Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399272

Topicstarter
Hallo,

Ik studeer op mijn 30e met een master in computer science af aan de TU delft ( bachelor is technische informatica ). De reden dat ik zo laat afstudeer is omdat ik eerst MBO deed, daarna een jaar ging backpacken en vervolgens een aantal jaren gerommeld had met verschillende studiekeuzes.

Ik ben nu 24, en ik moet nog beginnen. Naast mijn studie ben ik wel van plan om wat zelf te ondernemen ( apps/games ontwikkelen). Ook kan het zijn dat ik een tweede studie ernaast doe ( bestuurskunde bijv.), maar dat is nog even koffiedik aankijken.

Hoe zullen werkgevers hier gemiddeld op reageren? Moet ik me zorgen maken over mijn kansen op de arbeidsmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 21:45
Zolang je ervaring opdoet tijdens je studie (en dan bedoel ik echte ervaring, dus náást je studie zelf echt dingen bouwen, of werken bij een werkgever), moet dat geen probleem zijn. Er is nog steeds veel meer vraag dan aanbod qua ontwikkelaars.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik denk dat het sowieso koffiedik kijken is hoe de IT markt er over 6 jaar uitziet. 5 jaar terug had nog bijna niemand een tablet, nu zijn ze niet meer weg te denken. Kinderen, ouderen, en it-ers. Ik denk dat al met al de arbeidsmarkt zal veranderen in de mate van ontwikkeling (software) en wat nieuwe kansen op het gebied van hardware maar op de bottomline de vraag naar IT'ers aanhoud.

Zelf zoek ik momenteel een PHP/Drupal developer tegen goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Vacature staat al weken open. Gras is ergens anders groener of de developer is niet ervaren genoeg.

Ik zou zelf overigens wel sneller een 25 jarige HBO'er aannemen dan een 30 jarige WO'er. Maar dat verschilt per bedrijf en wat men zoekt in de kandidaat/functie. Het analytisch vermogen van een WO'er kan namelijk erg aantrekkelijk zijn in sommige takken.

Verder lopen er genoeg it'ers rond zonder een topopleiding maar die wel een leuke baan + salaris hebben.

Interessant topic, ik ga dit in de gaten houden. Benieuwd hoe andere Tweakers erover denken.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het is moeilijk te zeggen. Ik ben altijd van mening dat jouw diploma jouw entreebewijs is voor je eerste baan. Maar na een jaar of twee drie is het jouw ervaring. Jouw ervaring, kennis en netwerk zullen wegen openen voor de rest van je carrière. Die opleiding die je volgde, wordt daar ooit nog om gevraagd tijdens een sollicitatie?

Ik denk het niet.

Oftewel, als je jouw gemaakte werk kan laten zien en misschien ook code, (en je hebt niet te maken met een checklistHR-miep) dan zal een baan niet zo moeilijk moeten zijn.

Je moet wel rekening mee houden of je het wel fijn zal vinden om op je 30e pas te starten. Een startersloon. een carrière die je nog moet opbouwen. Past dat in je levensplannen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt dus een MBO papiertje, maar geen HBO? Ik wist niet dat je daarmee uberhaupt mag beginnen op de universiteit. Of bedoel je nu HBO, en vervolgens master op een universiteit?

En gezien je al meer aangerommeld heb, welke stok heb je achter de deur dat je dan op je dertigste je master hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
Ik heb nooit op leeftijd geselecteerd toen ik mensen aannam. Wel op hoe ze in het leven staan: ambitieus tegenover wachten op pensioenleeftijd. En een schoolverlater van 25 is hetzelfde als een schoolverlater van 30. Verwacht daarom ook niet een significant hoger salaris puur omdat je ouder bent.

Oftewel: komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 07:43:
Je hebt dus een MBO papiertje, maar geen HBO? Ik wist niet dat je daarmee uberhaupt mag beginnen op de universiteit. Of bedoel je nu HBO, en vervolgens master op een universiteit?

En gezien je al meer aangerommeld heb, welke stok heb je achter de deur dat je dan op je dertigste je master hebt?
Heb VWO op een paar vakken na gehaald in die verloren jaren d.m.v. deel-certificaten. De aanmelding is verlopen via het Colloquium Doctum. Alleen zie ik dat als tijd die ik ook in een HBO P had kunnen steken. Het had me namelijk 2 jaar bespaard.

Ik voel dat ik wel goed zit met mijn motivatie dit keer. Daar maak ik me absoluut geen zorgen over, gezien ik een duidelijke doelstelling voor ogen heb m.b.t. carrière.
kmf schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 01:36:
Het is moeilijk te zeggen. Ik ben altijd van mening dat jouw diploma jouw entreebewijs is voor je eerste baan. Maar na een jaar of twee drie is het jouw ervaring. Jouw ervaring, kennis en netwerk zullen wegen openen voor de rest van je carrière. Die opleiding die je volgde, wordt daar ooit nog om gevraagd tijdens een sollicitatie?

Ik denk het niet.

Oftewel, als je jouw gemaakte werk kan laten zien en misschien ook code, (en je hebt niet te maken met een checklistHR-miep) dan zal een baan niet zo moeilijk moeten zijn.

Je moet wel rekening mee houden of je het wel fijn zal vinden om op je 30e pas te starten. Een startersloon. een carrière die je nog moet opbouwen. Past dat in je levensplannen?
Wat is het alternatief? Ik zou het misschien versneld kunnen doen, maar dan spreek je van 1 jaar verschil; dus op je 29e

Ik zou het jammer vinden om afgerekend te worden op een paar jaar in je leven.

Wat ook kan natuurlijk is de bachelor afronden en eerst gaan werken. Dan kan je altijd later je Master doen nadat je wat werkervaring opgedaan hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 399272 op 14-07-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je wordt toch niet gestraft als je hetzelfde gaat verdienen als andere met afgestudeerde? Uiteraard is dat wel minder dan iemand met werkervaring, die heb je immers niet.

Als je na je bachelor wil werken denk ik dat je beter HBO bachelor kan doen en daarna mogelijk WO master.

Wat betreft motivatie, ik ken je uiteraard verder niet, maar op de universiteit was het elk kwartiel, en vooral het eerste kwartiel, altijd dat een hoop gemotiveerd waren om deze keer echt aan de slag te gaan. Die motivatie hielden ze dan ongeveer een week vast voordat het weer net als het kwartiel daarvoor ging. Oftewel: hoe zeker ben je van die motivatie, en ga je überhaupt het niveau aan kunnen? Hoe ging dat bij je vorige opleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671245

Interessante vraag, mijn inziens indien onderbouwd met een degelijk verhaal moet het niet veel uitmaken (indien je voor een toekomstige werkgever zit).

Vanuit de praktijk merk ik echter wel dat 30 jarige starters (met WO/MSc.) iets minder worden uitgenodigd dan 23-27 jarige HBO+ ers.

Het is zoals eerder gezegd uiteraard koffiedik kijken hoe de markt er over 6 jaar bij staat, maar indien vraag en aanbod enigzins gelijk blijven zul je wel aan een leuke baan kunnen komen.

Reken op een startsalaris van 2200-2400 (maw zet niet te hoog in), bouw wat werkervaring op en naar 2-4 jaar kun je enorm leuke (financiële) stappen maken.
Op dat moment ben je namelijk 34 met 4 jaar concrete werkervaring (in de programmeertaal naar keuze).

Nogmaals, als de omstandigheden in de arbeidsmarkt gelijk blijven, heb je op dat moment de werkgevers voor het uitkiezen.

Dat je nu nog je Master gaat doen, en als je deze netjes op je 30e afrond getuigt in ieder geval van discipline en doorzettingsvermogen. Tezijnertijd kun je dit dan als kwaliteiten van jezelf op het cv zetten :P.

Heb je overigens gekeken naar een Master in deeltijd? Toevallig heb ik vorige week een werkzoekende geholpen aan zn nieuwe uitdaging en gaat hij starten met een Master aan de Open Universiteit.. betaald door zijn nieuwe werkgever. (Overigens staat de OU uiteraard niet extreem hoog aangeschreven, maar het gaat om de kennis die je daar opdoet toch?)

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 15:40
Kort antwoord: nee

Er is op dit moment grote schaarste, een hoop ICT vacatures gaan onvervuld. Volgens prognoses van de EU wordt dit alleen maar erger. Een afgestudeerde ICT-er, zelfs als deze (waarom dan ook) pas laat afstudeerd is nu veel waard, dus zolang er geen crash komt lijkt me dit over 4 jaar ook waar.

Je kunt je kansen wel vergroten door interessante stages te doen (probeer deze te doen zelfs als je onderwijsprogramma ze niet standaard aanbied, als je goed overlegd met je studiebegeleider kun je dit eigenlijk altijd wel in je studie laten passen, en het is echt heel waardevol) en door alvast wat werkervaring op te doen. Ook wordt er voor ICT-ers vaak gekeken naar hun 'digital pressence', voorbeeldje: bij elk sollicitatie gesprek dat ik heb gehad werd er positief gerefereerd naar mijn blog.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe makkelijk is het als student om ervaring op te doen in een studie als informatica? En ik bedoel echt werkervaring opdoen tijdens je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat zal niet meer dan een bijbaantje zijn, en anders ga je waarschijnlijk flinke studievertraging oplopen.

In principe kan je natuurlijk wel ervaring op doen met bijvoorbeeld helpen aan een open source project zodat je wat hebt om te laten zien. Al denk ik dan, zonder onderbouwing, dat dat tenzij het echt een hele hoop/bijzonders is, voornamelijk je kansen om aangenomen te worden verhoogt, en minder je startsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
Heb tijdens mijn HBO informatica parttime bij een reclamebureau gewerkt als developer. Sterker nog, werk nog steeds voor dezelfde werkgever maar voor het bedrijf dat we tijdens mijn parttime werkzaamheden hebben opgezet.

