Voor mijn nieuwe "zelfbouw" woning ben ik op dit moment het ventilatie systeem aan het uitzoeken.
Het betreft een goed geisoleerde woning (Rc wand > 7, Rc vloer > 4,5, Rc plat dak > 8,5, Uw < 0,8, luchtdicht). In deze woning wil ik balansventilatie systeem D of D+ toepassen.
De woning heeft de volgende oppervlaktes:
BG:
72 m2 woonkamer + open keuken
23 m2 speelkamer
1,4 m2 toilet 1
20 m2 berging
10 m2 hal
Verdieping:
31 m2 slaapkamer 1 + open badkamer 1
14 m2 slaapkamer 2
14 m2 slaapkamer 3
14 m2 slaapkamer 4
4 m2 badkamer 2
1,4 m2 toilet 2
20 m2 overloop + open waskamer
6 m2 berging
In totaal 231 m2 vloeroppervlakte.
Ik ben zelf gecharmeerd van het Itho Qualityflow systeem met centrale aanvoer + afvoer in iedere ruimte. De woning heeft daarvoor een goede centrale ruimte (overloop + hal) voor aanvoer.
Navraag bij Itho leert me dat er dan 2 WTW units nodig zijn, zij berekenen dat er in totaal zo'n 450-500 m3/h geventileerd moet kunnen worden en Itho gaat niet verder dan 350 m3/h.
Dit betekent dus het hele systeem dubbel uitvoeren en dus 2x zo'n grote unit plaatsen, wat ik toch enigzins zonde van de ruimte vind.
Wat is nu wijsheid?
- van het D+ (Qualityflow) concept afstappen en een grotere WTW unit van een ander merk zoeken? Zo ja, heeft er iemand een aanbeveling?
- misschien Qualityflow systeem combineren met een WTW unit van een ander merk?
- meer richting "industriele" oplossing voor utiliteitsbouw zoeken?
- ander suggesties?
Het betreft een goed geisoleerde woning (Rc wand > 7, Rc vloer > 4,5, Rc plat dak > 8,5, Uw < 0,8, luchtdicht). In deze woning wil ik balansventilatie systeem D of D+ toepassen.
De woning heeft de volgende oppervlaktes:
BG:
72 m2 woonkamer + open keuken
23 m2 speelkamer
1,4 m2 toilet 1
20 m2 berging
10 m2 hal
Verdieping:
31 m2 slaapkamer 1 + open badkamer 1
14 m2 slaapkamer 2
14 m2 slaapkamer 3
14 m2 slaapkamer 4
4 m2 badkamer 2
1,4 m2 toilet 2
20 m2 overloop + open waskamer
6 m2 berging
In totaal 231 m2 vloeroppervlakte.
Ik ben zelf gecharmeerd van het Itho Qualityflow systeem met centrale aanvoer + afvoer in iedere ruimte. De woning heeft daarvoor een goede centrale ruimte (overloop + hal) voor aanvoer.
Navraag bij Itho leert me dat er dan 2 WTW units nodig zijn, zij berekenen dat er in totaal zo'n 450-500 m3/h geventileerd moet kunnen worden en Itho gaat niet verder dan 350 m3/h.
Dit betekent dus het hele systeem dubbel uitvoeren en dus 2x zo'n grote unit plaatsen, wat ik toch enigzins zonde van de ruimte vind.
Wat is nu wijsheid?
- van het D+ (Qualityflow) concept afstappen en een grotere WTW unit van een ander merk zoeken? Zo ja, heeft er iemand een aanbeveling?
- misschien Qualityflow systeem combineren met een WTW unit van een ander merk?
- meer richting "industriele" oplossing voor utiliteitsbouw zoeken?
- ander suggesties?