Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne-tweak
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
Hallo,
Ik zit wat informatie op te zoeken over Prince2. Ik zag dat hier heel veel mensen waren die er ervaring mee hebben. Zouden jullie wat advies kunnen geven over de Prince Foundation en Practitioner opleiding? Mijn broer wil graag deze opleiding gaan doen. Kun je deze opleiding doen zonder enige vooropleiding in de projectmanagement? En kun je na het voltooien van deze opleiding aan de slag als project manager? Of is dat wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

LIn de praktijk kom je weinig (lees geen) project managers tegen die het volledige spectrum van Prince 2 toepassen, maar hier enkele essentiele flarden van toepassen waaronder de initiatie van een project, escalaties, en met name de condities om tot een escalatie te komen.

Voor Prince2 heb je geen project management ervaring nodig, maar kennis van is handig om de context en beeldvorming bij onderdelen van Prince2 een plek te geven. Is het een grote beperking als je het niet hebt? Nee.

Er zijn veel organisaties die cursussen geven, en in feite het schema van de Prince 2 bouwstenen doorlopen. Foundation is vervolgens een multiple choice examen, en Practitioner is een schriftelijk examen waarbij het - heel lullig gesteld - gaat om zoveel mogelijk A4 volschrijven daarbij gebruikmakend van zoveel mogelijk Prince2 terminologie. Op de oplossing wordt je niet beoordeeld, op de toepassing van Prince2 termen wel.

Het wel/niet beheersen van Prince2 of welke project methodiek dan ook maakt je overigens niet tot een goede project manager.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 13-07-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:27
Misschien komt deze reactie wat laat:
Er is een zwaar overschot aan projectleiders/managers in ieder geval in de IT. 99 van de 100 vacatures vragen 5 of meer jaren ervaring. Als je het leuk vind en geld over hebt gewoon doen. Foundation is makkelijk te doen met zelfstudie, practitioner is niet alleen stampen maar dit ook kunnen toepassen op de praktijk aan de hand van scenario's.
Ik heb het idee dat je mee gaat tellen vanaf niveau IPMA C. D is zoiets als Prince2 practioner. Maar da's mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_-_Jan
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb mensen zowel Foundation als Practitioner zonder ervaring of vooropleiding op het gebied van projectmanagement zien volgen en zien slagen voor het examen. Volgen zou makkelijker zijn als je in een projectomgeving hebt gewerkt (al is het als secretaresse o.i.d.). Het volgen en niet direct daarop gaan werken in een projectomgeving lijkt me zonde van het geld. Dan ben je het zo weer vergeten allemaal.
Bij het selecteren van kandidaten voor een vacature let ik wel degelijk op het wel of niet gehaald hebben van in ieder geval het Foundation certificaat. Maar als je qua soft skills niet past kun je het vergeten. Andersom (goede soft skills, slechte papieren) zou je eerder een kans maken. Ik zou in het algemeen aanraden Foundation te halen, dan te solliciteren en na wat ervaring voor Practitioner en IPMA-achtige certificeringen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is dat men vooral heel hard roept prince 2 te gebruiken maar het in dé praktijk niet doen want het betekent ook meer verantwoordelijkheid lager in dé organisatie en dat vindt men nog wel eens eng. Overigens zelf foundation gedaan en dat is inderdaad niet moeilijk. Mijn baas indertijd had alleen het boekje de kleine prince gelezen en ook geslaagd.

[ Voor 26% gewijzigd door Frogmen op 18-07-2015 19:15 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf foundation en practitioner. Gebruik het in mijn dagelijks werk alleen om een projectleider te meppen als ie zijn werk niet goed doet. Voor ik er aan begon geen enkele PM kennis zelf. Foundation is met wat logisch denkwerk prima te halen. Practitioner is zwaarder, maar zeker niet onmogelijk. Niveau van practitioner is ongeveer HBO. Je moet er wel flink voor blokken, maar het is een open boek tentamen.

Heb zelf een corporate training gehad maar er zijn ook zat open trainingen. Maar nu nog aan Prince2 beginnen zou ik niet doen. Teveel watervalmodel en inmiddels redelijk achterhaald. Scrum is de nieuwe tendens. Professional Scrum Master het gevraagde certificaat. Is goed met zelfstudie te doen, maar wel ernstig blokken, je moet haast alle proefexamens uit je hoofd kennen wil je slagen. Er zijn globaal twee exameninstituten: scrum foundation en scrum.org. De laatste staat beter aangeschreven en verloopt ook nooit. Vereiste percentage vragen goed op examen is ook hoger, dus kans op slagen lager. Scrum foundation is goedkoper. Maar scrum.org kost ook maar 100 USD per examen (en scrum foundation slechts 65 euro ofzo) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1