Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste router voor deze setup?

Pagina: 1
Acties:

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 13:43

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Goedemiddag,

Momenteel is ons draadloze thuisnetwerk een ramp. Trage draadloze verbindingen, veel te veel range extenders en een cheap (en helaas niet te vervangen) Tele2 modem. Omdat er veel draadloze apparaten zitten aangesloten op het netwerk (Meer dan 15), zijn we dus op zoek naar een goede oplossing.

Huidige situatie: (Kronkelige lijnen is draadloos, rechte lijnen bekabeld, sorry voor de waardeloze tekening).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jzUEpDT.jpg

Korte uitleg; We hebben een Tele2 Davolink DV-2020 modem/router, deze is niet te vervangen (i.v.m. vaste telefonie). Op deze modem/router zit een Linksys WN2000RPT range extender (draadloos), een EDIMAX EW-7438RPn Air (draadloos op 30-40 meter afstand) en via de kabel een Belkin N Wireless router (AP). Omdat de range van de Range extender niet briljant was staat er op mijn kamer de Belkin AP.

Ook is er een beveiligingscamera aanwezig, welke standaard op poort 80 naar het internet streamt (niet uit te schakelen op het webinterface en op het tele2 modem kan je ook geen standaard poorten blokeren) :( . Omdat wij niet willen dat de beelden van buitenaf zichtbaar is, is deze aangesloten op een Cisco WAG160N die niet zit aangesloten op het modem. Om de beelden te bekijken moet je dus naar het WiFi netwerk van de Cisco router en op die manier de beelden binnenhalen.

Gewenste situatie: (Ook hier; kromme lijnen wireless, rechte bekabeld, sorry voor de waardeloze tekening)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yRDRdNk.png

Korte uitleg;
Rechtstreekse kabel van de Tele2 modem/router naar Router 1. Van Router 1 loopt er een kabel naar AP1. Op Router 1 zal de laptop worden aangesloten van de zonnepanelen en de beveiligingscamera.

Wat ik zoek:
Ik zoek een goede router die sterk genoeg is om 40 meter ver te komen (Tussen zonnepanelen webcam en router zal 1 stenenmuur en een houten muur zitten) en om bij de beveiligingscamera te komen (15 meter ver, 1 stenen muur). Het wireless op het Tele2 modem zal worden uitgeschakeld. Het is dus belangrijk dat de router een goede range heeft + dat het mogelijk is om ACLs aan te maken / poorten te kunnen blokkeren op Router 1.

Op dit moment ben ik nog niet op zoek naar een goed AP, omdat het huidige AP voor nu goed genoeg is (Het moet ook niet in één keer té duur worden hé ;) ).

Voor de router is totaal een budget van 150 euro beschikbaar.

Welke routers ik zelf in gedachten heb:
1. Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
2. Asus RT-AC66U Zwart
3. Linksys Smart Wi-Fi Router AC1900
4. D-Link DIR-880L

De bovenste (Netgear Nighthawk AC1900 heeft volgens de site en tests een goede range (en zal dus waarschijnlijk ook genoeg zijn om de laptop te halen die op 40 meter afstand zit), echter komen de andere 3 routers ook erg goed uit de test.

Of dat het apparaat 5Ghz ondersteunt en alle andere super features maken mij vrij weinig uit :).

Wat is de beste router die aan mijn eisen voldoet?

TL;DR: Ik zoek een router, maximaal 150 euro, welke 40 meter bereik heeft + waarop ACLs mogelijk zijn / die default poorten kan blokkeren.

Alvast bedankt!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Tele2, Kabel , DSL of Fiber ?

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
ADSL2+ :)

[ Voor 33% gewijzigd door thorgal21 op 11-07-2015 15:10 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik snap even niet waar je probleem in zit.
Je hebt een IP camera welke via een webpagina te benaderen is.
Heb je een forward in je modem/router naar die camera staan?
Zo nee, dan kan niemand vanaf het internet bij die camera komen. Je firewall tussen je wan en lan voorkomt dit.

