Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HDD zien/toevoegen in BIOS HP ProLiant D380 G6

Pagina: 1
Acties:
  • 1.409 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik maak voor mijn werk gebruik van een HP ProLiant D380 G6. Ik heb 16 GB RAM erin zitten en een c schijf van 300 GB. En nog een aantal schijven voor opslag en back-ups. Voor mijn werk (klein bedrijfje) wil ik deze server opnieuw inrichtten. Echter, bij het doorlopen van de installatie wizard van Windows Server 2008 geeft deze aan dat er geen HDD's beschikbaar zijn. De lampjes van de HDD's branden wel, maar de HDD's zelf zijn dus niet beschikbaar.

Ik ben nog niet zo heel bekend met de servers van HP, en kan ik bovenstaand geval in het BIOS niet vinden of de HDD schijven überhaupt worden herkend.

Kan iemand mij helpen? Alvast enorm bedankt!!

Gr. Koen

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je zult waarschijnlijk eerst de schijven met behulp van de HP Deployment CD in een raid array opnemen. Daar valt goed op te Googlen. Volgens mij biedt HP ook nog netjes die CD's ter download aan.
Zodra de array aangemaakt is, kan het nog zijn dat je de HP Provisioning tool moet gebruiken om de set-up met de drivers van HP te starten zodat alle hardware tijdens de set-up herkent wordt en het OS geïnstalleerd wordt inclusief de drivers. Ook die provisioning tool zou nog op internet te vinden moeten zijn.

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!!! Zal deze gelijk gaan uitproberen!! Thanks

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik zou sowieso geen server 2008 (ik ga uit van 2008 en dus noet R2 omdat ik hier nooit tegenaan ben gelopen met een DL380 G6 icm 2008R2 of hoger) installeren, deze zit namelijk al enige tijd in de extended support.
Overigens zul je wel de drivers van de RAID controller moeten inladen tijdens de setup van Windows alvorens je de raid array aan kan spreken. De meeste DL380 G6 modellen zijn uitgerust met de p410 raid controller van HP.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Maar goed, de G6 is ook al weer wat ouder. Ik meen zelfs dat deze met 2012 niet eens meer ondersteund worden. De G7 en G8 en G9 daar kan 2012 of hoge op. Lager dan G7 niet meer, meen ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een andere vraag, De server ziet mijn schijf nu wel, dat wil zeggen, ik kon windows server 2008 op de de eerste schijf installeren.

Ik heb 4 schijven, 1x van 300GB en 3 van 146 GB

Aangezien ik dacht dat de installatie op de schijf van 300 GB zou worden gedaan, en dit volgens mij ook is gebeurd, wilde ik die andere 3 er even uithalen, nadat ik dit deed, bootte de server niet maar windows server, maar kreeg ik een blue screen. Nadat ik die andere 3 schijven er weer in had gedaan, deed alles weer normaal.

Hoe kan dit? En weet iemand toevallig ook waarom ik die andere schijven niet in mijn schijfbeheer kan vinden?

Nogmaals bedankt voor de moeite!!

Gr. Koen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt niet één schijf gebruikt. De Raid controller maakt hier automatisch (als je geen aanpassingen op doorvoert) een Raid 5 van. Hij bundelt dan alle disken samen tot één logische disk. Dat zie je overigens ook voorbij komen tijdens het booten.

Vandaar dat je ook maar één disk ziet in Windows. Dat is die ene logische disk, die fysiek uit meerdere disken bestaat.

Is het overigens niet verstandiger om even iemand twee uurtjes in te huren die de installatie voor je kan doen? Dit zijn wel redelijk basic zaken namelijk, die wel goed geregeld moeten worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 14-07-2015 14:04 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

^^ Dat dus...

Wat kun je in de RAID manager van HP terugvinden? Heb je ze allemaal in één Array opgenomen? Dan zie je maar één schijf in Schijfbeheer in Windows, namelijk het logische HP volume welke verdeeld is over vier schijven.

