Toon posts:

Heb je meer performance nodig voor een ultrawide monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het eigenlijk al. Ik ben van plan binnenkort een game pc te bouwen maar zat ook te denken om in de toekomst een nieuwe monitor te kopen. Nou kwam ik de ultrawide monitoren tegen van bijvoorbeeld LG en werd verliefd. Ik zag dat deze op een resolutie draaien van 2560 x 1080 pixels. Ik weet dat resolutie wel wat kan doen met je performance maar zou deze resolutie ook veel veranderen? Dus in feite is mijn vraag of die resolutie meer van mijn game pc gaat vragen en/of mijn performance er dus onder zal lijden? (Ik kan namelijk niet een NASA computer veroorloven.) Ik kon niet direct het antwoord op deze vraag vinden en vroeg me af of iemand mij hier verder zou kunnen helpen! :)

Voorbeeld van zo een monitor: http://www.monitorstore.n...C9-45F6-9001-B9EB95AD2E5D

Alvast bedankt!

Ps. Mijn eerste post op Tweakers dus hallo beste Tweakers! _/-\o_

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Ja, een dergelijk scherm heeft 1,33...x het aantal pixels (dus 1/3e meer) dan een 1080p monitor. Dit zal zeer zeker iets doen met de performance van je grafische kaart, maar zolang je een ietwat high-end kaart neemt zal het al wel goed gaan. Het hangt natuurlijk ook af van het spel wat je speelt, zo kan ik bijvoorbeeld League of Legends op 3440x1440 (de grote variant op jouw scherm ;) ) makkelijk op 60fps doen, terwijl ik dit bij Skyrim met alles op Ultra niet hoef te verwachten met mijn R9 290X.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:58

FeaR

In GoT we trust

CEA > CAA

CEA is meer voor monitoren als TV's, niet voor schermen die primair voor bij de PC zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:58:
Ja, een dergelijk scherm heeft 1,33...x het aantal pixels (dus 1/3e meer) dan een 1080p monitor. Dit zal zeer zeker iets doen met de performance van je grafische kaart, maar zolang je een ietwat high-end kaart neemt zal het al wel goed gaan. Het hangt natuurlijk ook af van het spel wat je speelt, zo kan ik bijvoorbeeld League of Legends op 3440x1440 (de grote variant op jouw scherm ;) ) makkelijk op 60fps doen, terwijl ik dit bij Skyrim met alles op Ultra niet hoef te verwachten met mijn R9 290X.
Aha, er zal waarschijnlijk een nvidia gtx 970 in mijn build zitten dus daar kan ik denk ik wel ver mee komen maar niet ultra spelen. Mischien dan toch overwegen een ander scherm te spelen, mijn doel was namelijk toch wel op hoge kwaliteit te kunnen gamen ;) Ik hoopte dat het niet te veel zou doen maar jammer haha
FeaR schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:07:
CEA > CAA

CEA is meer voor monitoren als TV's, niet voor schermen die primair voor bij de PC zijn.
Excuses maar deze termen begrijp ik nog niet haha!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 23:08
Op een resolutie van 2560x1080 zal een GTX970 absoluut geen probleem hebben, zelfs niet op ultra. Deze resolutie zit tussen 1080P (1920x1080) en 1440P (2560x1440) in qua aantal pixels en zelfs op 1440P doet een GTX970 het prima.

Voor wat de desbetreffende monitor, ik zou zelf niet voor een 25 inch ultrawide gaan. 25 inch klinkt erg groot, maar qua hoogte zal dit scherm vergelijkbaar zijn met iets van een 21 inch normale 16:9 verhouding scherm, oftewel best klein voor de huidige standaarden. Zelf heb ik o.a. een 29 inch ultrawide van LG en deze is qua hoogte exact gelijk aan een 23 inch normaal scherm. Daarbij kan je al vanaf zo'n 250 euro een LG 29UM55-P halen, mijn inziens een veel betere deal dan een 209 euro kostend 25 inch scherm.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:39:
Op een resolutie van 2560x1080 zal een GTX970 absoluut geen probleem hebben, zelfs niet op ultra. Deze resolutie zit tussen 1080P (1920x1080) en 1440P (2560x1440) in qua aantal pixels en zelfs op 1440P doet een GTX970 het prima.