Terug komend op je vraag. Is een beetje lastig te bepalen. Hoe druk is het bijv. met andere draadloze netwerken in jou buurt?
Het lastige is een beetje van je access point (van de router) kan wel sterk genoeg zijn maar als de cliënts niet terug kunnen communiceren heb je er nog niet veel aan.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
extenders zijn k**, utptje trekken naar je laptop en naar de ip camera (om mee te beginnen) dan zal de boel al een stukje stabieler worden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Je kan een router hebben met 10KM bereik en dan werkt het nog niet omdat de wireless in je telefoon en laptop relatief maar heel zachtjes kan terug praten. Je zal dus meerdere APs nodig hebben op verschillende plekken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
chaoscontrol schreef op zondag 12 juli 2015 @ 02:28:
Je kan een router hebben met 10KM bereik en dan werkt het nog niet omdat de wireless in je telefoon en laptop relatief maar heel zachtjes kan terug praten. Je zal dus meerdere APs nodig hebben op verschillende plekken.
Meer vermogen werkt inderdaad maar een kant op, een antenne werkt echter wel in 2 richtingen, dus waar mogelijk het signaal zoveel mogelijk richten met de juiste antenne's scheelt wel heel veel.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probleem is dat de DavoLink gewoon erg slecht is. Om dat je telefonie gebruikt kan je het ook niet zomaar vervangen om dat je de telefonie instellingen niet zomaar kan achterhalen.

Problemen met wireless zijn wel op te lossen door goede access points met goede software te gebruiken. Je zal moeten kijken waar je die dan moet plaatsen, wireless extenders of andere wireless-naar-wireless dingen kan je beter vergeten, dat maakt het probleem alleen maar erger. Overal waar je een access point nodig gaat hebben moet een ethernet kabel krijgen. Die kan je ook met switches 'doorlussen'.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
MdBruin schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:51:
Ik snap even niet waar je probleem in zit.
Je hebt een IP camera welke via een webpagina te benaderen is.
Heb je een forward in je modem/router naar die camera staan?
Zo nee, dan kan niemand vanaf het internet bij die camera komen. Je firewall tussen je wan en lan voorkomt dit.

Terug komend op je vraag. Is een beetje lastig te bepalen. Hoe druk is het bijv. met andere draadloze netwerken in jou buurt?
Het lastige is een beetje van je access point (van de router) kan wel sterk genoeg zijn maar als de cliënts niet terug kunnen communiceren heb je er nog niet veel aan.
Het probleem is dat je in de Davolink geen poorten kan blokkeren, alleen maar forwarden. De camera streamt op poort 80 en is via een UID + wachtwoord op te zoeken. Dit kan je niet uitschakelen in het webinterface.

Wij wonen buiten het dorp en alleen de buren hebben een WiFi netwerkje op 2.4ghz. Verder geen enkele andere stoorzender in de buurt. Voor alle andere apparaten in het huis was ik dus van plan om later een goed AP te komen van Ubiquiti of Cisco.
shure-fan schreef op zondag 12 juli 2015 @ 01:57:
extenders zijn k**, utptje trekken naar je laptop en naar de ip camera (om mee te beginnen) dan zal de boel al een stukje stabieler worden
Het probleem is dat de buitencamera aan de schuur hangt, waar geen enkele netwerkkabel ligt. We hebben al getest met powerline adapters, echter was dit ook niet echt een succes. Een netwerkkabel gaat hem wsl niet lukken, dan zal heel de stoep opengebroken moeten worden, en daar wordt de familie niet erg vrolijk van :)
chaoscontrol schreef op zondag 12 juli 2015 @ 02:28:
De laptop en camera halen de huidige Davolink / Cisco op dit moment een laag / geen signaal. Op de laptop en camera hoeft geen volledig goed signaal beschikbaar te zijn, als deze maar bereikbaar zijn en we deze op afstand kunnen bereiken. Snelheid maakt vrij weinig uit (Camera saved toch alles op een SD kaart, laptop voor zonnepanelen kijken wij eens per dag ongeveer op).
base_ schreef op zondag 12 juli 2015 @ 02:36:
[...]

