Netwerk met twee verschillende IP's

Pagina: 1
Acties:

• funnie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik had eigenlijk een schemaatje willen maken maar weet niet goed hoe. Ik heb dus 4 pc's die allemaal met elkaar verbonden waren op 1 Ip adres. Nu heb een 2de ip erbij dus een tweede hub erachter.
dus
modem> crosskabel >>hub>> kabel naar hoofdpc1>> Hub naar 2 andere pc's
Kabel naar PC twee (allebei ander IP )

nu is mijn tweede ip adres een stand alone machine geworden hierdoor :(
En dat is niet echt mijn bedoeling.
Ik wil ook graag vanuit dit adres op mijn andere pc's komen. Extra netwerkkaartje heb ik wel, maar ben bang dat ik conflicten ga creeren.

Ik heb deze pc op een 2de IP gegooid omdat ik nooit op de hoofdpc zit en daardoor via het netwerk geen direct kontakt met iemand kon hebben.

How many babies can a motherboard have?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 22:14

Sjonny

Fratser

Volgens mij kan je het beter anders op stellen. Als ik het goed begrijp, en je moeilijk omschreven heb, wil je je internet over je hele local lan hebben, ipv 1 pc. (terwijl het contract van je isp dit zeker nog zo verbied! tsk tsk ;) )
Simpelst is om 2 netwerk kaartjes in je "hoofd pc" te stoppen, en deze het verkeer masquerade. Op die andere pc's heb je dan normale local lan ip's, en in je hoofd pc heb je 1 local lan nw kaartje en 1 voor je internet.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• funnie
Ik heb op alle pc's internet. Dat is het probleem niet..
Heb dus ook 2 ip's.
Maar doordat deze pc (met tweede IP) dus van de hoofdpc is afgehaald. (waar dus 2 netwerkkaarten inzit) heb ik geen kontakt meer met de anderen. En dat wil ik dus graag.

• Dapa
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik je goed begrijp heb je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  modem  ------  hub  -----  pc2
            |
            |
             pc1
            |
            |
     pc3 ------  hub  -----  pc3

waarbij pc3 en pc4 een ip adres hebben in een private range.

ik neem aan dat je van pc2 wel pc1 kunt zien en omgekeerd.
Dan zou je ook door het aanleggen van een extra route pc3 en pc4 moeten kunnen bereiken

stel pc3 heeft ip 192.168.0.3 en pc4 192.168.0.4 met als netmask 255.255.255.0

dan moet je (volgens mij) op pc2 zoiets doen als : route add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 [ip-pc1]

p.s. ik ben maar een hobbist en kan het zomaar verkeerd hebben.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Ze zit nooit op PC3 en dus heeft die route, ingevoerd op PC3 geen zin. Eigenlijk zal die PC3 moeten gaan routeren. En sommige OSén kunnen dat (Win2k, WinNT, Novell, Linux)

Ik heb dit nooit met een win9x geprobeerd.

Wat voor een OS draait PC3?

• funnie
ik heb..

(gedver hoe kan nu een fatsoenlijke schema maken zonder dat got mijn spaties niet ziet.)

Nu zie je dat PC 2 een stand alone is. die niets mat de andere pc's gemeen heeft behalve de eerste hub.

Nu (had ik in gedachte) om een tweede netwerkkaart ook in PC 2 te doen..
Om kontakt met die andere pc te krijgen ivm met progs muziek enz enz.

Is het zo wat duidelijker?
anders vraag maar

( ja je ziet dus niets omdat het raar overkomt :( )

• Dapa
  • Niet online
Je wil dus :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            |        |
            |        |
             pc1        |
            |        |
            |        |
     pc3 ------  hub  --------+
            |
            |
             pc3

Volgens mij is dat geen probleem.

p.s. dat tekenen doe je door [ code ] en [ /code ] zonder de spaties tussen de haakjes [ ] en code. Dan kun je gewoon met ascii tekenen :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27
Op maandag 18 juni 2001 19:20 schreef Dapa het volgende:
Je wil dus :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            |        |
            |        |
             pc1        |
            |        |
            |        |
     pc3 ------  hub  --------+
            |
            |
             pc3

Volgens mij is dat geen probleem.
Klopt. Je creeert als het ware een private/lokaal subnet voor je filesharing etc.
Internet verkeer van pc2 zal nooit via pc1 het internet opgaan omdat de default route van pc2 naar de gateway van je internet provider wijst en niet naar pc1.

• funnie
Jah precies dat is wat ik wil!!!
Maar hoe doe ik dat.. Hoe moet ik die netwerk kaart zo instellen dat ie niet naar provider gaat. Maar alleen de pc shared...en idem dito?

En bedankt voor de uitleg van die code's erg handig !!!

