Toon posts:

Game pc +- 600 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,
Aangezien ik het beu ben om op de laagste settings te gamen met een prebuild desktop heb ik besloten om zelf een te bouwen. Natuurlijk ben ik een echte nul op dit gebied met een beperkt budget. :X

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Enkele games die ik in m'n Steam bibliotheek heb, maar niet kan draaien zou ik graag eens willen spelen o.a. Skyrim en Witcher 3. Natuurlijk ben ik niet van plan om met mijn budget deze op ultra te spelen, maar high zou wel mooi zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 600 euro, inclusief verzendkosten. Dit mag tot 700 euro gaan als het een meerwaarde heeft. Natuurlijk heb ik het liever wat goedkoper.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor, muis, toetsenbord en speakers heb ik al. Heb op dit moment een Asus MM11AA-BE001S, de case zou ik willen hergebruiken indien dit mogelijk zou zijn, de optische drive zou ik ook willen hergebruiken en misschien de HDD aangezien deze nog maar net 2j oud is. Wat de OS betreft, deze was al op voorhand geïnstalleerd (Win8, nadien update naar 8.1) en heb er geen licentie van dus deze zal ik waarschijnlijk opnieuw moeten aankopen (heb wel de cd-key gevonden via een programma maar ik weet niet of dit wel werkt om te hergebruiken)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, maar een AMD-setup lijkt me wel het meest praktische met mijn budget.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen

Ga je overklokken?
Neen

Ik had het volgende in gedachten, maar ben niet zeker of dit wel compatibel is. Ook weet ik niet zeker of er betere alternatieven zijn. Ook heb ik wat m'n twijfels met de case. Nu zit er een AcBel van 350W in, maar ik had ergens gelezen dat bedrijven soms aparte afmetingen hebben voor voedingen, waardoor dit voor problemen zou kunnen zorgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 104,60€ 104,60
1Asus M5A78L-M/USB3€ 55,-€ 55,-
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 184,90€ 184,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 55,02€ 55,02
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,-€ 50,-
1Corsair RM750€ 119,95€ 119,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,41

Ik weet dat er geen SSD in zit, maar ik zou deze later aankopen wanneer ik weer wat gespaard heb. De cooler was een tip van een vriend van me, aangezien AMD blijkbaar veel hitte produceert. De keuze van een µATX is omdat er nu blijkbaar ook een µATX in zit, en ik niet zeker ben of een ATX in de case past.

Alvast bedankt :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
Als je de kast wilt hergebruiken zul je twee dingen moeten uitvogelen;

1) De maximale lengte van de videokaart die er in past.
2) De maximale hoogte van de cpu koeler die er in past.

Zit er geen sticker met Windows productkey op je pc of ergens op die bult papier die je meestal bij prebuilds krijgt?

En post de specs eens van je huidige systeem, misschien is het lang niet zo slecht als je denkt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
De kast hergebruiken zal niet gaan, de videokaart die er nu in zit 168mm terwijl de r9 280 blijkbaar 275mm is. Ook lijkt de plaats voor een voeding nogal krap.
Wel heb ik een Windows productkey gevonden tussen de stapels papieren.
Terwijl ik wat aan het zoeken was voor eventueel een andere GPU die wel in de kast zou passen kwam ik de r9 380 tegen, leek me een mooie kaart maar nog steeds best groot dus een nieuwe case leek me wel van toepassing.
Terwijl ik toch bezig was heb ik gezien dat m'n harde schijf nog best wat jaartjes zou kunnen overleven, ik heb dus besloten om de WD Blue weg te laten uit de lijst.
Ook leek een Athlon X4 860k me interessanter voor de prijs, maar hier ben ik niet zeker van.

Van het huidige systeem vind ik sommige componenten niet terug op Tweakers dus ik kon deze niet in een winkellijstje zetten. Een half lijstje leek me maar een dom zicht dus heb ik alles in een opsomming gezet, mijn excuses hiervoor.
  • Intel i3 3220
  • Nvidia GT 625
  • Asus P8H61-M Pro
  • Adata 4GB DDR3 798.1MHz
  • Toshiba DT01ACA100 1TB ((Hergebruiken)
  • ASUS DVD RAM GH95N (Hergebruiken)
  • AcBel 350W
Uiteindelijk kwam ik op dit terecht, ik weet niet zeker of het een betere build is dan m'n vorige gedacht dus enige tips zijn welkom. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 74,30€ 74,30
1MSI A78M-E45€ 54,-€ 54,-
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 203,-€ 203,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 40,95€ 40,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,50€ 49,50
1Corsair CX750M€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,60

