Game pc - 1600 euro - monitor twijfels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil ik?
Een game pc van rond de 1600 euro die koel is.

Achtergrond
Ik heb mijn desktop ongeveer 2 jaar geleden weggedaan en sindsdoen gebruik ik mijn(nu 4 jaar oude) laptop. Maar nu ga ik, eindelijk, weer een desktop in elkaar zetten. Afgezien van een gebalanceerd systeem(qua onderdelen) wil ik de focus leggen op een koel systeem. Dit omdat mijn laptop totaal ongeschikt om te gamen. Na 2 jaar begon hij steeds heter te worden, opengehaald, schoongemaakt, etc. Lang verhaal kort, zelfs met een laptop koeler(Cooler Master NotePal U3) komt mijn cpu al bij de 100 graden 15 minuten nadat ik een game start(of het spel moet 8 jaar oud zijn of vooral tekst zijn), games draaiend op de unity engine blijken altijd mijn laptop op te warmen.

Wat is mijn focus?/Wat wil ik er mee doen?
Ik zal dit systeem vooral gebruiken om te gamen, dat zal in ieder geval de meest eisende taak zijn.Afgezien van dit wil ik een koel systeem ivm crappy koeling van laptop waar ik vanaf kom.

Wat ga ik er niet mee doen?/Wat wil ik niet?
Niet overclocken, geen sli(nu of in de toekomst), geen videobewerking of rendering.
Geen Dell(monitor). Ik weet dat ze goede monitoren maken en één van de grootsten zijn, maar mijn vrouw wil er niet aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn schatting is iets van 1600 euro.

Op dit moment woon ik in het buitenland wat betekent dat er wat minder keuze is en sommige nieuwe componenten (nog) niet verkrijgbaar zijn.

Wat heb ik niet nodig?
Muis & toetsenbord.

Wat heb ik in gedachten?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 226,88€ 226,88
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 98,-€ 98,-
1Asus Radeon R9 390X DC2 8GD5€ 465,95€ 465,95
1WD Green WD30EZRX€ 99,50€ 99,50
1NZXT Noctis 450 Wit/Blauw€ 127,95€ 127,95
1LG 25UM65-P Zwart€ 189,05€ 189,05
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,80€ 45,80
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1866C9B€ 114,-€ 114,-
1Seasonic S12G 550W€ 84,89€ 84,89
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 187,-€ 187,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.639,02

Toelichting onderdelen:

Intel Core i5-4690
Wellicht iets teveel van het goede, verschil van iets van 30 euro met de 4460.

Thermalright True Spirit 140 Power
Komt redelijk goed uit de reviews ik vind de kleur wel mooi. Niet zo goed als de noctua koelers maar die zijn erg lelijk vind ik en lijken wat zwaar.

Gigabyte GA-H97-D3H
Het was of dit of een B85 bordje. Maar toen ik keek naar moederborden die Sata-express/M.2. ondersteuden bleek dit een van de goedkoopsten te zijn. De overige hadden als voordeel een betere netwerk en audio chip maar daar zie ik het voordel niet van in.

Asus Radeon R9 390X DC2 8GD5
Goedkoper dan de Fury serie, verbeterde versie van de 290 zeg maar. Past binnen het budget dus waarom niet. Geen bepaalde reden om voor asus te gaan.
Ik overweeg ook de Sapphire Tri-X R9 390X 8G D5, want die kan ik voor 40 euro minder krijgen hier.

WD Green 3tb
Goede harde schijf, niet veel duurder dan de 2tb maar toch aardig goedkoper dan de 4tb.

Crucial MX200 2,5" 500GB
Zat te twijfelen tussen deze en de samsung 250 evo. Maar de crucial is wat goedkoper, iets langzamer(zal het niet merken) en hoewel de power loss protection niet zo mooi is als ze eerst beweerden met de mx100 is het mooi megenomen.

