Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Voor mijn nieuwe "zelfbouw" woning ben ik op dit moment het ventilatie systeem aan het uitzoeken.
Het betreft een goed geisoleerde woning (Rc wand > 7, Rc vloer > 4,5, Rc plat dak > 8,5, Uw < 0,8, luchtdicht). In deze woning wil ik balansventilatie systeem D of D+ toepassen.

De woning heeft de volgende oppervlaktes:

BG:
72 m2 woonkamer + open keuken
23 m2 speelkamer
1,4 m2 toilet 1
20 m2 berging
10 m2 hal

Verdieping:
31 m2 slaapkamer 1 + open badkamer 1
14 m2 slaapkamer 2
14 m2 slaapkamer 3
14 m2 slaapkamer 4
4 m2 badkamer 2
1,4 m2 toilet 2
20 m2 overloop + open waskamer
6 m2 berging

In totaal 231 m2 vloeroppervlakte.

Ik ben zelf gecharmeerd van het Itho Qualityflow systeem met centrale aanvoer + afvoer in iedere ruimte. De woning heeft daarvoor een goede centrale ruimte (overloop + hal) voor aanvoer.

Navraag bij Itho leert me dat er dan 2 WTW units nodig zijn, zij berekenen dat er in totaal zo'n 450-500 m3/h geventileerd moet kunnen worden en Itho gaat niet verder dan 350 m3/h.

Dit betekent dus het hele systeem dubbel uitvoeren en dus 2x zo'n grote unit plaatsen, wat ik toch enigzins zonde van de ruimte vind.

Wat is nu wijsheid?
- van het D+ (Qualityflow) concept afstappen en een grotere WTW unit van een ander merk zoeken? Zo ja, heeft er iemand een aanbeveling?
- misschien Qualityflow systeem combineren met een WTW unit van een ander merk?
- meer richting "industriele" oplossing voor utiliteitsbouw zoeken?
- ander suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik weet niet wat je inhoud is, maar met 2,5m gemiddelde vertrekhoogte kom je uit op 575m3. Als je bouwt met lage emissie materialen, dan zou je aan 0,3 wisselingen genoeg moeten hebben voor de normale ventilatie. Dus dat is 175m3/u. Met 350m3/u haal je dan 0,6 wisselingen wat me niet zo gek lijkt voor de maximale stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

2 units hier,

Wij hebben een woning in de richting van 500M3 inhoud en hebben voor de bovenverdieping/zolder 1 unit en voor beneden ook 1.
Dit alles vanwege de geluidseisen en comforteisen die ik neergelegd heb bij het ontwerp.

Stel niet alleen de eisen op bouwbesluit voor het ontwerp (wij zitten er dik boven omdat we het aantal ppm lager willen hebben), maar vooral ook op geluid en luchtstroom. Hoe warm de toevoerlucht ook is als er een redelijke luchtstroom is dan krijg je het koud op een gegeven moment om nog maar niet te spreken van het geluid van een krap berekende installatie met te weinig ventielen die ook nog eens niet ingeregeld zijn.....

Geen sugesties anders dan het advies: let op comfort en gezondheid bouwen doe je één keer goed(koop) of met veel kosten de 2de keer goed.....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
De vertrekken zijn allemaal 2,6 m hoog, dus zo'n 600 m3 volume.

Ik heb van Itho ook een berekening gekregen voor een "normale" balansventilatie met aanvoer in verblijfsgebieden en afvoer vanuit berging/toilet/keuken/badkamer.

Totale oppervlakte verblijfsgebied: 72 + 23 + 31 + 14 + 14 + 14 = 168 m2
168 m2 * 0.9 dm3/s/m2 = 151 dm3/s komt overeen met 544 m3/u aanvoer volgens het bouwbesluit.

