Toon posts:

Advies gevraagd Ultra wide curved monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben opzoek naar advies betreffende de aanschaf van een nieuwe curved ultra wide monitor. Hopelijk ben ik daarvoor op de juiste plek en heeft iemand tijd / zin om mij te adviseren.

Ik gebruik op dit moment 2 monitoren van IIyama ( Type prolite E2773HDS). Deze gebruik ik om te gamen. Als ik game gebruik ik altijd maar één monitor.

Graag wil ik nu mijn huidige schermen vervangen voor een ultra wide monitor. Mijn oog is gevallen op de monitor(en) van LG en de ultrawide monitor van Samsung. Het gaat over de volgende modellen.

* Samsung S34E790C
* LG 34UC97
* LG 34UC87-C

Ik vind het leuk om te surfen op internet (email, facebook), casual foto's te bewerken in Photoshop of om in Indesign te werken voor school, maar 80% van mijn pc gebruik zijn games als: Elite dangerous, Heroes of the storm, Hearthstone en Cities Skylines.

Aanvullende info over mijn systeem:
GPU: GTX970 Strix 4GB
CPU: I5 4670 3.4Ghz Intel
RAM: 8GB corsair.

Ik geef veel om kleur en contrast, weinig om het aantal hz en ms. Ik ben geen competitieve hardcore gamer. Ja ik ben op de hoogte van eventuele 4K schermen en andere hele mooie 27'' schermen, maar dat is niet wat ik zoek.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met dit soort schermen. Ik lees veel over backlight bleeding, banding, flickering of tearing. Kan iemand mij van advies voorzien? Mijn budget ligt tussen de 900 en 1000 euro.

Alvast enorm bedankt.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Wat dacht je van de Dell U3415w?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 11:47
Ik zal het al wat makkelijker maken de LG 34UC97 is de niet curved versie. De LG 34UC87-C is curved vandaar de C.

Ik ben momenteel naar hetzelde aan het kijken. Ik kom een beetje tot de volgende conclusies

Er zijn nu de volgende keuzes
-Samsung S34E790C
-LG 34UC87-C
-Dell 3415W
-Acer XR341CK(A) (komt binnenkort met freesync. G sync is nog niet bekend maar heeft de productcode met de A)

Het contrast is het hoogt bij de Samsumg, omdat die een VA paneel heeft. Contrast van 3000:1 tegen de 1000:1 van zowel de IPS LG, Dell en Acer.

Het VA paneel van de samsumg schijnt wel echt last te hebben van ghosting zover ik heb kunnen lezen wat met dan wel weer zorgen geeft voor gaming.

Kleurweergave is IPS natuurlijk koning. Dan kom je bijna wel uit op de LG, Dell of de Acer later. Voor nu heeft de Dell out of the box de beste weergave omdat hun de schermen nog calibreren.

De samsung heeft wel het minste last van backlightbleeding en de IPS varianten het meeste.
Kijkhoeken zijn bij allemaal goed.

Als je nu een scherm wil kopen neem de Dell.

Nickname KasPlantje.

Verwijderd

Topicstarter
GerGio schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 02:34:
Ik zal het al wat makkelijker maken de LG 34UC97 is de niet curved versie. De LG 34UC87-C is curved vandaar de C.

Ik ben momenteel naar hetzelde aan het kijken. Ik kom een beetje tot de volgende conclusies

Er zijn nu de volgende keuzes
-Samsung S34E790C
-LG 34UC87-C
-Dell 3415W
-Acer XR341CK(A) (komt binnenkort met freesync. G sync is nog niet bekend maar heeft de productcode met de A)

Het contrast is het hoogt bij de Samsumg, omdat die een VA paneel heeft. Contrast van 3000:1 tegen de 1000:1 van zowel de IPS LG, Dell en Acer.

Het VA paneel van de samsumg schijnt wel echt last te hebben van ghosting zover ik heb kunnen lezen wat met dan wel weer zorgen geeft voor gaming.

Kleurweergave is IPS natuurlijk koning. Dan kom je bijna wel uit op de LG, Dell of de Acer later. Voor nu heeft de Dell out of the box de beste weergave omdat hun de schermen nog calibreren.

De samsung heeft wel het minste last van backlightbleeding en de IPS varianten het meeste.
Kijkhoeken zijn bij allemaal goed.

Als je nu een scherm wil kopen neem de Dell.
De Samsung heeft wel een snellere responsetijd vergeleken met de DELL. En ik lees ook veel ervaringen van mensen op internet die een curved IPS beelscherm hebben terug gestuurd vanwege onacceptabele bleeding. Ik heb zelfs gelezen dat iemand oranje backlight bleeding had.