Corsair Vengeance Pro 2x 8gb
Ik denk dat 2x8gb wellicht iets teveel van het goede is en dat 2x4gb ook volstaat. Afgezien daarvan heb ik voor deze kit gekozen omdat hij er in zwart, blauw en rood is en ik dus gewoon een andere kleur kan besluiten te kopen als ik van gedachten verandert tijdens mijn nieuwe pc-research.

Seasonic S12G 550W
Goed merk, heeft een modulaire variant maar is denk ik niet nodig qua kabelmanagement. Wellicht dat de 450 watt ook voldoende is, maar dat weet ik niet zeker.

NZXT Noctis 450 Wit/Blauw
Eigenlijk duurder dan ik van plan was te kopen, maar ik vind m mooi. Ik wilde eerst gaan voor een basic/classy mat zwarte case zonder zooi als leds, rare uitstuipingen, etc. Maar ik heb vond het design van de nzxt phantom serie wel mooi, vooral de 820 die jammer genoeg lomp groot en duur is. En toen zag ik op hun site deze staan, blijkbaar redelijk nieuw, en tja, het wit is mooi, volgens reviews is er binnenin genoeg ruimte, de kabels kunnen mooi worden weggewerkt en het is allemaal goed te installeren. Er worden 4 koelers meegeleverd, dus dat scheelt ook weer in prijs omdat ik denk geen ventilatoren hoef bij te kopen. De kast is nog niet gereviewed bij veel van de andere websites waar ik meestal kijk, maar aangezien het van nzxt kan het zo slecht niet zijn(denk/hoop ik).

LG 25UM65-P
Tja, dit is een beetje een struikelblok. Geen dell(zie 4de alinea) betekent dat veel monitoren afvallen. Verder is dit het onderdeel waar ik niet zoveel verstand van heb. En als ik hier rondkijk in de lokale webwinkels dan kom ik bijvoorbeeld geen Iiyama tegen en de samsungs die ik wel tegenkom zijn dingen als S23A550H en S23A350H die hier niet eens meer worden verkocht, S24C300H, S24C350H waar ik niet echt inhoudelijke reviews over kan vinden, of iets als een S24C750 die flink duurder is maar waarvan ik niet weet waar de meerprijs in zit.Dus ik heb rondgekeken bij Asus, BenQ, LG, Samsung en Viewsonic(meest van de andere merken weet ik niet of ze degelijke monitor maken, bv AOC & Philips).
De specs van de monitoren zijn lastig om een monitor op te beoordelen lijkt me en de verschillende type-aanduidingen zijn enigzins verwarrend.

Vragen
1. Wat voor soort monitor zou een alternatief zijn?
De hoeveelheid monitoren die er zijn is immens, reviews vind ik lasten om te vinden(als ik zo rondkijk op anandtech, hardwareinfo, tftcentral) maar dit komt vooral omdat ik Dell heb uitgesloten en er hier vooral oudere/slechtere monitoren verkrijgbaar zijn.

2. Geen gekke combinaties. componenten in balans met elkaar?

3. Nog rare dingen mbt het koel houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
persoonlijk vind ik de 390X geen hele interessante kaart: de 8 gig is compleet nutteloos op die gpu, en de prijs is echt vele malen hoger dan de 290X die het vervangt (of de 290 for that matter) Mocht je bij de 390X blijven: volgens mij zijn de ASUS koelers berucht om hun matige VRM koeling op de 290 serie: aangezien de 390 een rebrand is weet ik niet 100% zeker of dat al verholpen is: ik zou daarom eerder de sapphire aanraden.

Als je op 1080 gaat gamen gaat een 290X ook al voldoen: wil je een systeem hebben die ook op hogere resoluties meer dan genoeg power heeft is wachten op de Fury die volgende week beschikbaar wordt geen gek idee.

Als je niet gaat overclocken is een CPU koeler van meer dan 2 tientjes al overkill: alles koelt al beter (en dus meer dan genoeg) dan de intel stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Je wilt hulp bij keuze monitor, maar wat wil je gaan doen?

