Led verlichting in kast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Eigen topic maar begonnen, werd wat slowchat.

Oke, zat te denken voor LED-verlichting in mijn hangkasten, gaat om 2 kasten, 98 cm breed, over de gehele breedte wil ik lampjes. Wilde eerst op accu, gaat toch op 220V worden.
Heb deze strips op het oog ; Lampjes
Ik kan blijkbaar beter een echte voeding pakken ; eten

Maar volgens mij heb ik nog iets van een driver nodig. Klopt dat? Of kan ik er rechstreex een stekker aan die lampjes vastzetten en dan aansluiten op de power-adaptor.? (edit ; het lijkt het laatste dus)
En zijn die strips aan elkaar te zetten (er kunnen er nl. 2 in 1 kast)?

Oja, en bestaat er een soort proximity sensor voor dat spul zodat ik met de hand even voor een oogje zwaai (ook al is het donker in de kamer) zodat de lampjes aangaan?
Edit ;
Ja dus, deze ; wow.

veel info al van ; Dodge_911. Deze heeft ook een guide waar ik dus info uit haal ; Guide

Oke, de vragen die ik nog open heb staan ;
Blijkbaar eenvoudig aan elkaar te koppelen. Zijn daar koppelstukken voor nodig? Wil eigenlijk licht gelijkmatig hebben dus niet dat er plots 10 cm tussen 2 leds zit.

Edit ; topic wordt aangepast nav de antwoorden die ik krijg.
Nu dus voeding toegevoegd die het ws gaat worden en vraag over koppelstukken.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 12-07-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
ja, je kunt ze prima aan elkaar schakelen, alleen zul je een grotere voeding nodig hebben naarmate je meer strips achter elkaar gooit. met zo weinig ledjes moet volgens mij die kleine 12V adapter wel voldoen.
Mijn ervaring is dat BG adapters een beetje zuigen.. je kunt beter een voedingkje zoals je 2e link pakken. krijg je ook minder snel geflikker van je leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, koppelstukjes gevonden.

Nu las ik in de guide dat je langere, gecombineerde strips lags beide kanten op de voeding kunt aansluiten. Tegelijkertijd dus. Dit voelt zo vreemd dat ik daar hier graag bevestiging van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waarom niet de IKEA kastverlichting? Werkt perfect, strak design, proximity sensor (voor 2 deurs ook, handig!) en lekker zuinig :) Heb 'm zelf en bevalt goed!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
NeFoRcE schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:09:
Waarom niet de IKEA kastverlichting? Werkt perfect, strak design, proximity sensor (voor 2 deurs ook, handig!) en lekker zuinig :) Heb 'm zelf en bevalt goed!
Omdat dat niet precies is wat ik wil. Maar ik zou mijn plannen kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

maartend schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:00:
Nu las ik in de guide dat je langere, gecombineerde strips lags beide kanten op de voeding kunt aansluiten. Tegelijkertijd dus. Dit voelt zo vreemd dat ik daar hier graag bevestiging van heb.
Omdat de meeste strips op een laag voltage werken kan je nogal wat verlies krijgen als je ze te lang maakt. En dan branden de leds op het einde zachter dan aan het begin. Door de stroom op meerdere punten aan te voeren hef je dat probleem op. Aangezien ze toch in serie staan maakt het verder niet uit hoeveel keer je de stroom aansluit.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
de ikea kastverlichting is in verhouding veel duurder dan wat je uit china kan halen, en een tweaker bouwt natuurlijk liever zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ResuCigam schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:27:
[...]

Omdat de meeste strips op een laag voltage werken kan je nogal wat verlies krijgen als je ze te lang maakt. En dan branden de leds op het einde zachter dan aan het begin. Door de stroom op meerdere punten aan te voeren hef je dat probleem op. Aangezien ze toch in serie staan maakt het verder niet uit hoeveel keer je de stroom aansluit.
Bedankt en gesnapt.

Maar als ik dit zo lees, dan is de door mij gekozen voeding zwaar genoeg om die 1 meter aan te kunnen? Hij zegt dat ik tot 5 meter kan, ik hou wat rekening met een lichte overdrijving in China (hun XXXL t-shirt is tenslotte ook onze L) maar zelfs dan moet het toch wel makkelijk kunnen? ;
Assumption : Your LED Strip 60LEDs/m, and each LED 0.2W, then calculate max LED Strip Length : 0.2W/LED × 60LEDs/m=12W/m, 60W(this listing)÷12W/m=5m, So, Support the LED Strip(60LEDs/m, 0.2W/LED) Length (Max)=5M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

Je link heeft het over een 180W voeding en de berekening gaat uit van 60W voor 5 meter. Dus ja ik denk dat je voeding (meer dan) zwaar genoeg is. Als ik naar je led strip kijk heeft die geen 60 maar 36 leds en er staat bij dat hij 5W per meter zou verbruiken. Met 180/5 zou je 36 meter van prik kunnen voorzien...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

mclegodude schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:47:
de ikea kastverlichting is in verhouding veel duurder dan wat je uit china kan halen, en een tweaker bouwt natuurlijk liever zelf ;)
Tsja, veel duurder? Het werkt gewoon, en het schijnt onder een hoek je kast in, ook niet geheel onbelangrijk. Daarnaast is het niet direct fel aan de ogen omdat het wat mat is.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Heb je uiteindelijk de spullen uit China gehaald?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Zelf heb ik afgelopen weekend mijn kledingkasten (3 x 100 cm PAX (Ikea)) in elkaar gezet en wil nog verlichting aanbrengen.
Aangezien het ook een aantal planken zijn, wil ik eigenlijk niet de Ikea-led balkjes installeren, omdat die 35 euro per stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
CappieL schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:12:
Heb je uiteindelijk de spullen uit China gehaald?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Zelf heb ik afgelopen weekend mijn kledingkasten (3 x 100 cm PAX (Ikea)) in elkaar gezet en wil nog verlichting aanbrengen.
Aangezien het ook een aantal planken zijn, wil ik eigenlijk niet de Ikea-led balkjes installeren, omdat die 35 euro per stuk zijn.
Nog niet aan begonnen. En nu was ik bij Ikea en zag die lampjes en was er wel van gecharmeerd. Vooral het aan/uit systeem. Nix knopjes, gewoon een proximity sensor.
Pagina: 1