Voor wat de desbetreffende monitor, ik zou zelf niet voor een 25 inch ultrawide gaan. 25 inch klinkt erg groot, maar qua hoogte zal dit scherm vergelijkbaar zijn met iets van een 21 inch normale 16:9 verhouding scherm, oftewel best klein voor de huidige standaarden. Zelf heb ik o.a. een 29 inch ultrawide van LG en deze is qua hoogte exact gelijk aan een 23 inch normaal scherm. Daarbij kan je al vanaf zo'n 250 euro een LG 29UM55-P halen, mijn inziens een veel betere deal dan een 209 euro kostend 25 inch scherm.
Erg blij om dit te horen! Ook bedankt voor het advies, dat kleine prijsverschil maakt dan ook niet meer uit ;) Zie er al naar uit om te gamen op zo een scherm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 23:08
Voor de meeste games is het inderdaad erg cool zo'n scherm, vind het nog altijd geweldig voor b.v. Skyrim. Het enige nadeel is dat echt oude games die 21:9 verhouding niet (volledig) ondersteunen, beetje zoals t vroeger was toen we van 4:3 CRT's over gingen naar 16:9 TFT's. Maar ach, alle moderne games van de laatste paar jaren ondersteunen t prima en dan is het super, alvast veel fun ermee gewenst :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:50:
Voor de meeste games is het inderdaad erg cool zo'n scherm, vind het nog altijd geweldig voor b.v. Skyrim. Het enige nadeel is dat echt oude games die 21:9 verhouding niet (volledig) ondersteunen, beetje zoals t vroeger was toen we van 4:3 CRT's over gingen naar 16:9 TFT's. Maar ach, alle moderne games van de laatste paar jaren ondersteunen t prima en dan is het super, alvast veel fun ermee gewenst :)
Ja ik heb zelf nog een ouder full-hd 21,5 inch scherm dus zou nog altijd voor de oudere games mijn pc daarop aan kunnen sluiten. Harstikke bedankt! :)

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:35
Ik heb nu sinds een jaar een 34UM65. Het verschil in performance is echt niet groot, komend van 1920*1080. Qua pixels is het natuurlijk ook niet verschrikkelijk anders. Met mijn GTX760 draai ik alles praktisch zoals op mijn Full HD resolutie. Ik ben nog steeds erg blij met mijn aankoop, ik kan 21:9 je aanraden. Wel zou ik niet voor 'maar' 25'' gaan, maar kijken naar iets groters.

Verwijderd

Topicstarter
Bobbus schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:59:
Ik heb nu sinds een jaar een 34UM65. Het verschil in performance is echt niet groot, komend van 1920*1080. Qua pixels is het natuurlijk ook niet verschrikkelijk anders. Met mijn GTX760 draai ik alles praktisch zoals op mijn Full HD resolutie. Ik ben nog steeds erg blij met mijn aankoop, ik kan 21:9 je aanraden. Wel zou ik niet voor 'maar' 25'' gaan, maar kijken naar iets groters.
Ja er werd hier mij al een 29" aangeraden voor maar 50 euro meer dus dat leek mij wel een goed idee!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:36
Ik speel ook op 2560x1080 met een GTX970 (LG 34UM65-P) performance genoeg, en de ervaring
met zo'n scherm is overweldigend.

Verwijderd

Topicstarter
Firedre schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:10:
Ik speel ook op 2560x1080 met een GTX970 (LG 34UM65-P) performance genoeg, en de ervaring
met zo'n scherm is overweldigend.
Ook hier weer fijn om te horen! Bedankt voor je reactie! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle mensen die dezelfde vraag hadden en dit nog lezen: Ik heb nog wat research gedaan en ben toevallig deze video tegengekomen " https://youtu.be/s0i7FjwteQE "

In deze video wordt ook uitgelegd dat je games die niet ondersteund worden in 21:9 gewoon gespeeld kunnen worden in de 1920x1080 resolutie alleen krijg je dan zoals verwacht zwarte balken aan beide zijdes.
Pagina: 1