Paspoort versturen wettelijk toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

• V3lv3T88
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-05 10:26
Omdat de ex van mijn vriendin met het zoontje misschien wat naar Duitsland of België wil, heeft hij het paspoort nodig.
Nu ligt dit vanwege de geweldige communicatie tussen de 2 en de meer dan verouderde memory kaartjes bij beide, bij ons thuis.
Omdat dit op en neer eventjes 250km is, dachten we het per aangetekende post te versturen, echter is dit volgens de ex illegaal.

Ik kom op google nergens iets tegen over het wel of niet wettelijk toegestaan zijn van het versturen van een paspoort per post, nog niet eens vragen hierover.
Wanneer ik zoek kom ik echter een heleboel instanties tegen, vooral visum bedrijven, die het paspoort per aangetekende post ontvangen, en later weer naar je terug sturen.
Nu kan ik hier uit afleiden dat het dus wel wettelijk is toegestaan, maar ik hoop dat hier iemand met wat meer kennis van de wet rondhangt om dit te bevestigen.

Hoe groot de pakkans is, en of er daadwerkelijk iets mee gedaan zou worden kun je je natuurlijk afvragen wanneer het om een buitenlands (Zweeds) paspoort van een kind gaat die van ouder naar ouder wordt verzonden, maar laten we daar maar niet aan beginnen.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Lijkt me sterk. Als je voor een visum naar naar het Amerikaans consulaat in Amsterdam gaat, laat je je paspoort achter en krijg je die enkele dagen met de aangetekende post thuis....

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen, laat de ex met onderbouwing komen voor de claim. Paspoort kan gewoon met post verstuurd worden, of het verstandig is is een tweede. Maar ga anders even naar een postkantoor en vraag het :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• V3lv3T88
Het lijkt mij ook sterk, vooral omdat ik daar nog nooit van gehoord heb, en ik bedoel als ik hem ergens in het buitenland zou vergeten of aan de andere kant van nederland zou ik ook geen 2x nadenken om hem naar me te laten versturen...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wettelijk is het volgens mij niet toegestaan je paspoort uit je zicht te laten. Het laten innemen is strikt genomen niet toegestaan.

Maarja, 2x250km rijden, dan zou ik een gokje wagen ;) Evt met een folietje zodat een scanner hem er niet uit pikt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• V3lv3T88
250km retour, maargoed dat komt alsnog rond €30 vooral omdat dit nog eens 52km extra met zich meebrengt omdat ik mijn vriendin dan 's avonds weer moet ophalen van haar werk... Dus we moeten er ook nog eens totaal goed 3u rijtijd voor rekenen.
Dat is mij die €8 wel waard.

Ik zou hem sowieso al op zo'n manier verpakken dat het niet als paspoort herkent kan worden. En binnen Nederland gaan die echt niet door een röntgen...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03
Als zij niet wil dat hij met de post gaat, komt zij hem toch lekker halen!?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mhr-zip schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:11:
Als zij niet wil dat hij met de post gaat, komt zij hem toch lekker halen!?
Dat.

Nu heb ik geen ervaring met NL paspoorten, wel met UK, HU en RO paspoorten en die dingen worden vaak zat ambtsmatig verstuurd. Mijn laatste paspoort (UK) kreeg ik via DHL toegestuurd vanuit UK, nieuwe paspoort van m'n dochter werd in SE van HU ambassade naar haar thuisadres per SE (aangetekende) post verstuurd etc.

En al "mocht" het niet, ik zou het gewoon doen in deze situatie. Maar goed, dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. In de auto stappen en 250km rijden is dat ook :+

Oslik blyat! Oslik!

• V3lv3T88
HIJ ;) heeft aangegeven dat het paspoort mee moest komen, maar mijn vriendin is erg vergeetachtig, dat weet hij ook hij is immers 4 jaar met haar samen geweest, maar hij weigert hem te komen halen of halverwege tegemoet te komen, want hij zegt simpelweg "ik heb het doorgegeven"
Wanneer hij het paspoort niet krijgt, krijgen wij het kind niet voor de overige 3 weken zomervakantie. (hij woont daar)

Laat ik het zo zeggen, om een heleboel hommeles en gezeik te vermijden wil ik gewoon dat ding met de post versturen, en anders breng ik hem wel, dan is het me die €30 wel weer waard om een hoop stampij en vriendin overstuur etc. te voorkomen.

Ik bel sowiso maandag jurofoon wel eventjes, maar ik wil mijn vriendin graag gerust kunnen stellen ;)

[ Voor 45% gewijzigd door V3lv3T88 op 11-07-2015 20:19 ]

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 22:36

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Je zit lekker dubbel te posten op Fok zie ik :P. Maar het lijkt mij geen probleem om te versturen per aangetekende post, anders mogen andere overheden dit ook niet doen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stap in de auto en breng dat paspoort even, al dat gezeik is die 30 euro niet waard joh.