Weer wat bij geleerd *D

• Dapa
  • Niet online
Op maandag 18 juni 2001 23:59 schreef funnie het volgende:
Jah precies dat is wat ik wil!!!
Maar hoe doe ik dat.. Hoe moet ik die netwerk kaart zo instellen dat ie niet naar provider gaat. Maar alleen de pc shared...en idem dito?
Je geeft in PC2 de netwerk kaart naar de hub met modem het ip adres van de provider, de andere netwerkkaart een ip uit een private range b.v. 192.168.0.2 (mask 255.255.255.0). Als gateway en nameserver(s) geef je de gateway/nameserver(s) van je provider op

In PC1 de netwerkaart naar hub met modem ip adres van de proverde, de ander netwerkkaart een ip uit een private range (zelfde als pc2) b.v. 192.168.0.1 (mask 255.255.255.0). Als gateway en nameserver(s) geef je de gateway/nameserver(s) van je provider op

Pc3 krijgt dan 192.168.0.3 (mask 255.255.0.0) en pc4 192.168.0.4 (mask 255.255.255.0). zij krijgen als gateway ipadres van pc1 (of pc2 afhankelijk van waarop je een NAT draait), nameserver gewoon van de provider.

• funnie
Ik denk dat ik hier er wel mee moet kunnen uitkomen, nog 1 vraagje...De pc's zijn allemaal al ingesteld. Ik moet dus gewoon een tweede netwerk kaart in deze PC2 stoppen en hoef alleen die te configgen in feite?
de rest werkt allemaal perfect en alles draait op internet zo ook deze PC2...

(neej nog net niet blond...eerder een onzekerheid, maar werk op zich best wel veel met netwerkkaarten)
Dus moet het gewoon gaan proberen met andere woorden :)

thnx voor de hulp.

PS Ik ga eerst ff lekker op vakantie :)
Daarna ga ik dit lekker op mijn gemak eens
doen. Ik zal hier neerzetten of het me gelukt is of niet :)

• funnie
Nou ik zit het ten uitvoer te brengen deze schema.
Alleen is mijn os op PC 2 veranderd naar XP.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  modem  ------  hub  -----  pc2 (XP)
            |        |
            |        |
             pc1 (ME)        |
            |        |
            |        |
    Pc3(98se)------hub-----------+
            |
            |
             pc4

Ik heb verbinding vanuit Pc2 naar de andere pc's Ik kan spul overzetten. Maar vanuit andere pc's kan ik niets naar
Pc 2 . Ik denk dat het met rechten geven te maken heeft. Heb ook wel wat geprobeerd daar maar het lukt me niet zo.
Ik kan vanuit PC3 het hele netwerk dus niet meer doorkijken. Pc1 daarintegen kan wel op netwerk kijken en in mijn Pc2 komen.PC1 mag ook spul van mijn pc halen.
Ik vind dit heel erg vreemd.

Is er een lief tweakertje met veel geduld in de zaal?

edit. vreemd in de code staat alles wel goed

nog een edit.
Nu kan ik na een reboot van pc3 (wat net niet werkte) wel van Pc2 spullen afhalen (Yippie!)

Dus wacht ik maar ff af wat nu nog wel en of niet wil.
bedankt voor het lezen in elk geval :)

• funnie
Nou toch nog een vraagje...

Het werkt wel, maar dan blijkt mijn pc toch via het andere IP te gaan. Het internet wel te verstaan.

Ik doe bij de eigenschappen...

Ip adres opgeven: 192.168.0.4
Subnetmasker : 255.255.254.0 (deze heeft dit getal andere pc is 255.255.255.0 )

WINS-omzetten uitschakelen
Gateway doe ik: 192.168.0.1 (zoals het netwerk dus ook gaat hier. en daar ga ik de fout in? Want ik vermoed dat ik daarom ook internet via de andere pc ipv mijn eigen IP nummer)

DNS configuratie: mijn PC nummer (maar moet ik de pc nummer van mijn netwerk gebruiken of die van deze pc zelf?)

en dan als DNS server weer: 192.168.0.1

Mijn vriend had het erover dat ik juist niet met TCP?IP moet werken, maar met andere protocollen. Maar hij weet zelf ook niet hoe en wat. Hij is meer een harde waren iemand. (ip/spx protocoll toevoegen??)

Als ik die tweede netwerkkaart disable. Pakt ie wel weer mijn IP adres, maar kan ik alsnog geen webcam doen en dat soort dingen. Dus ik heb hem er weer uitgerukt...

Is mijn vraag dus zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
Dat hij en niet via de andere pc het internet op gaat. Maar eigen IP blijft gebruiken. En dat hij gewoon ka webcammen. Zonder te hoeven poortmappen. Want ik zit er gewoon rechtstreeks op.

:)

Pagina: 1