Core upgrade van mijn huidige systeem

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wel, als ITer draait een groot deel van mijn leven rond dit systeem. Het is een workstation waarmee ik game en werk. Al zijn de meeste dingen ergens op een ESX, ik draai ook een aantal test-VMs lokaal, en dat is dan meteen een heel domeintje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Verzendkosten (sowieso €0 hier in Duitsland) en assemblage (doe ik zelf) zijn niet van toepassing. Ik wil ergens rond de €500 blijven (prijzen zijn ook iets goedkoper hier dan in NL en B ), maar zo nauw steekt het nu ook niet. Hangt van prijs/kwaliteit/lange termijn vanaf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ziehier mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 264,95€ 264,95
1Asus P8Z77-V LX€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0€ 385,-€ 385,-
3WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1G.Skill RipjawsX F3-2133C9Q-16GXL€ 127,50€ 127,50
1LG BH10LS30 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Smart M850W€ 116,99€ 116,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,44

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe is dit nog steeds een goed systeem, maar de komst van Windows 10 eind deze maand, mijn SSD die 90% door zijn levensduur zit en mijn moederbord dat de geest aan het geven is vormen samen een goede gelegenheid om up te graden. Als ik dan toch een nieuw MoBo neem kan ik meteen ook een nieuwe CPU en RAM nemen. Met andere woorden, te vervangen zijn:
  • CPU
  • Moederbord
  • RAM
  • SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moederbord moet een ATX zijn en ik ben dol op (interne) aansluitingen: hoe meer hoe liever, zelfs dingen die ik nauwelijks gebruik. In mijn ideale PC kan ik nog een floppy aansluiten en heb ik nog zowel een parallelle als seriële poort. Edoch: die dingen sterven uit en vallen voor dat sporadisch gebruik te verhelpen met USB. Omdat ik best wat schijven en hot-swap bays heb (... en te weten dat ik nog 2 servers heb met 16TB storage :o) doe ik geen concessies op SATA aansluitingen: meer dan 5, desnoods met een extra controller. On-board video doe ik niet aan mee en zit eerder in de weg. Ik heb een GTX970 die video voor z'n rekening neemt. Oh, en USB 3.0 natuurlijk, maar dat is nu waarschijnlijk standaard.

Wat het MoBo merk betreft: echt gelukkig van mijn laatste Asus moederborden (inc. een laptop) ben ik niet eigenlijk.

Voor de SSD heb ik geen voorkeuren. Voor de RAM al evenmin, behalve dat ik een set wil met een fancy heatspreader ;-) En minstens 16GB - wat in principe volstaat, maar met het oog op de toekomst is meer ook OK.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Na mijn elektriciteitsrekening te krijgen zou ik eigenlijk op het stroomverbruik moeten letten aangezien mijn workstation dag en nacht aanstaat. In sleep of hibernate gebruikt mijn huidige opstelling blijkbaar nog aardig wat energie. Aan de andere kant wil ik een krachtig systeem, dus waarschijnlijk moet ik mij eerder bezig houden met de configuratie van de verschillende S-states dan met de hardware er achter. Alhoewel: er zijn denk ik verschillen in hoe hardware met die states omgaan.

Ik heb trouwens nog nooit waterkoeling gebruikt. Misschien is dit ook eens te overwegen.

Ga je overklokken?
Minimaal. Eigenlijk doe ik de laatste jaren niets anders dan in de BIOS/UEFI de multiplier zo ver omhoog te trekken dat het stabiel en te koelen blijft zonder met de V te spelen. Ik ben al te lang omgeschakeld van technician naar sysadmin en ben wat voeling kwijt met hardware - vandaar ook deze adviesthread.

Tenslotte de dingen die ik zelf op het oog had na wat opzoekingswerk:

CPU
Ik zie eigenlijk geen echt betere CPU die de investering waard is, dus ik heb dit uit m'n TS geschrapt. Tenzij iemand het oneens is. Het grootste probleem is dat ik zo wel aan socket 1155 blijf hangen.

Moederbord
Ja, door alsnog te beslissen om bij s1155 te blijven is mijn keuze wel heel beperkt. De MSI Z87-G43 heeft heel goede reviews in deze klasse, maar heeft onboard video en overwegend USB 2.0.

RAM
Tja, als ik dan toch bij s1155 blijf, dan kan ook mijn DDR3 RAM blijven.

SSD
Prijs/kwaliteit lijkt de Samsung 850 EVO 250GB een goede koop. Op de SSD komen al mijn programma's en mijn OS (op de oude zet ik een Hackintosh waarschijnlijk, just for fun). Documenten staan op mijn file server en mijn terrabytes aan games staan op een dynamische schijf van 3x 1TB (ook niet ideaal, maar soit).

Als ik enkel dit moederbord en deze SSD koop is mijn vrouw ook tevreden: aan €100 voor beide onderdelen ben ik er met €200 vanaf. Om de rest up te graden kan er gemakkelijk €400 bij.

Enfin, halverwege deze post tot de ontdekking gekomen dat mijn CPU wijzigen weinig zin heeft. Dit heeft grote implicaties voor de andere onderdelen gehad. Andere meningen over de zin en onzin van dàt te wijzigen zijn welkom. Hoeveel meerwaarde biedt een s2011 + DDR4 tov. een s1155 + DDR3?

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Het moederbord dat je hebt gekozen is een socket 1150, dus dit zal niet gaan passen.
Als ik in de pricewatch kijk is het enigste 1155 overclock mobo die ik kan vinden deze pricewatch: ASRock Z75 Pro3
Of het iets is weet ik niet.
Ook zou je in de v&a kunnen kijken of daar wat meer 1155 moederborden worden aangeboden

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik denk dat je CPU nog aardig mee kan. zeker nog een jaar of 2.
In de V&A afdeling worden meerdere Z-borden aangeboden die je kan gebruiken. misschien is het handig om daar even te kijken.

Ook als je de overstap wilt maken naar 1150, kan je een leuk setje kopen. Jouw 3570K is nog een euro of 150 waard. (denk ik) en dat geld kan je gebruiken om een leuk 1150 setje te halen.

Ook kan je nog eens wachten op Skylake, maar ik weet niet wanneer je je PC nodig hebt?

-

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Tiens, ik had helemaal niet gezien dat die MSI een s1150 was ipv. s1155. En ASRock, was dat niet de discounter-versie van Asus? In s1155 is er in ieder geval niet veel keuze. De Asus P8Z77-V LK, maar dat is eigenlijk een opgewaardeerde versie van wat ik al heb (maar defect is).

Wat Skylake betreft: tja, het is niet lang meer, maar die prijzen zullen in het begin wel héél stevig zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door YellowOnline op 11-07-2015 18:06 ]

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Dan zou je ook deze nog kunnen proberen.
V&A aangeboden: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Verder zijn er maar weinig z-bordjes te vinden op 1155.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Brandonvds schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:53:
Dan zou je ook deze nog kunnen proberen.
V&A aangeboden: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Verder zijn er maar weinig z-bordjes te vinden op 1155.
Ja, precies. Na de tweedehandsprijzen van mijn huidige CPU te zien op ebay lijkt €150 inderdaad geen probleem. Ik begin te overwegen om een i7-5820K te kopen, waardoor ik dan naar een 2011-3 kan overstappen. Aan de andere kant is wachten op Skylake niet alleen interessant omdat ik dan dàt kan overwegen, maar ook omdat de andere prijzen dan zullen zakken.
Pagina: 1