• V3lv3T88
Ircghost schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:32:
Je zit lekker dubbel te posten op Fok zie ik :P. Maar het lijkt mij geen probleem om te versturen per aangetekende post, anders mogen andere overheden dit ook niet doen.
Tuurlijk, hoe meer bronnen hoe beter toch :D

• Dragon4red8
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 15:06
Ik zou gewoon het paspoort brengen want stel het paspoort komt niet aan via de post dan heb je een veel groter probleem, dat risico is die 30 euries gewoon niet waard.

• V3lv3T88
De kans dat aangetekende post binnen nederland de bestemming niet bereikt is wel klein hoor...

[ Voor 13% gewijzigd door V3lv3T88 op 11-07-2015 20:43 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:59
Dragon4red8 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:40:
Ik zou gewoon het paspoort brengen want stel het paspoort komt niet aan via de post dan heb je een veel groter probleem, dat risico is die 30 euries gewoon niet waard.
Of het komt wel aan, maar de ex weigert het aan te nemen. Geen idee hoe slecht de verhoudingen precies liggen, dit is wel iets waarmee hij zou kunnen treiteren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Brent schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:03:
Wettelijk is het volgens mij niet toegestaan je paspoort uit je zicht te laten.
Heb je hier een bron voor? Het lijkt me namelijk complete onzin. Plak je hem aan de voorruit als je auto rijdt?

Ontopic: opsturen lijkt me geen probleem. Met rijbewijzen gaat de overheid trouwens eindelijk "experimenteren" met opsturen i.p.v. ophalen.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 11-07-2015 20:44 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RemcoDelft schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:44:
[...]

Heb je hier een bron voor? Het lijkt me namelijk complete onzin. Plak je hem aan de voorruit als je auto rijdt?

Ontopic: opsturen lijkt me geen probleem. Met rijbewijzen gaat de overheid trouwens eindelijk "experimenteren" met opsturen i.p.v. ophalen.
denk het niet

"De houder is verplicht het paspoort zorvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat."

(staat gewoon in je paspoort)

Iperf

• V3lv3T88
Ter beschikking stellen is wel iets heel anders dan opsturen of meegeven aan een derde om af te leveren.
Ter beschikking stellen betekend dat je hem door iemand anders laat gebruiken.

• Dragon4red8
Als de ex het niet wilt moet je het niet zomaar gaan versturen natuurlijk. Ik zou zeggen ga overleggen met die ex en kom met goeie argumenten waarom je het liever verstuurd dan dat je 250 kilometer moet reizen om het te geven.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

V3lv3T88 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:52:
Ter beschikking stellen is wel iets heel anders dan opsturen of meegeven aan een derde om af te leveren.
Ter beschikking stellen betekend dat je hem door iemand anders laat gebruiken.
Lees dan even door wat de stelling was

Brent .. "Wettelijk is het volgens mij niet toegestaan je paspoort uit je zicht te laten."

Iperf

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Het is wel zo dat het paspoort eigendom is en blijft van de Nederlandse Staat en je hem niet aan andere instanties / personen mag geven die daar wettelijk voor aangewezen zijn.

Artikel 4 Paspoortwet:
Elk reisdocument blijft na uitreiking rijkseigendom. Onze Minister oefent het eigendomsrecht uit.
En artikel 5
Een ieder die, anders dan voor ambtelijke doeleinden of ter voldoening aan een wettelijk voorschrift, in het bezit is van een reisdocument waarvan hij niet de houder is, draagt zorg dat het onverwijld ter beschikking komt van een ingevolge deze wet tot inhouding bevoegde autoriteit.
Je zou kunnen zeggen dat het opsturen van een paspoort het in bezit geven van het paspoort aan een derde is, maar ik denk dat dat niet in de geest van de wet is. Daarbij de post heeft een postgeheim dus kan niet weten dat ze een paspoort vervoeren.
Voor ID bewijzen en zaken die daar voor gebruikt worden (rijbewijs is niet altijd een identiteitsbewijs vind ik het lang niet zo gek dat die persoonlijk moeten worden opgehaald. Wel dat de overheid mensen in staat moet stellen voor en na werktijd deze op te halen.