Misschien is minder ventileren wel logisch, maar mag dit wel volgens het bouwbesluit? Er staat zover ik weet niets over het aantal personen in huis of volume van het huis in het bouwbesluit of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oldchatterman schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:47:

Misschien is minder ventileren wel logisch,
https://www.google.nl/web...en+onvoldoende+ventilatie
maar mag dit wel volgens het bouwbesluit?
Of het nu wel/niet mag volgens bouwbesluit, zou ik mezelf eerder afvragen of ik in een gezonde leefomgeving wil wonen.
Google eens hier in DED naar personen die gemeten hebben met het aantal ppm bij enige bewoning en lage ventilatiewaarden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oldchatterman
Zoals ik mijn vraag eigenlijk begon:
- > 500 m3/u ventileren komt uit de berekening
- Paul C doet een suggestie dat minder zou kunnen kijkend naar het aantal wisselingen per uur
- Ollie1965 geeft advies om voor comfort > 500 m3/u (misschien wel meer) te ventileren

Nu nog een manier vinden om dat zo goed mogelijk te realiseren. 1 of 2 WTW units. WTW units > 500 m3/u zijn voor de woningbouw nauwelijks te vinden, wel in de utiliteitsbouw.

Voordelen 2 WTW units zie ik wel degelijk:
- er is wat meer marge aan de bovenkant, waardoor het systeem nauwelijks in zijn hoogste stand hoeft te werken
- de loop van de kanalen is wat netter te maken
- een combinatie van slapen en wonen of juist het scheiden van slapen en wonen is mee te spelen

Mbt Itho:
- de WTW units zijn relatief goedkoop
- de CO2 regeling is achteraf toe te voegen, ik zou kunnen starten zonder
- er wordt gewerkt met 90 mm diameter op de afvoerkanalen, ik weet niet of dat problemen gaat veroorzaken

En dan nog een gedachte waar ik mee speel. Misschien kan ik de centrale aanvoer ruimte voorzien van een airco, zodat er koele lucht de kamers in gezogen kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Oldchatterman op 14-07-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
@Oldchatterman
lol, en beide hebben gelijk ;)

hier een huis zonder ventilatie (kuch, kuch).
maar wel al dubbelglas en goed sluitende deuren/ramen.

de ventilatie hier in huis sucks, sucks ,sucks!!!!!!
staat de wind fout dan waai ik weg in de huiskamer.
is er geen wind dan stinkt het erg snel in huis, zo erg dat ik het niet eens wil weten hoeveel ppm het is.

je wil niet teveel ventileren, maar ook niet te weinig.
(al gekeken naar een systeem wat aan ventilatie sturing doet, meten wat de lucht kwaliteit is en daar op meer of minder ventileren?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Mijn ideaal plaatje ziet er alsvolgt uit:
- in iedere ruimte een meetsysteem die de kwaliteit van de lucht (CO2/luchtvochtigheid) meet
- een domotica systeem die deze data inleest, waarna dit systeem besluit om bepaalde ruimtes meer/minder te ventileren afhankelijk van aantal personen in huis en tijdstip
- dit ventileren zou traploos moeten werken, zodat altijd zo efficient mogelijk wordt geventileerd

Helaas bestaat dit systeem nog niet en vind ik dat Itho er met Qualityflow het dichtst in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 23:05
Zelf heb ik ook het itho systeem en ik moet zeggen dat het erg goed werkt! veel dichter bij jouw ideale systeem zal het niet komen ben ik bang. Het systeem toert mooi op/af bij behoefte en het enige dat je merkt dat hij er moeite mee heeft (dus lang op hoge toeren blijft draaien) is bij feestjes als er 20 man in de woonkamer van 30 m2 zitten.

Verder kun je inderdaad niet onder de regels van het Bouwbesluit uit komen, hoe krom ze soms ook zijn. Mijn vriendin en ik slapen bijvoorbeeld op een slaapkamer van ongeveer 13 m2 meter en moeten volgens het Bouwbesluit dus 13 x 0,9 = 11,7 l/s ventileren voor 2 personen terwijl jij straks met je partner 31 x 0,9 = 27,9 l/s gaat ventileren. Dit terwijl de meest belangrijke rede om te ventileren (CO2) niet echt zal verschillen tussen jullie en onze slaapkamer. Beter zou het naar mijn mening dan ook zijn om te kijken naar het aantal personen. In het Bouwbesluit wordt 12 l/s per persoon aangehouden voor ventilatie wanneer je het bijvoorbeeld hebt over een logiesgebouw. Je kan voorstellen om daarmee te rekenen, wellicht dat je dan wat gunstiger uitkomt. Je ventileert dan voor 2 personen altijd nog ruim 2 x zoveel als dat wij dat doen maar je komt net iets lager uit.

