Huurwoning, opleveringsgebrek? (<2mtr deurpost)

Pagina: 1
Acties:

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Hallo tweakers, beetje rare titel, maar ik kan niets anders van maken.

Anywho, binnenkort gaat SirNobax verhuizen. Een andere bouwval huurwoning, waar voordat ik er in kom effe snel de 40 jaar oude keuken en badkamer is vervangen door eerste-klass prutswerk.

Nou stoot ik mij (bijna letterlijk) tegen de belachelijke opbouw van de badkamer, waar gewoon een bak met cement over de vloer is gegaan, wat tegeltjes, wat frustsels en klaar is Woonstad.

Er zit dus een opstap van (op de gok) ~20(!) centimeter achter de deur verstopt en gezien dit nog ouderwetse 210cm deuren zijn betekend dat dus ook zodra je in de badkamer staat je dus zowat tegen het frame van de deur aanloopt als je naar buiten wil. Je zou er bijna claustrofobisch van worden.

Nou heb ik geen kaas gegeten van woningen, verbouwen en de bijbehorende regelgeving, maar ik kom overal tegen dat de vrije doorloop van nieuwbouw 2.3m moet zijn, verder vind ik niet veel. Dus mijn vraag hier, is dit wel conform de huidige regelgeving?

TL;DR: >15cm opstap en doorloop van minder dan 2 meter. Magdatwel?

Voorlopige foto van het gedrocht in kwestie: (beetje gare foto, de vloer valt net uit beeld, is nog een cm of 3 lager)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1QupALk.png

Overigens, dat rooster daar in de hoek .... 100% esthetisch, gezien de zooi gewoon dichtgemetseld is aan de binnenkant. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 13-07-2015 17:42 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Wat is het nut van een opstap naar de badkamer dan? nog daargelaten dat ie 20 centimeter is.... Badkamer is een natte ruimte, dus ik zou verwachten dat zoiets verzonken word.

Naast dat het niet mag of wel mag, heb je hier al een vraag over gesteld bij de verhuurder? want dit is natuurlijk geen stijl zo. En als het antwoord van de verhuurder niet behulpzaam is, dan weet je ook waar je per maand die servicekosten voor betaald :)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-11 19:25

Grvy

Bot

Dit heb ik ook in mijn badkamer.. en altijd gehad in alle woningen die ik gehad heb :o

Dit is een account.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 17:11:
Wat is het nut van een opstap naar de badkamer dan?
Waarschijnlijk geen zin/tijd/geld om nieuwe leidingen in de badkamer te laten frezen en hebben ze gewoon een verloopje op de originele afvoer gezet, en de boel met cement volgestort. Dus gewoon 2 badkamervloeren opelkaar gestapeld.
Naast dat het niet mag of wel mag, heb je hier al een vraag over gesteld bij de verhuurder?
Morgen of overmorgen gaat er sowieso een mail richting de verhuurder, maar als het bouwkundig-juridisch niet correct is, is het voor mij natuurlijk een stuk makkelijker praten.

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 13-07-2015 17:25 ]

Pentaxiaan

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 13 juli 2015 @ 17:12:
Dit heb ik ook in mijn badkamer.. en altijd gehad in alle woningen die ik gehad heb :o
Ik ook. Je stoot twee keer je kop en dan weet je het wel...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mijn oude studentenflat had ook zo een badkamer, wat een dikke stront ellende. Heb er toen ook een klacht over ingediend maar daar wordt verder niet zo heel erg veel meegedaan, beetje van het kastje naar de muur.

Verder kijk je naar de regels voor nieuwbouw, maar dit is bestaande bouw..

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 22:48
Zelfde is in mijn badkamer gebeurd, huurwoning waar net voordat ik kwam wonen de badkamer/toilet opgeknapt zijn. Mijn badkameropstap is 20cm. Hier hebben ze waarschijnlijk gewoon de oude tegels eraf getikt, alles vlakgefreesd en daarna een nieuwe laag beton erop gestort. Niets aan te doen, zoals verhuurder aan mij aangaf was dit in alle woningen op deze manier gedaan. Resultaat voor mij met mijn 1.90m lang is dat ik bij het uit de badkamer stappen moet bukken om mijn hoofd niet te stoten (Heb een stuk isolatieschuim voor verwarmingsbuizen opengesneden en op het bovenframe geklemd nu, dus als ik mijn hoofd stoot heb ik tenminste geen bult erbij :p).