• V3lv3T88
Fish schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:53:
[...]
Lees dan even door wat de stelling was

Brent .. "Wettelijk is het volgens mij niet toegestaan je paspoort uit je zicht te laten."
Had de stelling wel gezien, maar ik begreep waarop je reageerde verkeerd.
Dragon4red8 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:53:
Als de ex het niet wilt moet je het niet zomaar gaan versturen natuurlijk. Ik zou zeggen ga overleggen met die ex en kom met goeie argumenten waarom je het liever verstuurd dan dat je 250 kilometer moet reizen om het te geven.
Zal het ook niet zomaar doen, maar ik wil wel zekerheid hebben voor ik hem bel dat het helemaal niet illegaal is :)

• Dragon4red8
Als je gewoon snel op het internet zoekt wordt er gezegd dat het gewoon legaal is om je paspoort te verzenden, alhoewel dit wel van Engeland naar Amerika was. Maar Engeland is gewoon een land in de Europese Unie dus waarschijnlijk zullen dezelfde regels wel gelden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

V3lv3T88 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:43:
De kans dat aangetekende post binnen nederland de bestemming niet bereikt is wel klein hoor...
Jij zegt dat wel maar wij sturen zakelijk nog wel eens aangetekende post binnen NL en de hoeveelheid wat niet aankomt is klein maar hoog genoeg om geen paspoort te willen sturen per post.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:13:
[...]

Jij zegt dat wel maar wij sturen zakelijk nog wel eens aangetekende post binnen NL en de hoeveelheid wat niet aankomt is klein maar hoog genoeg om geen paspoort te willen sturen per post.
:^^

Dát.... En ik denk dat Topic Starter het zichzelf ook niet vergeeft als er achteraf identiteitsfraude gepleegd gaat worden met een "persoonsgebonden" document waarvan je alleen de houder bent (én waarvan je dus niet eens de eigenaar bent).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
In mijn gemeente (Dordrecht) is het al mogelijk om een nieuw paspoort tegen een klein meerbedrag aangetekend via PostNL thuisbezorgd te krijgen. Kennelijk vinden zij dit risico wel te overzien.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wimmel_1 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:25:
[...]

:^^

Dát.... En ik denk dat Topic Starter het zichzelf ook niet vergeeft als er achteraf identiteitsfraude gepleegd gaat worden met een "persoonsgebonden" document waarvan je alleen de houder bent (én waarvan je dus niet eens de eigenaar bent).
Kom op...

Als dat ding in de post verdwijnt moet je sowieso aangifte doen van verlies om nieuw paspoort te halen. Daarmee heb je je ook ingedekt tegen evt fraude.

Oslik blyat! Oslik!

• V3lv3T88
En je kunt je afvragen hoe veel fraude er gepleegd kan worden met het paspoort van een 5 jarige...

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
In België heb ik ook mijn paspoort opgestuurd naar een ambassade. De persoon in het postkantoor wist meteen (door het afleveradres) dat er paspoorten in zaten. Hij maakte daar geen enkel probleem van.

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
V3lv3T88 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 09:45:
En je kunt je afvragen hoe veel fraude er gepleegd kan worden met het paspoort van een 5 jarige...
Kindersmokkelaars :/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Had je niet gelijk een Godwin kunnen doen... 8)7

Kindersmokkel bestaat, maar 1) is veel zeldzamer dan aangenomen wordt en 2) betreft voor het overgrote deel niet-blanke kinderen. Dat laatste is relevant aangezien kind in dit geval hoogstwaarschijnlijk gewoon kaaskop is. En hoezeer een half slapende Marechaussee lid misschien verschil niet kan zien tussen $donker kind van 2 op paspoort en donker kind 2-5 voor z'n neus gaat het echt wel opvallen als donker kind probeert in te reizen op paspoort van wit kindje.

Dan nog: paspoorten voor mensensmokkel worden doorgaans gejat in de streken waar de gesmokkelden vandaan komen. Helpt onder andere met de juiste visa e.d. om geloofwaardig over te komen. Heb het van dichtbij meegemaakt: vriendin van me (toen begin 20 en met uiterlijk waar je een Moldaafs jongedame makkelijk genoeg op mee zou krijgen) kreeg op Moldaafs-Romeense grens opeens haar paspoort niet terug van de Moldaafse grensbewaking. "Moet kwijtgeraakt zijn" was enig antwoord. Uiteindelijk met veel moeite via consulaat in Bucuresti nooddocument kunnen krijgen. Scheen vaker voor te komen, was inderdaad hoogstwaarschijnlijk voor smokkel. Moldova was toen (en is nog steeds) land waarvandaan zeer veel mensensmokkel plaatsvond, vooral voor de Westeuropese prostitutie. Dus een paspoort van dame begin 20 was natuurlijk ideaal.

Maar dat is gericht qua leeftijd en uiterlijk en op de juiste plek ervoor. De gedachte dat in distributiecentra van PostNL allemaal mensensmokkelaars of hun handlangers ieder envelop controleren op paspoorten en die dan ontvreemden... 8)7 - kun je net zo goed in de Illuminati, of de Protocollen van de Ouderen van Zion geloven :+

Oslik blyat! Oslik!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 12:54
Ook eventjes naar gezocht, en het lijkt erop dat de situaties best wel verschillen.