Als je voor het Itho systeem gaat zou ik wel ervoor kiezen om in beide systemen zowel slapen als wonen op te nemen, omdat die systemen juist daarvoor bedacht zijn. Ook heb je in het geval van feestjes dan in ieder geval 2 wtw's die afzuigen in de woonkamer. Die 90 mm kanalen wordt meegenomen in de berekening, die kun je voor jezelf ook een keer hier downloaden en invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Oldchatterman schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:50:
Mijn ideaal plaatje ziet er alsvolgt uit:
- in iedere ruimte een meetsysteem die de kwaliteit van de lucht (CO2/luchtvochtigheid) meet
- een domotica systeem die deze data inleest, waarna dit systeem besluit om bepaalde ruimtes meer/minder te ventileren afhankelijk van aantal personen in huis en tijdstip
- dit ventileren zou traploos moeten werken, zodat altijd zo efficient mogelijk wordt geventileerd

Helaas bestaat dit systeem nog niet en vind ik dat Itho er met Qualityflow het dichtst in de buurt komt.
Echt? Jij wilt zoveel complexiteit in je huis halen? Ik zou voor een zo simpel mogelijk systeem gaan en het bespaarde geld elders investeren.

Die 0,3 wisselingen per uur die ik noem zijn het minimale wat je nodig hebt. Het bouwbesluit vraagt om 0,9 l/m2s, maar dat is een rare eis. Vierkante meters ademen geen CO2 uit, mensen wel. Vierkante meters laten wel -soort van- VOC's vrij als je de verkeerde materialen gebruikt. Met ventilatie wil je ook de luchtvochtigheid beperken, maar dat is ook meer aan het gebruik van een ruimte gekoppeld dan aan de vierkante meters.
Paul C schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:13:
@PolderPloer:
Ik ben niet perse een expert op het gebied van ventilatiesystemen ontwerpen, maar ik meet ze wel en ik heb ook ervaring met écht goed ontworpen systemen en dat verschil merk je:
Je staat in de keuken, het is heel stil en je zet het systeem op maximaal en je hoort niets, dus loop je naar de technische ruimte om te controleren of het wel echt werkt... En dat heeft alles te maken met ruim bemeten kanalen en gebruik van dempers. Als jouw kanalen systeem niet groter gaat dan 125mm gaat, dan zou ik overwegen om voor ruimtes met een hoger debiet dan er door dat kanaal gaat meerdere kanalen aan te leggen. Ja, dat heeft een meerprijs, maar als je vloer eenmaal gestort is kan het niet meer.

V.w.b. je vraag over RV Sensor en de badkamer:
Het NL bouwbesluit specificeert het debiet per m2. Dat is volgens mij een ongunstige methode. Daardoor krijg je in kleine ruimtes een lager debiet dan in grote ruimtes, terwijl het benodigde debiet ook sterk afhangt van het gebruik van de ruimte. Dat heeft men weer gecompenseerd door het debiet per m2 omhoog te gooien, maar dat levert weer onnodig hoge debieten op in grote ruimtes die extensief gebruikt worden.
De Passiefhuismethode stelt dit:
20 tot 30m3/h per persoon
60m3/h per keuken
40m3/h per badkamer
20m3/h voor een aparte douche of wc
voor het hele gebouw een minimum n-1 van 0,30
het gebouw moet met reukloze en emissiearme materialen en inrichting worden gebouwd, in plaats van dit te compenseren met extra ventilatiedebiet.
(dit moet je niet simpelweg optellen, maar aan al deze punten moet voldaan zijn)
(dit beantwoord je vraag, omdat RV- en CO2-sensoren trucjes zijn om onder het hoge geëiste debiet van het bouwbesluit te kunnen gaan zitten terwijl de gestelde norm het eigenlijke probleem is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij ons halverwege de aanleg van een Itho systeem.
Met co2-sturing voldoet dit systeem technisch al heel snel omdat je nooit alle ruimtes tegelijk maximaal ventileert. Maar ik weet niet of dat voor de regels ook zo is.
Als je net op de grens zit, kun je (evt. op papier) 2 losse climarads in grote kamers doen en de rest van het huis op het centrale systeem.

