Netwerk printer Linux

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:54
Hoi,

Na vele jaren dienst begint mijn Samsung CLP-300N laser-printer stilaan de geest te geven. Wanneer ik verschillende pagina's na elkaar uitprint wordt de vorige pagina deels mee uitgeprint op de volgende pagina ("ghosting"). Aangezien er de laatste tijd ook een nogal luid krakend geluid uit de printer komt tijdens het afdrukken riskeer ik het niet om de drum unit te veranderen. Een snelle zoektocht op het internet leert mij dat een nieuwe drum unit al gauw ruim boven de €100 kost (ik zie prijzen rond de €150). Een hoop geld voor een ongeveer 10 jaar oude printer.
(Jammer genoeg heb ik nog een hoop toner voor deze printer ("wit product" weliswaar), maar zelfs dan nog lijkt €100+ mij te veel geld om in een oude printer te investeren.)

Ik zoek een?
Goede netwerkprinter voor ons bedrijfje. Wij printen meestal ongeveer 100 pagina's per maand. Soms kan dit meer zijn.

Wat is je budget?
Onder de €200 (hoe goedkoper, hoe liever natuurlijk).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Enkele vereisten:

• Al onze computers zijn uitgerust met Ubuntu. De printer moet goed ondersteund worden in Linux (Ubuntu).
• Netwerk-aansluiting (WiFi of ethernet) vereist.
• Liefst kleurenprinter (al kan een goede zwart-wit printer ook een optie zijn).
• Fax is niet nodig.
• Scanner mag, maar is niet noodzakelijk.
• Kostprijs per afgedrukte pagina moet zo laag mogelijk zijn.
• Liefst ondersteuning voor dubbelzijdig afdrukken (is een nice-to-have, geen must-have).
• Wij drukken hoofdzakelijk documenten (tekst) af. Afbeeldingen is eerder uitzonderlijk.

Ik heb geen voorkeur voor inktjet of laser. Aangezien wij vooral tekst documenten afdrukken zou laser een betere keuze zijn, maar ik heb gelezen dat de afdrukprijs per pagina van bijvoorbeeld een HP Officejet Pro 86xx all-in-one lager ligt dan bij een laser-printer in deze prijsklasse. De prijs per afgedrukte pagina is voor mij belangrijker dan de kwaliteit van de print (zolang de kwaliteit van de print goed is ben ik tevreden).
Ik betaal liever wat meer voor een printer met lage afdrukkosten, dan besparen op een printer met hogere afdrukkosten: die extra kosten verdien je uiteindelijk toch terug door te besparen op de inkt/toner.

Iemand suggesties? Hartelijk dank alvast!

Experience the mountains!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

poef weg, reageer normaal of reageer niet. Dit soort linkjes zijn niet toegestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 14-07-2015 10:10 ]

Tja vanalles

• melwasul
Beetje zinloze reactie, maar laat mij toch even hierop reageren.

Natuurlijk heb ik reeds gezocht via google naar printer reviews en linux support (anders zou ik de opmerking niet kunnen maken van de HP Officejet). Echter krijg je vaak ellenlange lijsten van printers waarvan de meeste modellen niet meer verkocht worden (bij zoektocht naar Linux ondersteuning). Bovendien is het zeer moeilijk reviews te vinden waar kwaliteit, linux ondersteuning en kostprijs per print gecombineerd worden, en net dit is wat ik zoek. Ik kan natuurlijk voor elk getest model al deze parameters handmatig opzoeken, maar dit is een behoorlijk arbeidsintensieve bezigheid. Tijd die ik jammer genoeg niet heb.
Er zijn ongetwijfeld mede-tweakers die hier meer ervaring in hebben en onmiddellijk enkele modellen als tip kunnen geven. Daarom ook mijn vraag.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
En als startpunt enkele populaire printers pakken en kijken hoe de linux ondersteuning daarbij is gesteld?

• melwasul
Heb ondertussen zelf nog wat extra research gedaan door enkele populaire modellen te nemen en de afdrukprijs per pagina te nemen. Zo kom ik uiteindelijk op onderstaande shortlist uit (prijzen achter de printer zijn de kostprijs per print, met officiële inkt en met "wit product"):
  • HP Officejet Pro 8610 e-All-in-One (€0,0124 - €0,0041)
  • Epson WorkForce WF-7110 DTW (€0,0164 - €0,0036)
  • Epson WorkForce Pro P-4095 DN (€0,0130 - €0,0029)
  • Brother MFC-J5720DW (€0,0105 - €0,0039)
Hierbij lijkt de HP mij de beste all-rounder. Dit is de goedkoopste printer en de kostprijs per pagina ligt laag.
De Epson's hebben geen scanner. De WorkForce WF-7110 DTW heeft daarentegen wel ondersteuning voor A3 prints.
De Brother is dan weer de duurste printer, maar heeft de laagste kostprijs per pagina (met officiële inkt) en biedt eveneens ondersteuning voor A3 prints.

De gevonden laser-printers in deze prijsklasse hebben, voor zo ver ik kan zien, een significant hogere afdrukprijs per pagina en vallen dan ook af.

Voor zo ver ik kan zien bieden zowel HP als Brother Linux drivers aan via hun website. Iemand ervaring mee?
Andere ervaringen met (één van deze) printers? Ontbreekt er nog een model dat ik in overweging moet nemen?

Dank!