Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 17:15
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing om draadloos (liefst Wifi, DLNA) muziek te streamen naar speakers.
Al een tijdje loop ik de ene winkel na de andere in, lees reviews, google mij rot, maar, kan niks vinden.

Bijna alle merken zoals Sonos, Denon, Bose, Samsung hebben geen dedicated app in de store voor Windows en dus is het vaak lastig om de speakers dan te koppelen of zelfs muziek van Spotify er heen te zenden.

Wel zag ik dat er voor Sonos een betaalde applicatie is (Phonos) maar, is dit dan de enige oplossing?

Of zie ik nu echt dingen over het hoofd en zijn er wel degelijk apps beschikbaar voor bovenstaanden draadloze wifi speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Echt zo erg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DLNA is een open protocol. Voor zover ik weet vreet een Sonos speler gewoon DLNA en dat zullen de meeste andere ook doen.
Omdat DLNA open is, zijn er prima apps voor te vinden. Het hoeft geen merkspecifieke app te zijn.

Ik gebruik zelf SmartPlayer welke alle 3 de functies van DLNA kan vervullen. Namelijk als Source dienen (bronserver), optreden als Controller (besturing, wat moet de Source naar de Renderer sturen) en als Rendering device optreden.

Hier dient Smartplayer voornamelijk als Renderer en Controller icm mijn NAS als Source.
De NAS draait TwonkyMedia (default voor de meeste NASsen) en mijn Lumia doet dienst als Controller en Renderer. Ik kan dan door huis wandelen met mijn telefoon die muziek afspeelt.
Soms gebruik ik het ook als Controller en dan is Mediamonkey op m'n HTPC de Renderer. Dus dan is m'n telefoon niks meer als een play/pause/library-browser/etc console.

Edit:
DLNA is Local LAN only. Dat gaat dus altijd via WiFi/Ethernet. Die vraag was ik nog even vergeten te beantwoorden. Dus ook dat is covered.
Ook leuk als je een NAS met VPN server functie heft (of een losse VPN server).
Dan hang je je Lumia via het L2TP/IPsec protocol aan je LAN van overal ter wereld. Hij is dan virtueel in je huis aanwezig. Kan je van de andere kant van de planeet je Sonos (of andere) player muziek laten afspelen vanaf je NAS :+
Buren laten schrikken als je op vakantie bent oid :P

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 11-07-2015 20:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
McKaamos schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:51:
DLNA is een open protocol. Voor zover ik weet vreet een Sonos speler gewoon DLNA en dat zullen de meeste andere ook doen.
Omdat DLNA open is, zijn er prima apps voor te vinden. Het hoeft geen merkspecifieke app te zijn.

Ik gebruik zelf SmartPlayer welke alle 3 de functies van DLNA kan vervullen. Namelijk als Source dienen (bronserver), optreden als Controller (besturing, wat moet de Source naar de Renderer sturen) en als Rendering device optreden.

Hier dient Smartplayer voornamelijk als Renderer en Controller icm mijn NAS als Source.
De NAS draait TwonkyMedia (default voor de meeste NASsen) en mijn Lumia doet dienst als Controller en Renderer. Ik kan dan door huis wandelen met mijn telefoon die muziek afspeelt.
Soms gebruik ik het ook als Controller en dan is Mediamonkey op m'n HTPC de Renderer. Dus dan is m'n telefoon niks meer als een play/pause/library-browser/etc console.

Edit:
DLNA is Local LAN only. Dat gaat dus altijd via WiFi/Ethernet. Die vraag was ik nog even vergeten te beantwoorden. Dus ook dat is covered.
Ook leuk als je een NAS met VPN server functie heft (of een losse VPN server).
Dan hang je je Lumia via het L2TP/IPsec protocol aan je LAN van overal ter wereld. Hij is dan virtueel in je huis aanwezig. Kan je van de andere kant van de planeet je Sonos (of andere) player muziek laten afspelen vanaf je NAS :+
Buren laten schrikken als je op vakantie bent oid :P
haha dat klinkt aantrekkelijk :)

Maar, werkt het ook met Spotify? want dan zou ik direct klaar zijn:) Dan stream ik Spotify naar mijn Sonos via SmartPlayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nope, maar wel Dropbox, Skydrive, Soundcloud, Google Drive, Picasa en Youtube.

Editje: Je kan wel met Jamcast icm Spotify op je PC streamen via DLNA.
Afaik kan Smartplayer dan gewoon optreden als Controller.

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 11-07-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
gewoon een bluetooth dongle/apparaat aan je stereo hangen :) alle andere oplossingen is niet echt streamen. Is meer een ander apparaat bedienen op afstand.

Bluetooth is geen gezeik met allerlei apps, protocollen en halfbakken oplossingen. Werkt met je Windows Phone, Android geval, iPhone, iPad, Macbook, Surface, PC, Laptop, Nokia 3310.

Zoiets dus:
pricewatch: Philips Bluetooth HiFi-Adapter
pricewatch: Belkin Bluetooth Music Receiver
pricewatch: Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices

[ Voor 127% gewijzigd door Whatson op 11-07-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DLNA is streamen, Dr. Whatson ;)
Het bestaat echter wel uit 3 gedefineerde rollen en het is dan verder de vraag welke rollen er worden vervuld door welke node. Dat betekent dat het inderdaad kan zijn dat één van de nodes niets anders doet dan voor afstandsbediening spelen. Maar er is daadwerklijk een stream die van Source naar Renderer toe gaat via een TCP/UDP verbinding.

Bluetooth is juist geen streamen. Dat is letterlijk je audio output afvangen en draadloos en digitaal naar een ontvanger sturen. Point-to-point, zoals een draadloze headset. Streamen typeert zich doordat het over een (TCP/IP)-gegevens netwerk gaat waar het de ruimte deelt met meer devices.
Daarbij is de kwaliteit over Bluetooth niet altijd om over naar huis te schrijven omdat het encoden (afhankelijk van de BT versie) nogal lossy is. Dat probleem heb je bij DLNA niet. Daar is het afhankelijk van het bron format. Als je FLAC streamt is het FLAC tot het omgezet wordt naar analoge signalen.
Bij BT ga je van FLAC naar BT naar Analoog.
Met DLNA kan je audio dus zo haarscherp zijn als de limieten van je player terwijl het bij Bluetooth gelimiteerd is tot wat het Bluetooth protocol aan kan.
Voor de echte audiofiel is Bluetooth niet eens het overwegen waard ;) Die gaat voor een lossless audioformat en de beste player die z'n portomonee toe laat.

Edit:
Plus, met BT heb je een maximale bewegingsvrijheid van 10meter. En dan praten we nog niet over storing op de 2.4Ghz band (want iedereen heeft WiFi tegenwoordig) waardoor je dichterbij moet blijven.
Met WiFi is het bereik een heel eind groter.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 11-07-2015 21:46 ]

Pagina: 1