Ik kom in elk geval nergens tegen, en durf met vrij grote zekerheid te claimen dat er op geen enkele manier sprake van is dat het versturen van een paspoort illegaal is. Zeker omdat dit ook het geval is voor visum aanvragen etc. Als er al beperkingen aan zouden zijn kan ik me ook praktisch niet voorstellen dat dit aan de orde zou zijn als het tussen twee voogden / ouders is.

Ik zou hem gewoon aangetekend of met een koeriersdienst versturen. Het risico als het mis gaat is dat je aangifte moet doen van verlies / diefstal en wat aardig geld moet bijleggen, maar da's best nog te overzien.
Eerlijk gezegd lijkt de kans kleiner dan dat er richting de vakantie / op vakantie een tas wordt gestolen met hetzelfde resultaat.

Ik vond hier nog wel wat interessante mogelijkheden en opmerkingen: http://www.yourplanettrav...verzenden_van_je_paspoort

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
dion_b schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:15:
[...]

Had je niet gelijk een Godwin kunnen doen... 8)7

Kindersmokkel bestaat, maar 1) is veel zeldzamer dan aangenomen wordt en 2) betreft voor het overgrote deel niet-blanke kinderen. Dat laatste is relevant aangezien kind in dit geval hoogstwaarschijnlijk gewoon kaaskop is. En hoezeer een half slapende Marechaussee lid misschien verschil niet kan zien tussen $donker kind van 2 op paspoort en donker kind 2-5 voor z'n neus gaat het echt wel opvallen als donker kind probeert in te reizen op paspoort van wit kindje.

Dan nog: paspoorten voor mensensmokkel worden doorgaans gejat in de streken waar de gesmokkelden vandaan komen. Helpt onder andere met de juiste visa e.d. om geloofwaardig over te komen. Heb het van dichtbij meegemaakt: vriendin van me (toen begin 20 en met uiterlijk waar je een Moldaafs jongedame makkelijk genoeg op mee zou krijgen) kreeg op Moldaafs-Romeense grens opeens haar paspoort niet terug van de Moldaafse grensbewaking. "Moet kwijtgeraakt zijn" was enig antwoord. Uiteindelijk met veel moeite via consulaat in Bucuresti nooddocument kunnen krijgen. Scheen vaker voor te komen, was inderdaad hoogstwaarschijnlijk voor smokkel. Moldova was toen (en is nog steeds) land waarvandaan zeer veel mensensmokkel plaatsvond, vooral voor de Westeuropese prostitutie. Dus een paspoort van dame begin 20 was natuurlijk ideaal.

Maar dat is gericht qua leeftijd en uiterlijk en op de juiste plek ervoor. De gedachte dat in distributiecentra van PostNL allemaal mensensmokkelaars of hun handlangers ieder envelop controleren op paspoorten en die dan ontvreemden... 8)7 - kun je net zo goed in de Illuminati, of de Protocollen van de Ouderen van Zion geloven :+
Ook ouders die met hun kind willen vluchten van de partner betalen soms goud geld voor dit soort dingen. Je hebt gelijk dat de kans erg klein is dat er iets mee gebeurt, ik wilde alleen aangeven dat het wel mogelijk is - helaas.

• V3lv3T88
Alles is natuurlijk altijd mogelijk maar alles is ook relatief...
Iemand zou ook thuis kunnen inbreken en al onze paspoorten meenemen bijvoorbeeld.
Of in de auto als ik mijn paspoort even meeneem voor het een of ander.
Ik kan hem ook verliezen terwijl ik naar het postkantoor loop of de auto in/uitstap...

Legio mogelijkheden, maar allemaal relatief klein risico.
Ik denk dat er dan nog meer kans is op inbraak.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Is het niet zo dat gemeenten sinds een paar weken de rijbewijzen al per post mogen versturen naar je? Dan lijkt mijn inziens geen verschil in te zitten met een paspoort of id-kaart. Maar ik weet er het fijne ook niet van.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:47
Legaal of niet stel dat het paspoort dan per ongeluk die ene keer dan net niet aan komt zit je wel met de gebakken peren en kun je waarschijnlijk naar die drie weken vakantie fluiten met je kind. Lijkt me veiliger het te brengen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Maandag even bellen met BurgerZaken van de gemeente waar je woont. Die kunnen je dat zo vertellen.

Maar gezien de (slechte) relatie tussen je vriendin en haar ex, denk ik dat je het paspoort beter kan brengen: hij doet blijkbaar nogal flauw en het kan dus zo maar zijn dat hij het "niet aankomen" van het paspoort gaat misbruiken om het kind bij zich te houden gedurende de zomer. Zelfs als het paspoort wel is aangekomen...

Ik zou dat risico in ieder geval niet willen nemen. En ondertussen de oogjes open houden om hem een keer op vergelijkbare manier terug te pakken (zo'n eikel ben ik dan ook wel weer ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 12-07-2015 17:58 . Reden: Typevautje/aanvullinkje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• rc5proxy
  • Laatst online: 06-10 21:20
Stap in je auto wanneer het kind hier heen mag komen voor de vakantie
hebben jullie op terug weg gelijk een lekker bij klets momentje.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
[...]

