SEO Casus: top 3 in Google

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vieno
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-07-2015
Hallo Tweakers,

Als stagiair loop ik tegen het volgende aan:
De homepage van www.scriptiemaster.nl rankt 4e plek http://www.mupload.nl/img/37fswpw2khz.jpg met het keyword ‘scriptiebegeleiding’. Het verschil met de top 3 is dat zij niet ranken met de homepage maar met hun subpagina ‘/scriptie-begeleiding’. ScriptieMaster heeft *website*/scriptiebegeleiding/ maar die rankt niet hoog.

Ondanks een hogere on-page optimalisatie score, meer backlinks naar de pagina en meer sociale signalen volgens Rank Tracker http://www.mupload.nl/img/4oxhps2az1k.jpg scoort *website* toch lager dan de top 3. Dus het ontbreken van het keyword in de URL weegt zwaarder?

Zouden jullie de subpagina i.p.v. de homepage laten ranken op het keyword ‘scriptiebegeleiding’?
Zo ja, op welke manier dan en wat zijn de risico’s?

Extra info:
- De oude website (*website*/scriptiebegeleiding-rotterdam rankte eerst op het keyword ‘scriptiebegeleiding’ maar is geredirect naar de nieuwe site (*website*)
- Het is een Wordpress website met Yoast plugin
- De focus keyword ‘scriptiebegeleiding’ staat voor zowel de homepage als ‘/scriptiebegeleiding pagina’ ingesteld

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten. Als er vragen zijn dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door samo op 14-07-2015 20:22 . Reden: Aantal linkjes aangepast zodat het om de casus gaat en niet de seo-waarde van het topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

samo

yo/wassup

De seo-score wordt niet enkel op inkomende links gebaseerd en op keywords maar ook op andere kenmerken. Zo is de TTFB (time to first byte) bij jullie redelijk hoog (1sec) en zie ik geen https. Dit is wel waar ik gestopt ben met onderzoeken maar er zijn dus voldoende andere elementen om op de concurreren.

offtopic:
Ik heb een paar linkjes uit jouw post verwijderd omdat dit wel heel erg op linkbuiding lijkt. Ik gun de inhoudelijke discussie een kans en heb daarom één link behouden.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derdappie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-08 22:49
Er zijn zoveel factoren die meewegen bij het bepalen van de positie (waar dacht je van de mobile first- gedachte van google en eventueel social media factoren?) dat ik me niet blind zou staren op een top 1,2 of 3 notering. Wat bij jou op 1 staat kan bij mijn wel op positie 3 staan (gepersonaliseerde zoekresultaten).

Om terug te komen op je vraag, je kunt een pagina maar op 1 of max 2 trefwoord laten ranken, meestal is dat de bedrijfsnaam. Ik denk dat de concurrentie hier kiest om dit trefwoord op een subpagina te laten ranken. Als extra voordeel kun je dan het trefwoord in de URL opnemen. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan.naar een subpagin. Hoe je dat doet laat ik aan jezelf over ;-). Een risico kan zijn dat je tijdelijk minder goed rankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vieno
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-07-2015
Samo en Derappie bedankt voor jullie reacties!

Dus Samo, jij zegt: 'behoudt de homepage als landingpage voor het keyword 'scriptiebegeleiding' ondanks het ontbreken van het keyword in de URL en optimaliseer op de vele andere ranking factors' (optie 1).

Derappie zegt het tegenovergestelde, dus wel van landingspage veranderen (home > subpagina) en de tijdelijke daling in ranking voor lief nemen (optie 2). Voor de niet-gepersonaliseerde zoekresultaten gebruik ik trouwens incognito.

Welke optie er gekozen wordt maakt voor het bedrijf eigenlijk niets uit, als het doel van een top 3 positie er maar mee behaald kan worden. Stel dat er voor optie 2 gekozen wordt dan zou ik de subpagina eerst laten ranken, dit heeft wel tijd nodig en daarna pas de focus keyword voor de homepage veranderen naar de bedrijfsnaam. Ik vraag me alleen af of de subpagina sterk genoeg kan worden om hoger te ranken dan wat de homepage nu doet (4e plek) en hoe lang dat ongeveer duurt?

@ samo: Het was trouwens niet mijn bedoeling om te linkbuilden maar ik had de links erbij gezet om mijn verhaal te verduidelijken. Mijn excuses.

[ Voor 7% gewijzigd door vieno op 20-07-2015 16:04 ]