard of we het bewuste product willen testen.

Vind ik dit jammer en had ik het graag anders gezien? Uiteraard, maar de realiteit is dat we niet zomaar even een handjevol redacteuren, testers of stagiairs kunnen toevoegen. Elke vorm van uitbreiding kost geld, danwel in loon dan wel in tijd (begeleiding etc). Praat ik hiermee goed dat we bepaalde zaken niet beter zouden kunnen doen? Wellicht een beetje, maar ik probeer ook aan te geven dat we in mijn ogen zeker niet stil staan.

We hebben misschien minder grote stappen gemaakt op de gebieden die jou aan het hart gaan, maar als ik zo eens terugblik op de afgelopen jaren dan zie ik een club mensen die met evenveel passie als voorheen artikelen publiceert voor een enorm brede doelgroep over diverse onderwerpen. Dat doen we niet alleen op nieuwsgebied, maar ook steeds vaker met achtergronden, previews en reviews en een videoteam dat er nog immer zin in heeft.

We doen ons best te luisteren naar alle feedback die we krijgen. Ben je bijvoorbeeld zelf bij onze feedbacksessie met users geweest? Die was voor ons erg waardevol en we hopen dat wat we daar in hoofdlijnen onder andere hebben opgepikt, we vanzelf in de praktijk kunnen gaan brengen.

Als je echt van mening bent dat Tweakers ruk is en dat het ons toch niet interesseert, dan wil ik je van harte uitnodigen om eens lamngs te komen voor een persoonlijke rondleiding met toelichting. We willen je graag op diverse fronten te woord staan, maar ik denk dat je op een andere manier zou oordelen als je onze kant van het verhaal eens gehoord hebt en bereid zou zijn ernaar te luisteren. Als ik je reactie zo scan en de manier waarop je wel eens vaker reageert, dan merk ik dat Tweakers je aan het hart gaat. Ik geef je liever het gevoel dat we het hier echt allemaal voor jullie doen (en ja, we hebben een doelgroep die groter is dan jij alleen), dan dat we hier er met de pet naar gooien en het enkel voor het salaris zouden doen.
Zijn er binnen de redactie ook nog andere ideeën over het oorspronkelijke onderwerp van dit topic? (het onderwerp van de eerste drie posts)

The_Mask, of anderen die andere kritiekpunten hebben, kunnen misschien beter een nieuw topic openen.
Pagina: 1