Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:53
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe PC gebouwd, maar ik ben nog niet helemaal zeker van de temperaturen.
Idle is de CPU namelijk rond de 40/50 graden, maar als ik League Of Legends speel loopt de temperatuur op tot wel 70 graden.
Is dit niet veel te heet voor zo'n lichte game?
En ik had ook even een programma gedownload zodat hij de CPU ging stressen, maar toen werd de CPU al heel snel 90 graden en heb ik het programma maar gauw stop gezet.
Nu is mijn vraag, is dit normaal?
Ik ben namelijk ook van plan om GTA V te kopen, maar word de CPU dan niet veel te heet?
En anders moet ik een aftermarket cooler halen, want ik gebruik nu de stock-cooler van Intel.
Ik heb zelf ook al op internet gezocht of dit normaal is of niet, maar ik heb begrepen dat de CPU temperatuur bij Intel eigenlijk niet hoger mag zijn dan 72 graden of zo en bij AMD is dat weer anders, maar 90 graden in full load is toch niet normaal?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Heb je alle pinnetjes goed vast op het moederbord gezet van de processor? De vier aansluitingen, hebben die een "click" gegeven?

[ Voor 39% gewijzigd door Koninkje op 12-07-2015 15:00 ]

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Koninkje schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:58:
Heb je alle pinnetjes goed vast op het moederbord gezet van de processor? De vier aansluitingen, hebben die een "click" gegeven?
Ja, ik heb de CPU-cooler erin geklikt en daarna gedraaid daar waar het pijltje heen wees.

[ Voor 16% gewijzigd door sjoerdgl op 12-07-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe is de airflow in je kast? Heb je koelpasta tussen de IHS en de koeler?
SjoerdJJ schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Ja, ik heb de CPU-cooler erin geklikt en daarna gedraaid daar waar het pijltje heen wees.
Lol, dan heb je hem dus weer losgedraaid. Dat ie er nog niet afgevallen is :P

[ Voor 66% gewijzigd door Compizfox op 12-07-2015 15:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje

Koninkje

SjoerdJJ schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Je hoeft de dingen niet te draaien, zo draai je ze los... Dat is het probleem. Even nieuwe pasta er tussen en mooi erop klikken.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Koninkje schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:06:
[...]

Je hoeft de dingen niet te draaien, zo draai je ze los... Dat is het probleem. Even nieuwe pasta er tussen en mooi erop klikken.
Ik dacht dat er standaard al koelpasta op de cooler van Intel zat..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

De stockkoeler van Intel heeft inderdaad zo'n coolingpad erop zitten, maar die is niet herbruikbaar. Elke keer dat je de koeler (her)monteert moet je nieuwe koelpasta aanbrengen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Compizfox schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:10:
De stockkoeler van Intel heeft inderdaad zo'n coolingpad erop zitten, maar die is niet herbruikbaar. Elke keer dat je de koeler (her)monteert moet je nieuwe koelpasta aanbrengen.
Dat weet ik maar ik heb de koeler er verder nog niet af gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
SjoerdJJ schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:11:
[...]

Dat weet ik maar ik heb de koeler er verder nog niet af gehaald.
Ja maar je hebt hem er ook niet goed opgedaan als je de dingetjes hebt gedraaid, dan gaan ze namelijk los.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Dus dit:http://prntscr.com/7rrtc0 moest ik niet naar links draaien maar gewoon alleen de cooler erin klikken. En wat nou als ik ze allemaal weer de andere kant op draai?

Sorry voor de slechte foto, gemaakt met mijn telefoon.

[ Voor 14% gewijzigd door sjoerdgl op 12-07-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje

Koninkje

SjoerdJJ schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:22:
Dus dit:http://prntscr.com/7rrtc0 moest ik niet naar links draaien maar gewoon alleen de cooler erin klikken. En wat nou als ik ze allemaal weer de andere kant op draai?

Sorry voor de slechte foto, gemaakt met mijn telefoon.
Correct, die had je niet moeten draaien. Ik zou voor de zekerheid nieuwe paste op duwen, weet je zeker dat de temps goed blijven :)

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je koeler zit er nu los op.
De 4 bevestigingen van de cooler dien je rechtsom te draaien, en daarna enkel aandrukken. Dan zit die vast.
Alleen om de cooler te verwijderen dien je linksom te draaien.
Hoe is je Engels?

https://youtu.be/5qczGR4KMnY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Allemaal bedankt, zo heb ik het nu.
Tijdens het kijken van die video was mijn CPU 36 graden.
Is dit normaal? :)
Ik zal straks ook weer even een potje League Of Legends doen en dan even kijken wat de temperatuur daar is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 01:21
Jahoor! 36 graden is helemaal in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Nog even een potje League of Legends gespeeld en de CPU word nu niet heter dan 58 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 01:21
58 graden klinkt prima :) misschien nog even een half uurtje prime95? Gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
dabor schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:59:
58 graden klinkt prima :) misschien nog even een half uurtje prime95? Gewoon voor de zekerheid.
Misschien een domme vraag maar wat doet dat progranma heb m ook al is eerder aan gehad maar snap nu niet wat het programma nou doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 13:13

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

SjoerdJJ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:00:
[...]

