Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming Setup / Nieuwe voeding nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Corniche
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2024
Hi,

Op dit moment heb ik de volgende setup:
  • Intel Core i5 4440 4x3,1 GHz met 6MB cache + Intel koeler
  • Moederbord Asrock H81M-HDS met H81 chipset en USB3.0/SATA3
  • 8 GB DDR3 1600 MHz
  • Video: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 Gaming
  • 8 kanaals audio on board
  • Gbit LAN
  • Energon EPS 650W voeding
  • Sharkoon Vaya behuizing
Mijn vraag over de nieuwe voeding komt omdat mijn pc de laatste tijd (sinds ik mijn nieuwe videokaart heb geïnstalleerd) steeds zichzelf uitschakelt en dan opnieuw opstart. Als eerste dacht ik aan overheating, maar mijn GPU komt niet boven de 60-65 graden uit. Mijn CPU temperaturen komen ook niet boven de 60 graden uit.

Ik denk dus dat mijn voeding niet voldoende is? Of moet ik ergens anders naar kijken?
Zo ja, welke voeding past het beste bij deze setup?

Thanks!

PS: Beetje off topic misschien, maar de een zegt dat de i5 4440 voor de GTX 970 een bottleneck is, en de ander weer niet. Is het nu wel of niet een bottleneck?

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:23
Energon heeft niet zo'n beste reputatie dus zou best eens aan je voeding kunnen liggen.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

pricewatch: Inter-Tech Energon EPS-650W CM

650W voor 45 euro (en een tijd zelfs < 35 euro), dat moet al een belletje doen rinkelen. ;)

Of het aan je PSU ligt of niet, dat ding zou ik sowieso vervangen, kijk bijvoorbeeld eens naar de pricewatch: Antec VPF Series 450W.

Edit: Die processor vormt geen bottleneck nee.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2015 16:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
maar anderzijds, zelf al haalt deze voeding de specs niet, deze PC heeft echt geen 650W nodig

hoe oud is de voeding?
komt het uitschakelen enkel voor tijdens games?
ook tijdens benchmarks, en zoja ook als je enkel de cpu benched?

indien al wat ouder kan je deze voeding best vervangen, indien niet zo oud zou het eigenlijk wel moeten werken
(aan de andere kant heb ik een hekel aan vage problemen zoals deze, een goede (dure) voeding wil dan wel eens helpen)

• Corniche
Ja het belletje rinkelt inderdaad ;) Destijds had ik de Radeon R9 270X en hierbij werkte de voeding prima, geen enkel probleem gehad.

Tijdje geleden (toen het zo heet was in NL) had ik ook geen problemen qua hitte in de pc dus ik denk inderdaad aan de voeding. Ga eens naar een nieuwe kijken. Is het dan verstandig om voor een 750W te gaan? Zag de Coolermaster voor +- E80. Is dat wat?

Overigens is de hele setup zo'n beetje een jaar oud. (behalve de GTX 970 dan, die is nu zo'n 2 weken oud)

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:44
Die voeding zou ik maar snel vervangen voor die je pc sloopt, levert net 300w...

http://extreme.pcgameshar...ech-energon-eps-650w.html

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 12:11

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Bij je volgende voeding letten op amperage op de 12v rail ;) ,deze heeft slecht 18A. :F
Net genoeg voor een gtx660 :P

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Je systeem trekt nog geen 300W uit het stopcontact, een degelijke 350 a 400W voeding volstaat al. De 450W voeding die ik eerder aanrade is populair hier op Tweakers door een goede prijs-prestatieverhouding en geeft je genoeg ruimte mocht je in de toekomst nog willen gaan overklokken of uitbreiden.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2015 16:36 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 20:28
Even een topic kaap, hoop niet dat je dat erg vind TS. Mijn 600 watt corsair voeding heeft zoals het lijkt ook maar 18A op de 12v rail?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaresecrets.com/wp-content/uploads/451_141.jpg

Ik heb soms ingame dat m'n pc ineens vastslaat en niets meer doet. Kan ook uren achter elkaar goed gaan, maar dan ineens of groen beeld of zwart en geluid blijft hangen. Reset is enige optie, waarna het allemaal weer prima werkt.

Heb alleen A-merk componenten. Twijfel alleen dus over de voeding. Is een oud beestje. Zit ook een videokaart in die veel stroom slurpt (280x).

Ik zie nu bij moderne voedingen dat dit vaak op de zijkant staat:

Afbeeldingslocatie: http://elchapuzasinformatico.com/wp-content/uploads/2013/04/Corsair-CX600M-13.jpg

46A dus. Zit er echt zoveel verschil tussen een moderne voeding en mijn oude (toch ook A-merk) beestje? En kan dit de oorzaak zijn van mijn random in-game crashes? :)

[ Voor 3% gewijzigd door spokje op 13-07-2015 16:45 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De eerdere reactie heeft ook niet goed gekeken, want de voeding van de TS heeft net als de jouwe 4 +12V lijnen van 18A per stuk. Alleen is het de vraag of deze dat ook kunnen leveren, waarschijnlijk niet.

