Verkeerd product geleverd, retourkosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

Bij webwinkel X heb ik accu type A besteld voor de laptop. Bij aankomst blijkt het accu type B te zijn, welke dus niet past. Na het sturen van foto's is dit inderdaad bevestigd en mag ik accu type B weer terug zenden en krijg dan accu type A weer terug. So far, so good.

Van de webwinkel een retourpapier gekregen wat ik uitgeprint heb en op de doos heb geplakt.
Ik kom vandaag bij het postkantoor, moet ik €6,95 betalen voor een pakket om het retour te mogen zenden. Nu staat op de website van webwinkel X dat de retour kosten door mij moeten worden betaald en dat het opnieuw verzenden naar mij voor mij gratis is.

Wait, whut? Zij sturen iets verkeerds op en ik kan €6,95 betalen voor hun fout? Dat kan toch niet goed zijn lijkt me.

Als ik op internet zie bij bijvoorbeeld: https://ictrecht.nl/webwi...erkeerd-geleverd-product/ dan staat daar duidelijk dat ik niets hoef te betalen, omdat de webwinkel een verkeerd product heeft geleverd.

Hoe zit dit nu precies? Moet ik de retourkosten betalen of moet de webwinkel dat betalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 11-07-2015 16:12 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-10 08:32
Ik zal er nog even een mailtje of belletje aan wagen richting de webwinkel, waarschijnlijk storten hun de verzendkosten terug na dat het pakketje retour ontvangen is.

In goed overleg lijkt mij een heleboel te regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Gillded schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:13:
Ik zal er nog even een mailtje of belletje aan wagen richting de webwinkel, waarschijnlijk storten hun de verzendkosten terug na dat het pakketje retour ontvangen is.

In goed overleg lijkt mij een heleboel te regelen ?
Uiteraard heb je daar helemaal gelijk in en ik wil het natuurlijk netjes oplossen, maar ik wil wel graag weten wat mijn rechten zijn. Het is ook zo lullig (voor mij) als ik ze uitleg dat zij moeten betalen volgens de wet terwijl dit niet zo is :9

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Dit hoort thuis in het Shopping Forum, move die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Señor Sjon schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:17:
[Mbr]Dit hoort thuis in het Shopping Forum, move die kant op.[/]
Excuus en merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Detmer schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:15:
[...]

Uiteraard heb je daar helemaal gelijk in en ik wil het natuurlijk netjes oplossen, maar ik wil wel graag weten wat mijn rechten zijn. Het is ook zo lullig (voor mij) als ik ze uitleg dat zij moeten betalen volgens de wet terwijl dit niet zo is :9
Even los van wat de wet zegt (je heb overigens gewoon gelijk), zou je misschien beter eerst het argument van redelijkheid kunnen aanvoeren. Vraag ze eens kf ze het redelijk zouden vinden dat jij 7euro extra betaalt, omdat zij het verkeerde artikel in het doosje hebben gestopt. Je zou gewoon eenmalig verzendkosten moeten betalen. Wie de fout maakt, hoort te betalen. In dit geval dus de winkel.
Wellicht bereik je daar meer mee dan met wetsartikelen te gaan gooien richting klantenservicemedewerkers, die dan weer in de verdediging gaan vanwege een bepaald proces waar je nu eenmaal in bent beland.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Wat stond er precies op het retourpapier? Toen ik nog bij een webwinkel werkte stuurde wij ook labels naar klanten die dus door ons betaald werden en kanten moesten dan alsnog in de winkel betalen wat nergens op sloeg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Detmer schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:15:
maar ik wil wel graag weten wat mijn rechten zijn.
Begin nou eerst maar eens met contact op te nemen voor je met rechten en plichten gaat zwaaien. Ik zal het nog even open laten, maar eigenlijk doen we niet aan dergelijke topics voordat er zelfs maar contact over is geweest.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Uiteraard heb ik al netjes contact met ze opgenomen, maar nog geen antwoord.
Voor hetzelfde geld hebben ze per ongeluk een verkeerd formulier gestuurd o.i.d. Ik hou er van om alles direct te regelen en niet eindeloos heen en weer te mailen / bellen. Vandaar mijn vraag, zodat ik dat (indien niet anders mogelijk) nog toe kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