Als je de development kant op gaat moet het geen probleem geven, vacatures zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

Hahn schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:23:
Zolang je ervaring opdoet tijdens je studie (en dan bedoel ik echte ervaring, dus náást je studie zelf echt dingen bouwen, of werken bij een werkgever), moet dat geen probleem zijn. Er is nog steeds veel meer vraag dan aanbod qua ontwikkelaars.
Mee eens. Ervaring, en vooral tastbare projecten, zijn vaak meer waard dan een papiertje.
Dus, een goede zet zou zijn om een leuk (opensource) project te kiezen, en dat in de komende jaren te ontwikkelen. Iets dat laat zien dat je verstand van zaken hebt, en dat je dingen af kunt maken.
Demoscene zou ook een mogelijkheid zijn, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
Je moet wel je best doen om goed te verklaren waarom je jaren hebt aangerommeld. Maar als je vaardigheden hebt kan je prima aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het zou mij weinig uitmaken hoe oud je bent, jouw houding in het leven is vele malen belangrijker dan je diploma en werkervaring. Vaardigheden en kennis kan je veel makkelijker en sneller opdoen dan jezelf een goede werkhouding aanleren en een goed mens zijn (tegenover) voor je collega's.

Gebruik deze jaren om jezelf te verdiepen naast je studie.

[ Voor 0% gewijzigd door SonicFC op 14-07-2015 13:07 . Reden: spellings ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Of TS te oud is, hangt compleet af wat hij wil doen en welke type bedrijf hij zoekt. Als het gaat om kleine bedrijven / MKB en vooral development zal het waarschijnlijk allemaal reuze meevallen. Dan hoeft hij zich geen zorgen te maken, zo lang het relatief late afstuderen goed kan worden uitgelegd (dus niet: bier drinken in de kroeg ;))

Mocht TS echter voor de grote multinationals gaan en (ik noem maar even iets) vrij zware WO-traineeships of management consultancy wil doen, dan wordt het wel een stuk taaier.

[ Voor 5% gewijzigd door _vision op 14-07-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 18:11
Zou er ook niet veel langer over doen. Als je zelf al aan het ondernemen bent, en ook nog een tweede studie wilt doen is het risico natuurlijk wel aanwezig dat het nog wel langer dan je 30e gaat duren. Veel langer zou ik het ook niet laten duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Punt is dat je de jaren moet kunnen verantwoorden, maw als jij WO Informatica gaat halen in 3 jaar, en daarna een master in 2, dan kan je natuurlijk daarop inspelen tijdens je sollicitatie. Dat je wel de kennis en discipline hebt om zo'n studie af te ronden in je de jaren dat er voor staan. Mocht je wat relevante werkervaring er naast hebben is dat helemaal mooi. Of dat allemaal lukt in 5 jaar is wat anders, veel lopen minstens een jaartje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:10:
Hoe makkelijk is het als student om ervaring op te doen in een studie als informatica? En ik bedoel echt werkervaring opdoen tijdens je studie.
Best lastig. Er zijn niet veel vacatures voor bijbaantjes in de Informatica is mijn ervaring. Ze zullen niet met bosjes op de Universiteit prikborden hangen, je zal zelf bijvoorbeeld summer internships moeten regelen of hier en daar wat free lance werk moeten doen. Daar zijn wel wat bedrijven voor te vinden die je kunnen helpen aan wat projectjes voor naast je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:16:
[...]

Wat is het alternatief? Ik zou het misschien versneld kunnen doen, maar dan spreek je van 1 jaar verschil; dus op je 29e

Ik zou het jammer vinden om afgerekend te worden op een paar jaar in je leven.

Wat ook kan natuurlijk is de bachelor afronden en eerst gaan werken. Dan kan je altijd later je Master doen nadat je wat werkervaring opgedaan hebt.
Wat ook kan is werken en dan later studeren. Of werken en deeltijds studeren.

Het probleem is meer dat je rond deze leeftijd waarschijnlijk ook veranderingen in levensstijl zal krijgen. Trouwen, eigen huis, kinderen. Past een studie er dan nog bij.
Dat moet je voor jezelf uitrekenen.
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:10:
Niet makkelijk. Want het probleem voor werkgevers is dat ze bij mensen zonder werkervaring 1) veel ondersteuning moeten bieden en 2) veel moeten begeleiden. En dat zijn bij starters. Als student heb je nog eens het nadeel dat er niet op jouw gerekend kan worden. Je hebt colleges, opdrachten en tentamens.

Dus wat voor werk kan er aan jou uitbesteed worden? Hier praat ik dan over software ontwikkeling. Nou is informatica natuurlijk ook veel meer dan dat. Ben je op de hardware en netwerktour, dan is er wel een optie. Misschien iemand die standby kan zijn in de donkere uurtjes.

Als je kan bewijzen dat je zelfstandig kwalitatief goed werk kan afleveren, dan staat de ICT-wereld voor je open.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 10:26
Ik ben zelf op mijn 29 begonnen bij mijn eerste 'grote mensen' baan. Daarvoor ben ik opgeklommen van MBO, HBO naar WO. Ik was gemiddeld dus 5 jaar ouder dan de andere starters, maar omdat ik naast mijn studie ook relevante bijbanen had en mijn persoonlijkheid goed paste bij de organisatie was dat geen probleem. Voor de bulk verwerkers van CV's werd ik als 'stapelaar' gekenmerkt. Sommige bedrijven vinden dat erg, andere weer niet. Zelf heb ik altijd gehad dat als een bedrijf me hierom niet wil hebben het waarschijnlijk toch geen match is.

Nu zit ik sinds kort aan de andere kant van tafel en zie ik CV's voorbij komen voor vacatures die ik moet vervullen. Ik kijk bij de CV's niet zozeer naar leeftijd maar meer naar welk pad iemand heeft gevolgd en of dat logisch/verklaarbaar is. Als jij ambitie hebt om verder te komen straat je CV dat uit. Zelf heb ik wat meer moeite met mensen die op hun 22e al klaar zijn met hun opleiding zonder extracurriculaire activiteiten, hoe weten zij nu wat ze echt leuk vinden.

Wel wil ik je als tip meegeven dat je alleen een studie moet gaan doen die je echt een stap verder brengt. Als je na je Master dezelfde baan kunt krijgen als je Bachelor zou ik het niet doen, zonde van je tijd. Ga dan liever werken en doe een part-time Master, dan combineer je tenminste relevante werkervaring met ambitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
ow ja, en een tip voor als je gaat solliciterten; Wees eerlijk over je CV, ga niks verbergen wat je door middel van levenswijsheid kunt verklaren. Eerlijk toegeven dat je een fout hebt gemaakt in bijv studiekeuze ipv er omheen lullen komt veel beter en betrouwbaarder over dan liegen of een zwak excuus bedenken. Denk erom, dat merk in zelf nl ook als is gesprekken voer, je prikt er zo doorheen en zijn een enorme turn-off voor de interviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672718

Anoniem: 399272 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:20:
Hallo,

Ik studeer op mijn 30e met een master in computer science af aan de TU delft ( bachelor is technische informatica ). De reden dat ik zo laat afstudeer is omdat ik eerst MBO deed, daarna een jaar ging backpacken en vervolgens een aantal jaren gerommeld had met verschillende studiekeuzes.

Ik ben nu 24, en ik moet nog beginnen. Naast mijn studie ben ik wel van plan om wat zelf te ondernemen ( apps/games ontwikkelen). Ook kan het zijn dat ik een tweede studie ernaast doe ( bestuurskunde bijv.), maar dat is nog even koffiedik aankijken.

Hoe zullen werkgevers hier gemiddeld op reageren? Moet ik me zorgen maken over mijn kansen op de arbeidsmarkt?
Je studeerde op je 30e en nu ben je 24?

Mag ik ook z'n tijdmachine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 08:29
418O2 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:34:
Je moet wel je best doen om goed te verklaren waarom je jaren hebt aangerommeld. Maar als je vaardigheden hebt kan je prima aan het werk.
Ik ben ook laat begonnen, maar ik heb nooit hoeven te verklaren waarom ik wat later ben afgestudeerd.
Het is maar net hoe je je cv opstelt.

Ik voorzie in ieder geval geen problemen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Strider schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:00:
[...]

Ik ben ook laat begonnen, maar ik heb nooit hoeven te verklaren waarom ik wat later ben afgestudeerd.
Het is maar net hoe je je cv opstelt.

Ik voorzie in ieder geval geen problemen.
Same, afgestudeerd op 29, maar geen vertragingen dus makkelijk te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399272 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:20:
Hallo,

Gebruik je motivatie goed, zo zal je verder komen dan de gemiddelde student terwijl je hetzelfde opleidingstraject hebt gevolgd ondanks het leeftijdsverschil.

Ik ben pas op mijn 21ste begonnen, overgestapt van economie & rechten naar ict - programmeren/software engineering. Momenteel volg ik een mbo opleiding - applicatieontwikkeling, en kan ik pas op mijn 24ste beginnen aan een hbo bachelor - informatica software engineering.

Misschien ben ik laat begonnen, maar daarmee heb ik wel mezelf bewezen dat ik weet wat ik wil. En wat ben ik tog gemotiveerd en gedisciplineerd :)!

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 672718 op 14-07-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roy-t schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:56:
Kort antwoord: nee

Er is op dit moment grote schaarste, een hoop ICT vacatures gaan onvervuld. Volgens prognoses van de EU wordt dit alleen maar erger. Een afgestudeerde ICT-er, zelfs als deze (waarom dan ook) pas laat afstudeerd is nu veel waard, dus zolang er geen crash komt lijkt me dit over 4 jaar ook waar.