Ik ben er nu redelijk aan gewend geraakt, maar het blijft een bizar hoge instap. Ben bang dat jouw verhuurder hier ook weinig aan zal veranderen :/ .

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:28

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het ziet er inderdaad niet uit. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit van sociale huurwoningen met sprongen achteruit gaat. Ook de controle bij de oplevering is ver ondermaats. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en die van een vriendin die onlangs een uitgewoond hok kreeg toegewezen.

Kun je de woning niet gewoon weigeren en voor een andere woning gaan?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Prachtig om dit te zien idd haha, ik zit dan in een woning waar al 30 jaar niks aan gedaan is, want ja het is toch netjes en heel? :X Toen ik er in kwam zelf nog maar de schimmel en rotzooi eruit gehaald en alle kitranden vervangen. Maar goed,bevestigd wel mijn gevoel dat ik er goed aan heb gedaan om te kopen. :X Alleen klote voor mensen die geen of te weinig hypo kunnen krijgen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:46:
Het ziet er inderdaad niet uit. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit van sociale huurwoningen met sprongen achteruit gaat. Ook de controle bij de oplevering is ver ondermaats. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en die van een vriendin die onlangs een uitgewoond hok kreeg toegewezen.

in de jaren 70-80 en daarvoor was dit geen issue. Als het verder netjes is zou ik het gewoon nemen.

Ik ben 1.96 dus ik weet hoe kut het is, maar het is niet anders en je leert er wel mee leven.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:25
Ik ken je situatie niet maar verwacht je echt dat de eigenaar dit even gaat openbreken en de leidingen in de grond gaat frezen?

Wat zijn je verwachtingen? Het is uiteraard een belachelijke constructie, dat ziet iedereen wel :-)

[ Voor 66% gewijzigd door FragileM64 op 13-07-2015 22:04 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:44
Bovenraampje eruit, hoge deur erin?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11 23:09

Sebastiaan

....

Misschien een oudere woning met houten vloeren? Want dan kan het ook zijn dat ze zwaluwplaten op de houten vloer hebben gelegd en daarna beton over die platen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Of een nieuwe vloer over de oude granito vloer gestort. Hoe het ook is, bestaande bouw kent niet bar veel eisen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat, plus je hebt ongetwijfeld het huurcontract al getekend onder voorwaarde dat de badkamer aangepakt zou worden. Over HOE dat exact moest heb je niks afgesproken.
En sociale huur, dus je hebt ook niks in te brengen. De badkamer is functioneel namelijk.

You pay peanuts, you get monkeys. Bij particuliere huur heb je zelf meer in te brengen (wet vraag en aanbod ondermeer). Nu ben je gewoon onderhevig aan de grillen van de verhuurder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

NiGeLaToR schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:13:
Bovenraampje eruit, hoge deur erin?
Ditte, wellicht icm met kleiner raampje

Mischien even uitleggen dat je dit door graag door de woningbouw opgelost wil hebben

Iperf

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:46:

Natuurlijk kan dat, dan gewoon even verder zoeken naar iets wat je aanstaat.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Gevalletje jammer dan lijkt me. Huidige regelgeving (aka nieuw bouwbesluit) geld alleen voor nieuwe woningen dus geld niet voor bestaande bouw.

Dat de vloer in de badkamer hoger is is inderdaad omdat dit goedkoper is dan leidingen in de vloer frezen.

Gabriël AM5

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dus bij verbouwingen hoef je je helemaal niet aan regels te houden? Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Punctuality is the politeness of kings

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
The Eagle schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:53:
Dat, plus je hebt ongetwijfeld het huurcontract al getekend onder voorwaarde dat de badkamer aangepakt zou worden. Over HOE dat exact moest heb je niks afgesproken.
En sociale huur, dus je hebt ook niks in te brengen. De badkamer is functioneel namelijk.

You pay peanuts, you get monkeys. Bij particuliere huur heb je zelf meer in te brengen (wet vraag en aanbod ondermeer). Nu ben je gewoon onderhevig aan de grillen van de verhuurder.
Helaas is het niet meer zo dat je peanuts betaald. Ook sociale woningbouw wordt duurder en duurder.

