Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Doorgebrande SSD en SATA poort door voeding fail

Pagina: 1
Acties:

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 14:04
Gisteren aan het troubleshooten ivm falende voeding. Oude voeding van zolder gehaald om eea te testen.

Ik had een SATA power kabel nodig en pakte de eerste de beste die ik op zolder tegen kwam. Ik kon aan de kabel zien dat dit niet de kabel was die bij de betreffende voeding hoorde. (Antec voeding, Corsair kabel) Verder zagen de aansluitingen van de voeding precies hetzelfde uit als de overige kabels dus wat maakt het uit, toch?

Stroom er op-->brandlucht-->rook (!) uit de SATA poorten op het moederbord.

Resultaat: Defecte SSD en SATA port op mobo. Wonder boven wonder zijn de overige componenten niet gefrituurd.

Reden van deze post? Tja...ik moest het gewoon even kwijt. Kan er niet over uit dat een kabel die identiek lijkt zo'n schade kan veroorzaken. Iemand hier een verklaring?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:46
Het zit zo. Modulaire voedingen hebben vaak dezelfde aansluiting. Alleen de pinnen zijn vaak anders 'verdeeld' hierdoor kun je bijvoorbeeld een verkeerde voltage krijgen.

• westergas
dabor schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:25:
Het zit zo. Modulaire voedingen hebben vaak dezelfde aansluiting. Alleen de pinnen zijn vaak anders 'verdeeld' hierdoor kun je bijvoorbeeld een verkeerde voltage krijgen.
Duidelijk, dat verklaart een hoop (alles).
Dure les, die vergeet ik niet snel ;)

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:46
Het is inderdaad jammer dat je het op die manier moet leren, maar je zegt het zelf ook. Die fout maak je niet twee keer :)

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

WoBBeL

*zwaai*

Duur lesje voor een beetje 'Magic smoke' :P

• westergas
xost schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:39:
Duur lesje voor een beetje 'Magic smoke' :P
Lol was idd net dat spul als bij een show van Hans Kazan oid :+

Edit:

Aha het is een vakterm Wikipedia: Magic smoke
Ik leer een hoop vandaag...

[ Voor 24% gewijzigd door westergas op 13-07-2015 09:51 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:13
Zo heb ik hier ook wel topics gezien van mensen die een tweedehands modulaire voeding kopen waar 1 of meerdere kabels ontbreken. De tip daarbij is om toch vooral een correcte kabel bij bijv. de fabrikant te kopen en niet zomaar eentje 'die wel past'.

De aansluiting aan de device kant (SATA power, molex, ATX 24-pin...) is gestandaardiseerd, de kant van de voeding is compleet vrij voor de fabrikant en kan per type weer anders zijn.

Sterker nog: ik heb twee revisies van een type Seasonic passieve voeding in huis waarbij de kabels al niet uitwisselbaar zijn...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:55:
Zo heb ik hier ook wel topics gezien van mensen die een tweedehands modulaire voeding kopen waar 1 of meerdere kabels ontbreken. De tip daarbij is om toch vooral een correcte kabel bij bijv. de fabrikant te kopen en niet zomaar eentje 'die wel past'.

De aansluiting aan de device kant (SATA power, molex, ATX 24-pin...) is gestandaardiseerd, de kant van de voeding is compleet vrij voor de fabrikant en kan per type weer anders zijn.

Sterker nog: ik heb twee revisies van een type Seasonic passieve voeding in huis waarbij de kabels al niet uitwisselbaar zijn...
het is dat die stekkers zo lastig uit elkaar willen om de draden in een correcte volgorde te zetten... tenminste met ATX, PEG stekkers is het mij nog nooit gelukkt om de draadjes netjes uit t plastic deel te krijgen :)

404 Signature not found

Pagina: 1