Je kunt je kansen wel vergroten door interessante stages te doen (probeer deze te doen zelfs als je onderwijsprogramma ze niet standaard aanbied, als je goed overlegd met je studiebegeleider kun je dit eigenlijk altijd wel in je studie laten passen, en het is echt heel waardevol) en door alvast wat werkervaring op te doen. Ook wordt er voor ICT-ers vaak gekeken naar hun 'digital pressence', voorbeeldje: bij elk sollicitatie gesprek dat ik heb gehad werd er positief gerefereerd naar mijn blog.
Dankjewel voor het advies over de blog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Ik voorzie geen probleem mbt. werk vinden als je daadwerkelijk op je 30 klaar bent.

Dan nog ongevraagd advies (negeer het als je er niet op in wilt gaan):
Ik voorzie wel problemen bij TS'' verwachtingen voor zover ik dat kan beoordelen vanachter m'n keyboard. Als ik het goed begrijp ben je nu 24 jaar. Vanaf het verlaten van de middelbare school (op je 15e/16e?) heb je een MBO diploma gehaald (welke?) en heb je in deel-tijd je VWO diploma gehaald via certificaten. Zo'n trackrecord van je 16e tot je 24e, doet me heeeel erg twijfelen (zacht gezegd) of je een WO Informatica zou kunnen halen tussen je 24e en 30e. Daarnaast spreek je ook nog over een tweede studie erbij.

Don't get me wrong, ambities zijn goed en moet je zeker hebben, en misschien zijn er ook wel speciale omstandigheden of redenen waardoor ik het plaatje verkeerd zie, Maar zo op het oog zou ik schatten dat je zwaar moet gaan trekken aan een WO diploma, en zeker eentje van niveau informatica. Over een tweede studie daarnaast zou ik het persoonlijk dan niet eens durven hebben (bij wijze van spreken), en daarnaast ook nog werkervaring opdoen al helemaal niet.

De succesverhalen die ik hoor van MBOers die doorstromen naar het WO (heb bij een aantal in de klas gezeten; zit zelf op de TU) gaan over MBOers die misschien niet op zo'n manier slim zijn als "standaard VWO/WO studentjes" maar die kneiterhard werken. Ze werken zich daarvoor via een MBO en HBO (nagenoeg nominaal!) naar een MSc.of zelfs Phd. In jouw geval zie ik dit dus anders.

Is het niet "tactischer" om met HBO Informatica te beginnen, en vervolgens een MSc. Informatica in Delft te komen doen? Doe je er even lang over, en neem je in mijn ogen een stuk minder risico.

Nogmaals, het was ongevraagd advies, en als je iets heel graag wilt kan het (bijna;)) altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kmf schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:15:
[...]

Wat ook kan is werken en dan later studeren. Of werken en deeltijds studeren.

Het probleem is meer dat je rond deze leeftijd waarschijnlijk ook veranderingen in levensstijl zal krijgen. Trouwen, eigen huis, kinderen. Past een studie er dan nog bij.
Dat moet je voor jezelf uitrekenen.
Trouwen? Kinderen? Haha nee hoor, staat niet op mijn kalender voor de komende 10 jaar.

Het is moeilijk uit te leggen waarom ik zo laat begonnen ben met een WO studie. Vanaf mijn 21e tot begin 24e zat ik in een milde depressie ( persoonlijke omstandigheden . Het wordt dus lastig om dat aan een werkgever uit te leggen. In die 3 jaar, naast 1 jaar HBO en 2 jaar VWO, heb ik bij schoenenreus gewerkt; alleen is die kortgeleden failliet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kevino1 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:48:
[...]

Best lastig. Er zijn niet veel vacatures voor bijbaantjes in de Informatica is mijn ervaring. Ze zullen niet met bosjes op de Universiteit prikborden hangen, je zal zelf bijvoorbeeld summer internships moeten regelen of hier en daar wat free lance werk moeten doen. Daar zijn wel wat bedrijven voor te vinden die je kunnen helpen aan wat projectjes voor naast je studie.
Zijn er wat bedrijfjes die hieraan helpen om wat projectjes te vinden naast het studeren? Daar zou ik dan graag in contact mee willen komen.

Zou je mij hier meer over kunnen vertellen, desnoods via een privé bericht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WWAS schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:18:
Ik voorzie geen probleem mbt. werk vinden als je daadwerkelijk op je 30 klaar bent.

Dan nog ongevraagd advies (negeer het als je er niet op in wilt gaan):
Ik voorzie wel problemen bij TS'' verwachtingen voor zover ik dat kan beoordelen vanachter m'n keyboard. Als ik het goed begrijp ben je nu 24 jaar. Vanaf het verlaten van de middelbare school (op je 15e/16e?) heb je een MBO diploma gehaald (welke?) en heb je in deel-tijd je VWO diploma gehaald via certificaten. Zo'n trackrecord van je 16e tot je 24e, doet me heeeel erg twijfelen (zacht gezegd) of je een WO Informatica zou kunnen halen tussen je 24e en 30e. Daarnaast spreek je ook nog over een tweede studie erbij.

Don't get me wrong, ambities zijn goed en moet je zeker hebben, en misschien zijn er ook wel speciale omstandigheden of redenen waardoor ik het plaatje verkeerd zie, Maar zo op het oog zou ik schatten dat je zwaar moet gaan trekken aan een WO diploma, en zeker eentje van niveau informatica. Over een tweede studie daarnaast zou ik het persoonlijk dan niet eens durven hebben (bij wijze van spreken), en daarnaast ook nog werkervaring opdoen al helemaal niet.

De succesverhalen die ik hoor van MBOers die doorstromen naar het WO (heb bij een aantal in de klas gezeten; zit zelf op de TU) gaan over MBOers die misschien niet op zo'n manier slim zijn als "standaard VWO/WO studentjes" maar die kneiterhard werken. Ze werken zich daarvoor via een MBO en HBO (nagenoeg nominaal!) naar een MSc.of zelfs Phd. In jouw geval zie ik dit dus anders.

Is het niet "tactischer" om met HBO Informatica te beginnen, en vervolgens een MSc. Informatica in Delft te komen doen? Doe je er even lang over, en neem je in mijn ogen een stuk minder risico.

Nogmaals, het was ongevraagd advies, en als je iets heel graag wilt kan het (bijna;)) altijd!
Die speciale omstandigheid was depressie. Geloof me, dat maakt je kappot.

De volgende VWO certificaten heb ik binnen:
Wiskunde B: 7,4
Natuurkunde 6,7
Scheikunde 7,2
Biologie 6,6
Engels 6
Nederlands Niet gehaald (Vandaar Delft)

Verder is mijn werkervaring wat schoonmaak en schoenenverkoper. ( vanaf 2008 tot 2015 ) 2011/012 is jaar er tussenuit.
Heb verder een jaar gebackpacked.

Verder heel wat kennis opgedaan in andere gebieden. Onder andere tekenen, een basis in Photoshop, HTML, CSS en java. Een hoop statistiek, psychologie, wat boeken in financ en wat andere dingetjes.

Mijn mbo was financiële richting.

edit;

Ik kies voor WO omdat ik denk dat werkgevers in het buitenland dat beter herkennen. Gezien het huidig europees klimaat ben ik het best voorbereid als ik met een WO diploma op zak zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 399272 op 14-07-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46
Ik begon met werken (Bachelor BI) toen ik 27 was en toen was leeftijd geen issue.
Sterker nog; er werden wel oudere en net tot IT'er omgeschoolde mensen aangenomen.

Als jij goed in je vakgebied bent, dan zul je (denk ik) geen heel groot probleem ondervinden mbt het vinden van werk.
Desnoods eerst een junior functie om werkervaring op te doen en vanuit daar in rap tempo promotie(s) maken.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:22:
[...]

Trouwen? Kinderen? Haha nee hoor, staat niet op mijn kalender voor de komende 10 jaar.

Het is moeilijk uit te leggen waarom ik zo laat begonnen ben met een WO studie. Vanaf mijn 21e tot begin 24e zat ik in een milde depressie ( persoonlijke omstandigheden . Het wordt dus lastig om dat aan een werkgever uit te leggen. In die 3 jaar, naast 1 jaar HBO en 2 jaar VWO, heb ik bij schoenenreus gewerkt; alleen is die kortgeleden failliet gegaan.
Dus omdat Schoenenreus nu failliet is ben je tot inkeer gekomen?

Hier vanaf het beeldscherm wordt het lastig inschatten. Maar bij mijn bedrijf zou je zelfs niet de "misschien bak" halen op je 30e zelfs niet op HBO nivo.

Maar dat is geen IT bedrijf :)

De WO-ers die hier binnenkomen zijn max 27 maar die hebben vaak een dubbele zware studie in de pocket. 30 ers WO-ers hebben een fabriek of afdeling onder zich na een zware trainee traject of die ervaring ergens anders op gedaan.

Dat je nu nog niet aan kinderen en settelen denkt snap ik. Dacht ik ook niet aan op mijn 24e. Maar als de 30 in zicht komt is je levensvisie echt wel een stuk anders. En dan zit je nog steeds in de studie boeken.

Ik hoop voor je dat de bal dan gunstig rolt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:50:
[...]

Dus omdat Schoenenreus nu failliet is ben je tot inkeer gekomen?

Hier vanaf het beeldscherm wordt het lastig inschatten. Maar bij mijn bedrijf zou je zelfs niet de "misschien bak" halen op je 30e zelfs niet op HBO nivo.

Maar dat is geen IT bedrijf :)

De WO-ers die hier binnenkomen zijn max 27 maar die hebben vaak een dubbele zware studie in de pocket. 30 ers WO-ers hebben een fabriek of afdeling onder zich na een zware trainee traject of die ervaring ergens anders op gedaan.

