Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Ik heb het moederbord:
https://www.asus.com/nl/Motherboards/M4A78LTM/
M4A78LT-M

Nu vraag ik mij af of ik hier RAM geheugen met een kloksnelheid van DDR3-1600 in kan doen. Omdat op de website van asus staat 1800+(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066 MHz. Ik neem aan dat O.C overclock betekend Is dit dan niet slecht voor het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De geheugencontroller zit in de CPU. Het is dus een overklok voor de CPU, niet voor het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is niet schadelijk, maar de maximum snelheid waarop dit geheugen stabiel is getest.

Controleer in je handleiding (of online bij Asus) of dit merk en type geheugen onder de QVL staat.
Als het er niet bij staat wil het niet zeggen dat het niet werkt, maar er kunnen wel mogelijk problemen ontstaan.

Als je dit geheugen bij bestaand geheugen prikt is het raadzaam om dezelfde kit aan te schaffen die er al in zit, of de al aanwezige kit te vervangen hiermee.

Als je verder geen gekke dingen ermee gaat doen kun je kijken of ze evt. goed samen werken.

De timing van het geheugen word overgenomen door de SPD en bepaald door het geheugen met de hoogste timings. (Corrigeer me indien nodig)

Veel moederborden hebben tegenwoordig een X.M.P. profiel en nemen dan automatisch de goede timings over, maar dan zou ik een complete kit nemen van hetzelfde geheugen.

EDIT:
Heeft AMD de geheugen controller ook in de processor zitten?
Dacht dat alleen Intel dat deed?
Gebruik zelf al lang geen AMD meer, dus ben niet op de hoogte hier van.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AMD was zelfs voor Intel. De AMD Athlon 64 had al een geïntegreerde geheugencontroller.
De geheugencontroller van je CPU heeft een maximumsnelheid. Het moederbord heeft er niet veel meer mee te maken buiten het voorzien van een goede connectie. Desalniettemin kunnen de meeste CPU's makkelijk een hogere snelheid aan. Mijn i7 920 kan ook gewoon 1600MHz DDR3 draaien zonder voltage verhoging ondanks dat het officieel overklokken is.