Let ook even op het aantal aansluitingen: Max. 12 op dit systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door KifArU op 17-07-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
En wat is het geworden Oldchatterman? Ik zit namelijk met exact hetzelfde idee/probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Het worden waarschijnlijk 2 wtw units van Itho Qualityflow. Er is weinig keuze wanneer je voor 1 grote wtw unit gaat.
Ik heb nog een paar maanden voordat ik moet kiezen, dus misschien dat ik nog switch naar 1 wtw unit van Zehnder, de WHR 960.
Ik wil graag met flexibele kanalen werken, maar dat is vooral bij het "standaard" balansventilatie systeem een heel gepuzzel met meerdere aanvoer en retour verdeel boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 561488

ik heb ook een grote woning gebouwd. Met ruim 1400m3 kwam de berekening uit op een wtw van 700m3/h.
Onzin natuurlijk, want het is hier geen weeshuis. Een eis van verversingsgraad klopt niet als je maar met heel weinig mensen/m3 bent. Je moet 30-50m3/h per persoon rekenen. Ik heb een renovent tot 400m3/h gekocht.
we ventileren nu al een paar jaar 24/7 met 100m3/h (we zijn met zn 3en +1kat ;-0 ), alle ramen potdicht en het is hier gewoon goed fris.
Je moet goed de luchtstromen in goede banen leiden. Ergens beneden centraal inblazen, routes onder de deuren door (kiertje van zon 1,5-2 cm), e.d. Afzuigen voornamelijk in de toiletten, douche keuken, en maar een beetje in de slaapkamers en eentje op zolder.

dus 1 wtw.

let op dat je netjes aanlegd: op ieder aanzuigventiel een 90graden bocht, dan horizontaal zonder knikken een stuk accoustische slang van 1m. Verder gewoon buis. Ook de wtw zelf aansluiten met 1m accoustische slang, de rest buis.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dj49zLXl.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 561488 op 22-11-2015 16:35 . Reden: plaatje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:24
Anoniem: 561488 schreef op zondag 22 november 2015 @ 10:21:
ik heb ook een grote woning gebouwd. Met ruim 1400m3 kwam de berekening uit op een wtw van 700m3/h.
Onzin natuurlijk, want het is hier geen weeshuis. Een eis van verversingsgraad klopt niet als je maar met heel weinig mensen/m3 bent. Je moet 30-50m3/h per persoon rekenen. Ik heb een renovent tot 400m3/h gekocht.
we ventileren nu al een paar jaar 24/7 met 100m3/h (we zijn met zn 3en +1kat ;-0 ), alle ramen potdicht en het is hier gewoon goed fris.
Je moet goed de luchtstromen in goede banen leiden. Ergens beneden centraal inblazen, routes onder de deuren door (kiertje van zon 1,5-2 cm), e.d. Afzuigen voornamelijk in de toiletten, douche keuken, en maar een beetje in de slaapkamers en eentje op zolder.

dus 1 wtw.

let op dat je netjes aanlegd: op ieder aanzuigventiel een 90graden bocht, dan horizontaal zonder knikken een stuk accoustische slang van 1m. Verder gewoon buis. Ook de wtw zelf aansluiten met 1m accoustische slang, de rest buis.
[afbeelding]
Ik vind 100m3/h persoonlijk wel weinig. Ik heb hier ook zo'n Renovent HR in de Medium variant, en die 100m3/h is stand 1 "afwezigheid". Wij hebben hem altijd op 2 (150m3/h), en dat is merkbaar beter. Bij douchen zetten we hem even op 3.

De ramen potdicht houden wordt ook niet aangeraden, en dat doen wij ook niet.