Dat je nu nog niet aan kinderen en settelen denkt snap ik. Dacht ik ook niet aan op mijn 24e. Maar als de 30 in zicht komt is je levensvisie echt wel een stuk anders. En dan zit je nog steeds in de studie boeken.

Ik hoop voor je dat de bal dan gunstig rolt voor je.
Wat? Volgens mij begrijp je het verkeerd. Schoenenreus was een simpel bijbaantje. Ik volgde nog wel gewoon een studie/onderwijs; namelijk VWO.

De route die ik gevolgd heb was als volgt: MBO--> Jaar ertussen uit--> 1 jaar HBO (niet afgemaakt/ vond het niet leuk)--> VWO met bijbaan. De blunder zit hem in het VWO. Ik had beter een propedeuse in HBO informatica kunnen doen, vervolgens dan doorstromen naar het WO en afstudeerd zijn op je 25/26e.

Ik verwacht de bachelor af te ronden op mijn 27/28 e. Het kan zijn dat ik mijn master pas later doe, mocht ik een goed aanbod krijgen van een bedrijf.

En die kinderwens gaat niet voor iedereen op. De 1 wil al een kind op z'n 20e, de ander op zijn 35 en sommigen helemaal niet.

Ik zet het er nog een keer onder.
De volgende VWO certificaten heb ik binnen:
Wiskunde B: 7,4
Natuurkunde 6,7
Scheikunde 7,2
Biologie 6,6
Engels 6
Nederlands Niet gehaald (Vandaar Delft)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 399272 op 14-07-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat wiskunde nog een redelijk cijfer is, is wel een redelijk teken, maar over het algemeen vraag ik me echt serieus af of HBO informatica niet een betere oplossing is.
Ik kies voor WO omdat ik denk dat werkgevers in het buitenland dat beter herkennen. Gezien het huidig europees klimaat ben ik het best voorbereid als ik met een WO diploma op zak zit.
In genoeg landen, zoals de VS, is het redelijk normaal om met een bachelor te eindigen. Nu heb ik geen ervaring ermee zelf, maar denk eerder dat juist in die landen het minder uitmaakt als je HBO hebt: Dan heb je een Bachelor by Fontys University vandaan bijvoorbeeld. (Die lolbroeken zetten allemaal in hun Engelse naam er 'University' achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 18:38:
Dat wiskunde nog een redelijk cijfer is, is wel een redelijk teken, maar over het algemeen vraag ik me echt serieus af of HBO informatica niet een betere oplossing is.

[...]

In genoeg landen, zoals de VS, is het redelijk normaal om met een bachelor te eindigen. Nu heb ik geen ervaring ermee zelf, maar denk eerder dat juist in die landen het minder uitmaakt als je HBO hebt: Dan heb je een Bachelor by Fontys University vandaan bijvoorbeeld. (Die lolbroeken zetten allemaal in hun Engelse naam er 'University' achter).
Waarom denk jij dat HBO beter is?

Op het MBO had ik ook 6's en 7s. Op het VWO is dat hetzelfde gebleven. 't is bij mij niet zo dat een hoger niveau, een lager cijfer betekent. Natuurlijk is het WO wel een stuk pittiger dan het VWO, maar ik ken mijn sterke en zwakke punten, en dat plafond is nog lang niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Ik ga er toch nog eenmaal op reageren, omdat ik je wil helpen (voor zover ik dat mag denken te kunnen :)).
En dus nogmaals ongevraagd advies, maar hoe meer informatie je geeft hoe meer ik denk dat je teveel hooi op je vork neemt en veel te ver vooruit kijkt.

Als ik je eik aan MBOers die ik ken die daarna succesvol een MSc. hebben afgerond (via MBO en HBO) dan merk ik het volgende op.

(1) Dat MBO en dan een ertussenuit dat kan prima.
(2) Ook een jaar HBO maar niet afgemaakt (niet leuk) kan nog voorkomen.
(3) Maar dat je vervolgens tussen je 20e en 24e enkel een VWO diploma hebt afgemaakt en gewerkt hebt bij een schoenenzaak spreekt niet heel erg voor je.

Ik snap dat een depressie zwaar kan zijn, maar dit kun je niet als excuus gebruiken (naar mijn mening). Je bent blijkbaar vier (!) jaar lang uit de running geweest, je halve HBO jaartje meegerekend zelfs vijf, en denkt nu eenvoudig aan te kunnen haken bij een WO Informatica (ik vergeet de tweede studie en werkervaring al even). Ik denk dat je je daar heeeeel erg op verkijkt.
Bij zo'n studie (doe zelf WO Electrical Engineering) werk je in de twee weken voor een tentamen gewoon zeventig uur per week (er vanuitgaande dat je de rest van de collegeperiodes net als iedere student slechts 25 uur per week maakt). In jouw geval dien je (gezien je vmbo/mbo achtergrond) misschien nog wel meer uren te werken (de MBOers die doorstroomden naar WO die ik ken werkten 55 uur per week, twee jaar lang, om hun MSc te halen). Heb je ooit zeventig uur per week gewerkt? Als je ergens opnieuw van in een depressie raakt is het wel (studie)stress lijkt me ..

Wat ook heel erg m'n alarmbellen doet rinkelen is het feit dat je twee keer 'trots' aankomt met je VWO cijfers. Daarop trots zijn mag je zeker, maar als je het in de context plaatst van andere WO starters op informatica dan stelt het helaas niet veel meer voor. De andere jongens die daar starten hebben veelal echt VEEL affiniteit met wiskunde en andere exacte vakken (vaak minstens 7.5+ gemiddeld) en hebben dit niveau al op hun 17e. Zij hebben veelal nog ruimte om daarna nog door te groeien en nog beter te leren, zeker degene die het nominaal afronden.

Nogmaals; ik zou met HBO Informatica beginnen. WO is denk ik veel te risicovol. Dat je veel vertrouwen hebt in jezelf is prima, maar we kunnen lig stellen dat je zo'n niveau (qua intelligentie/leren) nog niet hebt laten zien (blijkt gewoon uit je trackrecord). Misschien kun je het wel, maar dat weet niemand zeker (ook jij niet). Als je met HBO begint is er niks om je voor te schamen. Als het echt allemaal zo makkelijk gaat als je denkt stap je over naar WO (voor MSc.).

Of je een HBO Informatica haalt of BSc. Informatica maakt in jouw geval ook weinig uit schat ik in.
Je komt met jouw trackrecord toch niet bij de (echte) topwerkgevers (consulting, etc.) en voor de andere banen maken die twee diplomas denk ik niet heel veel verschil.
Zeker in het buitenland niet.

Daarnaast spreek je steeds over "een WO diploma". Je weet wel dat Informatica, met L&R, Electrical en Physics, als de moeilijkste technische disciplines worden gezien? Ook als je het gaat om maar "een WO diploma" dan zou ik twee keer nadenken voor je met Informatica begint. Start dan met werktuigbouw (hoewel ook niet 'makkelijk') of Civiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewist

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 399272 op 14-07-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WWAS schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:05:
Ik ga er toch nog eenmaal op reageren, omdat ik je wil helpen (voor zover ik dat mag denken te kunnen :)).
En dus nogmaals ongevraagd advies, maar hoe meer informatie je geeft hoe meer ik denk dat je teveel hooi op je vork neemt en veel te ver vooruit kijkt.

Ik denk dat je voornamelijk doelt op de technische universiteit. Gezien je zelf een technische studie doet, maak je wel een duidelijk punt :).

Als ik je eik aan MBOers die ik ken die daarna succesvol een MSc. hebben afgerond (via MBO en HBO) dan merk ik het volgende op.

(1) Dat MBO en dan een ertussenuit dat kan prima.
(2) Ook een jaar HBO maar niet afgemaakt (niet leuk) kan nog voorkomen.
(3) Maar dat je vervolgens tussen je 20e en 24e enkel een VWO diploma hebt afgemaakt en gewerkt hebt bij een schoenenzaak spreekt niet heel erg voor je.
Dat klopt niet helemaal

Op mijn 20e deed ik nog gewoon MBO. Vanaf september ( toen 20) tot Augustus (21) een jaar ertussen uit geweest. Toen 1 jaar HBO ( weggegooid maar wel wat gedaan ), Pas vanaf mijn 22e begonnen met VWO. Ja het klopt dat ik sinds mijn 21e werkte bij 1 bedrijf, maar dat staat buiten mijn studie situatie. Ik

Dus..
3. 22 tot 24 VWO.
k snap dat een depressie zwaar kan zijn, maar dit kun je niet als excuus gebruiken (naar mijn mening). Je bent blijkbaar vier (!) jaar lang uit de running geweest, je halve HBO jaartje meegerekend zelfs vijf, en denkt nu eenvoudig aan te kunnen haken bij een WO Informatica (ik vergeet de tweede studie en werkervaring al even). Ik denk dat je je daar heeeeel erg op verkijkt.
Je kent mij niet , dus dit vind ik wel heel veroordelend. Beetje zwart/wit denken dit. Je kan niet op basis van wat algemene informatie direct zo'n uitspraak maken. ( het depressie gedeelte )
Bij zo'n studie (doe zelf WO Electrical Engineering) werk je in de twee weken voor een tentamen gewoon zeventig uur per week (er vanuitgaande dat je de rest van de collegeperiodes net als iedere student slechts 25 uur per week maakt). In jouw geval dien je (gezien je vmbo/mbo achtergrond) misschien nog wel meer uren te werken (de MBOers die doorstroomden naar WO die ik ken werkten 55 uur per week, twee jaar lang, om hun MSc te halen). Heb je ooit zeventig uur per week gewerkt? Als je ergens opnieuw van in een depressie raakt is het wel (studie)stress lijkt me ..
Ik geloof je best. Behalve dat dit geld voor de technische universiteit. Het kan dat ik Utrecht of Leiden kies voor Informatica en dan zullen die uren die jij opnoemt vast wel meevallen.

