Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor MBO-4 ICT-Beheer (twijfel tussen Intel i5 - i7)

Pagina: 1
Acties:

• m.z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11 21:25
Hallo medeTweakers,

Ik heb een aantal dagen Tweakers (pricewatch) afgezocht voor een nieuwe laptop. Hierbij weet ik zelf niet welke het beste is voor mijn studie. Hierbij gaat meer om de snelheid, zoal van de Intel i5, of deze snel zat is. Hierbij is dus naast de snelheid ook de vraag, zou hij voldoen voor minima 3 jaar durende opleiding.

Graag hoor ik enige ervaringen over deze processor, waarom ik toch de i5 kan nemen, of juist de i7 moet nemen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Deze laptop is grotendeels bedoel voor studie/huiswerk (Windows is dus een meest bruikbare OS). Gamen doe ik wel op de PS4, dus dit is geen must. Wel wil ik zou nu en dan wat met Blender (3D-program) werken.

Wat zijn de minimum eisen van de laptop die voldoen aan je opleiding
Welke processor? Hoeveel werkgeheugen? HDD/SDD?

- Intel i5 3e gen.
- SDD 250 Gb <-- dit vindt zelf belangrijk vanwege de snelheid, maar aardig hoge eis van de opleiding zelf.
- 4 Gb DDR3 Zelf heb ik liever 8 Gb als standaard, in verband de VM en natuurlijk omdat wat vloeiender werkt.

Dit zijn de dingen wat nog kan herinneren van het afgelopen jaar, maar deze eisen vielen erg hoog, omdat vele ''oudere'' laptops hadden en ook voldeden, net zoals de desktops met intel core 2 duo.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Mijn budget is rond 850,- euro, liefst niet meer dan dat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Zoals eerder omschreven, hij is bedoeld voor studie/huiswerk. Ik neem hem mee in openbaar vervoer/fiets, dus graag liefst zo licht mogelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Merken zoals Asus en Lenovo spreken me het meeste aan. Zelf ben ik tegen HP en Acer, omdat vaak hoor en zelf weet dat minder goede merken zijn.

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-11 15:07
Bij de opleiding ICT Beheer zou je steeds vaker te maken krijgen met Virtuele machines, om deze goed te draaien op je eigen laptop heb je meer geheugen nodig..
ik zou dan ook minimaal 8GB geheugen adviseren, indien mogelijk 16GB..

• m.z
Dit klopt inderdaad, ik was dit vergeten erbij te noteren over de virtuele machines. Zelf heb ik altijd 8 Gb als minimum aangehouden, omdat voor mijn het prettigste werkt.

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17
m.z schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:16:
Dit klopt inderdaad, ik was dit vergeten erbij te noteren over de virtuele machines. Zelf heb ik altijd 8 Gb als minimum aangehouden, omdat voor mijn het prettigste werkt.
Je komt dan al snel bij iets als dit uit. Je kan er als je voor een i5 gaat eventueel zelf nog 8 GB extra geheugen bijzetten en binnen budget blijven. Deze laptops hebben allebei een dualcore cpu. De eerste een i5-4210, de tweede een i7-4510.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo IdeaPad Z50-70 59442530€ 749,-€ 749,-
1Crucial CT102464BF160B€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 793,95

Of als je liever een i7 hebt met 8GB ram.
#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo Flex 2 Pro (80FL0005NX)€ 849,-€ 849,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,-

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een model met hdd en dan zelf een ssd en extra geheugen inbouwen. Op die manier ben je misschien goedkoper uit. Maar dat moet je zelf even bekijken. Overigens is het gat qua performance tussen een i5-4210 en een i7-4510 ongeveer 10-15% :)

[ Voor 46% gewijzigd door Ivar19 op 14-07-2015 13:38 ]

• m.z
Bedankt voor deze informatie.

Ik heb ze beide bekeken en zien er wel goed uit. Daarnaast ziet de Flex 2 Pro het aantrekkelijkste uit. (Deze kwam ik ook tegen tijden mijn eigen vergelijking.)

Daarnaast is zelf uitbreiden altijd mogelijk, omdat zelf nog wel wat heb liggen, dus dit zou nog de kosten kunnen drukken.

Verder is toch wel een redelijk verschil van snelheden tussen de i5 - i7, had verwacht dat dit stukje lager was, vanwege de dualcore.