Meer vermogen werkt inderdaad maar een kant op, een antenne werkt echter wel in 2 richtingen, dus waar mogelijk het signaal zoveel mogelijk richten met de juiste antenne's scheelt wel heel veel.
Daarom ben ik zelf benieuwd of bijv. een router met drie antennes meer/beter/sterker signaal heeft dan een router met twee / een antenne.
johnkeates schreef op zondag 12 juli 2015 @ 03:34:
Probleem is dat de DavoLink gewoon erg slecht is. Om dat je telefonie gebruikt kan je het ook niet zomaar vervangen om dat je de telefonie instellingen niet zomaar kan achterhalen.

Problemen met wireless zijn wel op te lossen door goede access points met goede software te gebruiken. Je zal moeten kijken waar je die dan moet plaatsen, wireless extenders of andere wireless-naar-wireless dingen kan je beter vergeten, dat maakt het probleem alleen maar erger. Overal waar je een access point nodig gaat hebben moet een ethernet kabel krijgen. Die kan je ook met switches 'doorlussen'.
Het huidige AP (de Belkin) is inderdaad gewoon aangesloten op mijn 1 gigabit switch en dat werkt redelijk. Probleem is dat kabels trekken naar de schuur (Waar de laptop en camera zijn) bijna onmogelijk is omdat alles dan opengebroken moet worden.

Allen bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga denk ik de NetGear Nighthawk bestellen, mocht deze niet voldoen aan de wensen dan stuur ik hem retour (14/30 dagen niet goed geld terug) en ga ik de volgende testen.

Mochten jullie toch nog ideeën / tips hebben dan hoor ik dit graag!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Stop! Wacht! Voor dat geld kan je twee Ubiquiti wireless bridges kopen! :p en die zijn een stuk beter.

https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/ bijv.

[ Voor 85% gewijzigd door johnkeates op 12-07-2015 13:38 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zoek je verkeerd en heb je geen router nodig maar goede AP's bij voorkeur dual band en met meerdere netwerk poorten. Gebruik verschillende kanalen en het zal waarschijnlijk beter werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Frogmen schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:31:
Volgens mij zoek je verkeerd en heb je geen router nodig maar goede AP's bij voorkeur dual band en met meerdere netwerk poorten. Gebruik verschillende kanalen en het zal waarschijnlijk beter werken.
Ik zie een hoop veel te dure routers in je lijstje (duurder dus = beter??) ... Wat een overkill op zo'n "trage" verbinding als ADSL2+

Ik ben met Frogmen hierboven. 1 of 2 goede AP's moet voldoen.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 19:02
Ik heb goede ervaringen met de Asus AC68, zeer sterke router. Soms basten we het beestje (te) veel en dan werkt hij gewoon stabiel door.

• base_
Daarom ben ik zelf benieuwd of bijv. een router met drie antennes meer/beter/sterker signaal heeft dan een router met twee / een antenne.
Beter 1 goede antenne die het signaal nin de gewenste richting stuurt als 3 sprieten die alle kanten op wijzen. Zonder richtantenne zijn 3 antennes net iets beter (te technish om hier uit te leggen) ans een enkele. Zorg in ieder geval voor een router/AP met detachable antennes zodat je er andere aan kan hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 13-07-2015 20:35 ]

• base_
hier een overzicht van antenne types: http://www.cisco.com/c/en...aper0900aecd806a1a3e.html

dit soort antennes zijn vaak erg geschikt om op een muur te monteren en het signaal alleen naar 1 zijde af te stralen: http://nl.tp-link.com/pro...id=2474&model=TL-ANT2409A
Pagina: 1