Again... ik vind wel dat je heel generaliseert met mensen. Wat jij ervaart, hoeft nie altijd de normering te zijn.

Er zijn vast veel MBO'ers die moeizaam door het HBO of WO trekken. Toch is en blijft dat een generalisatie. Ik mag dan wel VMBO/MBO gedaan hebben, maar dat neemt niet in rekening de ontwikkelingen die ik doorgemaakt heb, noch dat je op basis van wat algemene informatie en uit wat cijfertjes iemands intelligentie kan inschatten.
Wat ook heel erg m'n alarmbellen doet rinkelen is het feit dat je twee keer 'trots' aankomt met je VWO cijfers.
Sorry wat? haha Ik hoop niet dat je serieus bent :') :')
Daarop trots zijn mag je zeker, maar als je het in de context plaatst van andere WO starters op informatica dan stelt het helaas niet veel meer voor. De andere jongens die daar starten hebben veelal echt VEEL affiniteit met wiskunde en andere exacte vakken (vaak minstens 7.5+ gemiddeld) en hebben dit niveau al op hun 17e. Zij hebben veelal nog ruimte om daarna nog door te groeien en nog beter te leren, zeker degene die het nominaal afronden.

Nogmaals; ik zou met HBO Informatica beginnen. WO is denk ik veel te risicovol. Dat je veel vertrouwen hebt in jezelf is prima, maar we kunnen lig stellen dat je zo'n niveau (qua intelligentie/leren) nog niet hebt laten zien (blijkt gewoon uit je trackrecord). Misschien kun je het wel, maar dat weet niemand zeker (ook jij niet). Als je met HBO begint is er niks om je voor te schamen. Als het echt allemaal zo makkelijk gaat als je denkt stap je over naar WO (voor MSc.).

Of je een HBO Informatica haalt of BSc. Informatica maakt in jouw geval ook weinig uit schat ik in.
Je komt met jouw trackrecord toch niet bij de (echte) topwerkgevers (consulting, etc.) en voor de andere banen maken die twee diplomas denk ik niet heel veel verschil.
Zeker in het buitenland niet.

Daarnaast spreek je steeds over "een WO diploma". Je weet wel dat Informatica, met L&R, Electrical en Physics, als de moeilijkste technische disciplines worden gezien? Ook als je het gaat om maar "een WO diploma" dan zou ik twee keer nadenken voor je met Informatica begint. Start dan met werktuigbouw (hoewel ook niet 'makkelijk') of Civiel.
Ik merk aan op je post dat je nogal cynisch tegen MBO'ers aankijkt. One's a MBO'er , always a MBO'er.

Niet te veel generaliseren man. :)
Verder heb je gelijk in een paar dingen; zo ben ik het absoluut met je eens over het niveau van de studie. Nu moet ik je wel corrigeren met dat je niet informatica met technische informatica moet verwarren. Het klopt dat technische informatica een behoorlijk pittige opleiding is. Datzelfde geldt in mindere mate ook wel voor Informatica, maar je hoeft niet te praten over deze studies alsof je een intern bij NASA doet. :')

Ik denk dat het wel mee valt joh. Technische universiteit Delft? Sure, heb je vast gelijk in. Maar bij een gewonen non-technische universiteit als leiden of Utrecht valt het wel mee hoor. Niet iedereen daar staat met een 8 op Wiskunde. En sowieso, een 7.4 peil ik als meer dan voldoende voor toelating voor Informatica aan bijv. Universiteit utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
WWAS schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:05:
Bij zo'n studie (doe zelf WO Electrical Engineering) werk je in de twee weken voor een tentamen gewoon zeventig uur per week (er vanuitgaande dat je de rest van de collegeperiodes net als iedere student slechts 25 uur per week maakt).
Het zal vast ook per uni verschillen, maar degene de gewoon een vol kwartiel deden (oftewel niet alleen een enkele herkansing dat kwartiel) waren gemiddeld genomen denk ik toch wel ruim boven de 25 uur per week ermee bezig. Degene die dat niet deden waren vaak inderdaad daarna 70 uur per week voor tentamens aan het studeren, faalde, en konden gaan herkansen wat nog veel meer tijd kost ;).

Dat gezegd, hoeveel je ook netjes in reguliere weken doet, voor tentamens blijft het altijd stressen.
Zal denk ik per uni verschillen ook, maar wij zagen denk ik toch informatica op het niveau van WB, biomedisch, etc. Oftewel net het stapje onder natuurkunde, EE en wiskunde.

Nu meer ontopic weer:
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 18:50:
[...]

Waarom denk jij dat HBO beter is?

Op het MBO had ik ook 6's en 7s. Op het VWO is dat hetzelfde gebleven. 't is bij mij niet zo dat een hoger niveau, een lager cijfer betekent. Natuurlijk is het WO wel een stuk pittiger dan het VWO, maar ik ken mijn sterke en zwakke punten, en dat plafond is nog lang niet bereikt.
Omdat je 24 bent, en uiteraard zonder je in enige mate te kennen!, ik er niet van overtuigd ben met je verhaal dat dit een probleemloos verhaal wordt. En dan komen we op risicominimalisatie uit: Beter op je 29ste HBO, dan kans om op je 30ste WO te hebben, maar ook kans om op je 30ste niks te hebben.

Edit: Je meldde eerst TU Delft, maar nu een andere. Ik neem aan dat je sowieso hebt gekeken wat een studie inhoudt, maar zover mij bekend zal je op een HBO veel meer leren programmeren, en is het op het WO meer architectuur geneuzel.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 14-07-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even algemeen..

Er wordt hier wel met wat behoorlijk cynisme tegen het MBO aangekeken. Niet zo generaliseren mensen...

Straks krijg ik nog te horen dat ik mijn telkraam niet moet vergeten :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:16:
Even algemeen..

Er wordt hier wel met wat behoorlijk cynisme tegen het MBO aangekeken. Niet zo generaliseren mensen...

Straks krijg ik nog te horen dat ik mijn telkraam niet moet vergeten :') .
Ik heb even op "MBO" gezocht de laatste pagina, en ik zie het niet eigenlijk.

Het is een feit dat MBO een stuk minder hoog niveau is dan HBO, wat weer stuk onder WO staat (als je per opleiding vergelijkt, ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat elke WO opleiding boven elke HBO opleiding staat, maar dat is andere discussie). Daar is niks cynisch aan, en ook niks mis mee. Maar je moet wel realistisch blijven: De gemiddelde MBO'er gaat niet een WO opleiding trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 14-07-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja, sowieso hoe verklaar je een paar jaar depressie. Dat is gewoon een cv gat wat je daar liever ook niet op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:19:
Tsja, sowieso hoe verklaar je een paar jaar depressie. Dat is gewoon een cv gat wat je daar liever ook niet op zet.
Ik weet dan weer niet of dat zo'n probleem is in dit geval. Zelfs als je het eerlijk op je CV zet, dan is dat tegen de tijd dat hij afstudeert zo ongeveer 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:18:
[...]

Ik heb even op "MBO" gezocht de laatste pagina, en ik zie het niet eigenlijk.

Het is een feit dat MBO een stuk minder hoog niveau is dan HBO, wat weer stuk onder WO staat (als je per opleiding vergelijkt, ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat elke WO opleiding boven elke HBO opleiding staat, maar dat is andere discussie). Daar is niks cynisch aan, en ook niks mis mee. Maar je moet wel realistisch blijven: De gemiddelde MBO'er gaat niet een WO opleiding trekken.
Ben het volledig met je eens hoor. Maar mijn MBO geschiedenis moet niet de doorslag of indicator zijn van of ik wel of niet geschikt ben voor het WO.

Ik ben wel van mening dat in veel MBO'ers ook een gebrek aan motivatie ligt die hun weerhoudt om hun vaardigheden/competenties beter te kunnen ontwikkelen.

Deze OP was ook meer bedoeld voor ervaringen die mensen hebben met late afstudeerders in het HBO/WO en minder met of ik meer geschikt was voor het HBO of WO. Dat eindigt altijd in zo'n welles/niettes discussie...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 399272 op 14-07-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Uiteindelijk maak jezelf de keuze of je wel of niet een bepaalde studie gaat doen. De mensen in dit topic antwoorden niet omdat ze het slechtste met je voor hebben, maar omdat zij sterke twijfels hebben of je wel de juiste keuze maakt. Ik denk dat je dit "advies" ook niet direct naast je neer moet leggen. Je moet je je er niet door laten ontmoedigen, maar kijk goed naar de argumenten van de betreffende mensen. Wat ik gelezen hebt kan ik me inkomen en ik denk eerlijk gezegd dat je het geheel een beetje onderschat. Zelf heb ik geen uni gedaan (HBO), maar "de MBO'er" hadden over het algemeen hier al veel moeite mee. Nu zijn er ook zeker MBO'ers die dit wel gewoon goed doorlopen hebben.

Dus mijn vraag is eigenlijk: waarom denk jij dat je het niveau wel aankan? Waarom is de HBO studie niet gelukt? (En dit is echt niet om je de grond in te stampen, maar gewoon een stukje zelfreflectie)

[ Voor 5% gewijzigd door conara op 14-07-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
conara schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:42:
Uiteindelijk maak jezelf de keuze of je wel of niet een bepaalde studie gaat doen. De mensen in dit topic antwoorden niet omdat ze het slechtste met je voor hebben, maar omdat zij sterke twijfels hebben of je wel de juiste keuze maakt. Ik denk dat je dit "advies" ook niet direct naast je neer moet leggen. Je moet je je er niet door laten ontmoedigen, maar kijk goed naar de argumenten van de betreffende mensen. Wat ik gelezen hebt kan ik me inkomen en ik denk eerlijk gezegd dat je het geheel een beetje onderschat. Zelf heb ik geen uni gedaan (HBO), maar "de MBO'er" hadden over het algemeen hier al veel moeite mee. Nu zijn er ook zeker MBO'ers die dit wel gewoon goed doorlopen hebben.