U mag hier reageren, maar u moet zich aan de regels houden....

dit komt wel heel erg over als iemand die alleen het negatieve van alles ziet... beter woord: een pessimist.

wacht nou eerst even hun reactie af voor te gaan zwaaien met allemaal regels en dingen, want als je iemand tegen je in het harnas wilt gaan jagen moet je vooral zo beginnen aan een discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

En daarnaast geef je aan dat er duidelijk op je bronnen op internet staat dat je niet hoeft te betalen.

Ik durf hem aan: Dit soort kosten hoef jij niet te batelen!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 07:11

hmr

JvS schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:05:
En daarnaast geef je aan dat er duidelijk op je bronnen op internet staat dat je niet hoeft te betalen.

Ik durf hem aan: Dit soort kosten hoef jij niet te batelen!
Onzin.. indien het goed wordt vermeld op de website is de verkoper in beginsel niet gehouden tot het betalen van de retourkosten.. Hij dient wel de leverkosten terug te betalen. :)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hmr schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:27:
[...]

Onzin.. indien het goed wordt vermeld op de website is de verkoper in beginsel niet gehouden tot het betalen van de retourkosten.. Hij dient wel de leverkosten terug te betalen. :)
Hij krijgt iets wat hij niet heeft besteld. Dat is toch niet zijn fout ? waarom zou je dan moeten betalen om het verkeerde produkt terig te sturen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een mail sturen dat jij vindt dat je die kosten niet hoeft te betalen.
zijn ze het er niet mee eens? Stuur dan gewoon de hele handel terug op basis van wet koop op afstand, of betaal die verzendkosten en bestel er nooit meer iets. 7euro is het gewoon niet waard om er langer dan 7.5 minuut mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 07:11

hmr

Fish schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:43:
[...]

Hij krijgt iets wat hij niet heeft besteld. Dat is toch niet zijn fout ? waarom zou je dan moeten betalen om het verkeerde produkt terig te sturen ?
Was gisteren kennelijk niet helemaal bij de les. We moeten onderscheid maken tussen twee dingen:

1) het herroepingsrecht van 14 dagen bij een koop op afstand;
2) het retourneren van een product dat niet aan de overeenkomst voldoet.

Bij het herroepingsrecht hoeft de webwinkel, in beginsel, niet de kosten te betalen van de retourzending.

Bij het leveren van een fout product is er sprake van een non-conformiteit. Bij het recht op nakoming bij non-conformiteit mogen er geen kosten aan de koper in rekening worden gebracht! Let op: je betaalt wel gewoon 1 keer verzendkosten die je voor de eerste levering ook hebt betaald.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

hmr schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:04:
[...]

Was gisteren kennelijk niet helemaal bij de les. We moeten onderscheid maken tussen twee dingen:

1) het herroepingsrecht van 14 dagen bij een koop op afstand;
2) het retourneren van een product dat niet aan de overeenkomst voldoet.

Bij het herroepingsrecht hoeft de webwinkel, in beginsel, niet de kosten te betalen van de retourzending.

Bij het leveren van een fout product is er sprake van een non-conformiteit. Bij het recht op nakoming bij non-conformiteit mogen er geen kosten aan de koper in rekening worden gebracht! Let op: je betaalt wel gewoon 1 keer verzendkosten die je voor de eerste levering ook hebt betaald.
Behalve als het gratis verzending is? ;) Gok ik in ieder geval?

