Toon posts:

[Crossfire] HD7800 kaarten werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik zit met het volgende probleem.
Reeds heb ik mijn computer opnieuw geinstalleerd, voor de installatie (oude windows)
werkte Crossfire nog naar behoren.

In CCC (Catalyst Control Center) staat bij mijn Primaire kaart (bovenste PCI-E Slot)
dat deze kaart gewoon werkt en dat klopt.

Bij mijn Secondary kaart is de Adapter uitgeschakeld, op één of andere manier.

Primary videokaart:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/14w7l34.jpg

Secondary videokaart (adapter uitgeschakeld):

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2my2r79.jpg

Zoals je ziet bij de tweede afbeelding, staan er een paar dingen op "00/0000"
+ de bios versie vind ik er maar raar uitzien.

Als ik naar het tabje "Crossfire" ga in CCC, staat er een melding + ik kan
Crossfire niet inschakelen.
Wat betreft de foutmelding, ik heb mijn Crossfire-brugaansluiting juist aangesloten en
al geprobeerd om te draaien (nog niet vervangen, gaan deze snel kapot?)

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/e9955y.png

Iemand die mij kan helpen?! 8)7

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Toevallig uitgeschakeld in apparaatbeheer? Iets anders kan ik namelijk niet bedenken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Staan er idd 2 van AMD Radeon HD 7800 Series. Op allebei rechtermuisknop gedrukt en bij allebei staat er: "Uitschakelen". Helaas is dit dus niet het geval :(

Is het mogelijk, dat mijn Crossfire brugaansluiting kapot is?
Lijkt me niet dat die zo 1,2,3 kapot kan gaan aangezien ik
niet in mijn case ben geweest & het gebeurd is na een herinstallatie

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 20:31 ]

Verwijderd

Welke kaarten zijn het? 7800 is heel onduidelijk, dat kunnen best een hoop kaarten zijn.
Het zijn denk ik 2 verschillende die gewoon niet in crossfire kunnen.
De een heeft namelijk maar 1 gb geheugen, de ander 2.
Misschien kunnen ze wel in crossfire, maar dan houd je maar 1gb over, dus dat is ook niet aan te raden.
Welke kaarten zijn het? Gpu-z kan dit laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Elke 7xxx Serie kaart kan met elkaar crossfire draaien, net als elke 6xxx serie's.
En aangezien hij heeft wel deed voor mijn herinstallatie is dat dus ook gelijk het bewijs.
Met GTA V Kan je ze Crossfire draaien @ 3GB, dus dat is ook niet helemaal waar wat je zegt,
Met bepaalde spellen is het idd het geval dat je hoogste kaart gedowngrade word naar de specs van de laagste kaart.

Het zijn btw deze kaarten:

Sapphire RADEON HD7870 OC Dual-X 2GB (primary)
VTX3D HD7850 X-Edition 1GB (secondary)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:47:
Elke 7xxx Serie kaart kan met elkaar crossfire draaien, net als elke 6xxx serie's.
Beetje offtopic.
Niet helemaal goed, elke kaart met dezelfde gpu kan in crossfire. Om een voorbeeld te geven de HD7850 en HD7870 kunnen prima met elkaar in crossfire, maar deze kunnen niet in crossfire met de HD7870 XT omdat die dezelfde gpu heeft als een HD7950 (en ook de HD7970). Met die twee kaarten kan hij wel in crossfire.
Met bepaalde spellen is het idd het geval dat je hoogste kaart gedowngrade word naar de specs van de laagste kaart.
Met alle spellen zul je effectief maar 1gb videogeheugen hebben. Alleen in spellen die gebruik maken van Mantle, DX12 of Vulkan is er de kans dat er een andere crossfire modus beschikbaar is die een kaart wel gebruik laat maken van meer geheugen (een voorbeeld zou zijn en dit weet ik niet 100% zeker is de speciale crossfire modus in de nieuwe Civ game indien je Mantle gebruikt).

Dit gaat dus op voor zowel crossfire als sli, crossfire heeft daarentegen wel het eerste genoemde voordeel dat het met meer kaarten gemengt kan worden.

Doen de kaarten het allebij wel goed los? Welke versie van je driver gebruik je.
Wat je kan doen is een kaart eruit halen driver installeren kijken of alles werkt, uitschakelen en dan de andere kaart erbij doen.