Heb je eisen aan een minimale resolutie? Is 1080p genoeg of wil je naar 1440p? Wil je grote kijkhoek en mooiere kleuren (IPS) of een snellere monitor (TN) welke beter is (/zou zijn) voor gamen? Aan de hand daarvan kan je in ieder geval al de selectie kleiner maken.

Zelf heb ik een build samengesteld om op de gamen (nog niet gekocht) en heb daar deze in gekozen:
pricewatch: LG 29UM55-P Zwart

Wat ardjee hierboven zegt is een veel gehoorde opmerking; de 300 serie is nauwelijks z'n geld waard en wellicht dat je daar bij andere kaarten meer performance voor minder geld kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb toevallig de S24C350H en ik moet zeggen dat ik daar toch tevreden over ben over de snellere monitor TN. Heb die gekocht met een korting.
Maar er zijn 3 nadelen waaraan ik stoor? Namelijk het volgende:

1. De fabrieksinstellingen falen vre-se-lijk, geen enkele modus is goed te gebruiken, want het is slecht, overbelicht, lelijk, stinkt, etc.! Je moet zelf het scherm goed instellen. Zodra het scherm goed is ingesteld is de color amzing te noemen en kijkhoek is ook gewoon netjes. (pm me maar voor de goede settings)
2. Scherm is héél erg krasgevoelig (geloof me, pas gekocht en 1 keer in de auto gelegen en er zaten al krasjes op!), dus echt niet geschikt voor lan party's!!!
3. Het voetstuk is erg moeilijk (of eigenlijk onmogelijk) er terug af te krijgen zodra het aan het scherm is geklikt. Ik zou het voetstuk ook niet proberen er terug af te halen, want je zou het scherm makelijk kunnen beschadigen met krassen.
4. Helaas wat tearing te zien bij intro filmpjes ingame (bij video's 1080/720p nooit tearing).

Verder is misschien nadeel dat het 5ms is, maar tegenwoordig maakt dat niet meer uit, omdat het nauwelijks merkbaar is met alle nieuwe monitoren. In elk geval is het mensenoog die het hem doet. Je zou bijzondere ogen om de response time goed te moeten merken.

Ik kan u wel verzekeren dat het geen slecht scherm is, maar ook niet perfect. Eigenlijk een hele goede budget monitor. Hou wel even rekening dat dit scherm mijn eerste 24" scherm is, voorheen had ik jaren lang een 17".

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspervb
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-08 16:17
@ardjee de 390 is geen rebrand maar een refresh. Zie hier, YouTube: Sprite Refreshment 1 Commercial Nederland 2015 een hele mooie revieuw / benchmark. Het is inderdaad wel zo dat de je beter voor wen gtx970 of een 390. (NonX) kunt gaan. Die 8gb kan mischien voor de toekomst nog handig zijn. Over het algemeen presteerd de 390 net iets beter als de gtx970. Ook op 1080p ! De vram word nu ook goed gekoeld dus dat is verholpen !

[ Voor 6% gewijzigd door Kaspervb op 21-07-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspervb
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-08 16:17
Hij kopieerde de commercial xd , hier de goede link . YouTube: R9 390 vs GTX970 - Is there a new Performance per Dollar King?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 17:23:
...Afgezien van een gebalanceerd systeem (qua onderdelen)...
Ik vind de balans tussen het scherm en de rest van de PC ver te zoeken. Straks heb je een prima PC met vervolgens een prutsschermpje voor je neus staan. Ik zou in jouw geval toch meer kijken naar schermen vanaf zo'n €275. Dit maakt het ook meteen mogelijk om voor een 144 Hz 1080p scherm te gaan. Je zal zeer waarschijnlijk wel vast zitten aan 1080p, want de interessante 1440p schermen beginnen pas vanaf zo'n €450 en dat is met jouw budget weer wat veel om aan het scherm uit te geven.

De interessante twee schermen voor jou zijn denk ik de LG 24GM77 en de BenQ XL2430T, afgaande op de reviews van PRAD, wat naast TFT Central de beste site is voor beeldschermreviews (en voor gamemonitoren interessanter is dan TFT Central, omdat ze meer gamemonitoren testen).
Pagina: 1