Dus mijn vraag is eigenlijk: waarom denk jij dat je het niveau wel aankan? Waarom is de HBO studie niet gelukt? (En dit is echt niet om je de grond in te stampen, maar gewoon een stukje zelfreflectie)
Misschien is dat de indruk bij sommige mensen hier, maar ik onderschat Informatica en ( helemaal )Technische informatica echt niet hoor.

Ik was gestopt met het HBO omdat de opleiding mij niet beviel. Het was Biologie ( ik vond de laboratorium niks aan). Wel heb ik er spijt van, want ik wist toen niet dat je met een propedeuse door kon stromen naar het WO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Hoe was je daar dan op gekomen?

Je had op het MBO een financiële richting gedaan toch?

Waarom dan opeens zo'n gespecialiseerde richting met veel techniek, chemie en natuurkunde?

En los van het praktijkgedeelte hoe doorliep je dan de theoretische vakken?

Ik betrap me er op dat ik vragen aan het stellen ben die je ook op sollicitatiegesprek kan kan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:25:
[...]

Ben het volledig met je eens hoor. Maar mijn MBO geschiedenis moet niet de doorslag of indicator zijn van of ik wel of niet geschikt ben voor het WO.

Ik ben wel van mening dat in veel MBO'ers ook een gebrek aan motivatie ligt die hun weerhoudt om hun vaardigheden/competenties beter te kunnen ontwikkelen.

Deze OP was ook meer bedoeld voor ervaringen die mensen hebben met late afstudeerders in het HBO/WO en minder met of ik meer geschikt was voor het HBO of WO. Dat eindigt altijd in zo'n welles/niettes discussie...
Het probleem is dat het met elkaar te maken heeft, en natuurlijk is het een forum waar je discussies krijgt ;).

Maar wat ik denk dat je kan zeggen: Als een werkgever in je CV naar de afgelopen jaren kijkt, dan zal hij dat niet als pré zien.
Als jij nu WO informatica begint, en die zonder iets extras afrond, dan zal je daardoor een streepje achter hebben denk ik op een student die het identiek doet maar op zijn 18de is begonnen. Betekend niet dat het onmogelijk is een baan te vinden, maar wel dat het lastiger is.

Daar kan je voor compenseren. Werkervaring kan, maar is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan zonder extra vertraging op te lopen. Dingen als een actief Github account waarop je bij één of meerdere open source projecten zinvol bezig bent helpt natuurlijk ook. (En dan hoef je niet direct aan de Linux kernel dingen toe te voegen ;) ). Maar ook gewoon je opleiding binnen 5 jaar afronden is denk ik niet verkeerd: Daarmee laat je zien, en kan je ook bij een gesprek zeggen, dat je het op je 24ste wel mooi vond, en nu gewoon informatica wilde doen en je je daar ook voor ingezet hebt.

Echter dan nog steeds heb je geen relevante werkervaring, dus ik zou er niet vanuit gaan dat je een hoger startsalaris zal krijgen dan iemand die 5 jaar jonger afgestudeerd is. Al zou je toch ook redelijk snel op een mooi salaris moeten zitten (en het begin salaris hoeft ook helemaal niet slecht te zijn).

En om toch het grote gevaar imo nog een keer te benoemen: Wat als die motivatie het toch niet lang volhoudt? Of je het bindende studieadvies niet haalt? (Geen idee of Delft die heeft).

Als laatste: Je zegt dat je wel plannen hebt om naast je studie wat te doen met apps ontwikkelen bijvoorbeeld, maar heb je je nu ook al weleens bezig gehouden met zulk soort zaken? Dat is geen vereiste, maar het kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 18:11
Als ik het zo een beetje aan zie in dit topic zou ik echt HBO aanraden. Je krijgt veel en veel meer praktijk die je ook bij je wens om te ondernemen kan inzetten. Op WO is de druk echt enorm hoog (als in twee weken je VWO wiskunde boek even doorwerken bijv). Verder zijn er op het HBO vaak al mogelijkheden om een eventueel schakelprogramma te volgen voor je master. Op die manier kun je dan ook via het HBO op een master uit komen. Maar die weg heeft mijns inziens wel een veel lager risico dat je moet afhaken en straks geen enkel papiertje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:02
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:11:
Ik geloof je best. Behalve dat dit geld voor de technische universiteit. Het kan dat ik Utrecht of Leiden kies voor Informatica en dan zullen die uren die jij opnoemt vast wel meevallen.
Nu moet ik je wel corrigeren met dat je niet informatica met technische informatica moet verwarren. Het klopt dat technische informatica een behoorlijk pittige opleiding is. Datzelfde geldt in mindere mate ook wel voor Informatica
Ik ben wel benieuwd waarom een universitaire studie technische informatica meer tijd zou kosten en moeilijker zou zijn dan een universitaire studie informatica. Als niet-informaticus dacht ik altijd dat het verschil klein was, zeker in de eerste jaren waarin je nog geen specialisatie hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Als je denkt dat je het kunt halen, dan moet je het gewoon proberen, anders krijg je hier later teveel spijt van. Ga van te voren wel goed na of je deze studies ook aankunt, ik ben zelf van mening dat je vooral bij technische studies makkelijk onderuit kunt gaan.

Ik denk dat een baan nog steeds geen probleem is, gewoon je thesis bij een bedrijf (groter = beter) schrijven, en als je dit goed afrond krijg je vanzelf wel een contract aangeboden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Anoniem: 399272 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:04:
[...]

Misschien is dat de indruk bij sommige mensen hier, maar ik onderschat Informatica en ( helemaal )Technische informatica echt niet hoor.

Ik was gestopt met het HBO omdat de opleiding mij niet beviel. Het was Biologie ( ik vond de laboratorium niks aan). Wel heb ik er spijt van, want ik wist toen niet dat je met een propedeuse door kon stromen naar het WO.
shade55, ik heb je topic nu even gevolgd en ik moet zeggen dat ik het met Sissors en WWA S eens ben over het faalrisico. Wat ik lees word je niet onderschat op je intellect, dat zal best in orde zijn, maar uit je reacties komt wel duidelijk naar voren dat je de een aantal zaken flink onderschat (lees: je hebt een flink bord voor je kop). Geloof me, ik heb hetzelfde traject doorlopen en spreek dus uit ervaring. Uiteindelijk gaat het niet om je IQ maar om je hoe je je denkcapaciteit inzet. Hier zit een groot verschil tussen MBO'ers, HBO'ers en WO'ers. Dat is niet bashen of generaliseren maar veelal de praktijk.

Ter vergelijking, De kennis die je op het MBO in één jaar op doet, krijg je op het HBO in één kwartaal.
Wat je op het HBO in één jaar leert moet je op het WO voornamelijk zelfstanding in één kwartaal tot je nemen. Je bent erg op jezelf aangewezen om de kennis tot je te nemen, en de trein gaat echt niet langzamer rijden als je het niet kunt bijhouden, met zeer grote kans op uitval tot gevolg. Op het MBO en HBO wordt je geacht om voornamelijk op een praktijk gerichte manier de leerstof te onthouden en in mindere mate om de leerstof te gebruiken om nieuwe inzichten te krijgen op een hoger niveau. Op het WO wordt over het algemeen verwacht dat je de kennis die je krijgt aangereikt gebruikt om nieuwe kennis mee op te doen en dit hoeft niet altijd toepasbaar te zijn. Het is niet voor niks wetenschappelijk onderwijs!

De opmerking over een HBO Informatica lijkt me een heel reële overweging. Deze opleidingen zijn er veel meer op gericht om je met goede begeleiding te laten slagen.

Om dan tenslotte nog even terug te komen op je opmerking over je leeftijd bij afstuderen, mijn voorgangers hebben gelijk als ze het hebben over je kansen op de CV stapel. De gerenommeerde bedrijven zullen je echt niet overwegen, en dat om de simpele reden dat zij uit een enorme stapel CV's kunnen kiezen en iedereen die maar enigszins afwijkt van de norm valt er buiten. De enige kans om ooit bij dit soort bedrijven binnen te komen is op basis van je werkcompetenties, niet je opleiding.

Hopelijk zul je ons welgemeende adviezen goed in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Een groot voordeel wat je hebt als je op latere leeftijd begint met je studie is dat je gewoon veel serieuzer in je leven staat en beter weet wat je wil. Iedereen die gestudeerd heeft kan beamen dat het merendeel van de studenten vooral in het begin lang niet zo serieus met zijn studie bezig is dan aan het einde en een grote factor daarvoor is de leeftijd. Je bent gewoon volwassener. Ik denk dan ook echt wel dat iedereen die het -echt- wil wel in staat is om een WO studie te voltooien aan een Nederlandse universiteit.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je eigenlijk (vooral in de IT) een WO studie willen voltooien? Het maakt voor je arbeidskansen nauwelijks uit of het een MBO, HBO of WO diploma is, tenzij je wellicht iets heel specialistisch wil gaan doen, maar daarbij kan je je afvragen of je daar überhaupt kans op maakt, omdat je zo'n laatbloeier bent.

