Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe check ik of mijn router gaar is?

Pagina: 1
Acties:

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-11 16:58
Beste tweakers,

Ik heb de laatste tijd last van nogal wisselende wifi snelheden. Bedraad haalt mijn laptop netjes het aantal mbit als de provider aangeeft (60). Aan het kabelmodem van de provider en die verbinding zal het wss niet liggen. Overigens had ik hiervoor altijd strak 60mbit, of 58 ofzo, eigenlijk altijd dik prima.

Het probleem is niet alleen de gemiddelde snelheid, maar vooral ook de dips. Netflix schaalt de kwaliteit vaak ineens terug, net als youtube...

Voorlopige conclusie, probleem moet bij mij liggen. Is dit correct?

Met inssider zie ik geen ernstige problemen, mijn kanaal is niet overbezet (inssider geeft mijn verbinding een score van 99), terwijl ik met een speedtest slechts tussen de 8 en 30 mbit haal. Mijn wifi kan het zijn, maar mijn vrouw heeft dezelfde problemen, het zou erg toevallig zijn , maar niet uit te sluiten. Maar ook met mijn telefoon is de snelheid niet geweldig, op 5 en 2,4 ghz haal ik weliswaar iets meer dan met alleen 2,4... maar alsnog niet wat 'normaal' is.

Tweede concluse, het ligt niet aan de wifi verbindingen van de laptop, een storende omgeving, maar aan de wifi of de chips in de router. Correct?

Hoe kan ik verder checken wat ik kan doen, of is mijn router gewoon alweer gaar? Ik heb deze pas een ruim jaar...ALle tips zijn welkom... anders kan ik weer iets bestellen, of naar de MM.

Stiekem aankoopadvies (sorry mods): als deze router gaar blijkt te zijn, wat is momenteel een beetje aardige router?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welke router welke laptop en welke telefoon.
We zijn niet zo van de raadspelletjes, hier op GOT!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Heb je al eens gekeken of de router even uitschakelen, en weer inschakelen helpt? Of eventueel de fabrieksinstellingen reseten, en vervolgens de router opnieuw instellen?

Als je meer info over de router laptop en telefoon wilt geven kan helpen

[ Voor 18% gewijzigd door Zeehond op 13-07-2015 21:15 ]

200 fish found!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:08:
Tweede concluse, het ligt niet aan [..] een storende omgeving, maar aan de wifi of de chips in de router. Correct?
Op basis waarvan? Dat lijkt me nu juist een logischere conclusie dan degene die jij trekt.

Bovendien kan je met InSSSIDer niet zien in hoeverre een kanaal daadwerkelijk gebruikt wordt (voor WiFi, laat staan andere interferentiebronnen).

• Spanky79
Lip schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:13:
Welke router welke laptop en welke telefoon.
We zijn niet zo van de raadspelletjes, hier op GOT!
Niet zo onaardig meteen. Ik wil het probleem eerst lokaliseren voordat ik de diepte inga, is dat niet ok? Wat maakt het type uit voor het lokaliseren?

HEt is trouwens een linksys E6400, en een N230 wireless kaart. Telefoon is een OPO en een huawei p7

Uiteraard heb ik de boel uitgezet en aangezet na een minuutje.

Kan het zijn dat mijn Wifikaart gestoord wordt door die van mijn vrouw? Een intel 6230.

[ Voor 21% gewijzigd door Spanky79 op 13-07-2015 21:52 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55
Kan ook aan een babyfoon van de buren liggen. Werkt ook op 2,4GHz, maar zie je niet terug in inSSIDer.

• Spanky79
MarcoC schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:49:
Kan ook aan een babyfoon van de buren liggen. Werkt ook op 2,4GHz, maar zie je niet terug in inSSIDer.
Of onze eigen babyfoon....Hoe zie ik of het daaraan ligt? Ik krijg mijn vrouw nooit zo ver dat ding uit te zetten (ik haat hem).

• marc1201
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 22:18
Stop met linksys,heb een aantal maanden een E6200 gekocht en na 2 maand van miserie afgedankt (Ik geraakte er van mijn garage nog niet mee op mijn terras..afstand hooguit 8m.)en een netgear nighthawk R7000 gekocht. Problemen opgelost!
Ohja de linksys was ook niet al te stabiel..

• MarcoC
Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:54:
[...]

Of onze eigen babyfoon....Hoe zie ik of het daaraan ligt? Ik krijg mijn vrouw nooit zo ver dat ding uit te zetten (ik haat hem).
Zet het 2,4GHz-netwerk uit op je router.