Heb zelf in 2009 een woning toegewezen gekregen, 49m2 2 kamer + tuin ~60m2 voor €449 p/m kale huur

Nu, 2015, betaal ik 516 kale huur + "service contract" en dan komt de huurverhoging er nog bij geloof ik.

Ben blij met de woning verder alleen dat sociale huur automatisch een lage huur betreft is al een lange tijd niet meer zo.
Toen ik in 2008 actief begon te zoeken vond je onder de 400 eigenlijk alleen uitgewoonde dingen (huizen waren het niet meer met 1m schimmel op de muren en badcel helemaal rot) of woningen waar ik niet wilde wonen en die waren dan soms nög duurder want ja, is speciaal erfgoed oid.

Wat dat betreft is kopen nu veel interressanter, maar zelf denk ik dat dat gehele huizen kopen ook nog een grote strop wordt als straks de regels weer eenzijdig veranderd gaan worden.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:08

FreakNL

Well do ya punk?

Dan ben je 7 tientjes omhoog gegaan in 6 jaar tijd, valt mee toch? Ik ging van 825 in 2009 naar 975 in 2014, vlak voor ik eruit ging.

Nu een hypo die elk jaar 15 euro minder is :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
dreamscape schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:08:
Dus bij verbouwingen hoef je je helemaal niet aan regels te houden? Dat kan ik me haast niet voorstellen.
Jawel, cf. het Bouwbesluit 2012 mag bij een verbouwing, bij een gelijkblijvende functie, het niveau niet lager worden dan de actuele kwaliteit (rechtens verkregen niveau), tenzij de actuele kwaliteit hoger is dan de huidige nieuwbouwvoorschriften, dan mag worden verbouwd tot dat niveau. Bij een functiewijziging moet voldaan worden aan de eisen voor bestaande bouw. Het zou natuurlijk ook een beetje vreemd zijn dat je bij een verbouwing van een middeleeuws pand opeens aan nieuwbouweisen zou moeten voldoen, dan zou niemand ooit nog kunnen of willen verbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 14-07-2015 08:36 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

dreamscape schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:08:
Ligt er aan welke regels. Sowieso geen hond die het controleert. Als ik er voor kies om mijn huis te laten met slechte isolatie, zachtboard plafonds, verouderde elektra, ect. Zal niemand zomaar komen klagen hoor.

Een woonstichting zal zich uiteraard wel aan allerlei regels moeten houden, zeker qua brandveiligheid.

Het nieuw bouwbesluit bevat regels voor nieuwbouw woningen voor oa. (Geluids) isolatie, maten en hoogtes van deuren/plafonds, veiligheidseisen, lucht circulatie, ect.

Je kunt uiteraard niet verwachten dat een bestaande flat volledig word aangepast aan die eisen. Puur omdat veel zaken fysiek gewoon niet kunnen zoals deuren breder maken, hoger zou kunnen maar dan is het een relatief afwijkende maat en dat kost meer geld dan de deur niet aanpassen :p

Er zijn voor verbouwingen vast wel regels maar niet het nieuw bouwbesluit.

Gabriël AM5

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dan gaat het toch over 'niveau niet lager worden dan actuele kwaliteit'...? Hier betreft dat de hoogte van de ruimte en de hoogte van de deur. Die is minder geworden dan de stand voor de verbouwing en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Inderdaad is er geen hond die het controleert, dus of je daar iets aan hebt ...

Punctuality is the politeness of kings

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:40:
[...]

Ligt er aan welke regels. Sowieso geen hond die het controleert. Als ik er voor kies om mijn huis te laten met slechte isolatie, zachtboard plafonds, verouderde elektra, ect. Zal niemand zomaar komen klagen hoor.

Een woonstichting zal zich uiteraard wel aan allerlei regels moeten houden, zeker qua brandveiligheid.

Het nieuw bouwbesluit bevat regels voor nieuwbouw woningen voor oa. (Geluids) isolatie, maten en hoogtes van deuren/plafonds, veiligheidseisen, lucht circulatie, ect.