Voor het versturen van de rijbewijzen wordt wel een gespecialiseerde vervoerder ingeschakeld.Die heeft heel wat meer taken dan alleen het pakketje van gemeentehuis naar houder brengen. Plus een wettelijke basis.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Meet-in-the-middle.
Stap allebei in de auto en spreek een punt halverwege af.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:08

Sandyman538

SandstorM [148839]

zacht schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:52:
Meet-in-the-middle.
Stap allebei in de auto en spreek een punt halverwege af.
Of je leest het topic.
V3lv3T88 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:15:
HIJ ;) heeft aangegeven dat het paspoort mee moest komen, maar mijn vriendin is erg vergeetachtig, dat weet hij ook hij is immers 4 jaar met haar samen geweest, maar hij weigert hem te komen halen of halverwege tegemoet te komen, want hij zegt simpelweg "ik heb het doorgegeven"
Wanneer hij het paspoort niet krijgt, krijgen wij het kind niet voor de overige 3 weken zomervakantie. (hij woont daar)

Laat ik het zo zeggen, om een heleboel hommeles en gezeik te vermijden wil ik gewoon dat ding met de post versturen, en anders breng ik hem wel, dan is het me die €30 wel weer waard om een hoop stampij en vriendin overstuur etc. te voorkomen.

Ik bel sowiso maandag jurofoon wel eventjes, maar ik wil mijn vriendin graag gerust kunnen stellen ;)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• V3lv3T88
Pietervs schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:57:
Maar gezien de (slechte) relatie tussen je vriendin en haar ex, denk ik dat je het paspoort beter kan brengen: hij doet blijkbaar nogal flauw en het kan dus zo maar zijn dat hij het "niet aankomen" van het paspoort gaat misbruiken om het kind bij zich te houden gedurende de zomer. Zelfs als het paspoort wel is aangekomen...
Bij aangetekende post niet van toepassing...
rc5proxy schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:11:
Stap in je auto wanneer het kind hier heen mag komen voor de vakantie
hebben jullie op terug weg gelijk een lekker bij klets momentje.
Die snap ik ff niet....

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

V3lv3T88 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:06:
[...]

Bij aangetekende post niet van toepassing
Klopt ten dele: zelfs aangetekende post komt soms niet aan.
Maar slappe verhalen als "ja, er is wel voor getekend, maar ik weet niet door wie" kunnen je toch een tijdje bezig houden: er moet een onderzoek door jou gestart worden, enzovoort enzovoort.
Vandaar mijn advies om er toch maar zelf langs te rijden, als de relatie inderdaad zo slecht is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 12-07-2015 21:03 . Reden: Typevautje/aanvullinkje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• V3lv3T88
Inmiddels toch ook maar besloten TOCH langs te rijden, aangezien het een zweeds paspoort is en dat veel meer gedoe met zich meebrengt in geval van verlies dan een nederlands paspoort.

Enigszins met tegenzin maargoed...

• rc5proxy
  • Laatst online: 06-10 21:20
V3lv3T88 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:06:
[...]

Bij aangetekende post niet van toepassing...

[...]

Die snap ik ff niet....
je schreef zelf

dus dan ophalen of heeft hij het eerder nodig soms ?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik lees het zo:

Kind + paspoort van kind was bij vriendin, kind is nu bij ex, paspoort van kind is bij vriendin.

Ex is m.i. net zo schuldig door wel het kind bij vriendin op te halen, maar niet even te vragen naar het paspoort, zeker als je weet dat je nog even met het kind op vakantie wil. Of ben ik nou gek?

Dan mag ex-lief in mijn ogen blij zijn als jullie uberhaupt het paspoort willen versturen. En wat zegt de bezoekregeling? Een vergeten paspoort is géén reden om maar van de bezoekregeling af te zien.

Daarnaast: ziet de moeder het kind dus sowieso de komende 3 weken niet? Dat vind ik ook best wel raar... Ik weet niet hoe oud het kind is, maar 3 weken geen contact vind ik toch wel wat...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
V3lv3T88 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:37:
Inmiddels toch ook maar besloten TOCH langs te rijden, aangezien het een zweeds paspoort is en dat veel meer gedoe met zich meebrengt in geval van verlies dan een nederlands paspoort.

Goeie keuze. Je wil geen gedonder met paspoorten, vooral niet die van je kinderen.