En in principe heeft de webshop zich op deze wijze niet gehouden aan de koopovereenkomst en dienen ze volgens mij gewoon type A toe te sturen? Verkoper is toch verantwoordelijk voor het zorgen dat het juiste product bij klant op de mat komt? Lijkt me niet dat ze daar een voorwaarde aan mogen verbinden "je moet nog even 7 euro extra aftikken, anders krijg je je juiste product niet"?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Nou, ik heb contact met ze opgenomen en alles was vanaf hun kant goed. Na lang zeuren en drammen hebben ze bij het postkantoor het pakketje dan toch maar aangenomen. Wat blijkt? Gewoon gratis te verzenden.
Terwijl ik een mail had gestuurd, werd ik gisteren netjes gebeld met de vraag hoe en wat. Dus dat was allemaal zeer netjes.

+1 voor de webshop, -1 voor de mevrouw achter de balie.

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 14-07-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Welke balie? Van het postkantoor? Het is toch niet het probleem van PostNL? Niet meer dan logisch dat je daar gewoon moet afrekenen (tenzij de winkel voor een antwoordnummer zorgt of op een andere manier vooraf zorgt dat jij gratis kan verzenden).

De winkel moet die kosten dan achteraf gewoon vergoeden natuurlijk, maar om nou te gaan klagen dat het postkantoor je verzendkosten in rekening wil brengen klopt niet helemaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:48:
Welke balie? Van het postkantoor? Het is toch niet het probleem van PostNL? Niet meer dan logisch dat je daar gewoon moet afrekenen (tenzij de winkel voor een antwoordnummer zorgt of op een andere manier vooraf zorgt dat jij gratis kan verzenden).

De winkel moet die kosten dan achteraf gewoon vergoeden natuurlijk, maar om nou te gaan klagen dat het postkantoor je verzendkosten in rekening wil brengen klopt niet helemaal.
Zoals in de TS staat heb ik een papier gekregen van de webwinkel waar een retour adres e.d. op stond. Deze moest ik er op plakken en dan kon ik 'm afgeven bij het postkantoor volgens de webwinkel. Dit was dus gewoon een gratis retour, wat de webwinkel dus wel prima geregeld had.

Bij het postkantoor wilde de medewerkster dat alleen niet snappen en ik zou moeten betalen. Uiteindelijk heeft ze 'm toch gescand (De webwinkel gaf ook aan dat ik daarop door moest blijven zeuren) en toen bleek dus inderdaad wel dat het een gratis retour was. Dus ja, ik mag klagen dat ze me €6,95 in rekening wilden brengen.
Voor hetzelfde geld was ik iemand die haar gelooft had en het wel betaald had en dan hadden zij €6,95 verdient. Lekker makkelijk gratis geld vangen :(

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 14-07-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, dat kon ik niet echt opmaken uit wat er in de TS stond. Je noemde daar wel dat retourpapier, maar niet wat dat inhield. Dat had dus net zo goed enkel een adreslabel kunnen zijn.

Maar in dat geval is het inderdaad wel slordig van het postkantoor ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Detmer schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:42:
Nou, ik heb contact met ze opgenomen en alles was vanaf hun kant goed. Na lang zeuren en drammen hebben ze bij het postkantoor het pakketje dan toch maar aangenomen. Wat blijkt? Gewoon gratis te verzenden.
Klacht indienen bij PostNL.
Ik wil niet meteen negative-nancy zijn, maar het zal niet de eerste keer zijn dat er een lokaal post-boertje je voor een paar euro probeert op te lichten...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is standaard bij die "nep" postkantoren van tegenwoordig die weten half niet meer hoe het systeem werkt. als het dan buiten het reguliere proces omgaat raken ze het pad bijster.

ik verstuur zeer regelmatig voor gefrankeerde paketten zakelijk. En bij elke onbekende medewerkster geef ik het expliciet aan hoeft alleen gescanned te worden. Heb het al te vaak meegemaakt dat ze simpelweg een nieuwe sticker willen plakken op de reeds voorgemelde sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37

paQ

Yep :Y

"Dat is dan 6,90 :)"

Ten eerste is het verhoogde aansprakelijkheid, zie de AD in koeieletters, en ten tweede is hij al gefrankeerd... Zie je? FRANCO

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1