Je kunt uiteraard niet verwachten dat een bestaande flat volledig word aangepast aan die eisen. Puur omdat veel zaken fysiek gewoon niet kunnen zoals deuren breder maken, hoger zou kunnen maar dan is het een relatief afwijkende maat en dat kost meer geld dan de deur niet aanpassen :p

Er zijn voor verbouwingen vast wel regels maar niet het nieuw bouwbesluit.
Het Bouwbesluit 2012 stelt regels voor zowel nieuwbouw als verbouw. Het is dus een misvatting dat het Bouwbesluit 'slechts' ziet op nieuwbouw. Grofweg kent het bouwbesluit 3 niveaus:
- eisen voor nieuwbouw;
- eisen voor bestaande bouw; en
- rechtens verkregen niveau.

Kort gezegd moet aan de volgende eisen worden voldaan:
- nieuwbouw --> nieuwbouw
- verbouw - functiewijziging --> bestaande bouw
- verbouw - zelfde functie --> rechtens verkregen niveau

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Koos2009 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 01:17:
[...]

Helaas is het niet meer zo dat je peanuts betaald. Ook sociale woningbouw wordt duurder en duurder.

Heb zelf in 2009 een woning toegewezen gekregen, 49m2 2 kamer + tuin ~60m2 voor €449 p/m kale huur

Nu, 2015, betaal ik 516 kale huur + "service contract" en dan komt de huurverhoging er nog bij geloof ik.
Zoetermeer:

2 kamer woning + Balkon. 45m2 = 560 Euro per maand
4 kamer woning + Balkon. 70m2 = 720 Euro per maand

Ergens zitten daar gewoon mensen een dart board te gebruiken om die prijzen te bepalden volgens mij :F

(Bron: ik heb in allebei gewoond)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Overigens zijn er genoeg woningen met een deur van 201,5 en een opstap van 10cm. Dan heb je hetzelfde probleem. Je zou kunnen vragen voor een hogere deur zonder bovenlicht, maar dat moet maar net passen met de verlichting in de hal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17
corset schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:55:
[...]

Zoetermeer:

2 kamer woning + Balkon. 45m2 = 560 Euro per maand
4 kamer woning + Balkon. 70m2 = 720 Euro per maand

Ergens zitten daar gewoon mensen een dart board te gebruiken om die prijzen te bepalden volgens mij :F

(Bron: ik heb in allebei gewoond)
Dat hoeft helemaal geen dartbord te zijn geweest, de huur wordt bepaald aan het aantal huurpunten en die is weer van een groot aantal dingen afhankelijk. Zo kan een nabij gelegen school en winkelcentrum al extra punten opleveren wat kan resulteren in een hogere huur.

Als het goed is kan je bij de corporatie nagaan wat de streefhuur is en waarop deze gebaseerd is. Vervolgens kan jou verschil bovenin ook verklaard worden door de leeftijd, beschikbaarheid van bepaalde faciliteiten (2e toilet, wel of geen lift e.d.) Daarnaast kunnen er ook nog grote verschillen zijn tussen individuele corporaties in dezelfde wijk omdat ze een ander beleid hanteren.

Maar 160 euro verschil voor 25 m2 extra vind ik niet vreemd in ieder geval. T.o.v. eensgezinswoningen zijn appartementen naar mijn gevoel redelijk duur, vooral omdat de servicekosten er nog bovenop komen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Felicia schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Dat hoeft helemaal geen dartbord te zijn geweest, de huur wordt bepaald aan het aantal huurpunten en die is weer van een groot aantal dingen afhankelijk. Zo kan een nabij gelegen school en winkelcentrum al extra punten opleveren wat kan resulteren in een hogere huur.

Als het goed is kan je bij de corporatie nagaan wat de streefhuur is en waarop deze gebaseerd is. Vervolgens kan jou verschil bovenin ook verklaard worden door de leeftijd, beschikbaarheid van bepaalde faciliteiten (2e toilet, wel of geen lift e.d.) Daarnaast kunnen er ook nog grote verschillen zijn tussen individuele corporaties in dezelfde wijk omdat ze een ander beleid hanteren.

Maar 160 euro verschil voor 25 m2 extra vind ik niet vreemd in ieder geval. T.o.v. eensgezinswoningen zijn appartementen naar mijn gevoel redelijk duur, vooral omdat de servicekosten er nog bovenop komen.
Ik weet dat het zo werkt :) Maar vind het dart board concept nog steeds beter passen :+

Gelukkig nu stuk minder criminaliteit in de flat, en tzt de randstad uit :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Pagina: 1