Low budget test servertje

Pagina: 1
Acties:

• iTr0_0oW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09-2022
NOTE: Dit is niet een desktop, maar kon geen betere sectie vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als test servertje, wel zo handig als ik het headless kan gebruiken. Het doel is meer te weten komen over BSD, linux, netwerk etc. Eerst opzetten en daarna in de kast en verder met ssh.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~ 100 euro, eventueel 130 euro kan ook maar dan moet er een groot voordeel zijn zoals 2x cpu power.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding: xfx pro 550
Opslag:1tb hdd seagate
Randapperatuur: muis, keyboard

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
cpu, mobo, ram en behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kies ASRock boven Supermicro.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
klein als het kan. Ik wil er eigenlijk zo veel mogelijk mee doen. Als ik klaar ben met al mijn projecten wil ik het nuttig gebruiken of nog kunnen doorverkopen aan een mede tweaker

Ga je overklokken?
Nee, lijkt me niet handig, maar ik ben er wel een voorstander van :P.

Tweede hands?
Ja denk het wel, vooral ram tweedehands, dat gaat toch nooit kapot.

Zelf bedacht
Ik had zelf al een beetje gekeken naar een AM1 platform met de amd 5150 en een asus mITX moederboardje, maar dat gaat al snel omhoog in prijs. het probleem is ECC ram. Ik weet niet zo goed of het nodig is, in een server lijkt het me wel handig, maar omdat dit niet serieus is weet ik het niet. AM1 support ecc memory, alleen de moederboarden niet. sommige ASUS moederboarden supporten het onofficieel.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Als het toch een ''test'' servertje wordt om dingen op te leren en eigenlijk geen groot doel heeft waarom pak je dan niet gewoon een Raspberry ?

Ben je klaar en met een raspberry kan je veel dingen doen, Als je dan een duidelijk doel hebt kan je altijd nog investeren in een server die jouw benodigde taken goed kan uitvoeren.

Anders wordt het toch een Semperon build met een goedkoop ITX bordje en als je geluk hebt een goedkoop 4 GB Ram setje. Een kast kan (als het je niet zo interesseert) even kijken wat de oud ijzerboer voor je in de aanbieding heeft. Daar zitten vaak nog best leuk spul tussen. Anders kan je nog net de goedkoopste kast kopen.

En sowieso waarom is een 2e hands Pentium 4/core 2 duo ergens op de kop te kunnen tikken geen optie ? Om er dingen op te leren is het goed genoeg.

TIME TO UPGRADE !!!

• iTr0_0oW
rickboy333 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:22:
Als het toch een ''test'' servertje wordt om dingen op te leren en eigenlijk geen groot doel heeft waarom pak je dan niet gewoon een Raspberry ?

Ben je klaar en met een raspberry kan je veel dingen doen, Als je dan een duidelijk doel hebt kan je altijd nog investeren in een server die jouw benodigde taken goed kan uitvoeren.

Anders wordt het toch een Semperon build met een goedkoop ITX bordje en als je geluk hebt een goedkoop 4 GB Ram setje. Een kast kan (als het je niet zo interesseert) even kijken wat de oud ijzerboer voor je in de aanbieding heeft. Daar zitten vaak nog best leuk spul tussen. Anders kan je nog net de goedkoopste kast kopen.

En sowieso waarom is een 2e hands Pentium 4 core 2 duo ergens op de kop te kunnen tikken geen optie ? Om er dingen op te leren is het goed genoeg.
Ja ik had al gekeken naar een raspberry pi 2, maar ik weet niet of het verschil in armv7 32bit en amd64 64bit veel uitmaakt.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

iTr0_0oW schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:36:
[...]

Ja ik had al gekeken naar een raspberry pi 2, maar ik weet niet of het verschil in armv7 32bit en amd64 64bit veel uitmaakt.
Tja, arm of x64 is wel een belangrijke beslissing: dat is in wezen RISC of CISC. Voor een uitgebreide lijst met voor- en nadelen moet je het internet raadplegen, maar x86/x64 is natuurlijk wel waar de meeste software voor bestaat. Er zijn genoeg linuxdistributies die met arm overweg kunnen, maar je maakt het jezelf meteen een stukje moeilijker.

• iTr0_0oW
Zou iemand mij een goed mATX behuizing kunnen aanraden? met doel zo klein mogelijk en er moet een kleine ATX PSU in passen.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

iTr0_0oW schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:44:
Zou iemand mij een goed mATX behuizing kunnen aanraden? met doel zo klein mogelijk en er moet een kleine ATX PSU in passen.
Waarom specifiek mATX? Met mITX vind ik pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case een aanrader, inclusief voeding.

