Hackintosh / game PC

Pagina: 1
Acties:

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Programmeren, fotobewerking en een beetje gamen (ik wil Just Cause 3 gaan spelen) op een 4K scherm.

Ik heb nu een MacBook Pro (2014 model met Nvidia GT750M), maar met het 4K scherm is hij eigenlijk constant aan het blazen. Ik vind OSX een heel fijn OS (gestures, workspaces), dus Hackintosh is een must :).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn scherm: pricewatch: LG 31MU97 Zwart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 97,60€ 97,60
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 367,01€ 367,01
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 106,50€ 106,50
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,50€ 57,50
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,55

Ik zit nog te twijfelen tussen een Nvidia kaart of dus de AMD. Maar als ik naar statistieken kijk kan de AMD kaart beter overweg met 4K. Maar ik zou hier graag jullie mening over horen.
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk of de r9 390 ondersteund wordt door OSX, maar aangezien het een rebrand is van de 290 zou het moeten werken met wat tweaks.

Het moederbord kan wellicht ook nog goedkoper (misschien de pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H), aangezien ik niet ga overclocken. Mijn speakers hebben ook een ingebouwde DAC, dus geluidskwaliteit van het moederbord maakt in principe niet veel uit.

Ik heb eigenlijk ook geen verstand van processorkoeling, is dat echt nodig? Zo ja, wat zou ik dan moeten nemen?
En ook heb ik nog geen voeding gekozen, ik kreeg het advies om een Seasonic te nemen. ~650 watt zou voldoende moeten zijn denk ik?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hardware die overweg kan met OSX.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje geluid tijdens het gamen maakt mij op zich niet heel veel uit. Ik heb vernomen dat de Nvidia kaarten over het algemeen minder geluid maken dan de AMD kaarten, maar dat is voor mij geen dealbreaker.
Ik wil alleen dat de PC wel stil is als ik gewoon bezig ben met programmeren of andere zaken.

Ga je overklokken?
Nee.

[ Voor 6% gewijzigd door Timons106 op 12-07-2015 16:39 . Reden: Wenslijst aangepast ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Heeft OSX persé een Z97 chipset moederbord nodig? Zo nee zou je ook kunnen kijken of er een compatibel B85/H97 moederbord voor hackintosh is. Dat zou weer een paar euro's kunnen schelen :)

Processorkoeling: Niet nodig, wel handig. Een koeler zorgt vooral voor een heel wat stiller systeem onder load. Temperaturen gaan ook omlaag, maar dat is met een I5 4460 van ondergeschikt belang. (Lees: de stock koeler koelt al genoeg.) Als er nog ruimte in het budget over is zou ik zeker een koeler mee bestellen, maar het is geen harde vereiste.

Met een systeem als dit zit je met een (goede) 450W ook al goed. Uit de stal van Seasonic: pricewatch: Seasonic S12G 450W
Uit de stal van Cooler Master: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular (De CM heeft een paar modulaire aansluitingen, wat cable management wat makkelijker maakt. Qua efficiëntie en betrouwbaarheid zijn de twee voedingen praktisch gelijk.)

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Voor een hackintosh zou ik persoonlijk altijd voor nvidia gaan, maar met wat 'hacken' kun je ook AMD werkend krijgen. 390 heeft dezelfde device id als een 290, dus in theorie moet het gewoon werken.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Timons106
svenvv2 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:10:
Heeft OSX persé een Z97 chipset moederbord nodig? Zo nee zou je ook kunnen kijken of er een compatibel B85/H97 moederbord voor hackintosh is. Dat zou weer een paar euro's kunnen schelen :)

Processorkoeling: Niet nodig, wel handig. Een koeler zorgt vooral voor een heel wat stiller systeem onder load. Temperaturen gaan ook omlaag, maar dat is met een I5 4460 van ondergeschikt belang. (Lees: de stock koeler koelt al genoeg.) Als er nog ruimte in het budget over is zou ik zeker een koeler mee bestellen, maar het is geen harde vereiste.