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-11 11:48
Ik denk dat je het smartstart cd'tje nodig hebt. Deze zat standaard bij de G6 en G7 modellen meen ik. Trap even die cd af, en zoek naar de HP Array Configuration Utility. Vervolgens kan je met de smartstart setup de server installeren, tijdens dit proces zullen alle benodigde drivers e.d. ook gelijk mee worden geinstalleerd.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00729544

[ Voor 26% gewijzigd door tabee op 14-07-2015 15:09 ]

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag: ik ben al een tijdje bezig met die RAID manager van HP. Waar kan ik dit in het BIOS vinden? Als deze er niet standaard in zit, hoe kan ik deze dan toepassen? Ik heb al via HP een firmware maintenance uitgevoerd, maar dan nog kan ik geen schijven zien. Is er een soort stappenplan wat ik moet doorlopen om ervoor te zorgen dat ik de schijven apart van elkaar kan laten werken?

Ik ben nog niet zo ervaren in de ICT, laat staan met servers. Ik hoop dat iemand de tijd en moeite wil/kan vinden om mij op weg te helpen. Alvast bedankt!!

Gr. Koen

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
tabee schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:07:
Ik denk dat je het smartstart cd'tje nodig hebt. Deze zat standaard bij de G6 en G7 modellen meen ik. Trap even die cd af, en zoek naar de HP Array Configuration Utility. Vervolgens kan je met de smartstart setup de server installeren, tijdens dit proces zullen alle benodigde drivers e.d. ook gelijk mee worden geinstalleerd.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00729544
Is niet nodig, eij hebben jarenlang diverse G6 en G7s gehad (verschillende modellen, vooral veel DL380s) en nooit de smartstart oid nodig gehad. Ik draaide wel altijd de PSP / SPP (hoe dat ook mag heten) ivm management tools, firmware updates en support (ze kunnen anders moeilijk doen bij HP).

De RAID array configureren doe je tijdens het booten : eerst tig minuten wachten, daarna komt op een gegeven moment de melding van ILO (alt + F8 uit mijn hoofd), direct daarna komt het scherm van de P410 raid controller (rode en blauwe letters) waarbij je - echt geniaal bedacht van HP - je dezelfde toetsencombinatie (alt + F8) moet indrukken : dat je zo'n 10 seconden hebt om hierop te drukken helpt ook niet.

Overigens draait 2012 prima op een G6 en op een G7.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Killah_Priest schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:13:
[...]
De RAID array configureren doe je tijdens het booten
Met als opmerking dat dit wel de "basic" instellingen zijn. Wil je meer geavanceerde instellingen maken dan heb je alsnog de Raid Configuration Utility nodig. Maar voor het simpel aanmaken van wat logical disks is dit een goede oplossing. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:59:
Is er een soort stappenplan wat ik moet doorlopen om ervoor te zorgen dat ik de schijven apart van elkaar kan laten werken?
Waarom wil je perse de disken de disken "apart" gaan gebruiken, en wil je niet een (veilige) Raid-set gaan gebruiken en werken met partities om data logisch te scheiden? Vanwege beschikbaarheid heeft dat laatste verreweg de voorkeur uiteraard.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
ElCondor schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:28:
Maar goed, de G6 is ook al weer wat ouder. Ik meen zelfs dat deze met 2012 niet eens meer ondersteund worden. De G7 en G8 en G9 daar kan 2012 of hoge op. Lager dan G7 niet meer, meen ik.
G5 met 2012R2 draait als een zonnetje...
De enige niet werkende driver is die van de VGA kaart, wat voor een server wat mij betreft echt van onder geschikt belang is.

Een G6 zal ook prima werken met 2012R2...

Support, ja das een ander verhaal maar het werkt wel...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• MadMan
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Ik heb hier zelfs een G2 draaien voor testdoeleinden met 2012 dus dat maakt inderdaad helemaal niets uit.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Maar da's dan geen DL380 die met 32 bit CPU's 2012 doet ;)
Anders heb ik hier ook wel een DL320s G1 met 2012R2.
Het kan vaak wel, maar support van HP hoef je niet te verwachten en je kan wat gekke problemen krijgen...

Fixing things to the breaking point...

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11 18:40
Plopeye schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:39:
[...]

G5 met 2012R2 draait als een zonnetje...
De enige niet werkende driver is die van de VGA kaart, wat voor een server wat mij betreft echt van onder geschikt belang is.

Een G6 zal ook prima werken met 2012R2...

Support, ja das een ander verhaal maar het werkt wel...
Kan ik bevestigen. Van de week een G6 geïnstalleerd en tijdens installatie geen problemen ondervonden

bl44t

• Xap2
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06-2016
Hey Hallo,

Server support hier.