• Spanky79
MarcoC schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:07:
[...]
Zet het 2,4GHz-netwerk uit op je router.
Mijn laptop heeft geen 5ghz. Mijn vrouw ook niet...Ik wil er best een kaartje voor kopen, maar medion schijnt nogal moeilijk te doen met hardware... Ik heb de vraag al ergens uitstaan...

• MarcoC
Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:08:
[...]

Mijn laptop heeft geen 5ghz. Mijn vrouw ook niet...Ik wil er best een kaartje voor kopen, maar medion schijnt nogal moeilijk te doen met hardware... Ik heb de vraag al ergens uitstaan...
Dat snap ik, maar dan kan je met een apparaat dat het wel ondersteunt in ieder geval het probleem isoleren. Je kan ook het 5GHz-netwerk een andere naam geven en het 2,4GHz-netwerk vergeten op apparaten die 5GHz-ondersteuning hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoC op 13-07-2015 22:10 ]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:48:

[...]

Kan het zijn dat mijn Wifikaart gestoord wordt door die van mijn vrouw? Een intel 6230.
Hoe is de snelheid van de WiFi verbinding op dat apparaat? Andere apparaten kunnen ook interferentie veroorzaken. Verder kan ook de magnetron of Bluetooth interferentie veroorzaken. Al zul je denk ik niet 24/7 de magnetron aan hebben staan vermoed ik ;)

200 fish found!

• Spanky79
Zeehond schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:15:
[...]

Hoe is de snelheid van de WiFi verbinding op dat apparaat? Andere apparaten kunnen ook interferentie veroorzaken. Verder kan ook de magnetron of Bluetooth interferentie veroorzaken. Al zul je denk ik niet 24/7 de magnetron aan hebben staan vermoed ik ;)
Snelheid is even slecht. De babyfoon is het niet, uit is het even slecht... Magnetron... die staat inderdaad niet aan. Bluetooth hebben we natuurlijk wel.... maar hoe kan ik binnen een paar weken ineens zulke problemen hebben? Dat moet wel ergens tussen de modem en mijn laptop liggen... Wij hebben geen nieuwe bluetooth apparaten tov vorige maand...

P.S. Isoleren kan wel, maar zoals ik al zei geeft mijn opo ook 5ghz wifi en daarmee heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Router is dual band voor beide ontvangers, dus zowel op 5 als op 2,4 ZOU een extra actief apparaat (ik bedoel dan netflix streamene ofzo) geen issue mogen zijn?

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:33:
[...]

Snelheid is even slecht. De babyfoon is het niet, uit is het even slecht... Magnetron... die staat inderdaad niet aan. Bluetooth hebben we natuurlijk wel.... maar hoe kan ik binnen een paar weken ineens zulke problemen hebben? Dat moet wel ergens tussen de modem en mijn laptop liggen... Wij hebben geen nieuwe bluetooth apparaten tov vorige maand...

P.S. Isoleren kan wel, maar zoals ik al zei geeft mijn opo ook 5ghz wifi en daarmee heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Router is dual band voor beide ontvangers, dus zowel op 5 als op 2,4 ZOU een extra actief apparaat (ik bedoel dan netflix streamene ofzo) geen issue mogen zijn?
Mischien dan toch maar een fabrieksreset en opnieuw instellingen ik weet niet of dat veel moeite is voor jouw? Of dat je liever toch eerst uitgebreider zoekt. Je zou ook eventueel toch eens een ander kanaal kunnen proberen en kijken of het WiFi hierdoor sneller wordt eventueel als eerste kanaal 1, 6 of 11 proberen. Op welk kanaal staat momenteel je router ingesteld?

[ Voor 14% gewijzigd door Zeehond op 14-07-2015 00:01 ]

200 fish found!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Wat voor link-speed zie je in Windows (kijk bij de status van de netwerkadapter) en op je Android Telefoon (tik op je netwerknaam zodra je verbonden bent)? Daaraan kun je afleiden op wat voor manier er wordt gecommuniceerd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0OH07Bql.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yOnakVgm.png?1

De bruikbare bandbreedte ligt op ongeveer de helft (tot twee derde in de gunstigste gevallen) van de link-speed. Je router en clients schakelen terug naar een steeds lagere link-speed naarmate de kwaliteit van de verbinding afneemt.

Als de link-speed schommelt of erg laag ligt kan er sprake zijn van interferentie of een configuratiefout.

