TV schakelt tussen NTSC en PAL bij Blu-Ray

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03 16:35
Waarschijnlijk niet helemaal het goede subforum, maar ik vond geen vlag die de lading beter dekte.

Omdat ik er soms tegenaan loop dat bepaalde series alleen nog maar op Blu-Ray te koop zijn, en niet op gewone dvd, heb ik een Blu-Ray speler gekocht. Tweedehands, want nieuwe modellen hebben alleen HDMI, en dan kan het niet op mijn stokoude maar nog goed werkende Sony TV.

Gisteren kwam de dvd-speler hier binnen, en om 'm te testen gelijk een goedkoop Bluray'tje gekocht bij Blokker (De Bende van Oss, voor 5 euro).

Nu heb ik begrepen dat Bluray itt de oude dvd's geen PAL of NTSC indeling kent. Maar TV's, ook nieuwe toestellen, kennen deze indeling bij mijn weten nog wel. Dat houdt dan in, neem ik aan, dat de BluRay-speler zelf het signaal van het schijfje naar PAL of NTSC moet omzetten.

Nu is het gekke dat ik, hoewel ik in het menu van de dvd-speler heb aangegeven dat mijn TV van het PAL-type is, ik zie bij het afspelen van de Bende van Oss, dat er bij het afspelen van de verschillende onderdelen van de dvd, heen en weer wordt geschakeld tussen NTSC en PAL.

Het reclamefimpje van de dvd-producent en het copyrightverhaaltje komen als PAL op mijn TV, vervolgens komen er wat promo'tjes voor andere films op BluRay voorbij in NTSC, dan springt íe weer even naar PAL voor het Kijkwijzerfilmpje, en vervolgens krijg ik het hoofdmenu van de dvd en de hoofdfilm zelf weer in NTSC voor mijn kiezen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

- Is mijn BluRay speler kapot?
- Is er iets mis met het schijfje?

Of is het zo dat mijn TV eigenlijk te oud is om dit materiaal weer te geven, zelfs via de composietaansluiting? Ik had al wel bedacht dat de in PAL eergegeven fragmenten wellicht in SD op de disc staan, en de in NTSC weergegeven fragmenten in HD. Maar waarom komen de HD gedeelten dan ook niet in PAL op mijn scherm?

Het gekke is dat ik bij de weergave van gedownload materiaal in BluRay kwaliteit, afgespeeld via mijn AC Ryan mediaspeler, die evenals de Bluray-speler via composiet is aangesloten, nooit een probleem ervaar, en dat alles netjes in PAL formaat wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:52

mr.paaJ

generatie cmd+z

Vreemd gedrag ja. Geen idee wat het kan zijn, maar als het gewoon werkt is er niet zo'n probleem toch? Blijkbaar kan je TV ook NTSC aan.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

De meeste films zijn draaien in 23,976 of 24 frames per second. Dat is geen PAL (25 fps / 50 Hz) en geen NTSC (29.97 fps / 30 fps / 59.94 Hz / 60 Hz). Activeer de 24 fps functie in je blu-ray speler zodat 24fps ook als 24 fps binnenkomt in plaats van dit om te toveren tot 50Hz met alle ellende van dien.

De extra's van de Bende van Oss zouden naar 50 Hz Pal om moeten springen. SD materiaal op blu-ray heeft geen ondersteuning voor 23,976 of 24 fps. De hoofdfilm springt vermoedelijk naar 24 fps. Dus ook niet krampachtig proberen alles naar PAL te pushen, dat is nergens voor nodig als je tv ook NTSC aankan (de meeste beeldbuis tv's kunnen dit).

Edit: zie nu dat je op een beeldbuis tv? draait. Dan zou de hoofdfilm naar NTSC moeten springen (23,976 wordt dan middels 3:2 pulldown naar 59.94 Hz NTSC omgezet). 24 fps functie hoef je dan niet aan te zetten.