Indien je van driver versie wisselt dan raad ik je aan om DDU tussendoor te gebruiken.

Verwijderd

^ Dit.
Crossfire werkt alleen met 2 dezelfde gpu's. dus dezelfde chips.
Zeker niet de hele 6 of 7000 serie.
Over het geheugen is wel waar wat ik zeg, hij pakt effectief nog maar 1gb dan. En houd er ook niet echt van om leugenaar genoemd te worden, door onwetendheid. En dat bijdehante is ook niet grappig. Probeer je te helpen.
Zal het kort proberen uit te leggen. Hetgene wat op het geheugen staat, word op het geheugen van beide kaarten gezet, dus houd je effectief nog maar 1gb over. Dit heeft niets met gta te maken, en gta kan echt geen 3gb benutten op die manier. Geen enkel spel. Dit moet mogelijk worden met DX12. Mantle kan dit ook niet.
Denk dat je je even iets beter in moet lezen op crossfire. Met alle spellen in crossfire word je snellere kaart gedowngrade naar de langzamere. En denk ook niet dat deze configuratie echt voordelen op gaat leveren, denk dat het met alleen de 7870 beter loopt als in crossfire, want in crossfire houd je nog maar 1 gb over. Ook geeft crossfire op deze manier erg veel stotteringen (microstutter) en andere problemen.

Nu over het probleem, ze zouden wel in crossfire moeten kunnen, dus zou even zoeken naar een andere brug, aangezien hij dat ook als foutmelding geeft. Als je per se crossfire wilt tussen deze kaarten natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als GTA V aangeeft 3GB, dan geloof ik dat, excuus als hij "liegt".
Maar als hier aangegeven word dat ik beter alleen de 7870 kan gebruiken, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Jammer dat nergens meer de 7870 meer te koop is, buiten marktplaats om want dat vertrouw ik natuurlijk niet ;)

Ik dacht idd dat alle 7 series met de 7 series zouden werken, ook excuus daarvoor.
Zal me meer gaan verdiepen in de Crossfire technologie.

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

http://tweakers.net/aanbod/
Iemand zoeken met goede beoordelingen.
Zeg niet dat het helemaal 100% veilig is, maar een stuk beter als marktplaats, helemaal als je naar de beoordelingen kijkt.
Maar het is beter om dan de kaarten weg te doen, en een zo sterk mogelijke single kaart. crossfire is niet echt aan te raden, tenzij je echt de snelste kaarten hebt, en niet anders kan om meer prestaties te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 23:08 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33

D4NG3R

kiwi

:)

Je totale VRAM is inderdaad 3GB, echter kan er maar 1GB worden gebruikt wanneer je Crossfire draait. Wat trouwens wel prima zou moeten werken met deze GPU's.

Even voor de duidelijkheid: je 2 GPU's in CFX is een stuk sneller als een enkele HD7870, echter zou ik de resolutie niet te hoog oppompen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

De ruwe performance is hoger, maar je loopt zo snel tegen die 1gb limiet aan dat je daar niets aan hebt. Een enkele 7870 kan al makkelijk 2gb gebruiken. Laat staan als je dan de prestaties (grofweg) gaat verdubbelen, terwijl je het geheugen halveert. Denk je dat dat opschiet?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 23:24 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mantle zou dit eventueel kunnen en maakt er misschien met Civalization gebruik van. De reden is omdat er bij Civalization gebruik wordt gemaakt van SFR (oftewel Split Frame Rendering), het frame wordt verdeelt in 2 stukken. In het gevan van SFR zou een snellere kaart icm een tragere kaart prima kunnen doordat de snellere kaart een groter gedeelte van het scherm rendered zal hij ook meer geheugen gebruik hebben waardoor je effectief iets meer geheugen hebt dan met normale crossfire wat AFR (alternate frame rendering) gebruikt :p.
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:07:
http://tweakers.net/aanbod/
Iemand zoeken met goede beoordelingen.
Zeg niet dat het helemaal 100% veilig is, maar een stuk beter als marktplaats, helemaal als je naar de beoordelingen kijkt.
Maar het is beter om dan de kaarten weg te doen, en een zo sterk mogelijke single kaart. crossfire is niet echt aan te raden, tenzij je echt de snelste kaarten hebt, en niet anders kan om meer prestaties te krijgen.
Het klopt inderdaad dat die kaart niet meer wordt verkocht, in ieder geval niet meer onder die naam. De HD7870 is nog prima verkrijgbaar onder de naam R9 270x (ze hebben dezelfde gpu), dus die kan je in crossfire met elkaar zetten :+.

