Toon posts:

eerste keer pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor het eerst zelf een pc gaan bouwen en kan wel wat hulp gebruiken! :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

-Ik gebruik voor mijn werk/studie het praatprogramma Dragon, dat gebruikt best veel geheugen/rekenkracht en mijn huidige PC trekt het slecht. Daarnaast voornamelijk simpele tekstverwerking, surfen, muziek luisteren, films kijken en af en toe een spelletje ( Leaugue of Legends bijvoorbeeld).

Wat mag het systeem gaan kosten?
-Ik wil tussen de 500 en de € 800 uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
monitor, toetsenbord, muis, boxen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?#
i5 processor en SSD, 2TB HDD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar de intel processor lijkt me goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb erg veel data op mijn PC, vandaar lekker veel geheugen ( 2tb)

Ga je overklokken?
nee

Verder vraag ik me af of jullie een betrouwbare site met een goede handleiding voor het bouwen weten of wat tips, omdat ik dit nooit eerder gedaan heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,70€ 61,70
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 150,-€ 150,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 47,-€ 47,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,70

Ik ben benieuwd of dit samen zal draaien, wat denkt u?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:52
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:54:
Ik heb erg veel data op mijn PC, vandaar lekker veel geheugen ( 2tb)
Dat wordt een forse investering :+

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 15:09

Szwoar

En door

Op de build heb ik weinig aan te merken, vooral als alleen LoL gespeeld gaat worden (wat niet veel resources vereist) is dit méér dan voldoende. De videokaart zou eventueel nog veranderd kunnen worden voor een zwaardere, maar dit moet je zelf overwegen. Als games zoals BF4 en andere zwaardere games gespeeld zullen worden in de toekomst zou ik een andere GPU in overweging nemen.

Voor het assembleren zijn genoeg video's op YouTube te vinden. Ook guides op hardwaresites zijn er ruimschoots, en als je je hierin wat inleest voordat je begint kan er weinig fout gaan. Als je niks forceert tijdens het bouwen, zul je erachter komen dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om zelf een PC te bouwen :)

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Lijstje ziet er erg goed uit :). Met die videokaart kan je makkelijk League of Legends spelen.

Zie hier: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UanHE7l1pYc]

Wat betreft het bouwen van een pc. Dit is een erg goed voorbeeld voor het bouwen van een pc:

[ Voor 31% gewijzigd door Anonymoussaurus op 13-07-2015 13:07 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 20:21
Voor zover ik het zie is dit een prima build, ik zou persoonlijk de r7 370 van Amd nemen, die is beter in prestaties en ligt rond dezelfde prijs. Gebruikt wel iets meer watt, maar dat ligt dacht ik rond de 110 watt

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Een hele nette eerste voorstel, en vrij weinig op aan te merken op 1 dingetje na: Zoals andere ook al vertelde is de 750TI niet echt een extreem goede koop. De 750TI doet 1 ding goed: prestatie/watt. Leuk voor een extreem energiezuinige systeem waar een klein spelletje op gespeeld moet worden.

Nu is LoL niet een enorm zware game, maar voor 150 euro moet je veel meer gpu kunnen kopen dan nu. Als je goede bang for buck zoekt is een r9 280 atm erg leuk te vinden voor ong 185 euro! Die is echt stukken sterker dan je voorgestelde 750TI.

Als je niet duurder wilt gaan is de eerder genoemde r7 370 ook nog sneller dan je 750TI.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Ardjee schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:10:
Een hele nette eerste voorstel, en vrij weinig op aan te merken op 1 dingetje na: Zoals andere ook al vertelde is de 750TI niet echt een extreem goede koop. De 750TI doet 1 ding goed: prestatie/watt. Leuk voor een extreem energiezuinige systeem waar een klein spelletje op gespeeld moet worden.

Nu is LoL niet een enorm zware game, maar voor 150 euro moet je veel meer gpu kunnen kopen dan nu. Als je goede bang for buck zoekt is een r9 280 atm erg leuk te vinden voor ong 185 euro! Die is echt stukken sterker dan je voorgestelde 750TI.

Als je niet duurder wilt gaan is de eerder genoemde r7 370 ook nog sneller dan je 750TI.
Ik heb i5 4690K icm een Geforce 750Ti 2GB (ook nog een low profile) en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben ermee. Speel GTA 5 op 1920 resolutie met bijna alles op high en heb een 60fps tijdens het spel, dit kan je niet echt een lichte game noemen ;-)

Mensen gaan naar mijn mening te snel naar de duurdere modellen en de "oudere" kaarten zijn gelijk dan minder goed.