Ken je de tegelspreuk: "het leven zucht naar licht en lucht" -- neem het ter harte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722259

Zit met hetzelfde probleem. Ook hier moeten eigenlijk 2 WTW units geplaatst worden en ook ik wil graag met
quality flow werken. Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om 2 WTW units parallel aan te sluiten op hetzelfde plenum, waarbij de regelunit twee units aanstuurt in plaats van een. Uiteindelijk is een regelunit toch weer efficiënter/zuiniger dan twee. De communicatie tussen de apparatuur gaat draadloos, ben benieuwd of iemand daarmee ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
Oldchatterman schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:37:
Het worden waarschijnlijk 2 wtw units van Itho Qualityflow. Er is weinig keuze wanneer je voor 1 grote wtw unit gaat.
Ik heb nog een paar maanden voordat ik moet kiezen, dus misschien dat ik nog switch naar 1 wtw unit van Zehnder, de WHR 960.
Ik wil graag met flexibele kanalen werken, maar dat is vooral bij het "standaard" balansventilatie systeem een heel gepuzzel met meerdere aanvoer en retour verdeel boxen.
En inmiddels al wat knopen doorgehakt?

Anoniem: 973425

Ik heb hetzelfde probleem. Woning 1200+ M3 en een advies van Itho om 2 wtw units te installeren. Uit de berekening kwam 409m3 als 70% waarde, waar een Itho 325 wtw 277m3 met 100 Pascal als gemiddelde afzuicapaciteit opgeeft. De woning is uit bouwbesluit 2006. Is dus niet lucht en tochtdicht. Natuurlijke ventilatie zal dus altijd aanwezig blijven door eventuele naden en kieren. We wonen er met z'n 2en en dat wordt maximaal 3. Maakt voor de traditionele berekening op m2 niet uit natuurlijk, maar voor de benadering van 30-50 M3 per persoon zeker wel.

Wat ik ga doen is eerst 1 box plaatsen met een 12 plenum voor de totaal 11 aansluitingen waarvan 2 badkamers. Deze goed inregelen en eens kijken hoe het apparaat de zaak draait.

Mocht dit onvoldoende blijken dan koppel ik de helft af zodat ik 2 min of meer gelijke M2 groepen krijg en plaats ik een box bij. De buizen liggen toch al op zolder dus ze een paar meter omleggen om de plaatsing van een 2e box toe te staan zal geen problemen opleveren. De aanvoer van lucht combineer ik dan gewoon op 2 apparte aansluitingen op de inblaasroosters, voor elke box 1.

Op deze manier bespaar ik potentieel enkele duizenden euro's aan overcapaciteit. Voor die paar feestjes per jaar die je niet buiten viert (winter) geloof ik het wel. 30-50 M3 per persoon is meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
@Oldchatterman En? Wat is het uiteindelijk geworden?
Inderdaad het QualityFlow verdeelsysteem en dan met een Itho Daalderop WTW unit of de Zehnder?
Of op een heel andere oplossing uitgekomen?

@Anoniem: 973425, @Anoniem: 722259 en @Huttenkloas ook erg benieuwd waar jullie op uit zijn gekomen.

Wij zitten met een vergelijkbare puzzel. Relatief veel m2, veel behoefte aan een laag geluidsniveau, laag energiegebruik en bij voorkeur ook weinig kosten. Twee units = 2x 2000 euro voor een WTW unit, dat klinkt niet heel aanlokkelijk. Ik heb dan liever een wat grotere unit die zorgt dat de ruimtes die niet worden gebruikt ook maar minimaal worden geventileerd. Huis komt sowieso vol te hangen met domoticaspul dus aansturen is niet zo'n probleem.

Huidige plan is Qualityflow verdeelssyteem (makkelijk per ruimte te regelen) met een Zehnder WTW box (betere specs dan de HRU units van Itho Daalderop lijkt het).

Maar erg benieuwd naar praktijkervaringen (@KifArU)en alternatieve oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:16:
@Oldchatterman En? Wat is het uiteindelijk geworden?
Inderdaad het QualityFlow verdeelsysteem en dan met een Itho Daalderop WTW unit of de Zehnder?
Of op een heel andere oplossing uitgekomen?

@Anoniem: 973425, @Anoniem: 722259 en @Huttenkloas ook erg benieuwd waar jullie op uit zijn gekomen.

Wij zitten met een vergelijkbare puzzel. Relatief veel m2, veel behoefte aan een laag geluidsniveau, laag energiegebruik en bij voorkeur ook weinig kosten. Twee units = 2x 2000 euro voor een WTW unit, dat klinkt niet heel aanlokkelijk. Ik heb dan liever een wat grotere unit die zorgt dat de ruimtes die niet worden gebruikt ook maar minimaal worden geventileerd. Huis komt sowieso vol te hangen met domoticaspul dus aansturen is niet zo'n probleem.