Misschien een domme vraag maar wat doet dat progranma heb m ook al is eerder aan gehad maar snap nu niet wat het programma nou doet.
Prime95 doet eigenlijk een (onrealistische) stress test van de CPU door priemgetallen te brekenen, waarbij het programma alle cores van de CPU voor 100% belast. Als je dit een tijdje kan draaien zonder dat de CPU te heet wordt, dan is de koeling in orde. Als er een koelingsprobleem is wordt het met dit programma snel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Met welke instellingen moet ik het programma dan draaien? Want er waren verschillende 'standen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

SjoerdJJ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:11:
Met welke instellingen moet ik het programma dan draaien? Want er waren verschillende 'standen'.
Blend mode dat is het meest realistsche.

Je kan max heat of max power usage doen als daarbij de temps zelfs goed zitten is het helemaal perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Galinsky schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:17:
[...]

Blend mode dat is het meest realistsche.

Je kan max heat of max power usage doen als daarbij de temps zelfs goed zitten is het helemaal perfect!
Ik deed gisteren iets en opeens was mijn CPU 95 graden, maar ik ga het als ik thuis ben ecen aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

SjoerdJJ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:24:
[...]

Ik deed gisteren iets en opeens was mijn CPU 95 graden, maar ik ga het als ik thuis ben ecen aanzetten.
Klopt de cpu wordt er flink snel heet van. Ik zou beginnen met blend mode deze is het minst agressief. Als de temps rond de 60 graden zijn is dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
De cpu word bij blend 75 graden max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
De stock cpu koeler is niet gemaakt om goed genoeg te kunnen koelen voor max load programma's zoals prime 95. 75 graden hierin vind ik persoonlijk niet heel gek. Als je slim bent hou je gewoon eens per maand bij een sessie gamen je temps bij met coretemp bijvoorbeeld. Als tijdens realistische loads (zoals gamen) je temps nog steeds ver boven de 75 uitkomen zou ik mij zorgen maken en investeren in een betere cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Ardjee schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:13:
De stock cpu koeler is niet gemaakt om goed genoeg te kunnen koelen voor max load programma's zoals prime 95. 75 graden hierin vind ik persoonlijk niet heel gek. Als je slim bent hou je gewoon eens per maand bij een sessie gamen je temps bij met coretemp bijvoorbeeld. Als tijdens realistische loads (zoals gamen) je temps nog steeds ver boven de 75 uitkomen zou ik mij zorgen maken en investeren in een betere cpu koeler.
Bedankt voor je advies, dit lijkt me een goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Hallo,

Ik heb net even GTA gespeeld (uurtje) maar de CPU word ongeveer 60 / 65 graden en de GPU was op z'n hoogst 77 graden...
Zijn dit normale temperaturen?
Misschien kan ik de fan speed van de CPU wel even wat hoger zetten, weet niet of het veel uit maakt.

Oja, voordat ik het vergeet, ik had soms ook dat het spel even bleef haken een halve seconde of zo.
Paar keer tussendoor gehad, best vervelend.

[ Voor 21% gewijzigd door sjoerdgl op 15-07-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Dat zijn hele normale temperaturen, ook voor de GPU.

Framedrops zijn inderdaad vervelend maar doe je weinig aan. Zijn al je drivers up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 13:13

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik weet niet welke GPU je hebt, maar dat lijken mij redelijk normale temperaturen.

Had je het vroeger ook met GTA? Iets op de achtergrond (virusscanner) die even de HDD bezig houdt? Een open world game als GTA wordt meestal deels van de HDD 'gestreamed' tijdens het spelen. Als je HDD door een ander proces wordt opgeslokt, kan het zijn dat je een hapering ervaart.

Wat je ook nog kan proberen is even kijken hoeveel RAM er wordt gebruikt tijdens het spelen. Als je RAM vol loopt, kan het zijn dat er geswapt wordt, en heb je ook framedrops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdgl
Dat is fijn om te horen, dat de temperaturen goed zijn.

Nee, ik heb deze computer nog maar twee weken of zo.
Zie nu dat ik ook nog geen virusscanner heb geïnstalleerd, beetje dom.

En ik denk niet dat het aan het RAM geheugen ligt...
Want als ik gewoon zoals nu op internet zit gebruikt hij 1,9 GB van de 8GB.

(En ik heb btw een R9 380 de 4GB versie van MSI)
Pagina: 1