Waarom niet gewoon zo snel mogelijk MBO informatica afronden en werkervaring opdoen? Dan sta je er waarschijnlijk op je 30e sterker voor dan na een WO opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Waarom zou je in de IT een WO opleiding willen? Simpel: Omdat de inhoudelijk meest uitdagende banen op dat nivo liggen. Maar dan moet je meteen weer reeël zijn richting TS: met zo'n cijferlijst is Delft al op je tenen lopen, maar als je daarna ook nog die baan op WO nivo hebt dan is het de volgende 40 jaar nog steeds zwaar. Ik was een vrij gemiddelde Delftse student, maar mijn laagste VWO cijfer was al hoger dan het hoogste van de TS. Om een idee te geven hoe zwaar Delft is: het eerste kwartaal wiskunde doet alle 6 jaar VWO wiskunde over, maar nu met bewijzen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Met een cijferlijst met hoge cijfers kun je weer tegen het probleem aanlopen dat je op het VWO weinig hoefde te doen, terwijl je op de universiteit heel hard moet werken.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
MSalters schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:22:
Waarom zou je in de IT een WO opleiding willen? Simpel: Omdat de inhoudelijk meest uitdagende banen op dat nivo liggen.
Dat is dus gewoon echt onzin. Juist in de IT zijn er relatief weinig wetenschappelijke banen. Zoek maar eens naar IT vacatures waar minimaal WO vereist wordt. Dat zijn er erg weinig en het is onderwerp van discussie of die paar vacatures die dat wel vereisen de meest uitdagende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 07:30:
[...]

Dat is dus gewoon echt onzin. Juist in de IT zijn er relatief weinig wetenschappelijke banen. Zoek maar eens naar IT vacatures waar minimaal WO vereist wordt. Dat zijn er erg weinig en het is onderwerp van discussie of die paar vacatures die dat wel vereisen de meest uitdagende zijn.
Klopt, als je puur kijkt naar de IT. Je hebt inderdaad wat R&D-banen bij Philips of TNO, maar vaak wordt HBO gevraagd voor vele IT functies.

Maar even kijkend naar de lange termijn opties, dan is TS met WO echt wel beter af. Wil je in je leven meer dan enkel in de IT zitten en bijvoorbeeld doorgroeien naar de zwaardere consulting of business architectuur functies, dan heb je met WO de betere papieren in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ga ajb HBO doen en daarna een master aan de TU.
Trek je die uni toch niet, dan heb je iig je HBO diploma in de pocket en ben je niet kansloos op de arbeidsmarkt. Direct door naar de TU trek je niet! Ik had een aanzienlijk hogere cijferlijst toen ik vanaf het VWO kwam en ben daarna ook hard onderuit gegaan, vooral het aantal uren werk per week (inderdaad de genoemde 70!) trok ik toen echt niet. Op mijn 26e begonnen met HBO en daar op mijn 28e mee klaar (lang leve uni cijferlijst).

Kies ajb voor het HBO, WO kan altijd nog!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 07:30:
[...]

Er zijn ook proportioneel minder IT'ers met een WO opleiding, dus dat is niet heel erg. En ver hoef ik niet te zoeken voor vacatures op WO nivo, alle vacatures die wij zelf hebben zijn dat. (Als je PhD ook als WO nivo meerekent tenminste).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ze zijn er natuurlijk wel, vandaar ook mijn vraag. Indien je echter niet een wetenschappelijke baan ambieert dan is het nogal zonde van je tijd, geld en gemiste ervaringsjaren om WO te gaan doen.

Voor alle niet wetenschappelijke banen kan je je afvragen wie er een betere en meer waardevolle programmeur is: iemand die BSc + 2 jaar relevante werkervaring heeft of iemand die net zijn MSc gehaald heeft. Het is natuurlijk niet per se zo dat iemand die niet meer studeert geen persoonlijke ontwikkeling meer doormaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:58:
Ze zijn er natuurlijk wel, vandaar ook mijn vraag. Indien je echter niet een wetenschappelijke baan ambieert dan is het nogal zonde van je tijd, geld en gemiste ervaringsjaren om WO te gaan doen.
Er zijn genoeg niet-wetenschappelijk functies waar WO voor wordt gevraagd; ook met IT-gerelateerde functies. Voorbeeldje: wil je graag IT Strategy doen bij firma's als IBM, Accenture of Deloitte? Dat kan alleen met een WO-papiertje (het liefste met goede cijfers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:47

Zenix

BOE!

Ik vind het niet zo'n probleem ik doe nu HBO-ICT en heb een paar klasgenoten die 30-31 zullen zijn tijdens het afstuderen. In mijn geval zal ik 29 zijn als ik binnen vier jaar afstudeer. Ik zou trouwens niet voor het WO gaan, maar gewoon HBO-ICT dan ben je twee jaar eerder klaar.

Tevens vertelde dat je al HBO hebt gedaan, als je dan alsnog een HBO opleiding afgemaakt, worden de schulden/kosten van je vorige HBO opleiding een gift. Als je deze al hebt betaald, krijg je het terug. Ook als je al 1 jaar HBO hebt gedaan dan gaat dat jaar van de nieuwe studiefinanciering af, dat kan door de langere duur van het WO een stuk duurder uitpakken. Kan zelfs zijn dat je voor je Master deels instellingsgeld moet betalen en dat is veel geld, maar dat weet ik niet zeker. Helaas zitten aan je foute keuzes in het verleden wel kosten verbonden.

Mijn traject: HAVO 2 jaar, MBO Niveau 2 ( 2 jaar ), MBO Niveau 3 ( 2 jaar) en Niveau 4 (1 Jaar versneld ) en nu dan HBO-ICT. De vooroordelen als ervaren MBO'er dat het MBO weinig voorstelt kan ik helaas wel bevestigingen.

Ik heb de HAVO niet kunnen maken doordat ernstig ziek was. Toen het wat beter ging wou ik met de ICT aan de gang. Daar zag ik kansen in met mijn beperkingen.

Dus naar het MBO Niveau 2 waarvoor ik nog een toelatingsexamen moest doen. Op Niveau 2 ben ik maar een half jaar aanwezig geweest, omdat ik toen meer dan jaar in ziekenhuis had gelegen, alsnog het examen makkelijk gehaald, pc in elkaar zetten. :D Op Niveau 3 was ik het eerste jaar ook niet aanwezig door twee operaties, uiteindelijk in het tweede jaar alle studiepunten gehaald en stage gelopen. Weer alle examens makkelijk gehaald. Langzamerhand begon mijn lichaam ook wat sterker te worden en kon ik Niveau 4 gaan doen, versnelt of niet. Ik heb toen gekozen voor de versnelde variant, gezien mijn ervaring met de andere MBO niveaus. Uiteindelijk weer alle examens makkelijk gehaald. Het jaar daarna werd de versnelde variant afgeschaft, aangezien er maar 6 van de 30 het examen hadden gehaald in het eerste jaar.

Nu dus op het HBO-ICT en heb 120 EC binnen en nog geen herkansing gehad. Ik had achteraf ook mijn HAVO kunnen afmaken, maar gezien mijn fysieke toestand toen was dat nooit gelukt, terwijl het MBO veel makkelijker was en niet moeilijk deden over dat ik afwezig was. Daarnaast had er ook voor kunnen kiezen om geen Niveau 3 te doen en een 21+ toets, maar op dat moment had ik nog niet genoeg energie voor een HBO opleiding door fysieke beperkingen. Door te fitnessen en veel rust te nemen, lukt het mij net om het HBO te volgen.

Ik zal denk ik eerder een probleem hebben om een werkgever te vinden, aangezien ik nooit in staat ben geweest om te werken of andere nevenactiviteiten te doen naast mijn studies, want de studie kost alle energie die ik heb. Daarnaast het chronische zieke aspect helpt ook niet bij sollicitaties. Tevens zal ik niet fulltime kunnen werken, parttime jobs liggen ook niet bepaald voor het oprapen in de ICT. :/ Ik probeer wel certificaten te halen in de vakanties, om te laten zien dat ik toch wel wat extra dingen doe naast de studie.

Kortom maak je er niet te druk over als je gewoon laat zien wat je kan dan komt het wel goed. Je kan het volgens mij prima verklaren waarom je wat jaren later afstudeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
_vision schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:47:
[...]

Er zijn genoeg niet-wetenschappelijk functies waar WO voor wordt gevraagd; ook met IT-gerelateerde functies. Voorbeeldje: wil je graag IT Strategy doen bij firma's als IBM, Accenture of Deloitte? Dat kan alleen met een WO-papiertje (het liefste met goede cijfers).
OK, maar mijn punt blijft staan. Voordat je veel geld en moeite in een opleiding steekt is het natuurlijk wel handig om voor jezelf na te gaan of je hier wel wat aan hebt in je carrière.

Ik had mijzelf bijvoorbeeld een paar jaar studeren en kosten kunnen besparen (niet te vergeten het misgelopen loon en de misgelopen ervaringsjaren) als ik geen master had gedaan en ik had dan op dezelfde plek gezeten als waar ik nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:13:
[...]

OK, maar mijn punt blijft staan. Voordat je veel geld en moeite in een opleiding steekt is het natuurlijk wel handig om voor jezelf na te gaan of je hier wel wat aan hebt in je carrière.

Ik had mijzelf bijvoorbeeld een paar jaar studeren en kosten kunnen besparen (niet te vergeten het misgelopen loon en de misgelopen ervaringsjaren) als ik geen master had gedaan en ik had dan op dezelfde plek gezeten als waar ik nu zit.
Eens, maar het is lastig om jaren vooruit te kijken. Voor nu in jouw situatie was HBO kennelijk genoeg geweest, maar misschien krijg je over 5 jaar een kans die je nooit met een HBO-diploma aangeboden zou krijgen. Dan zul je ineens blij zijn met je WO-bul. Geloof me, ik ken meerdere mensen die dit meegemaakt hebben, of andersom...niet naar een leuke functie kunnen solliciteren omdat WO een vereiste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:13:
[...]