/dev/null

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook zo'n miskoop en dat heet een Linksys router. Bedraad dik in orde, draadloos drama. Ik gebruik niet als router maar als AP. Als je als router configureert, DHCP uit etc en dan aansluit op poort 1 en dan draadloos, dan werkt die niet (geen ip adres krijg je dan, wel bedraad maar niet draadloos), maar ga je als brugmode configureren, dan werkt het wel. Draadloos zwak tot matig, uitval etc. Ik ga de router terugsturen. Ik heb het wel gezien met dat ding. Ook de webinterface is echt bagger. Je kan niet eens als AP instellen want simpelweg werkt niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, kort door de bocht, inSSIder is een val. Het zou kunnen dat juist die ene buurman een vervent Torrent gebruiker is, waardoor, ondanks dat het er niet druk uit ziet (qua signalen) het wel een druk (qua bezetting) kanaal is...

Uiteraard babyfoons (ook die van de buren), garage openers, leidingen door muren, en ga zo maar door zijn van impact.

Gebruik je zelf ook meer data? Je effectieve bandbreedte kun je delen door het aantal actieve devices op het netwerk (het is immers niet point-to-point, het is broadcast), en dan delen door twee (het is half-duplex). De crux zit hem in die laatste twee factoren, want ondanks dat het een gescheiden netwerk is, ELK ander apparaat op diezelfde frequentie zal "beurten" nemen. Ook babyfoons, of wat dan ook...

WiFi is, hoe handig ook, in sommige omgevingen gewoonweg niet mogelijk op 2,4GHz. Dat klinkt lullig, maar dat is hoe het is: alles moet maar op dezelfde nauwe band, en met zoveel mogelijk vermogen zodat we elkaar storen. Meerdere zwakke netwerken werkt gewoon veel beter; minder penetratie, minder storing, en meer controle. Dat is dan juist ook een kracht van de 5GHz band: minder penetratie, minder storing. Ook wel weer een zwakte, maar goed...

Al in al, zoals eerder gezegd, hoe completer hoe beter, zeker bij wifi. Je maakt gevaarlijke aannames, terwijl je niet eens alle factoren hebt. Mijn advies, zeker bij netflix, is: ga zoveel mogelijk bekabeld.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Ik heb een paar offtopic reacties verplaatst.. Zullen we de grappige reacties op de topictitel maar achterwege laten :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
- Verplaats je router eens een paar meter.
- Probeer eens een andere router te lenen (of bestel via internet zodat je kan terugsturen)

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Equator schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 07:35:
[modbreak]Ik heb een paar offtopic reacties verplaatst.. Zullen we de grappige reacties op de topictitel maar achterwege laten :)[/modbreak]
:Y)

Ontopic: WiFi op 2,4 GHz is aan zoveel verschillende invloeden onderhevig dat het lastig uit te sluiten is waar het precies aan ligt. Zoals al eerder gemeld is kan je het kanaal aanpassen. Gebruik 1, 6 of 11 en zet eventuele channel bonding uit. Test in verschillende hoeken van de kamers, vanwege reflectie van radiosignalen kan je dode punten in je huis hebben waar ineens minder bandbreedte beschikbaar is. Je kan ook nog het netwerk op 802.11n only zetten, wellicht maakt dat nog iets verschil.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Spanky79
donny007 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:44:
Wat voor link-speed zie je in Windows (kijk bij de status van de netwerkadapter) en op je Android Telefoon (tik op je netwerknaam zodra je verbonden bent)? Daaraan kun je afleiden op wat voor manier er wordt gecommuniceerd.

[afbeelding]

[afbeelding]

De bruikbare bandbreedte ligt op ongeveer de helft (tot twee derde in de gunstigste gevallen) van de link-speed. Je router en clients schakelen terug naar een steeds lagere link-speed naarmate de kwaliteit van de verbinding afneemt.

Als de link-speed schommelt of erg laag ligt kan er sprake zijn van interferentie of een configuratiefout.
Bedankt voor je reactie, daar kan ik iets mee. Volgens mijn telefoon op 5 ghz: 150 mbps. Mijn windows verbinding zegt vanalles tussen de 100 en 300 mbps.

Hij schommelt dus op 2,4 ghz nogal, maar ook op 5ghz haalt hij niet de max. Ik heb al een dual channel kaart besteld voor in mijn laptopje (dat wilde ik toch al, of ik nu een nieuwe router koop of niet). 5ghz zou toch echt minder last moeten hebben van interferentie. Helaas heeft deze ook de snelheidsschommelingen... Maar een dual channel zal iig beide netwerken kunnen gaan gebruiken.

Ik ben ergens bang dat mijn router gewoon kaduuk is, want in het verleden had ik deze ellende nooit. En in het verleden ook al wel eens een router weggegooid ivm zelfde soort problemen... Was toch gewoon de router...