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:03
Ben je van plan om nog meer spellen dan LoL te spelen, zo ja welke? Er zijn namelijk zoals eerder al gezegd voor ongeveer dezelfde prijs snellere opties bij AMD.
rikoos schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Ik heb i5 4690K icm een Geforce 750Ti 2GB (ook nog een low profile) en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben ermee. Speel GTA 5 op 1920 resolutie met bijna alles op high en heb een 60fps tijdens het spel, dit kan je niet echt een lichte game noemen ;-)

Mensen gaan naar mijn mening te snel naar de duurdere modellen en de "oudere" kaarten zijn gelijk dan minder goed.
Bij de buren hebben ze GTA5 uitvoerig getest met verschillende kaarten. De hierboven genoemde alternatieven zijn duidelijk sneller dan de GTX 750 Ti.
http://nl.hardware.info/reviews/6034/3/gta-v-review-getest-met-23-gpus-testresultaten-full-hd-1920x1080

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 20:21
rikoos schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Zeker waar, maar als je voor hetzelfde geld, een betere/snellere kaart kan krijgen(r7 370) is dat zeker de moeite waard.

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10 20:49
Die 750Ti is zoals gezegd absoluut zijn geld niet waard. Prestaties zijn ook niet zo goed als een paar posts hierboven beweerd wordt. Ik zou persoonlijk kijken voor een 2dehands R9 280x via Vraag & Aanbood, dan heb je voor rond de 150/160 euro (vaak nog met garantie) zo'n beetje het dubbele aan performance.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Echter voor LoL is meer dan een 750ti weer wat overkill, ik zou dan misschien eerder een goedkoper amd kaartje halen (met dezelfde prestaties als de 750ti), denk bv aan een 260(X).

In principe kan de voeding ook een stuk minder, bv een BQ system power 7 350W.
(ga je voor een iets sterkere videokaart dan de 400W versie, die heeft 2 pcie connectors)

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Laat ik duidelijk zijn, ik moest een low profile card hebben en daar was de 750Ti de beste qua prijs prestatie. Ik weet dat er veel betere zijn en dat probeerde ik ook aan te geven. Deze TS heeft een budget en dan kan je voor nieuw gaan of 2de hands om binnen het budget te blijven.

Ik kwam van een R7 die bijna niets kon en nu een heerlijke game play ;-)

Ik heb een 450W voeding erin en alles werkt perfect en meer heb je zeker niet nodig !

• mitsumark
  • Nu online
Welke R7? Want de R7 265 is sneller dan de 750ti ( een 370 zal het wel niet zijn geweest, die is net nieuw).
450W kan, maar is zwaar overkill voor een systeem dat 150W verbruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 13-07-2015 14:18 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een R7? Een R7 wat dan? Dat maakt een hoop uit. Tussen een R7 240 en een R7 370 zitten een heleboel frames.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties

-Ok, dus dan knal ik die videokaart eruit. Ik ga denk ik niet zwaarder dan LoL spelen, dus misschien is die goedkopere AMD videokaart dan wel slim.
-Ik las dat voeding belangrijk is, dus voeding verminderen is dat wel slim? Ik kan die BQ system power van 350W overigens niet vinden in de pricewatch.

is het moederbord wel ok? en de kast? En die Samsung SH-224DB Zwart, is dat ook meteen een disc-reader?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een kleinere voeding? Zou ik niet doen, tenzij je echt aan de grenzen van je budgt zit. Even ter info: een voeding met lager vermogen (bijvoorbeeld 350W t.o. 800W) is niet zuinige. Je verbruikt alleen de energie die je componenten van de voeding vragen, niet meer (over het algemeen).

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Je gekozen asrock mobo doet wat die moet doen, en daar is dus niet veel mis mee. Een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 heeft iets betere geluidschip en zou je nog eventueel voor kunnen kiezen, maar of je dat verschil gaat merken betwijfel ik.

De kwaliteit en features nemen toe met de prijs bij cases (30 euro IS de ondergrens) maar je zal er iig geen buil aan vallen: er is in ieder geval genoeg ruimte voor meer fans (zover ik weet zijn er alleen geen stoffilters aanwezig)

en nee: je DVD brander is geen kaartlezer.

Voeding zou zeker zo laten: goede kwaliteitsvoeding met genoeg vermogen om eventueel een sterkere gpu erin te stoppen/

• Ivar19
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:22:
Ok, dus dan knal ik die videokaart eruit. Ik ga denk ik niet zwaarder dan LoL spelen, dus misschien is die goedkopere AMD videokaart dan wel slim.
Als je niet zwaarder gaat spelen dan LoL kan de HD graphics 4600 het ook wel af. ;)

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,70€ 61,70
1MSI R7 370 Gaming 2GB€ 161,95€ 161,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 47,-€ 47,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,65

Ik heb nu de r7 370 erin gezet.
Ik heb dan denk ik alleen nog een kaartlezer nodig, die brander gaat er dan uit.
Extra koeling lijkt mij niet nodig?

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:47:
Extra koeling lijkt mij niet nodig?
Niet zozeer. Als je behoefte hebt aan een koel maar vooral stil systeem, dan is het wel handig om te nemen. Bijvoorbeeld deze. Is niet duur maar is erg stil.