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:45:
[...]

Mantle zou dit eventueel kunnen en maakt er misschien met Civalization gebruik van. De reden is omdat er bij Civalization gebruik wordt gemaakt van SFR (oftewel Split Frame Rendering), het frame wordt verdeelt in 2 stukken. In het gevan van SFR zou een snellere kaart icm een tragere kaart prima kunnen doordat de snellere kaart een groter gedeelte van het scherm rendered zal hij ook meer geheugen gebruik hebben waardoor je effectief iets meer geheugen hebt dan met normale crossfire wat AFR (alternate frame rendering) gebruikt :p.

[...]

Het klopt inderdaad dat die kaart niet meer wordt verkocht, in ieder geval niet meer onder die naam. De HD7870 is nog prima verkrijgbaar onder de naam R9 270x (ze hebben dezelfde gpu), dus die kan je in crossfire met elkaar zetten :+.
Oke, dat civ dat deed wist ik niet, dat is dan ook wel het enige spel die dat doet. Intressant. Slim gedaan. Ik wacht wel met smart op dx12, en hoop dat het zo goed is als ze zeggen. Beter cpu gebruik, en je zou alle kaarten, zelfs zonder crossfire kunnen combineren. Je zou je oude kaart gewoon kunnen laten zitten, en die power ook gebruiken. Dat zou wel echt geweldig zijn. Of zelfs de gpu in de processor gebruiken voor dat kleine beetje extra.

Inderdaad, de 270x is een rebrand van de hd 7870, en zelfs de 370 is een rebrand van de 7850. Maar die kan je ivm drivers nog niet in crossfire zetten, en of het ooit gaat kunnen is een raadsel.
Maar ik blijf erbij, wil je meer prestaties, verkoop deze kaarten, en koop één kaart.
Dat werkt altijd beter als 2 kaarten. Ivm spellen die niet altijd crossfire ondersteunen, en microstutter, stroomverbruik en hitte, en nog wat andere probleempjes.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:23:

Wat betreft de foutmelding, ik heb mijn Crossfire-brugaansluiting juist aangesloten
Enkelvoud als in één? Staat toch echt dat je er twee moet aansluiten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

-The_Mask- schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:14:
[...]

Enkelvoud als in één? Staat toch echt dat je er twee moet aansluiten.
Ze hebben er maar 1.

Dit is trouwens ook een probleem waar ik een jaar of 2 geleden mee zat toen ik mijn tweede HD7850 kocht, weet niet hoevaak ik een reinstall van Windows heb kunnen doen omdat het allemaal op 1 bepaalde volgorde moest. Belachelijk, heeft uiteindelijk wel een tijdje gewerkt maar aangezien het vaker niet dan wel werkt heb ik beide kaarten niet lang daarna de deur uit gegooid...

Ik weet niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb, maar het was iets met eerst 1 kaart erin, driver installeren, PC uit, tweede kaart erin zónder crossfire bridge, driver opnieuw installeren, PC uit, crossfirebridge insteken, PC opstarten, CFX enabelen.

Klinkt raar, maar ik heb daar écht veel te lang mee geklooid en helemaal geen plezier van gehad: mijn advies, verkoop beide kaarten, leg 30 euro bij en haal lekker een 280X. Betere performance, betere frametimes, meer geheugen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

En toen je het eindelijk aan de praat had, werkte het voor geen meter? In games bedoel ik dan? Dat probleem had ik in ieder geval met 2x 7850. Het speelde lekkerder met 1 kaart.
En amd drivers, dont get me started ;) Heb nu ook al een paar keer met mijn eyefinity na een driver update ineens problemen. Moet ik ook met drivers heen en weer klooien tot het weer eens werkt. Zou er ook niet raar van staan te kijken dat dit een driverprobleem is. Maar zou eerst een ander bruggetje proberen, aangezien hij dat zo duidelijk aangeeft.
@kuusj98 durf het bijna niet te vragen, :o is het nog gelukt met de 3 schermen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 01:06 ]

Pagina: 1