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Op het mobo van je huidige systeem kun je een i5 2500(K) plaatsen die echt veel krachtiger is dan de Athlon, dus dat zou ik ook hergebruiken.
Dus geen nieuwe windowskey nodig :) Scheelt weer knakuh :)

Oftewel :

Scoor deze : V&A aangeboden: Intel Core i5 2500 Tray (of ruil i5 2500K)

Goeie prijs. Betrouwbare verkoper. Processor presteert nagenoeg gelijk aan een i5 4460 :)

En voeg het volgende lijstje toe :

#ProductPrijsSubtotaal
1Raijintek Agos Zwart€ 44,50€ 44,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 22,95€ 22,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,01

Ff andere kast gepakt met kabelmanagement. Das prettig. Krijgt ook goede reviews. Maar behuizing blijft persoonlijk natuurlijk. Dus aan jou de keus uit alle kasten in de pricewatch. Zolang je maar let op stoffilters en kabelmanagement :)

De tranquillo is een prima CPU koeler. Zelf ervaring mee. Is genoeg voor een niet overklokbare processor.
Geheugen aanvullen tot 8GB samen met dat ADATA stikkie. Of kijk of je dezelfde kunt vinden :)

Antec voeding is een prima voeding die nog pittige kaarten (denk aan r9 290) aankan.

En de SSD. Maakt je systeem retesnel en het blijft retesnel. Enige wat je hoeft te doen is je besturingssysteem van je Toshiba HDD naar je SSD te clonen. En daarna het systeem voortaan laten booten van SSD.
Dan zet je je games op de HDD. Er zijn spellen die zeker baat hebben bij een SSD (lange laadtijden) daar kun je er dan een paar van kwijt op deze 250GB SSD :)

Als je budget 600 is dan heb je als ik het goed bereken nog 260 euro over voor een videokaart. Daar kun je een 2e hands r9 290 voor scoren op V&A of anders een nieuwe r9 280x of r9 380 4GB voor kopen...

De 290 zal je zo'n beetje alles op ultra laten spelen en de 280x of 380 alles op high/ultra..

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Als je al een case en HDD hebt moet een i5 4460+ mobo en een r9 280 toch nog wel passen in je budget: dat zou imho de beste oplossing zijn.

• Baloes
@Ardjee

Why? Met een i5 2500 spaar je windows uit en de aanschaf van een nieuw mobo en dure i5 4460..

Of hebbie m'n post net gemist ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 15-07-2015 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet zeker of ik m'n mobo wil hergebruiken, wou later misschien upgraden naar 12 GB of 16GB maar er zijn maar 2 slots aanwezig. Ook heb ik de laatste tijd last van een haperende linker muisknop. Zou volgens een vriend van me iets met het moederbord kunnen zijn dus ik zou op safe willen spelen door gewoon een nieuwe te kopen.

• Baloes
Haperende muis iets met moederbord?? Lijkt me wat onwaarschijnlijk. Ook al op andere pc geprobeerd?
Dat zou ik eerst maar es testen..

i5 is echt in alles een stuk krachtiger dan zo'n athlon :)

En verder kun je ook nu een 8GB reepje kopen en dat single slot gebruiken. Dan kun je later weer makkelijk upgraden naar 16GB.

• Baloes
Niet dat ik perse niet wil dat je geen nieuwe CPU en mobo aanschaft maar eh..heb je al eens gekeken naar de benchmarks voor de witcher 3?

http://pclab.pl/art63116-47.html

Je ziet dat de prestaties van de i3 3240 boven die van een athlon 860K liggen.. De i3 3220 zit daar kort op. Dus je gaat er qua processorkracht 0,0 op vooruit :) Zo zal het eigenlijk voor alle huidige en oudere games zijn.. Skyrim is peanuts voor een i3.

Kijk voor de grap in de benchmark trouwens ook ff waar de i5 die ik aanbevolen had ligt (de niet overklokte i5 2500K in het plaatje) :)

Dat je de huidige games op low draait ligt puur aan je huidige videokaart. Die is veel te zwak.

Je zou ook je huidige mobo en CPU mee kunnen nemen naar een nieuwe kast en aanvullen met een nieuwe videokaart en andere componenten en dat eerst eens uitproberen.

Scheelt je zo een paar honderd euro :)

Mocht dat niet bevallen dan zou je altijd nog kunnen switchen van CPU of CPU en mobo..