Dat is tegenwoordig sowieso wel handig, maar als je het op deze leeftijd nog kunt en wilt doen, dan moet je het ook gewoon doen. Het zijn maar enkele jaren, en ik vond dat 1 van de mooiere periodes in mijn leven :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Leuke tijd is het zeker, maar er hangt (vooral in zijn situatie) natuurlijk wel een prijskaartje aan. :)

Ik denk dat het best goed te doen is om te voorspellen of je een MSc nodig hebt of niet. Dat is toch vaak een pad waar je inslaat en dan ook in blijft. Omgekeerd is dat ook niet een pad waar je later nog in gaat rollen indien je al 5 jaar ergens anders werkt (want dan moet je weer onder aan de ladder beginnen en dat is toch vaak wel pijnlijk).

Het is overigens ook wel een beetje kortzichtig als bedrijven je echt puur afwijzen op het ontbreken van een MSc, maar je aantoonbaar wel een top CV hebt. Je gaat toch zeker ook geen Bill Gates of Mark Zuckerberg afwijzen, omdat ze hun studie niet hebben afgemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Greencap schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 17:24:
[...]

Het is overigens ook wel een beetje kortzichtig als bedrijven je echt puur afwijzen op het ontbreken van een MSc, maar je aantoonbaar wel een top CV hebt. Je gaat toch zeker ook geen Bill Gates of Mark Zuckerberg afwijzen, omdat ze hun studie niet hebben afgemaakt? :)
Oh jawel, schering en inslag zelfs (kijk maar naar historie van veel van dat soort figuren :z )

Ook makkelijk te verklaren: eerste schifting van de (tientallen zo niet honderden) reacties op een vacature wordt doorgaans niet gedaan door de leidinggevende die iemand aan wil nemen maar een HR-miep die minimale eisen meegekregen heeft. Die schift simpelweg daarop. Pas als zij 3/4 a 9/10 eruitgefilterd heeft komt er een bescheidener stapeltje terecht bij de leidinggevende die daadwerkelijk gesprekken moet doen.

Als je niet de nodige papieren hebt overleef je die eerste schifting niet. Ongeacht hoe goed je verhaal is. Pas als er daadwerkelijk niemand door die schifting heenkomt zal een leidinggevende (die ws staat te springen om vers bloed) vragen om ook de dingen die er niet doorkwamen door te sturen om te snuffelen.

Dat wil niet zeggen dat je zonder papieren geen kansen hebt. Je moet het alleen anders spelen, zorgen dat je van binnenuit aangedragen wordt ipv puur koud van buitenaf te solliciteren - kortom, je moet die HR-filtering omzeilen.

Hoe makkelijk dat is verschilt. Het hangt uiteraard ook af van wat je exact te bieden hebt. Voorbeeldje: ik heb niets voorbij een middelbaar Gymnasiumdiploma, maar per uur verdien ik nagenoeg exact hetzelfde als m'n vriendin die cum laude afgestudeerd is. Kanttekening is dat zij vier jaar jonger is, en dat ik veel harder heb moeten werken en veel minder opties had. Als zij voor geld gegaan was had ze stukken meer kunnen verdienen. Maarja, bij laatste sollicitatie was fietsafstand voor haar belangrijker :+
Dat geeft gelijk aan waarom je die papieren wilt hebben: beide hebben we genoeg voor een werkgever te bieden, zowel qua ervaring als qua specifieke kennis. Maar zij zeilt met gemak door iedere eerste filtering heen, omdat alles tip top in orde is (diploma's, geen rare gaten uit te leggen, goede referenties van verschillende werkgevers etc), terwijl ik altijd via achterdeur moet gaan om m'n verhaal te kunnen doen zonder die filtering.

Daarom trouwens roerend eens met:
Atlas schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 08:27:
Ga ajb HBO doen en daarna een master aan de TU.
Trek je die uni toch niet, dan heb je iig je HBO diploma in de pocket en ben je niet kansloos op de arbeidsmarkt. Direct door naar de TU trek je niet! Ik had een aanzienlijk hogere cijferlijst toen ik vanaf het VWO kwam en ben daarna ook hard onderuit gegaan, vooral het aantal uren werk per week (inderdaad de genoemde 70!) trok ik toen echt niet. Op mijn 26e begonnen met HBO en daar op mijn 28e mee klaar (lang leve uni cijferlijst).

Kies ajb voor het HBO, WO kan altijd nog!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Leuke discussie. Goed dat je motivatie laat zien en verder wilt gaan. Wees echter wel realistisch op je mogelijkheden en hoe lang je jezelf kunt motiveren. Vanuit mijn vriendengroep, vereniging en andere studenten is er vrijwel niemand nominaal (5 jaar) afgestudeerd op de TU. Als ik het goed herinner was de gemiddelde studieduur 6,5 jaar.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, was even een paar dagen afwezig, maar ben erweer. Heb even snel wat nieuwe reacties bekeken.

Ik schrik er wel van dat de nominale studierduur bij Delft 6.5 jaar is. Hoe komt dit? Is het door vakken als lineare algebra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Anoniem: 399272 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:21:
Zo, was even een paar dagen afwezig, maar ben erweer. Heb even snel wat nieuwe reacties bekeken.

Ik schrik er wel van dat de nominale studierduur bij Delft 6.5 jaar is. Hoe komt dit? Is het door vakken als lineare algebra?
Als je al denkt dat het alleen door lineare algebra komt (wat in maximaal het 2e jaar wordt gegeven) zou ik me echt eens heel hard achter de oren krabben of de TU echt wel iets voor jou is. Ik krijg niet het idee dat je snapt hoe zwaar de TU is.

Hoe is je engels?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Er zijn weinig technische universitaire opleidingen in Nederland waar studenten nominaal studeren. Je mag er gerust van uit gaan dat je een jaar extra nodig hebt (al is het alleen al omdat afstuderen altijd langer duurt dan verwacht). Of je nu naar Delft gaat of een andere technische universiteit maakt niet zo veel uit.

Het is wel zo dat die vertragingen vaak komen door activiteiten buiten je studie (studentenvereniging, bestuur, etc). Enig invloed heb je daar dus wel op :)

Overigens zijn opleidingen tegenwoordig steeds strenger met vertragingen. De kans is dus ook wel groter dat je vertraging niet al te groot wordt. Daar staat wel tegen over dat je simpelweg moet stoppen als je dat tempo niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Anoniem: 399272 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:21:

Ik heb overigens een andere technische studie gedaan dan Informatica, maar de 6,5 jaar is van toepassing op vrijwel alle technische studies op een TU.
De langere studieduur komt mijns inziens door een paar factoren:
  • zoals je zelf stelt een aantal zware vakken in de bachelor fase die ook gelden als 'filter' op studenten
  • studiecomponenten die wat minder tijdsgebonden zijn (thesis in bachelor en master, projecten, onderzoeken)
  • de noodzakelijke verbreding in je academische vorming zoals ontdekken van nieuwe sporten, politiek, studentenvereniging, studiereizen, studentassistentschappen, etc.
  • Bijbaan om de boel te betalen
  • SOG - je studententijd is de mooiste tijd van je leven
Als je studeren op universitair niveau alleen ziet als het halen van een papiertje, dan ben je denk ik beter af op het HBO. Dit klinkt wel een beetje zwart/wit, maar je persoonlijke en intellectuele ontwikkeling is gebaseerd op meerdere factoren.

Je originele vraag was de relatie van 'oud' afstuderen in je kansen op de arbeidsmarkt. Met een WO TU bul heb je de juiste papieren om een topbaan te vinden. Of je hem ook krijgt hangt af van je persoonlijkheid, je ambitie, uitstraling en de fit met een bedrijf. Zoals eerder al is opgemerkt wordt de kans voor een high profile entry zoals een management traineeship of (strategy) consulting baan wel kleiner naarmate je richting/over de 30 gaat. Ik heb geen bronnen voorhanden, maar ik kan me goed voorstellen dat er een hoge correlatie is tussen het slagen in zo'n baan en 'jong' afstuderen.
Bij mijn werkgever krijg je rond je 30e de verantwoordelijkheid voor het aansturen van teams in het leiden van complexe consulting opdrachten. Dat is gaaf, maar ook hard werken. Als mensen te oud instromen levert dat niet zo'n goede fit op in de teams.

Echter zijn er genoeg voorbeelden van mensen die hebben laten zien dat alles wat in dit topic staat onzin kan zijn. Ga dus vooral voor datgene waarin jij uitdaging en voldoening vindt!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:28:
[...]

Als je al denkt dat het alleen door lineare algebra komt (wat in maximaal het 2e jaar wordt gegeven) zou ik me echt eens heel hard achter de oren krabben of de TU echt wel iets voor jou is. Ik krijg niet het idee dat je snapt hoe zwaar de TU is.

Hoe is je engels?
Jaar buitenland geweest. M'n Engels is prima ( gebruik het elke dag ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:43
TS ik wil je niet veroordelen maar even over je depressie:

Simpel gezegd komt het op mij over dat je niet wist wat je met je leven aan moest en daardoor in de put zat. Daardoor heb je eigenlijk gewoon een paar jaar thuis gezeten...todat je eindelijk wist wat je wilde. Ik me voorstellen dat het je ook sloopt alleen heb je er wel 365x3=1095 dagen voor nodig gehad. Daar word je door een toekomstige werkgever op veroordeeld want het toont gebrek aan vastberadenheid, uitstellen van een belangrijke beslissing etc.

Kijk er zijn meer mensen met een vergelijkbaar probleem dus het is niet raar, maar als je echt je ambities wilt waarmaken zul je wel wat meer ballen moeten tonen en beseffen dat jij verantwoordelijk bent voor de drie jaar thuis zitten.
Pagina: 1