En hoe ver is 250 kilometer nu? Amper 1 live Stones CD :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:04
V3lv3T88 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:37:

Lijkt me een verstandige keus en scheelt je een hoop potentieel gezeik. Ookal is het niet helemaal eerlijk van hem misschien.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:39
Dus samengevat:
- Hij wil het kind meenemen naar het buitenland
- Zij wil het paspoort versturen per aangetekende post
- Hij wil stengen en dat zij het moet brengen omdat hij anders het kind bij zich houdt.

Gezien de manier van communiceren zijn er ongetwijfeld afspraken wanneer het kind waar is en waar de vakantie wordt doorgebracht. Hiervan afwijken en moedwillig vasthouden, lijkt mij een aankondiging van ontvoering...

Gewoon op de post doen, hem de 3S-code geven en je kind een fijne vakantie wensen.

• V3lv3T88
Ardana schreef op maandag 13 juli 2015 @ 00:59:
Ik lees het zo:

Kind + paspoort van kind was bij vriendin, kind is nu bij ex, paspoort van kind is bij vriendin.

Ex is m.i. net zo schuldig door wel het kind bij vriendin op te halen, maar niet even te vragen naar het paspoort, zeker als je weet dat je nog even met het kind op vakantie wil. Of ben ik nou gek?

Dan mag ex-lief in mijn ogen blij zijn als jullie uberhaupt het paspoort willen versturen. En wat zegt de bezoekregeling? Een vergeten paspoort is géén reden om maar van de bezoekregeling af te zien.

Daarnaast: ziet de moeder het kind dus sowieso de komende 3 weken niet? Dat vind ik ook best wel raar... Ik weet niet hoe oud het kind is, maar 3 weken geen contact vind ik toch wel wat...
Kind was al bij Ex, omdat weekend verschuiving heeft plaatsgevonden, vriendin is met kind een dagje weg geweest omdat een heel weekend ruilen geen optie was wegens gelegenheden, toen is vriendin het paspoort vergeten mee te nemen.

Wanneer er 6 weken zomervakantie is en afgesproken is vakanties 50/50 te delen, is het vrij normaal dat een ouder het kind gedurende 3 weken moet missen.
Dat is wel iets anders dan geen contact, er mag gewoon heen en weer gebeld worden met een maximum van 1 gesprek per dag (uitzonderingen bij calamiteiten e.d. daargelaten)
rc5proxy schreef op zondag 12 juli 2015 @ 23:33:
[...]

je schreef zelf

dus dan ophalen of heeft hij het eerder nodig soms ?
Ik snap je nog steeds niet...

Maargoed, paspoort vandaag afgegeven om maar mogelijk gezeik te voorkomen. Wat een mens al niet doet om ruzie te voorkomen als het om kinderen gaat... (had er geen kind tussen gezeten had ie overigens lekker de tering kunnen krijgen voor jullie informatie ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door V3lv3T88 op 13-07-2015 18:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardana schreef op maandag 13 juli 2015 @ 00:59:
[...]

3 weken... ik mocht willen dat ik m'n dochter eens per 3 weken zag. Ook toen ze nog maar paar jaar oud was. Eens per 4 maanden ofzo gemiddeld als het meezat :o

Omgekeerd, als ze eens bij me is, is het gelijk voor langere tijd. Nu bijvoorbeeld 6 weken van haar 8 weken zomervakantie.

Is allemaal niet ideaal, maar bij langere afstanden moet je wat :z

Scheelt bij ons dat er geen krampachtig gedoe is over "maximum van 1 gesprek per dag". Mag ze helemaal zelf weten en komt meestal op veel minder dan dat uit ("Hello mummy. Igen mummy, I was in the Ardennes last week. Nem, I didn't get hurt. No, my room isn't tidy, because daddy is still putting my desk together. No, he didn't hurt himself either. Yes mummy. Nusz-pusz, bye-bye mummy." :+ ). Sowieso hebben we alledrie het geluk dat er het vertrouwen is om alles informeel te regelen bijzonder geluk, want met mogelijke betrokkenheid van UK, NL, RO, HU en SE rechtssysteem zou formeel regelen juridisch onbetaalbaar maken. En daarna gaat ze over tot de orde van de dag, ofwel tekenen, danwel Minecraft of World of Tanks met vriendinnen in Cambridge en Umea.

Oslik blyat! Oslik!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Paspoort is al vervoerd. Maar even aanvullen uit eigen ervaring:
Eigenlijk is de enige betrouwbare mogelijkheid middels een koeriersdienst (DHL, FedEx)
PostNL heeft ook een apart traject voor waardegoederen...maar wij nemen liever geen risico.
Wij gebruiken DHL of FedEx.