In princiepen is het dan een keuzen tussen contrast of kleur. De Dell of de Samsung. Beide het liefst natuurlijk.. maar dat gaat niet. Als jij een keuzen hebt gemaakt zou je het dan willen laten weten? Misschien kan je dan je ervaring delen.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Ik heb de Dell U3415w en ben er ontzettend blij mee. Backlight bleeding is in de hoeken wel te zien (meer dan bij mijn U2713HM) maar valt nog alleszins mee. De U3415w heeft ook "dynamic contrast" waarbij hij de backlight sterkte aanpast aan het beeld. Dat helpt ook wel om bleed te verminderen.

Verwijderd

Topicstarter
hjkv schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:14:
Ik heb de Dell U3415w en ben er ontzettend blij mee. Backlight bleeding is in de hoeken wel te zien (meer dan bij mijn U2713HM) maar valt nog alleszins mee. De U3415w heeft ook "dynamic contrast" waarbij hij de backlight sterkte aanpast aan het beeld. Dat helpt ook wel om bleed te verminderen.
Heb je die Dell U3415w dan ook echt voor om op te gamen of gebruik je die dan meer voor productiviteit? Ik kan me voorstellen dat als je het voor dat laatste gebruikt dat het minder zou storen dan voor bijvoorbeeld films / games.

Hoe ervaar jij eigenlijk de snelheid van 5/4 ms? Heb je last van ghosting of iets in die trant?

Thanks

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:49
http://nl.hardware.info/r...ew-curved-met-thunderbolt

Hier nog een review over de LG modellen van 2015, ook interessant. Na de zomervakantie ga ik de knoop doorhakken, twijfel tussen een 87 van LG of de Dell.

Verwijderd

Topicstarter
kwdtjuh schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 08:28:
http://nl.hardware.info/r...ew-curved-met-thunderbolt

Hier nog een review over de LG modellen van 2015, ook interessant. Na de zomervakantie ga ik de knoop doorhakken, twijfel tussen een 87 van LG of de Dell.
Hoezo sowieso niet de Samsung dan? Snellere responsetijd en geen backlight bleeding of IPS glow.

• kwdtje
Lees daarover veel over ghosting, daarnaast ben ik IPS gewend, een beetje huiverig of een VA paneel dan niet heel anders oogt.

Hoop eigenlijk dat ik ze ergens side by side kan bezichtigen, iemand?

Verwijderd

Topicstarter
kwdtjuh schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:19:
Lees daarover veel over ghosting, daarnaast ben ik IPS gewend, een beetje huiverig of een VA paneel dan niet heel anders oogt.

Hoop eigenlijk dat ik ze ergens side by side kan bezichtigen, iemand?
Ja hier, maarja het blijven foto's

https://www.flickr.com/ph...07/sets/72157653199414595

Op de amazon page vind ik overiens wel veel bruikbare ( side by side ) reviews:

http://www.amazon.com/Sam...ar=all_stars&pageNumber=2

Ik denk dat ik voor de Samsung ga, ik lees juist dat ghosting op '' normal speed mode '' er niet is. En dat de Dell te maken heeft met !!oranje!! backlight bleeding.

• kwdtje
Dank voor de links die ga ik aandachtig doorlezen!

Laat ons even weten hoe de keuze bevalt!!

Verwijderd

Topicstarter
kwdtjuh schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:48:
Dank voor de links die ga ik aandachtig doorlezen!

Laat ons even weten hoe de keuze bevalt!!
Ik weet het nog niet helemaal zeker. Ik wil wel echt voor het weekend iets bestellen maar ik breng vandaag de dag nog door voor de pc met het vergelijken van reviews.

Wat ik wel merk is dat de mensen die de Dell modellen reviewen vaak überhaupt niet gamen maar meer programmeren of echt designers zijn. Samsung lijkt mij vooralsnog de beste keuzen. Als ik iets bestel en ik ben er wel / niet blij mee zal ik dat uiteraard laten weten!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:45
GerGio schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 02:34:
De 34UC97 is wel curved, vandaar de C ;)
De 34UM97 is niet curved.
Echter de C87 serie is goedkoper en kwa panel hetzelfde, die zou ik dus inderdaad eerder nemen (vnml andere voet).

Ik neig zelf naar de samsung vanwege de veel betere zwartwaarden (VA vs IPS) maar de prijs valt me wat tegen, anders eventueel het HP envy scherm (ook VA). Van die laatste is de inputlag wat hoger, maar dat maakt alleen uit bij profi snelle shooters.

http://nl.hardware.info/r...met-thunderbolt-conclusie

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 16-07-2015 15:54 ]

• kwdtje
mitsumark schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:45:
[...]

De 34UC97 is wel curved, vandaar de C ;)
De 34UM97 is niet curved.
Echter de C87 serie is goedkoper en kwa panel hetzelfde, die zou ik dus inderdaad eerder nemen (vnml andere voet).

