Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 16:54
Beste mede-Tweakers,

Voor het eerst in mijn leven heb ik betaald voor een OS. Ik heb Win 8.1 Pro gekocht. Dit in verband met de naderende release van Windows 10. Vanmiddag heb ik het zonder problemen geinstalleerd. Echter, ik heb nu een probleem.

Het begon met wat missende drivers voor o.a. de VGA adapter, een PCI device en een Unknown Device. Dit heb ik opgelost door de bijbehorende drivers te installeren.

Er blijft één probleem spelen: de ethernetkabel wordt niet herkend, wat ik ook doe schijnbaar.

Mijn systeem:

Asrock Z77 Extreme4-M
Intel i5 3750K
8GB RAM
Samsung 830 SSD
Samsung Spinpoint HDD

Wat ik al heb geprobeerd:

- Een recente driver voor de chipset geinstalleerd.
- Een recente driver (20-5-2015) voor de Realtek LAN adapter
- De kabel getest, in mijn laptop werkt het gewoon
- De Ethernet poort op het moederbord werkt voor zover ik weet, er zijn echter geen lampjes te zien.
- De Ethernet adapter wordt herkend, te zien in Device Manager en Network Adapters.
- Troubleshooter van Networking zegt dat ik de kabel erin moet steken
- In de UEFI is de LAN adapter ingeschakeld
- netsh winsock reset uitgevoerd
- In de Energy settings van de ethernet adapter heb ik het vinkje uitgezet bij 'the computer can turn off this device to save energy'
- Voor de installatie van Win 8.1 vanmiddag werkte de Ethernet poort nog.
- Er branden dus geen lampjes op de poort van het moederbord, noch op de switch bij de relevante poort.
- Ik heb ook een oude driver geprobeerd voor de Realtek LAN adapter, eveneens zonder succes
- Alle drivers ge-deinstalleerd en Windows herstart om zo de generic driver te laten vinden. Geen succes.

Ik weet het niet meer.

Wat ik nog niet heb gedaan:

- BIOS/UEFI geflashed. Misschien kan de oude versie (PC komt uit 2012) nog niet met Win 8.1 overweg.

Iemand nog een idee? Misschien toch eerst de BIOS/UEFI flashen? Best zuur dit. Kan de poort kapot zijn gegaan na de installatie? Lijkt me zo onwaarschijnlijk. Ik zou een PCIe ethernetkaart kunnen bestellen maar ik zou het graag nu oplossen met de ingebouwde kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Hij werkt wel als je een linux live ISO gebruikt?

Als hij dan nog niet werkt kan je denken aan om zeep geholpen of uitgeschakeld in je bios (onboard peripherals bijv.)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 16:54
Thanks voor je tip, maar ik heb het gevonden!

Toevallig las ik terloops een ver gezochte tip: stroomkabel eruit en een half uur wachten.

Omdat ik door m'n opties heen was heb ik het maar geprobeerd. Zojuist loop ik terug naar boven, doe de stekker in het stekkerblok, houd m'n adem in en.... ja hoor! Hij herkent ineens m'n kabel wel.

De tip kwam uit 2002 maar blijkbaar werkt dit nog steeds. De stroom zal wel even volledig van het moederbord/ de ethernetpoort moeten. Hoe dan ook, het werkt! Ik denk ik zet het er nog maar even bij, zodat iemand in de toekomst hier nog wat aan heeft.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Ik had onlangs hetzelfde probleem, ook Windows 8.1 pro. Al kan ik mij niet herinneren dat de ethernetkabel niet herkend werd. Ik dacht dat ik gewoon geen verbinding kreeg. Het rare was dat in Ubuntu alles het nog wel deed.

Ik had na een uur klommelen ook ineens de ingeving om de elektriciteit er 20 seconden af te halen, en het was opgelost.