M.2 Sata - M.2 PCIe of SATA express

Pagina: 1
Acties:

• dosda3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-02-2025
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik een moederbord overgenomen van een mede tweaker.
Het gaat om een Gigabyte Z97MX Gaming 5

Nou ben ik op zoek naar een nieuwe opstart media en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Optie 1: SATA express, de zou een data transfer van 10gb/s mogelijk moeten maken
Optie 2: M.2 Sata
Optie 3: M.2 PCIe

Ik hoor veel wilde verhalen over ervaring met de M.2 technologie en ben erg benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft. Het is dus bedoeld om mijn systeem zo snel mogelijk mee op te starten, want zoals jullie allen begrijpen duurt elke miliseconde te lang! :P

Alvast bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als elke milliseconde telt, dan zet je de pc gewoon niet uit maar in slaapstand. Het in slaapstand zetten kost minder dan een sekonde, het eruit halen ook.

Daar kan geen enkel ander opstartmedium tegenop.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat had je zelf al gelezen? Er zijn zat andere sites en reviews die allerlei zaken tot op 1/100e seconde hebben uitgezocht.

En volgens mij mis je de oudste: PCIe SSD; daar zijn al versies van te verkrijgen die 2.5GB/s halen oftewel 20Gbps. De 10gb/s in je startpost bestaat niet eens dus misschien even je hoofdletters & kleine letters op orde krijgen?

Alles heeft een prijs; ik ken je budget en workload niet dus dan blijft het raden wat je vraag nu precies is.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-07-2015 20:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dosda3
MAX3400 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:53:
Wat had je zelf al gelezen? Er zijn zat andere sites en reviews die allerlei zaken tot op 1/100e seconde hebben uitgezocht.

En volgens mij mis je de oudste: PCIe SSD; daar zijn al versies van te verkrijgen die 2.5GB/s halen oftewel 20Gbps. De 10gb/s in je startpost bestaat niet eens dus misschien even je hoofdletters & kleine letters op orde krijgen?

Alles heeft een prijs; ik ken je budget en workload niet dus dan blijft het raden wat je vraag nu precies is.
Snelheid is natuurlijk relatief. Het gaat mij meer op de merkbare snelheid, de miliseconden was meer een geval van bij wijze van spreke.
Aangezien de sata express tot een maximum 10gb/s vermeld staat had ik dit in mijn voorbeeld genoemd.

Mijn budget: max €250
Mijn doel: de snelst mogelijk opties met een goede prijs kwaliteit verhouding (voor mij niet relevant is of het sata/pcie connectie is.
Opslag: ± 250gb (of meer natuurlijk)

• MAX3400

MAX3400

Samsung M2 XP941 + PCIe M2 adapter. Sneller ga je niet vinden voor jouw budget. Had je kunnen vinden in verschillende benchmarks.

En om misverstanden te voorkomen; ga de benchmarks/specs nog eens na. 10gb/s bestaat eenvoudigweg niet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

dosda3 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:16:
[...]

Snelheid is natuurlijk relatief. Het gaat mij meer op de merkbare snelheid, de miliseconden was meer een geval van bij wijze van spreke.
Aangezien de sata express tot een maximum 10gb/s vermeld staat had ik dit in mijn voorbeeld genoemd.

Mijn budget: max €250
Mijn doel: de snelst mogelijk opties met een goede prijs kwaliteit verhouding (voor mij niet relevant is of het sata/pcie connectie is.
Opslag: ± 250gb (of meer natuurlijk)
Tenzij je echt in miliseconde gaat meten, zul je echt geen verschil merken tussen een recente versie van alle 3.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400

MAX3400

heuveltje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:23:
[...]

Tenzij je echt in miliseconde gaat meten, zul je echt geen verschil merken tussen een recente versie van alle 3.
Wat? M2 SATA is nog steeds (vaak) gelimiteerd op 600MB/s; de gemiddelde PCIe SSD begint pas bij 900MB/s. Zoek maar eens op hoe snel een Intel 750 PCIe is ten opzichte van de snelste Samsung Evo Pro. En de prijs per GB is niet heel erg verschilend maar de performance zeker wel.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:34:
[...]

Wat? M2 SATA is nog steeds (vaak) gelimiteerd op 600MB/s; de gemiddelde PCIe SSD begint pas bij 900MB/s. Zoek maar eens op hoe snel een Intel 750 PCIe is ten opzichte van de snelste Samsung Evo Pro. En de prijs per GB is niet heel erg verschilend maar de performance zeker wel.
Weet ik, en ontken ik ook niet.

Maar
Het is dus bedoeld om mijn systeem zo snel mogelijk mee op te starten
..
snelheid is natuurlijk relatief. Het gaat mij meer op de merkbare snelheid, de miliseconden was meer een geval van bij wijze van spreke.p/
En dat ga je met het opstarten van je pc volgens mij echt niet merken in opstarttijd. mijn 256GB ssd was RMA gestuurd, dus ik heb 4 weken met een oud 64GB ssd gedraaid, en deze nu weer gekloond op mijn nieuwe crucial 256 GB.

Op de benchmarks bijna het dubbelle aan performance, maar ik kan niet zeggen dat mijn pc nu sneller opstart. Heb er niet met een stopwatch bijgezeten, maar gevoelsmatig doet het niets.

En dat is compleet opstarten. mijn pc uit slaapstand gooien is een kwestie van seconden.
Daar ga je echt geen groot gedeelte meer winnen met een snellere ssd

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 13-07-2015 22:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• dosda3
Super bedankt voor de tips!
Ik heb nog een ssd liggen dus ik kan een benchmark draaien zodra mijn Samsung M2 XP941 binnen is.
Dan zal ik dit hier nog even terugkoppelen.

• Reepje
  • Niet online
Nou, om eerlijk te zijn, aan die benchmark hebben we niet veel.

Wel zou het interessant zijn om te weten hoe snel de boel is. Misschien is dit snelheidsverschil moeilijk te meten. Bijvoorbeeld je oude windows startte op in 10 sekonden. Op de M2 gaat dat sneller, maar is wellicht een verse installatie, dus ja, als die dan in 7 sekonden opstart, komt dit door de verse install of door de snelle M2 SSD.
Bij het werken met andere programmas wordt het nog moeilijker.
Maar als jij met een benchmark aan komt zetten van 1092 Mb/s seq, tja dat weten we al.

Hier heb je ze alvast.
http://nl.hardware.info/r...ekomst!-as-ssd-deelscores

• MAX3400

MAX3400

En hier ook: reviews: De eerste nvme-ssd voor de consument getest

Het moge duidelijk zijn dat er een aanzienlijk verschil is tussen "native" PCIe aansluiten en het "halve" M2/on-board gedoe. Alleen door de beperkte groottes van 400GB en en 1.2TB, zijn de Intels relatief duur voor mensen die "maar" 160GB nodig hebben op een SSD.

• Reepje
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:52:
[...]

En hier ook: reviews: De eerste nvme-ssd voor de consument getest

Het moge duidelijk zijn dat er een aanzienlijk verschil is tussen "native" PCIe aansluiten en het "halve" M2/on-board gedoe. Alleen door de beperkte groottes van 400GB en en 1.2TB, zijn de Intels relatief duur voor mensen die "maar" 160GB nodig hebben op een SSD.
En dan het meest interessante (vind ik) is dan de volgende pagina uit de reviews waar de traces-bench wordt gegeven. En dan veranderd het plaatje nogal. Want de traces zijn wel real-world, eigenlijk zou je daar meer naar moeten kijken.
Pagina: 1