Huidige plan is Qualityflow verdeelssyteem (makkelijk per ruimte te regelen) met een Zehnder WTW box (betere specs dan de HRU units van Itho Daalderop lijkt het).

Maar erg benieuwd naar praktijkervaringen (@KifArU)en alternatieve oplossingen.
Hier inmiddels ruim 2 jaar ervaring met de qualityflow en mijn tips:
- Kijk naar het aantal personen, niet naar de ruimte. Anders ga je in grote kamers idioot veel ventileren. Daarmee is 2 units dus eigenlijk nooit nodig, tenzij je met 10 man in huis woont.
- Plaats de afzuigpunten op logische plaatsen, zodat de luchtstroom door de hele kamer gaat. "dode plekken" ontstaan echt als je dit niet doet. (geloofde ik vooraf niet, nu wel)
- Bereken de luchtstroom op MAX 2m/s in de leidingen, zeker in de slaapkamers. Anders blijf je de luchtstroom in de afzuigpunten horen. Liever nog rond de 1-1,2m/s (dat betekent grotere buizen dan de standaard 80mm)
- De inblaasopening maakt meer herrie (groot debiet op 1 punt en lawaai komt met de lucht mee), zorg voor voldoende demping in de toevoer naar dit punt en plaats dit punt op een geschikte plek.
- Laat bij de installatie de minimum ventilatie in kinderkamers op 10-15 m3/uur zetten. Kinderen produceren namelijk in een grotere kamer niet voldoende co2 om het systeem te laten optoeren.
- Koop de originele filters. Zijn wel duur, maar de imitatie filters passen echt beroerd in de rekjes in de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
KifArU schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:50:
Hier inmiddels ruim 2 jaar ervaring met de qualityflow en mijn tips:
Top! Heel veel dank :j

Zit te denken aan een Zehnder ComfoAir Q600 ST samen met twee QualityFlow plenums. Inderdaad voldoende geluiddempers plaatsen, bij voorkeur ook voor de roosters in iedere ruimte. Moet nog uitzoeken hoeveel problemen dat oplevert met een breedplaatvloer.

Centrale toevoer misschien verdelen over twee punten, betere verdeling van de lucht, lager debiet, minder geluid.

Maximale luchtsnelheden zijn inderdaad nogal een ding en ook een nadeel van het QualityFlow/DemandFlow gebeuren. Deze heeft aansluitingen voor Ø 80 mm buizen, dat had ik liever wat groter gezien. Nog niet heel serieus aan gerekend maar lijkt erop dat je al snel twee buizen (en dus ook twee kleppen) nodig hebt per afzuigpunt in b.v. een slaapkamer.

Ben nu ook aan het kijken of het interessant is om ipv het QualityFlow systeem een systeem uit de utiliteit te gebruiken. Daar is het regelen per ruimte wat minder bijzonder dan in de woningbouw en wordt ook met grotere leidingdiameters gewerkt. Is lastig informatie over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
You're welcome
Zit te denken aan een Zehnder ComfoAir Q600 ST samen met twee QualityFlow plenums. Inderdaad voldoende geluiddempers plaatsen, bij voorkeur ook voor de roosters in iedere ruimte. Moet nog uitzoeken hoeveel problemen dat oplevert met een breedplaatvloer.
Gaat dat? Aansturing van de kleppen in het plenum is voor de sturing ook verbonden aan de ventilator bij ons.
Centrale toevoer misschien verdelen over twee punten, betere verdeling van de lucht, lager debiet, minder geluid.
Klinkt heel goed. Zeker doen als het kan!
Maximale luchtsnelheden zijn inderdaad nogal een ding en ook een nadeel van het QualityFlow/DemandFlow gebeuren. Deze heeft aansluitingen voor Ø 80 mm buizen, dat had ik liever wat groter gezien. Nog niet heel serieus aan gerekend maar lijkt erop dat je al snel twee buizen (en dus ook twee kleppen) nodig hebt per afzuigpunt in b.v. een slaapkamer.
Bij plenum is dat niet zo'n probleem. Door 80mm kun je wel 80-100 M3 per uur krijgen. Voldoende voor 3-4 personen.
Maar de eerste meter vanaf het afzuigpunt zou ik 125mm proberen voor lagere snelheid. Daar kun je ook goede dempers voor krijgen, indien nodig.
Ben nu ook aan het kijken of het interessant is om ipv het QualityFlow systeem een systeem uit de utiliteit te gebruiken. Daar is het regelen per ruimte wat minder bijzonder dan in de woningbouw en wordt ook met grotere leidingdiameters gewerkt. Is lastig informatie over te vinden.
Kon ik geen leverancier voor vinden die ook de aansturing aandurfde in een woonhuis en onder de 20k kon blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Wij gaan ook voor twee litho quality boxen in een huis van 800 m3 met 5 slaapkamers. We hebben 450m3/h ventilatie nodig, volgens bouwbesluit. Voordeel van twee boxen is dat er minder leiding werk nodig is.