Ik neig zelf naar de samsung vanwege de veel betere zwartwaarden (VA vs IPS) maar de prijs valt me wat tegen, anders eventueel het HP envy scherm (ook VA). Van die laatste is de inputlag wat hoger, maar dat maakt alleen uit bij profi snelle shooters.

http://nl.hardware.info/r...met-thunderbolt-conclusie
De HP valt bij mij af vanwege het uiterlijk, die zwarte zijkanten zijn afschuwelijk. Ik wacht het nog even af, die Samsung is idd een stukkie duurder ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn keuze gemaakt. Ik ga voor de curved monitor van Samsung. Voor mij heb ik zo'n monitor maar voor een reden en dat is om op te gamen. Photoshoppen doe ik casual dus dat kan ook op mijn macbook. En wat mij betreft kan je surfen en browsen op elke monitor. Ik houd erg veel van games als Elite Dangerous en Star Citizen dus de contrast ratio is voor mij mee waard dan de kleurechtheid aangezien je 50% van de tijd naar een deels zwart scherm kijkt, ook hierbij kan BLB erg storend zijn. Ik zal laten weten hoe de monitor bevalt.

Wat ik wel ga doen is kijken of ik iemand kan vinden die voor mij de monitor degelijk kan kalibreren, ik kan het ook zelf doen maar dan moet ik eerst nog zo'n spyder3/4 gaan aanschaffen, dat word dan ook weer een hele reeks van vergelijken en reviews lezen. :)

Iedereen die zijn of haar advies heeft gegeven, bedankt.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Laat even weten hoe hij bevalt ik wil ook een 34incher kopen op korte termijn voornamelijk voor Lightroom werk en qua games speel ik alleen Crysis 3 tot nu toe benieuwd of alles vloeiend gaat of toch wazig wordt bij snelle bewegingen en andere dingen die je mee of tegenvallen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
Long story short, ik heb de monitor nu een dag en nacht kunnen uitproberen, en ik heb er RMA voor aangevraagd.

-Van bijna alle games die ik speel is de resolutie niet ondersteund, je speelt dus met zwarte balken aan de zijkanten. ( Zeker bij hearthstone, HOS )

-Ik heb het idee dat ik misselijk word van het curved scherm als ik er langer dan 3 uur achter zit.

-Op foto's en video's lijkt het scherm huge, maar als je van 2x 27'' af komt is dat niet zo.

-Is het de 1000 euro waard? Nee. Overall niet.

Ik stap door deze ervaring af van het hele ultrawide verhaal, ik ga een ROG swift bestellen en blijf fijn bij 27''.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 17:17

amas

Law of Nature: Chaos

Dat eerste punt kun je bij vrijwel alle games oplossen met het programma https://flawlesswidescreen.org/. Misselijk worden is een persoonlijk iets natuurlijk, dat zal per individu verschillen. 2 x 27" is natuurlijk ook groter, maar het voordeel van 21:9 is dat je geen bezels in het midden van je scherm hebt.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• kwdtje
Jammer om te lezen, hoe bevielen de ghosting, kijkhoek en kleuren je?

Dat je overstapt op een TN monitor begrijp ik dan echt niet, maar dat terzijde.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:10:
Long story short, ik heb de monitor nu een dag en nacht kunnen uitproberen, en ik heb er RMA voor aangevraagd.

-Van bijna alle games die ik speel is de resolutie niet ondersteund, je speelt dus met zwarte balken aan de zijkanten. ( Zeker bij hearthstone, HOS )

-Ik heb het idee dat ik misselijk word van het curved scherm als ik er langer dan 3 uur achter zit.

-Op foto's en video's lijkt het scherm huge, maar als je van 2x 27'' af komt is dat niet zo.

-Is het de 1000 euro waard? Nee. Overall niet.

Ik stap door deze ervaring af van het hele ultrawide verhaal, ik ga een ROG swift bestellen en blijf fijn bij 27''.

Verwijderd

Topicstarter
kwdtjuh schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:04:
Jammer om te lezen, hoe bevielen de ghosting, kijkhoek en kleuren je?

Dat je overstapt op een TN monitor begrijp ik dan echt niet, maar dat terzijde.

[...]
Het was deze of het model van Dell. Ghosting heb ik geen last van gehad, wel vreselijke tearing in met namen sim city en cities skylines. Kijkhoek is prima en de kleuren zijn ook prima, maar niks weerzinwekkend.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:10:
...

...
Voor anderen die nog niet afgestapt zijn van 21:9 :) :

Naast de al aangehaalde 3rd party application, is deze website handig om vooraf te checken welke games native deze resoluties ondersteunen. http://www.wsgf.org/

Dan blijkt overigens inderdaad Hearthstone niet ondersteund en HoS niet eens getest. Overigens vind ik het voor online RTS games het niet zo heel erg gek dat de resolutie gelockt is. Anders heb je immers een voordeel als je meer van de map ziet. (Wat niet zou moeten uitsluiten dat het in SP wel werkt).

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand overigens nog een goede gaming monitor van minimaal 27'' of moet ik daar een nieuw topic voor openen? Het budget ligt nog steeds rond de 950 euro want het aankoop bedrag heb ik van de ultrawide samsung terug gekregen (gelukkig)...
Pagina: 1