Voor prive: https://dhlforyou.nl/
  • Vraag of de chauffeur een verzendenvelop meeneemt
    (Paspoort in een geaddresseerde envelop, en die weer in een DHL envelop)
  • Aangeven dat het om een paspoort gaat --> apart beveiligd afhandelingstraject
  • Kies voor de optie 'Extra Zeker' voor €1,50
Even een quote:
http://www.yourplanettrav...verzenden_van_je_paspoort
Aangetekend verzenden

Kosten: verschilt per postbedrijf
Risico: Klein - maar als het mis gaat kunnen de kosten hoog oplopen
Aansprakelijkheid ligt bij: jezelf

Omdat er nogal wat misverstanden bestaan over aangetekend verzenden, leggen we je graag één en ander uit over de risico’s en aansprakelijkheid. Hoewel aangetekend verzenden in verreweg de meeste gevallen prima verloopt, is deze methode namelijk niet zonder risico.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent “aangetekend verzenden” niet dat je zending verzekerd is. De ontvanger moet wel tekenen voor ontvangst. Daardoor ben je er zeker van dat je paspoort niet in een brievenbus gestopt wordt, waar vreemden er bij zouden kunnen. Je hoeft niet persoonlijk te tekenen. Iemand anders kan je paspoort ook voor je in ontvangst nemen.

Je paspoort krijgt een track en trace nummer. Hiermee kan worden achterhaald waar je paspoort voor het laatst ingecheckt is in de verschillende schakels tussen verzendadres en ontvangstadres.

Hoewel het prettig is dat aangetekend verzenden een voordelige methode is, is er wel een klein risico dat het mis gaat. In de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het goed, maar zo af en toe raakt er een zending kwijt. We hebben het dan over minder dan 1 % van de gevallen, maar je zou maar dat ene geval zijn die dit overkomt.

Aan het track en trace nummer heb je eigenlijk weinig als je paspoort zoek raakt. De bezorgdienst kan een onderzoek starten om te achterhalen waar je paspoort voor het laatst gescand is. Dat onderzoek duurt meestal wel een aantal dagen en eigenlijk heb je er niet veel aan. De kans dat je paspoort alsnog gevonden wordt is zeer klein.

Het voelt niet rechtvaardig, maar in het geval een vervoersbedrijf je paspoort kwijtraakt, accepteren ze hiervoor geen aansprakelijkheid. De postwet beschermt postbedrijven in zulke gevallen.

Dat betekent dat alle kosten die voorvloeien uit het kwijtraken van je paspoort, voor jouw eigen rekening komen. En dat kan aardig in de papieren lopen. Denk hierbij aan (spoed)kosten aanvragen nieuw paspoort, spoedprocedure bij de betrokken consulaten voor een nieuw visum, reiskosten, etc. In het ergste geval zou het zelfs niet meer mogelijk kunnen zijn om op tijd een nieuw paspoort met visum te regelen en zou de reis moeten worden geannuleerd. Ook die kosten zouden in het uiterste geval voor je eigen rekening komen.

Per koerier met DHL

Kosten: € 30 + verzekering
Risico: zeer klein en door verzekering wordt schade beperkt
Aansprakelijkheid ligt bij: verzekering DHL (tot het verzekerde bedrag)

DHL heeft een goede reputatie als koeriersbedrijf. Voordeel van verzenden met DHL is dat het ook mogelijk is om je paspoort de volgende dag voor 12:00 uur te laten leveren.

Net als bij een aangetekende verzending, gaat verzending via DHL ook over verschillende schakels; de zending gaat ook bij DHL eerst naar een sorteercentrum. Daar zit altijd een klein risico in.

Het belangrijkste voordeel aan verzenden met DHL is dat de zending verzekerd kan worden. Voor een verzekering tot € 1000 betaal je € 10. Voor iedere extra € 100 betaal je vervolgens € 1 extra. Op die manier kun je je financiële risico afdekken bij verlies van je paspoort.

We kunnen je paspoort na afloop van de visumaanvraag met DHL naar je verzenden. Om het paspoort bij ons te krijgen kunnen we ook een ophaalopdracht inplannen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Brent schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:03:
Wettelijk is het volgens mij niet toegestaan je paspoort uit je zicht te laten. Het laten innemen is strikt genomen niet toegestaan.
Klopt inderdaad. Je mag een identiteitsbewijs alleen op wettelijk gegrond verzoek tonen en alleen bij wettelijke verplichting afgeven aan een daartoe bevoegd persoon. In de praktijk is dat alleen compleet onwerkbaar natuurlijk.

Een tijdje geleden nog voor mijn visumaanvraag voor Vietnam... Paspoort moet inclusief contant geld per post naar de ambassade, waarna het eveneens per post teruggestuurd wordt. Eigenlijk dubbel fout want contant geld per post versturen mag ook niet. Maar ja, hoe krijg je anders je visum? Dan moet je twee vrije dagen nemen om 2x op en neer naar Den Haag te rijden naar de Vietnamese ambassade. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

[quote]dion_b schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:30:
3 weken... ik mocht willen dat ik m'n dochter eens per 3 weken zag. Ook toen ze nog maar paar jaar oud was. Eens per 4 maanden ofzo gemiddeld als het meezat :o[/]
Ja ja :P Dat krijg je met mensen die alles graag van ver halen ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou ja het is inmiddels opgelost maar blijf het raar vinden. Mr ex laat zijn paspoort liggen in het oude huis en omdat zij vergeet zijn fout op te lossen is het nu julie probleem?