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren m'n muis eens ingespoten met contactspray en alles werkt nu weer normaal, lag dus inderdaad niet aan moederbord. Dit moederbord houden met een nieuwe GPU, CPU, extra RAM-kaartje en sterkere voeding zou dus een goede oplossing zijn.
Zou de processor nog een jaartje of 2 verder kunnen? Zou misschien dan pas een nieuw mobo kopen.
Weet niet zeker of een r9 380 op dit mobo past dus daar heb ik wel nog wat twijfels.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 18:19 ]

• Baloes
Durf niet te zeggen of deze processor het nog 2 jaar vol gaat houden. Een upgrade is ez iig. Een i5 2400 of 2500 is vrij goedkoop te scoren op V&A en als je daarbij je i3 verkoopt kost dat je uiteindelijk maar een paar 10tjes ipv veul. Zo'n i5je gaat je zeker nog lang tevreden houden.

Verwijderd

Topicstarter
Zou een i5 een r9 380 niet bottlenecken? lijkt me anders wel een goed idee aangezien de i5 nog niet zo lang geleden best populair was.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeker niet, waarschijnlijk is het in de meeste games andersom. Die i5'jes zijn oud, maar nog wel erg goed.

People as things, that’s where it starts.

• Baloes
De witcher 3 benchmark waar ik naar linkte waren resultaten icm een gtx 970... En die draait prima met een i5 2500..dus een r9 380 is dan peanuts :)

Ander voorbeeld van een pittig spel is GTA V : http://pclab.pl/art57777-22.html
en http://pclab.pl/art57777-23.html

Ook hier staat de i5 2500 gewoon gezellig op hetzelfde niveau als de i5 4460.. Zowel met een gtx 970 als met een r9 290x :).

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat ik de i5-2500 amper terug vindt, en meeste verkopers van V&A zijn van uit Noordelijk-Nederland, wat best ver is voor mij aangezien aan de grens met Brussel woon. Een i5-2400 tray zou ik eventueel nog kunnen kopen via Maxict.nl (wat me best onbekend is) maar dan kom ik al snel aan 220 eur inclusief verzendkosten. Voor 260eur inclusief verzendkosten zou ik dan een Xeon E3-1220V2 kunnen kopen bij Azerty, wat me wel wat bekender lijkt. Een i5-3470 leek me ook nog aangenaam voor zijn prijs maar ik weet niet of deze gelijk is/beter is dan de 2500

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 18:58 ]

• Baloes
Een processortje van V&A wordt meestal gewoon opgestuurd :) Gewoon aangetekend laten verzenden.

En zeker in het geval van deze verkopert V&A aangeboden: Intel Core i5 2500 Tray (of ruil i5 2500K) hoef je niet bang te zijn voor een kat in de zak.

Die jongen heeft 32 positieve beoordelingen met alleen maar 5 sterren, dus dat zit wel goed.

Een 3470 is gewoon net zo goed of vaak net iets beter (paar % maar) dan de 2500. Zou voor ong. 100 max 130 te krijgen moeten zijn.

Verder heb je ook nog de belgische marktplaats : http://www.2dehands.be/co...450-3-1ghz-237086653.html

150 is teveel btw. Je zou dan via de mail 125 kunnen bieden.. Via de mail werkt vaak beter.

• Baloes
Het lijkt me trouwens wel slim om voordat je alles bestelt de lijst met componenten hier te plaatsen om te kijken of er nog wat te verbeteren valt :)

Moeten we hierbij uitgaan van belgische shops of nederlandse?

Verwijderd

Topicstarter
Bestellen kan nog even duren aangezien ik nog twijfel tussen een compleet nieuwe build met een 1150 socket of enkele onderdelen vervangen.
Het verschil in prijs is best klein aangezien ik enkel m'n mobo en een RAM-stick kan hergebruiken en hierdoor de prijs hoger is dan dat ik eerst had gedacht waardoor ik toch eerder voor een compleet nieuwe build zou gaan zodat ik een tijdje zoet ben.
Wou de komende week nog wat rond te neuzen op het internet voor enkele mogelijkheden/prijzen vergelijken alvorens te bestellen.

Zou via Belgische shops willen bestellen aangezien dat goedkoper komt met verzendkosten. Met Azerty.nl heb ik ook geen probleem aangezien de verzendkosten naar BE niet overdreven hoog zijn. Amazon.de werd me ook aangeraden maar heb nog nooit iets via Amazon besteld. :P

• Baloes
Tsja.. Een compleet nieuwe build met 1150 socket kost je minstens i5 + mobo = 225 en windows a 80 (of meer ) euro...

Das 300 euro..

Processortje is 100-120 euro..en je hebt dan dezelfde prestaties... Nogal een verschilletje.. :)

Ik bestel zelf regelmatig bij afuture. Is meestal 1 van de goedkopere shops en verzendkosten naar belgie zijn laag :

https://www.afuture.nl/info/11/levertijden_algemeen.html

[ Voor 27% gewijzigd door Baloes op 16-07-2015 22:39 ]

Pagina: 1