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat werken tzt. Op papier lijkt dit me de beste WTW methode met een makkelijk schoonmaakbare lucht inlaat naar de woning. De Co2 sturing is nog niet eens de hoofdreden dat ook dit wil. Aparte leidingen zonder overspraak is ook een grote plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nob2
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Bovenstaande conversatie is al een paar jaar oud, ik ben benieuwd of de originele posters nog tot nieuwe inzichten zijn gekomen. Inmiddels is er een wat ruimere markt van >450m3/u wtw. Zou je nu daar voor kiezen? Zit met soortgelijke problematiek en stuitte op dit draadje. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wij hebben in ons huis van 1000m3 inderdaad een Zehnder Q600 toegepast, volgens de bouwbesluitberekeningen hebben we 560m3/h nodig.

We wonen er nog niet heel lang dus moet nog wat meer meten en experimenteren maar op dit moment draait de unit in de laagste stand (toch nog 250m3/h). Volgens de CO2 meters blijven we daarmee ruimschoots op niveau (2 volwassenen, een peuter en een kleuter). Op stand 2 (320 m3/h) maakt de unit wat meer geluid en de afgelopen dagen was het behoorlijk droog in de woning door het koude weer (RV tussen 25 en 30%).

We hebben geen Demandflow e.d. toegepast, we hadden al moeite genoeg om de installateur een meer standaard systeem te laten installeren. Overigens grote drama's met de installateur, als we die z'n gang hadden laten gaan dan hadden we hier een Vathorst in het klein gekregen...

Geen DemandFlow dus, wel Burgerhout HyBalans+ met een plenum voor de onderste 2 en voor de bovenste 2 verdiepingen. 's nachts kunnen we het plenum van de onderste twee verdiepingen (woonkeuken + woonkamer) dichtsturen waardoor de unit nog wat verder kan aftoeren.

Het suffe van de berekeningen in Nederland is dat er vooral naar het aantal m2 woonoppervlak wordt gekeken en niet naar het aantal CO2 bronnen (mensen) in de woning. In een heel grote woning met 2 mensen moet je dus een aantal keer meer m3 ventileren dan in een kleine tussenwoning met 6 mensen. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Minimum van het bouwbesluit is ruim voldoende bij dit formaat woningen, zorg dat je heel goed gebruik maakt van overstroom (doen wij in combinatie met Planet.ag valdorpels) en kijk eens hoeveel ventilatie er werkelijk in een ruimte nodig is als daar b.v. 2 volwassenen liggen te slapen en wat er in de hele woning nodig is met 4 mensen binnen. Bij gebruik sturen op CO2 of een onderscheid maken tussen dag/nacht lijkt ook wijs te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:27
Ik vraag me af hoe ik het moet berekenen. Ons nieuwbouwhuis heeft een open vide over de helft van het huis.

Badkamer 8m2
Slaapkamer 1 14 m2
Slaapkamer 2 10 m2
Bijkeuken 6 m2
Open keuken 12 m2
Open kantoor 12 m2
Woonkamer 50 m2

Hoogte badkamer, slaapkamers, bijkeuken en open keuken: 2,80 (onder de vide).
Hoogte woonkamer maximaal 5,5 meter (aflopend dak).

Hoe moet ik die open vide nu mee rekenen? (het is geen leefruimte maar voor opslag).
Pagina: 1