Echt heel bijzonder en dan dreigen om het kind niet terug te brengen? Ik had dat gesprek opgenomen, hem de opname laten horen en vervo!gens hardop afvragen wat jeugdzorg ervan vind dat hij het kind mee wil nemen naar het buitenland. :P als we dan toch gaan dreigen.

Ik zou zo'n leuke ex zijn volgens mij :+ godzijdank heb ik geen kinderen dus dat gezeik blijft mij bespaard gelukkig.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

chapeau voor de uiteindelijke keuze van de TS. Je bent pas een echte man als je je eigen gevoelens even op zij kunt zetten voor je kinderen! Ondanks dat die andere vent een enorme lul is. Had ieder kind maar zo'n ouder/verzorger, ipv de tokkies die het kind als onderhandelbaar ruilmiddel gebruiken voor eigen gewin. Super opgelost TS!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01
Wat late reactie, maar ik stuur ook vaak mijn paspoort op. Aangezien ik in zuid-limburg woon, en geregeld op vakantie ga naar landen die vooraf een visum willen, maak ik vaker gebruik van een dienst als visumwinkel.nl ipv 2 dagen op te offeren, en dat gaat ook altijd met op en neer aangetekend versturen.

Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat het echt illegaal is.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sewer schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:52:
Wat late reactie, maar ik stuur ook vaak mijn paspoort op. Aangezien ik in zuid-limburg woon, en geregeld op vakantie ga naar landen die vooraf een visum willen, maak ik vaker gebruik van een dienst als visumwinkel.nl ipv 2 dagen op te offeren, en dat gaat ook altijd met op en neer aangetekend versturen.

Je stuurt met alle risico's van dien je paspoort op voor een visumaanvraag?
Zou dat zelf niet zo snel doen. Naar familie waarschijnlijk wel maar dit, nee ik niet :+

• sewer
Tsja, tis een beetje een gok natuurlijk. Maar ook een afweging tussen kosten en risico. Bij veel ambassades krijg je het visum niet terplekke, dan is het voir mij twee volle dagen in totaal met bijbehorende reiskosten.

De grote groepsreisorganisaties, zoals djoser etc bieden de service ook gewoon aan via zo'n externe partij. Een verloren/gestolen paspoort is wel wat gedoe, maar ook weer niet het einde van de wereld...

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 26-07-2015 13:07 ]

Verwijderd

sewer schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:52:

Nou dat is het dus wel. Je mag je paspoort niet afgeven behalve als dat wettelijk verplicht is (denk aan douane, politie etcetera)

Dus het versturen van een paspoort is net zo illegaal als door rood licht rijden of te hard rijden. (qua strafmaat weet ik zo uit mijn hoofd niet of het gelijk is, lijkt mij niet, maar het zijn voorbeelden van dingen waarvan iedereen het logisch vind dat die illegaal zijn)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:18:
[...]

Nou dat is het dus wel. Je mag je paspoort niet afgeven behalve als dat wettelijk verplicht is (denk aan douane, politie etcetera)

Dus het versturen van een paspoort is net zo illegaal als door rood licht rijden of te hard rijden. (qua strafmaat weet ik zo uit mijn hoofd niet of het gelijk is, lijkt mij niet, maar het zijn voorbeelden van dingen waarvan iedereen het logisch vind dat die illegaal zijn)
juridisch is afgeven en versturen niet hetzelfde. En het gaat niet om wat logisch is, maar wat er in de wet staat. Dus een bron graag.

• sewer
Ik geloof er ook niets van eigenlijk :P Dat zou dan ook beteken dat veel ambassades in Nederland niet legaal zouden bezig zijn, bijv. voor een visum voor India moet je echt je paspoort voor meerdere dagen bij de ambassade achterlaten. En dus ook al die visumdiensten die ik aangetekend versturen zouden ondersteunen.

Het is wel zo dat als je aangetekend verstuurd, en het komt niet aan, het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is hiervoor (de postwet 2009), dus de verantwoordelijkheid ligt wel bij de verstuurder.

Als ik even google (wel op een visumdienst-site...):
5. Mag ik mijn paspoort wel uit handen geven?

Om te voldoen aan een wettelijke verplichting mag u uw paspoort uit handen geven. In geval van een visumaanvraag is dat de wettelijke verplichting die van een buitenlandse mogendheid die stelt dat een reiziger een visum nodig heeft.
Dus dat staat ook al haaks op een aantal reacties hier. Tijd voor iemand met juridische kennis :P
Pagina: 1