Met een systeem als dit zit je met een (goede) 450W ook al goed. Uit de stal van Seasonic: pricewatch: Seasonic S12G 450W
Uit de stal van Cooler Master: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular (De CM heeft een paar modulaire aansluitingen, wat cable management wat makkelijker maakt. Qua efficiëntie en betrouwbaarheid zijn de twee voedingen praktisch gelijk.)
Ik houd de guide van Tony Mac X86 aan (http://www.tonymacx86.com...ne-2015.html#Motherboards). Ik heb het moederbord omgeruild voor de iets goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H.
Mick1990 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:25:
Voor een hackintosh zou ik persoonlijk altijd voor nvidia gaan, maar met wat 'hacken' kun je ook AMD werkend krijgen. 390 heeft dezelfde device id als een 290, dus in theorie moet het gewoon werken.
Tsja dat 'hacken' is redelijk eenvoudig. Dus dat durf ik wel aan :).

Het gaat mij vooral om de performance op 4K.

[ Voor 14% gewijzigd door Timons106 op 12-07-2015 16:38 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Timons106 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:37:
Ik houd de guide van Tony Mac X86 aan (http://www.tonymacx86.com...ne-2015.html#Motherboards). Ik heb het moederbord omgeruild voor de iets goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H.
In dat geval zou je ook nog voor de pricewatch: ASRock H97M Pro4 kunnen gaan. Staat in het lijstje, is een tientje goedkoper en heeft een Intel netwerkkaart.

Als het om performance op 4K gaat zeker bij de 390 blijven. De GTX970 heeft op dergelijke resoluties te weinig VRAM om een fatsoenlijke framerate neer te zetten.

• Timons106
svenvv2 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:08:
[...]

In dat geval zou je ook nog voor de pricewatch: ASRock H97M Pro4 kunnen gaan. Staat in het lijstje, is een tientje goedkoper en heeft een Intel netwerkkaart.

Als het om performance op 4K gaat zeker bij de 390 blijven. De GTX970 heeft op dergelijke resoluties te weinig VRAM om een fatsoenlijke framerate neer te zetten.
Het Gigabyte bord ondersteund wel hogere RAM clock snelheid, dat maakt wel uit neem ik aan?

• Blauwmaceje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-11-2024
Timons106 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:12:
[...]

Het Gigabyte bord ondersteund wel hogere RAM clock snelheid, dat maakt wel uit neem ik aan?
Dat valt wel mee maar je moet gewoon voor de r9 390 gaan omdat deze 8gb vram heeft tegenover de '4gb vram' van de gtx 970 (waarvan maar 3,5gb echt bruikbaar is). 4gb vram is namelijk een beetje weinig voor fatsoenlijke 4k prestaties.

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10 20:49
Als je daadwerkelijk in 4K resolutie wil gamen is een R9 390 sowieso "een beetje" weinig voor fatsoenlijke prestaties. Als je op die resolutie wil gamen zal je toch een stuk dieper in de buidel moeten tasten of met halfbakken prestaties genoegen nemen. Om in 4K te gamen met een fatsoenlijke FPS op een "normale" GPU zal je toch nog een generatie (misschien meer) moeten wachten.

• Blauwmaceje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-11-2024
DonnyL schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:45:
Als je daadwerkelijk in 4K resolutie wil gamen is een R9 390 sowieso "een beetje" weinig voor fatsoenlijke prestaties. Als je op die resolutie wil gamen zal je toch een stuk dieper in de buidel moeten tasten of met halfbakken prestaties genoegen nemen. Om in 4K te gamen met een fatsoenlijke FPS op een "normale" GPU zal je toch nog een generatie (misschien meer) moeten wachten.
Of je moet voor SLI/Crossfire gaan maar met een budget van €1200 euro is gamen in 4k resolutie eigenlijk niet mogelijk met redelijke settings. ;(

• Timons106
DonnyL schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:45:
Helemaal mee eens. Dat blijkt ook wel uit de benchmarks. Maar ik ben echt een casual gamer. De games die ik het liefst speel (Terraria, Starbound) vragen niet veel, maar af en toe zal ik ook Just Cause 3 willen spelen, en als ik dan de settings om laag moet gooien, so be it, meer dan €1200 heb ik er gewoon niet voor over :p.
Pagina: 1