Wat je kunt gebruiken om je RAID te configureren is de Service Pack Proliant. SPP in het kort omdat het nog om een oude generatie server gaat.
De nieuwere Servers Gen8 en Gen9 is de SPP omgedoopt tot de PSP wat staat voor de Proliant Service Pack.
Dit wordt niet meer op een DVD geleverd maar wel te downloaden en je kan ze tegenwoordig op een USB stick kwijt.
Onderstaande link kan je de laatste officiële SPP vinden.
http://h17007.www1.hp.com...rvice_pack/spp/index.aspx

Wanneer je Server garantie heeft dan kan je dit direct downloaden.

Via de SPP die gewoon als de smart start DVD werkt kan je na wat begin schermen, in de opties menu terecht komen, waar je Grote iconen vindt van [Installatie] en een ander [Maintenance/Onderhoud] kies deze om dan vervolgens de ACU (Array Controller Utility] te kunnen opstarten.
Hier kan je dus je schijven selecteren en allemaal tot een RAID HDD enclosure samenstellen.
Wanneer je diverse verschillende schijven in een RAID plaatst houd dan wel rekening ermee, dat de kleinste HDD schijf in je RAID de leidende factor wordt in een RAID.
VB: Wanneer je een 1x 72 GB, 2x 146 GB een 1x 300 GB en je vormt deze HDDs tot 1 RAID en dan maakt het niet uit welke. Dat alle HDD's dus alleen maar 72GB groot gaan leveren en het overige vrije ruimte dus niet gebruikt kan worden. Dus in dit geval worden alle HDD's ruimte aangepast door de RAID utility tot allemaal 72GB schijven dit doordat de langzaamste schijf en kleinste HDD met minste GB de leidende factor wordt in je RAID.
Dit is de reden waarom we voorschrijven allemaal dezelfde schijven te gebruiken in een RAID vorming.

Houd ook rekening bij een RAID 5 heb je ook een optie om sneller je DATA te schrijven en te lezen, dit gebeurd middels de cache module, die aangesloten wordt op de RAID controller. Wanneer je de Cache module ook nog van een batterij module voorziet wordt dit schrijven dus ook sneller gedaan.

Met HP Servers heb je ook nog de mogelijkheid, omdat een RAID 5 minstens 3 HDD schijven vereist, om een Spare Optie aan te geven in je RAID.
Wat wil deze Spare optie zeggen, dat een HDD schijf dus alleen maar wordt gebruikt wanneer 1 van de 3 HDD schijven in een FAIL stand terecht komt of in een Predictive Fail [Mogelijke Fout] terecht komt. Predictive Fail is dat de HDD schijf dus vervangen dient te worden omdat er iets met de HDD aan de hand is. Wanneer je een Spare HDD hebt dan wordt de Spare in dit geval dus aangesproken en gereed gemaakt om in de RAID plaats te nemen, hiervoor wordt ie door de RAID controller in orde gemaakt en neemt die plaats van de HDD die FAILED is over.
In een RAID 5 kan er dus 1 HDD stuk gaan of FAILEN en de Server blijft gewoon doorwerken, je moet dan de HDD vervangen hiervoor hoef je de Server niet uit te zetten.
Alles wat rode handels of rode knoppen heeft in een HP Server is wat wij noemen "Hot Swapable" of te wel te vervangen wanneer de Server gewoon aan staat. RAID 5 is daarom ook een ideale RAID om te hebben omdat er bepaalde gegevens van de RAID over meerdere schijven wordt verdeeld (Paritie check gegevens). Deze gegevens helpen je RAID/DATA opnieuw op te bouwen wanneer er een HDD failed.

Wanneer je garantie op je Server hebt staan kan je altijd HP Direct zelf bellen en zij zullen je verder helpen, door een vervangende HDD op te sturen wanneer deze nog in garantie valt.
Dit kan gecontroleerd worden door hen, doormiddel van de serienummer die op een kleine HP sticker vermeld staat op de HDD door te geven. Als je dit niet bij de hand hebt, kan je ook je server serienummer doorgeven, wanneer je de HDD's tegelijk met de Server hebt gekocht.
:) :) :) :) :) :) :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik gok dat TS na 8 maanden ondertussen wel zijn HD's werkend gekregen heeft.

Ik sluit het topic dan ook maar :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.