[ Voor 81% gewijzigd door Anonymoussaurus op 13-07-2015 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind die videokaart toch wel vrij duur, ik kan nu ook genoegen nemen met minder en dan later via marktplaats/vraag en aanbod die R9 280 x halen. Die HD graphics 4600 zit standaard ingebouwd in de processor of zo toch?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Klopt. Desnoods kijk je eerst hoe dat bevalt, en mocht het tegenvallen of wil je toch zwaardere spellen gaan spelen dan kan je er alsnog een betere videokaart inzetten. Alle moderne kaarten hebben tegenwoordig een PCI-E aansluiting. Je moet alleen kijken of je voeding een 6-pins aansluiting heeft (hebben de meeste ook wel).

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat nog ontbreekt is dus de kaartlezer, weet iemand hier een goede? Iets met SD, USB etc, bij mijn huidige PC zit dat op de kast. In de componenten advies gids staat er geen.

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader"]Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader[/url]

die bv?

• Ivar19
Heb zelf geen ervaring met card readers maar als ie de kaartjes slikt die je gebruikt is het prima toch?

[ Voor 67% gewijzigd door Ivar19 op 13-07-2015 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
misschien een domme vraag, maar leest die dvd-brander ook cd's/dvd's?

• Ivar19
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:59:
misschien een domme vraag, maar leest die dvd-brander ook cd's/dvd's?
Dat doet ie zeker. Had je ook zelf even kunnen opzoeken bij specificaties in de pricewatch. ;)

• mitsumark
  • Nu online
Voor low settings kan de intel HD4600 misschien nog net, maar verwacht er niet al teveel van.

Ik vind ook de voeding nog steeds erg overkill.
http://tweakers.net/price...;322074;431179/categorie/
(even uitgaande van een 'zuinige' processor zoals de i5)
BQ 300W: videokaarten tot 75W (geen pcie stekker)
BQ 350W / Antec 350W: videokaarten tot 150W (1 pcie stekker)
BQ 400W: videokaarten tot 225W (2 pcie stekkers)
Antec 450W: videokaarten tot 300W (2 pcie stekkers)

[ Voor 68% gewijzigd door mitsumark op 13-07-2015 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat voor Windows zouden jullie erop zetten? Ik koop denk ik via eBay een Windows versie.

Verwijderd

Topicstarter
windows 7 denk ik, ik vond 8 maar niks met al die vage apps

• mitsumark
  • Nu online
Windows 8.1 (en straks gratis updaten naar W10).

• Ivar19
mitsumark schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:37:
Voor low settings kan de intel HD4600 misschien nog net, maar verwacht er niet al teveel van.
Je moet er inderdaad niet te veel van verwachten. Maar LoL kan je er prima mee spelen op 1080p en high settings
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:43:
wat voor Windows zouden jullie erop zetten? Ik koop denk ik via eBay een Windows versie.
Alles vanaf Windows 7 en hoger, wat je het goedkoopst kan krijgen. Die versies krijgen een gratis update naar Windows 10. :+

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Windows 8.1... die is namelijk sneller dan Windows 7.

+ natuurlijk een gratis upgrade :). nieuws: Gebruikers Windows 7 en 8.1 kunnen gratis upgraden naar Windows 10

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
windows 7 natuurlijk. Dat kost bijna niets tegenwoordig, en over 2 weken is het al gratis uppen naar win 10

http://www.chip.de/preisv...7-Home-Premium-32bit.html

Verwijderd

Topicstarter
das een mooie site ja;)

Heeft het overigens zin om er nog 8 gb ram in te gooien om hem lang mee te laten gaan? Of is dat overkill?

• Ivar19
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:03:
das een mooie site ja;)

Heeft het overigens zin om er nog 8 gb ram in te gooien om hem lang mee te laten gaan? Of is dat overkill?
Zou het gewoon zo laten. Als je voor 4 kiest bespaar je misschien 20 euro, is de moeite niet.

Verwijderd

Topicstarter
bbedankt allemaal voor de hulp, PC draait erg goed.

Iemand nog tips waar je goedkoop een office pakketje kan halen?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Als je student bent kun je eens kijken of je instelling is aangesloten bij Surfspot. Die hebben doorgaans wel leuke aanbiedingen voor dergelijke software.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Googlen even op LinusTechTips deze youtuber maakt erg duidelijke handleidingen voor het bouwen van een PC.

Twee tips die ik nu toepas door hem:
- Zet je moederbord eerst op de doos waar die uit kwam zodat je een perfecte werkbank hebt voor het installeren van de CPU
- Als je een modulaire voeding hebt, druk dan alvast de hoofdkabels in het moederbord, dit scheelt je zometeen veel prutsen

Zo heeft hij nog veel meer handige tips :)

Certified Google Teacher.

Pagina: 1