Nieuwe build - Digital Audio Workstation (DAW)

Pagina: 1
Acties:

• willematrix
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:28
Hallo beste Tweakers,

wat vragen i.v.m. een nieuwe build. Ik heb de template aangehouden, zie hieronder! Onderaan ook mijn (voorlopige) eigen lijst/keuze.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

een vriend van mij is op zoek naar een nieuwe workstation voor audiobewerken. Hij doet dat momenteel op een laptop, en die trekt dat niet helemaal. Er zal verder niet op gegamed worden o.i.d., puur voor audioverwerking. Hij heeft mij gevraagd om te helpen, maar mijn kennis ligt meer bij game-builds. Hopelijk zijn er wat tweakers die meer verstand hebben van audio-builds.

De programma's waar hij voornamelijk gebruik van maakt zijn Cubase en Pro Tools.

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een voeding liggen (500 Watt), die vermoed ik wel voldoende moet zijn. Windows kan ik nog wel ergens op de kop tikken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Wat eigen onderzoek levert op dat de meeste recente DAW's een intel i5 of i7 gebruiken. Ik heb zelf nog niet echt kunnen vinden of hyperthreading positief effect oplevert bij bovengenoemde programma's, en daarnaast valt het waarschijnlijk ook buiten budget. Zelf had ik een i5-4460 in gedachten. Overclocken staat niet op het programma en levert dus ook een wat goedkoper moederbord op.

RAM: Een flinke bak RAM wordt aangeraden om al je samples in kwijt te kunnen. Hij gebruikt momenteel 6 GB en dat is kantje boord. Een standaard setje 16 GB 1600 MHz leek me voldoende.

Mobo: Als moederbord een goedkoop bordje zonder overclock mogelijkheid, en uit de Pricewatch komt de ASRock B85M Pro4 er erg goed uit. Zag ik ook op een vorige DAW build op het forum gebruikt worden. USB 3.0 momenteel niet nodig, maar heeft wel de voorkeur i.v.m. wat andere upgrades in de toekomst.

Storage: Qua opslag een SSD voor OS en huidige project, en een HDD voor alle audio files en andere meuk. Hij heeft een externe HDD voor backups liggen.

Kast: geen idee? Iets kleins/goedkoops waar alles inpast? Geen voorkeur. Heb iets populairs uit de Pricewatch gepakt.

CPU Koeler: om het systeem wat stiller te houden zat ik nog te denken aan een aftermarket koeler. Evo 212 o.i.d.? zal voor de temperatuur weinig uitmaken omdat er niet overclocked wordt, maar voor het geluidsniveau wel gewenst.

Wifi: er moet een USB of PCI-E wifi kaart in, omdat er momenteel geen kabel ligt in de betreffende kamer. Ik sta open voor suggesties!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur gaat uit naar een stil systeem i.v.m. het feit dat het een audiosysteem is, waarbij er dus ook naar audio geluisterd gaat worden over een setje boxen :9 .

Ga je overklokken?
Nee.

Heb momenteel dus nog ongeveer 50 euro budget over voor een koeler en wifi kaartje/USB dongle.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,70€ 61,70
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,-€ 102,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,14

Alle hulp en overige info over DAW's wordt zeer op prijs gesteld, op dit gebied valt er voor mij nog een hoop te leren ;)

Groeten,

Willematrix

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich een nette build, als koeler zou ik gewoon een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 pakken. De pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition is in theorie een stuk stiller, maar in de praktijk ontlopen ze elkaar niet zo veel. In theorie past de Mugen 4 PCGH overigens niet in die kast, maar in werkelijkheid past het als het goed is wel.

Voor zover ik zo snel even na kan gaan hebben Cubase en Pro Tools weinig baat bij hyperthreading en er soms zelfs problemen mee. Daarmee is de i5-4460 inderdaad de meest voor de hand liggende keuze. Qua SSD moet de goedkopere pricewatch: Crucial BX100 250GB volgens mij ook voldoen.

Verder doe je er goed aan te kijken wat het exacte merk en type van je voeding is zodat je op kan zoeken hoeveel geluid dat ding produceert, anders loop je het riscico dat de voeding straks het luidruchtigste onderdeel van je systeem is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats