Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een brief ontvangen van de belastingdienst met als onderwerp: inkomstenbelasting Voornemen afwijking. (2012)

Bij het bepalen van de winst uit onderneming heb ik blijkbaar destijds zelfstandigen en startersaftrek toegepast.

Bij het invullen van de belasting is bij het bepalen van de winst uit onderneming rekening gehouden met de zelfstandigen en startersaftrek. Er staat in de brief dat de aangeven winst uit de onderneming te laag is. De inspecteur zegt dat hij/zij van plan is om de aangifte af te wijken met een bedrag van 9403 euro.
Hij/zij geeft als reden dat de omzet laag is en dat ik de urencriteria niet gehaald heb, wat zeer waarschijnlijk ook zo is.

Wat ik nu probeer te achterhalen is hoeveel ik nou eventueel moet terugbetalen. Ik heb niet veel winst gemaakt (omzet ongeveer 2500 euro) en heb daarnaast partime in loondienst gezeten. Ik heb geprobeerd de aangifte terug te vinden om te kijken wat er precies destijds is ingevult, helaas vind ik in de adminstratie de (digitale) uitgeprinte aangifte niet terug. Ook kan in niet meer inloggen bij ondernemers gedeelte van de belastingdienst. Heel dom, ik weet het.

Natuurlijk kan ik maandag even bellen, maar kreeg de brief vandaag en zit er een beetje mee. Ik heb in de onderneming 2500 omzet gemaakt waarbij ik blijkbaar in de aangifte de zelfstandigen en startersaftrek heb toegepast. In 2012 ben ik gestopt met de onderneming.

Weet iemand wat ik eventueel kan verwachten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Zonder de aftrek moet je die 2500 - je kosten, optellen bij je inkomen.
Daar betaal je dus inkomsten belasting over. Hoeveel hangt af van je totale inkomen.

Daarnaast moet je BTW afdragen als je dat nog niet hebt gedaan. Al kan dat vervallen als je kleine ondernemingskorting hebt gevraagd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De situatie is uit je post niet helemaal duidelijk, dus dit is wat ik erin zie:

De startersaftrek en zelfstandigenaftrek bij elkaar zijn zo'n 9403 euro. Aangezien je omzet 2500 is, vermoed ik dat je inkomen uit loondienst meer is, zeg 20,000. Dan heb je dus totale inkomsten van 22,500 opgegeven (minus kosten), en vervolgens daar 9403 vanafgetrokken, en over 13,097 uiteindelijk inkomstenbelasting betaald?

Dan zou je moeten rekenen op het moeten betalen van inkomstenbelasting over die 9403 euro, wat om duizenden euro's zou kunnen gaan, afhankelijk van de relevante belastingschijf. Kun je terugvinden op je bankrekening hoeveel geld je over 2012 hebt teruggekregen van de belastingdienst?

[ Voor 12% gewijzigd door kunnen op 12-07-2015 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus dat het niet geheel duidelijk was.

Ik probeer het duidelijker te maken door de brief te laten zien:

De brief
Ik heb uw aangifte inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet 2012 beoordeeld. Ik ben van plan van deze aangifte af te wijken. Hierna leest u waarom ik van plan ben van uw aangifte af te wijken.

Winst uit onderneming: urencriterium
Bij het bepalen van de winst uit onderneming heeft u verzocht om toepassing van
de zelfstandigen -en startersaftrek tot een bedrag van €9.403,-.
Dit kan alleen als u voldoet aan een aantal voorwaarden. Eén van die voorwaarden is het urencriterium. Voor het urencriterium moet u als ondernemer voor de inkomstenbelasting onder andere minimaal 1225 uur per jaar hebben besteed aan werkzaamheden in de onderneming.
Uit het feit dat u uw onderneming heeft gestaakt in het tweede kwartaal van 2012 en een omzet heeft behaald van ongeveer € 2.500,- maak ik op dat u dit jaar minder dan 1225 uur hebt besteed aan werkzaamheden in de onderneming. Dit betekent dat u niet voldoet aan het urencriterium en daarom geen recht hebt op de hiervoor vermelde ondernemersaftrek.
Omdat hiermee bij het bepalen van de winst wel rekening is gehouden, is de aangegeven winst uit onderneming te laag. Ik ben dan ook van plan om op dit punt van de aangifte af te wijken met een bedrag van € 9.403,-.

Ik heb daarnaast bruto 6561 euro in loondienst verdiend.

Kun je terugvinden op je bankrekening hoeveel geld je over 2012 hebt teruggekregen van de belastingdienst?

Oei, de online bankieren gaat niet verder terug dan anderhalf jaar.. Ook geen slimme actie dat ik dat niet heb gearchiveerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Je krijgt waarschijnlijk een naheffing en met een beetje pech nog een boete opgelegd.

Verder dien je als ondernemer alle administratie en bewijslast 7 jaar te bewaren, dus het is slordig dat dat nu allemaal weg is. Dat helpt je standpunt niet.

Ik verwacht dat je bij een inkomensstijging van 9403 ongeveer 4000 euro netto terug mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 21:42
Waarom komt de belasting hier nu pas mee, wover een aangifte van 2012? Mag jij als belastingbetaler ook terugkomen op je aangifte binnen drie jaar? Ik vind het maar vreemd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ondernemers krijgen vaak een late definitieve aanslag. De voorlopige aanslag is altijd zo binnen: datgene wat je zelf ingevuld hebt. Op basis van wat je ingegeven hebt wordt je aangifte voor controle aangeboden: 1225 uur werken en 2500 euro omzet is waarschijnlijk zo'n signaaltje. Die handmatige controle kan dan even duren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:10:
Ik verwacht dat je bij een inkomensstijging van 9403 ongeveer 4000 euro netto terug mag betalen.
Zou je dit bedrag eens toe willen lichten? Ik begrijp namelijk niet hoe je er aan komt.

Wat ik denk dat er gebeurt is, is dat je in je aangifte de door jou genoemde aftrekposten in mindering hebt gebracht op je belastbaar inkomen in box 1. Gezien de cijfers is het gezamenlijke bedrag aan onterecht genoten aftrekposten ongeveer gelijk geweest aan je totale belastbaar inkomen in box 1.

Volgens aangifte:

Inkomen uit dienstbetrekking€ 6.561
Winst uit onderneming€ 2.500
Totaal inkomen box 1€ 9.061
Zelfstandigenaftrek- € 7.280
Startersaftrek- € 2.123
Belastbaar bedrag box 1- € 342

Afgaande op de door jou gegeven cijfers ben je in je aangifte dus op een verlies uit werk en woning uitgekomen. Dit zal doorgaans inhouden dat je, over die inkomsten, € 0,- belasting hebt betaald. De werkgever waarbij je inkomen uit loondienst hebt genoten zal in het betreffende jaar echter wel loonbelasting hebben ingehouden. Op basis van bovenstaande gegevens zal jij hier waarschijnlijk een teruggave van hebben ontvangen.

De Belastingdienst lijkt dit te willen corrigeren naar het volgende:

Inkomen uit dienstbetrekking€ 6.561
Winst uit onderneming€ 2.500
Totaal inkomen box 1€ 9.061
Zelfstandigenaftrek€ 0
Startersaftrek€ 0
Belastbaar bedrag box 1€ 9.061

In dit geval heb je een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 9.061,-. Hier zal je nu alsnog belasting over moeten betalen. Hoeveel dit is hangt van jouw persoonlijke situatie af, er van uitgaande dat je geen verdere bezettingen, inkomsten of aftrekposten hebt zal dit naar schatting ergens tussen de € 800 á € 900 liggen.

Dat je omzet laag is wil overigens niet zeggen dat je per definitie niet voldoet aan het urencriterium, het is in dit geval vooral een indicator dat dit waarschijnlijk wel eens zo zou kunnen zijn. Indien jij van mening bent wel aan het urencriterium te voldoen (1255 uur) en dit ook aannemelijk kan maken dan kan je alsnog recht hebben op de aftrek. Gemakkelijk te bewijzen is dit overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55

orf

Dick schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 23:21:
[...]
Dat je omzet laag is wil overigens niet zeggen dat je per definitie niet voldoet aan het urencriterium, het is in dit geval vooral een indicator dat dit waarschijnlijk wel eens zo zou kunnen zijn. Indien jij van mening bent wel aan het urencriterium te voldoen (1255 uur) en dit ook aannemelijk kan maken dan kan je alsnog recht hebben op de aftrek. Gemakkelijk te bewijzen is dit overigens niet.
Hij is ook nog gestaakt in het tweede kwartaal. Dat maakt het urencriterium halen nog lastiger en onwaarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
4000 euro is 42% van 9403. Grove schatting dat je orde grote dat terug mag betalen omdat je dat onterecht niet betaald hebt. Al zit je inderdaad wel helemaal onderaan de belasting schaal, dat zal dan wel wat minder zijn ja. Normaal hou ik me vooral bezig met de hoogste schaal, ik focus me nooit op de details vd onderkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Centrale vraag: kon je in 2012 je ondernemersaftrek slechts aftrekken van de winst uit onderneming (zoals nu), of trok je af van je belastbaar inkomen werk&woning?

Als ondernemer voer je een administratie, ik neem aan dat je aangifte en voorlopige aanslag zijn bewaard. Die moeten uitsluitsel bieden.

In het geval je slechts hebt afgetrokken van de winst, is de impact dat je belastbaar inkomen stijgt met 2500 euro minus de MKB winstvrijstelling (ik meen 12% in 2012, misschien 14%). Dan stijgt je belastbaar inkomen dus met 86% of 88% van 2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jumpman schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:10:
Waarom komt de belasting hier nu pas mee, wover een aangifte van 2012? Mag jij als belastingbetaler ook terugkomen op je aangifte binnen drie jaar? Ik vind het maar vreemd.
Nou de aangifte over 2012 wordt pas in 2013 gedaan, dus 2 jaar zal dichter in de buurt zitten dan 3 jaar. Maar goed de Belastingdienst mag tot 7 jaar terug, en sowieso als er geen definitieve aanslag is opgelegd kan deze wijzigen. En de TS heeft een redelijk evidente fout gemaakt in zijn aangifte.

Overigens is de Belastingdienst ook vaak vrij coulant. Ik zie vaak genoeg bezwaren op aanslagen die buiten termijn zijn ingediend maar ambtshalve alsnog worden gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Dick voor je uitgebreide berekening.

Toch de juiste papieren gevonden en vandaag even gebeld. Dick zijn berekening klopt aardig.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1