De PAL instelling van je blu-ray speler heeft vermoedelijk alleen te maken in welk systeem het menu weergeven moet worden, dat staat los van het afdraaien van de film. Kun je de speler op Multi zetten? dan zou ik dat doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Twazerty op 11-07-2015 14:10 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
Twazerty schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:04:

Edit: zie nu dat je op een beeldbuis tv? draait. Dan zou de hoofdfilm naar NTSC moeten springen (23,976 wordt dan middels 3:2 pulldown naar 59.94 Hz NTSC omgezet). 24 fps functie hoef je dan niet aan te zetten.
Waarom is dat? Is dat makkelijker converteren voor de speler, of zo?

24 fps kan bij mij volgens mij ook niet aan, want mijn TV oversteunt dat niet.

Op zich maakt het niet heel veel uit dat de hoofdfilm naar NTSC springt, ware het niet dat op mijn TV NTSC er wat minder fraai uitziet dan PAL: NTSC ziet er een beetje "rafelig" uit, vooral bij contouren zie je dat. Dat komt denk ik omdat NTSC 525 beeldlijnen heeft, en PAL 625. De 525 lijnen van het NTSC-beeld worden dan uitgesmeerd over de 625 lijnen van de TV. De beeldkwaliteit van Blu-Ray is op die manier dus minder goed op mijn TV, dan een standaard DVD. Dat komt overigens ook omdat ik mijn gewone dvd-speler op RGB heb staan, maar mijn Blu-Ray speler biedt helaas niet die optie.

De goedkoopste "tussenoplossing" (afgezien van de aanschaf van een nieuwe TV) is wellicht een Bluray-speler voor de computer kopen, de schijfjes rippen, en dan met mijn mediaspeler (AC Ryan) op mijn TV afspelen.

Vreemd genoeg wordt alles wat ik met mijn mediaspeler kijk wel als PAL op mijn TV vertoont, ook beeldmateriaal in HD kwaliteit (720 en 1080p). Dan springt de TV niet in de NTSC stand.

Ik heb een 100Hz TV, trouwens, weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

Voor de speler maakt het niets uit. Het punt is dat je 24 beelden niet in 50 beelden (PAL) kunt afspelen zonder haperingen/schokken, wel in 60 (NTSC) middels 3:2 pulldown. Het is dus juist goed als deze naar NTSC springt bij 24 beelden. Waarschijnlijk kun je ook je AC Ryan zo instellen dat hij alles krampachtig naar PAL converteert of dat hij automatisch wisselt tussen PAL en NTSC afhankelijk van de content.

Analoge TV systemen ondersteunen geen 24 Hz, enkel PAL of NTSC. Ik heb zelf ook nog geen blu-ray spelers gezien met een RGB scart uitgang, enkel met Composiet. Dan is inderdaad de beeldkwaliteit niet geweldig.

[ Voor 7% gewijzigd door Twazerty op 11-07-2015 18:28 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09
Twazerty schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:26:
Ik heb zelf ook nog geen blu-ray spelers gezien met een RGB scart uitgang
Een PS3, wel een beetje prijzig als je hem alleen als blu-rayspeler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
Twazerty schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:26:Waarschijnlijk kun je ook je AC Ryan zo instellen dat hij alles krampachtig naar PAL converteert of dat hij automatisch wisselt tussen PAL en NTSC afhankelijk van de content.
Klopt: Je kan bij de AC Ryan kiezen of hij de output weergeeft in PAL, NTSC en nog diverse andere formaten. Maar de PAL-output van de AC Ryan ziet er goed uit, op mijn TV beter nog dan wanneer ik de Ac Ryan op NTSC zet. Het beeld is scherp, bewegingen zijn vloeiend, en van zgn PAL-speedup is geen enkele sprake. Ik heb op een gegeven moment zelfs mijn NTSC import-dvd's naar een externe HD geript om ze zo via de AC Ryan op mijn TV af te kunnen spelen, als MKV bestand. De beeldkwaliteit was dan beter dan wanneer ik gewoon de dvd opzet.
Pagina: 1