De kwaliteit van de voeding blijft in alle omstandigheden altijd belangrijker als wat deze beweert te kunnen leveren.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2015 16:50 ]

• spokje
Maar je mag die verchillende lijnen dus gewoon bij elkaar optellen? In mijn geval zou dat dus 72 A worden? Oftewel, redelijk on the safe side?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Redelijk on the safe side? Dikke overkill in 9/10 gamesystemen. Bij een kwaliteitsvoeding kan je ze stomweg optellen ja, maar niet boven de rating van de voeding zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2015 16:54 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-11 21:45
spokje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:50:
Maar je mag die verchillende lijnen dus gewoon bij elkaar optellen? In mijn geval zou dat dus 72 A worden? Oftewel, redelijk on the safe side?
Topic kapen wordt niet echt gewaardeerd hier op tweakers, dus voortaan netjes eigen topic maken OF je vraag stellen in het grote voeding topic.

Maar nee, je mag zeker niet altijd alle amperes bij elkaar optellen van elke lijn: Vaak zit er ook nog een beperking aan de totale wattage: 4x18 amp = 72. Maal 12 volt zou je dus tegen een 800 watt aan zitten: daar is je voeding NIET voor gemaakt, meestal staat er onder de 4 lijnen een samenvatting hoeveel watt max er over die lijnen heen mag gecombineerd (zal wel zo'n 500 zijn ofzo)

Wel mag er niet MEER dan 18 A over een enkele lijn heen gaan. Als de voeding lijnen een beetje goed verdeelt zijn is dat geen probleem (200 watt per lijn, max)

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@ bovenstaande, juist niet. Elke rail is rated voor 18A, gezamelijk kunnen ze echter (in theorie) 72A leveren. Overige componenten in de voeding kunnen dat niet aan dus dat verhaaltje houd snel op.

Belangrijker is om te weten dat de rails vaak verspreid zijn over aansluitingen, zo zie je met regelmaat dat 1 rail voor de CPU en het Moederbord bedoeld is en een andere voor de SATA/Molex aansluitingen, terwijl de overige 2 naar de PCI-E power connectoren gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2015 16:58 ]

• Corniche
Dus de conclusie is: Nieuwe voeding kopen?

En dan begrijp ik uit de reacties dat pricewatch: Antec VPF Series 450W dit de beste is?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21

Thomg

Aww yiss

De beste betaalbare. Geeft je veel bang for the buck.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Er zijn zoals aangegeven betere voedingen, maar deze doet gewoon wat die moet doen voor een relatief laag bedrag. Verassend genoeg zijn er zelfs 2 PCI-E 6+2 pin connectoren aanwezig. Iets wat je niet veel ziet bij 400 - 500 voedingen.

• Corniche
Thomg schreef op maandag 13 juli 2015 @ 17:59:
De beste betaalbare. Geeft je veel bang for the buck.
Als dit goed is voor m'n huidige setup, dan ga ik 'm bestellen :) Thanks!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OH.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
spokje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:50:
In mijn geval zou dat dus 72 A worden? Oftewel, redelijk on the safe side?
Nee je kunt het nooit optellen. Zoals je zelf al zegt kom je dan op 72 ampère uit, maar 72 ampère op de 12V is (12V x 72A) 864 watt. Dat kan natuurlijk nooit een 600W voeding welke 864W op de 12V kan leveren, kan immers alleen maar minder als 600W zijn. De totale hoeveelheid moet de fabrikant opgeven, maar dat hebben ze niet gedaan.
Zit er echt zoveel verschil tussen een moderne voeding en mijn oude (toch ook A-merk) beestje? En kan dit de oorzaak zijn van mijn random in-game crashes? :)
Hoe oud is die precies?

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 13-07-2015 20:41 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• -The_Mask-
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:47:
De eerdere reactie heeft ook niet goed gekeken, want de voeding van de TS heeft net als de jouwe 4 +12V lijnen van 18A per stuk. Alleen is het de vraag of deze dat ook kunnen leveren, waarschijnlijk niet.

[video]

JonnyGURU zelf die het uitlegt

AMD Nieuwsdiscussie

• spokje
Thanks. Dat verduidelijkt het :)

• -The_Mask-
  • Niet online
spokje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:46:
Thanks. Dat verduidelijkt het :)
Maar hoe oud is die?

Je hebt namelijk een niet zo beste voeding gemaakt door FSP, is van de Epsilon series met CapXon condensators, een erg slechte combinatie.

AMD Nieuwsdiscussie

• spokje
Poeh. Wel een jaar of acht zo op de gok.

• spokje
Alright ga ik die vervangen. Ik verdenk het ding al een jaar oid van niet correct functioneren. Bedankt voor de informatie Mask! Top :)
Pagina: 1