Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote hoeveelheid kabels in 1 keer trekken?

Pagina: 1
Acties:

• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 14:16
(jarig!)
Ik zou op een locatie 22 netwerkkabels door een wachtbuis moeten trekken, echter dit zou in 1 keer moeten gebeuren omwille van het grillig verloop van de buis.
Er zit uiteraard een trekdraad in de buis maar ik heb ook een stevige trekveer die in principe handiger werkt.

Normaal knoop ik daar gewoon de kabel aan dan, maar hoe zou ik dit best aanpakken met 22 draden? Ik dacht eerst even om ze te bundelen en samen te plakken met tape, maar de kans lijkt me groot dat ik halfweg de buis de helft kwijt ben dan? :)

Iemand praktische tips?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kabels strippen, aders in elkaar vlechten en vervolgens aan de trekveer verbinden?

Verwijderd

Kabels een 30 cm strippen, twisten en dan goed solderen. Achter het gesoldeerde gedeelte koppel je het pakket aan je trekdraad resp. trekveer en met moed en beleid de handel door de wachtbuis trekken. Ik heb meer vertrouwen en een trekveer dan een trekdraad maar beide zijn te proberen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik inderdaad sowieso de trekveer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:07
Zorg er voor dat je niet alleen hoeft te trekken maar dat je ook hulp hebt in de vorm van een tweede persoon die aan de andere kant kan invoeren/duwen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Insmeren met (hand)zeep.
Werkt als glijmiddel >:)

En de draden niet te hard door de buis trekken.
Door de wrijving heb je kans dat de mantel warm word, gaat smelten en dus vast komt te zitten in de buis.
Dan is het meteen einde oefening...

PV Output

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Nooit vloeibaar smeermiddel gebruiken, die drek versteent en dan krijg je het er in de toekomst nauwelijks meer uit, gewoon talkpoeder gebruiken om de boel door de buis heen te krijgen.

Tenzij jij dat ding er met ik weet niet hoeveel m/s doorheen trekt gaat dat echt niet zoveel wrijving geven dat het gaat smelten. :')

Tape werkt prima, zelf heb ik een keer 10 kabels tegelijk door een buis getrokken door het uiteinde goed strak vast te tapen en daarna de voorkant onder te smeren met een lijmpistool. Of dat met 22 kabels ook goed gaat durf ik dan weer niet te zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 14-07-2015 20:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Alle kabels een cm of 20 strippen tot het koper, dan alles in 1 grote bos aan elkaar draaien. Stukje 2.5mm2 installatiedraad eromheen wikkelen met een googje. Gasvlam erop en soldeer en het vastsolderen, iets ductape eromheen zodat het geen scherpe randjes heeft, trekveer aan het oogje maken en gaan

eventueel wat smeermiddel gebruiken als je twijfelt (Geen dreft oid!)

• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 14:16
(jarig!)
Goeie tips alvast. Zat gisterenavond nog te bedenken om een ring zoals je aan een sleutelbos hebt door het oog van de trekveer te steken, evt nog zo'n ring aan die ring, en dan alle draden aan die ringen knopen zoals je normaal gewoon met 1 draad doet... ben geen zo'n held in solderen :D

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Zo'n ring zou ik niet gebruiken. Die dingen buigen relatief makkelijk onder druk.

Gewoon solderen, niemand hier geeft aan dat je super strak moet gaan zitten solderen; het gaat er gewoon om dat de kabels aan elkaar vast zitten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
grillig verloop van de buis
Als we ook wisten wat de afstand was...
In ieder geval de kabelboom trekken en duwen. Iets harder trekken dan duwen.

Smering: Talkpoeder of babypoeder - even een flinke hoeveelheid in de buis blazen en wat over de kabels poederen....
(Vertraagd ook de veroudering van de plastic mantel van de kabel. Zodat ie langer flexibel blijft)

Samenvoegen kabels: Zie hierboven: solderen met een oogje (sleutelbos) zoals je zelf voorstelt is het beste.

Succes ermee!

Reserve: Als er ruimte genoeg is trek dan 1 of 2 extra kabels.....

[ Voor 13% gewijzigd door kwakzalver op 15-07-2015 16:21 ]

Pagina: 1