Ik zit trouwens op channel 11, dat is het rustigste in mijn omgeving. 1 en 6 geven geen verbetering (al getest).

• Spanky79
Ximon schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:06:
[...]

:Y)

Ontopic: WiFi op 2,4 GHz is aan zoveel verschillende invloeden onderhevig dat het lastig uit te sluiten is waar het precies aan ligt. Zoals al eerder gemeld is kan je het kanaal aanpassen. Gebruik 1, 6 of 11 en zet eventuele channel bonding uit. Test in verschillende hoeken van de kamers, vanwege reflectie van radiosignalen kan je dode punten in je huis hebben waar ineens minder bandbreedte beschikbaar is. Je kan ook nog het netwerk op 802.11n only zetten, wellicht maakt dat nog iets verschil.
Zie mijn vorige post mbt de channels, dat helpt niet, heb ik gecheckt. Mijn vrouw en ik hebben beiden met onze laptops wisselende snelheden in het huis op diverse plekken.

Channel bonding heb ik nergens gezien, mijn router verbreedt het kanaal wel automatisch bij interferentie, is dat hetzelfde?

Nogmaals, ook 5ghz heeft instabiele snelheden... Dit doetmij vermoeden dat het in de router zelf zit? Configuraite of hardware.

• Ximon
Bij channel bonding worden 2 kanalen tegelijk gebruikt om de bandbreedte van de verbinding te verdubbelen. Dit versterkt ook eventuele problemen met interferentie, aangezien er op 2,4 GHz slechts 3 100% gescheiden kanalen beschikbaar zijn (1,6 en 11) en dus de kans dat WiFi verkeer gestoord wordt nogal groot is.

WiFi troubleshooten is altijd lastig, omdat je te maken hebt met de netwerken van je buren en andere storingsbronnen in huis. Zonder spectrum analyzer kan je niet met zekerheid zeggen of je hier last van hebt of niet. Het zou kunnen dat je router inderdaad gaar is, maar om dat zeker te weten zou je moeten testen met exact hetzelfde apparaat ernaast ;)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Channel bonding heb ik nergens gezien, mijn router verbreedt het kanaal wel automatisch bij interferentie, is dat hetzelfde?
Op 2.4GHz wil je de kanaalbreedte (bandbreedte) beperken tot 20MHz. Een blok van 40MHz is in die band bijna nergens vrij te gebruiken, dat gaat gegarandeerd ergens mee storen. Op 5GHz is er meestal wel ruimte voor bredere kanalen, zeker als je de hogere DFS kanalen kunt gebruiken.

Reset de router naar fabrieksinstellingen (belangrijk!) en probeer de volgende instellingen eens (uitgaande van een Linksys EA6400 AC1600 router):

2.4GHz
Netwerknaam: WiFi 2.4G
Netwerkmodus: Alleen N (géén 802.11b/g meuk toelaten, tenzij dat echt nodig is)
Kanaalbreedte: 20MHz
Kanaal: 1, 6 of 11 (kies de beste optie afhankelijk van de bezetting)
Beveiliging: WPA2 Personal met AES (géén TKIP, géén WPS)

5GHz
Netwerknaam: WiFi 5G
Netwerkmodus: Mixed (N/AC)
Kanaalbreedte: 80MHz
Kanaal: Automatisch (liefst met DFS als dat wordt ondersteund)
Beveiliging: WPA2 Personal met AES (géén TKIP, géén WPS)

/dev/null

• Spanky79
Bedankt voor alle goede reacties. Even kort een update. Omdat ik deze problemen had heb ik een dual channel wifikaartje besteld en op 5ghz is de snelheid (zelfs met diverse devices online en actief) prima snelheid. Interferentie lijkt dus zeker het geval.

Of mijn router channel bonding doet... ze zeggen het niet letterlijk, maar ik heb iig het automatisch verbreden van de kanalen uitgezet. Het lijkt erop of met name de laptop van mijn vrouw 'stoort' tov mijn laptop. Raar, maar waar. Nu is dit dus voorlopig opgelost. Beiden zijn van de problemen af.

Overigens had ik in het verleden al een 5ghz kaart in mijn oude laptop, maargoed, de nieuwe had dit niet.

Ik heb overigens de instellingen zo gezet als Donny007 adviseert. Werkt voorlopig prima.

En uiteraard begrijp ik dat zonder spectrum analyzer je het nooit geheel zeker te weten komt. Maar inmiddels is het probleem praktisch opgelost... Mijn vrouw heft geen problemen meer en ik ook niet. Bedankt allemaal. En weer wat geleerd.

• Ximon
Goed om te horen, bedankt voor de terugkoppeling!

Pagina: 1