• iTr0_0oW
YellowOnline schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:04:
[...]

Waarom specifiek mATX? Met mITX vind ik pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case een aanrader, inclusief voeding.
omdat het waarschijnlijk een Asus AM1M-A wordt in combinatie met een 5150 en een reepje ram. Bovendien is de kast alleen al boven mijn budget en heb ik geen voeding meer nodig.

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11 20:02
YellowOnline schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:54:
[...]

Tja, arm of x64 is wel een belangrijke beslissing: dat is in wezen RISC of CISC. Voor een uitgebreide lijst met voor- en nadelen moet je het internet raadplegen, maar x86/x64 is natuurlijk wel waar de meeste software voor bestaat. Er zijn genoeg linuxdistributies die met arm overweg kunnen, maar je maakt het jezelf meteen een stukje moeilijker.
dat valt reuze mee hoor. Ik zou alleen wel voor de nieuwe versie met quad core gaan.

Als je trouwens leuk terminal werk gaat doen(gezien hij het over ssh heeft) kan je in principe makkelijk met de rpi aan de slag. En als iets niet draait? zelf voor de juiste architectuur compilen =P het is linux he, dus (bijna) alles kan

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:24
Kan je dan niet beter een VPS ergens afnemen? Digital Ocean en Vultr zijn praktisch gratis voor de eerste 2 maanden.
http://www.ssdpromocode.com/vultr-promo-code
http://www.newcoupons.info/digitalocean-coupon-codes/

Wil je iets anders proberen dan kan je gewoon een nieuwe node starten, doe je iets verkeerd kan je de node terminaten en weer opnieuw beginnen. Heb je iets leuks gedaan, maak je een snapshot en mocht je daarna iets verkeerds doen dan laad je je snapshot weer. Doe je niets dan zet je ze uit en kost het je ook niets.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:00

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Waarom niet met het echte server spul spelen? In de VA http://tweakers.net/categorie/714/servers/aanbod/
staat ook genoeg goedkoops. Anders zijn VPS'en toch echt de betere keus. Voor echt goedkoop maar wel SSD en 1gigabit uplink en super uptime (heb hem nu al een jaar met 5 min downtime) zou ik https://www.runabove.com/instances/sandbox.xml nemen, je kan zelfs per uur betalen kost je een paar centen!

[ Voor 40% gewijzigd door TVH7 op 11-07-2015 00:16 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:24
Heb mijn VPSen momenteel ook bij runabove, vind ze top. Alleen jammer dat hun webinterface zo langzaam is en je niets kan totdat je overschakelt op de "pro" interface.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Exphy schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 00:04:
Heb mijn VPSen momenteel ook bij runabove, vind ze top. Alleen jammer dat hun webinterface zo langzaam is en je niets kan totdat je overschakelt op de "pro" interface.
Klopt ja, ook wel leuk dat er nu steeds meer nieuwe dingen bij komen zoals 1TB storage vpsen en en loadbalancers, external storage etc.. super handig. Die interface is wel traag ja, maar je kan natuurlijk ook gewoon de API gebruiken, veel leuker :)

[ Voor 10% gewijzigd door TVH7 op 11-07-2015 00:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Voor het beoogde doel een AM1 machine kopen klinkt als je reinste overkill. Zelfde eigenlijk voor een VPS enkel om te experimenteren.

Heeft de TS al gedacht aan een VM draaien op de huidige machine? Bijvoorbeeld via Hyper-V of VMware? Dat is ideaal om mee te experimenteren. SSH verbinding opzetten naar een VM is een makkie, je kan snapshots maken, overnieuw beginnen in twee seconden etc.

Mocht je dat toch te min vinden zou ik voor de RPi 2 gaan. Dat is nou echt een apparaatje wat je koopt en in de kast verstopt om er daarna met SSH naar toe te connecten. Plus, met het SD-kaartje is het gewoon erg makkelijk om snel overnieuw te beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 11-07-2015 08:00 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• iTr0_0oW
Vps klinkt erg aantrekkelijk, maar ik weet niet of ik daar alles mee kan doen wat ik wil. Ik wil bijvoorbeeld alle systeem informatie opvragen en verwerken van BSD. Dus cpu temp en alles erbij.
Ook wil ik linux from scratch proberen alleen wil ik dat niet op mn huidige pc doen, omdat ik het internet daarbij nodig heb en ik niet een laptopje heb om alles op te zoeken.

Ik denk dat virtual machines inderdaad wel handig zijn. Heb je de voordelen van een vps ook te pakken met snapshots. Bovendien kost dat me niks :P. Als het niks is kan ik altijd nog verder kijken.

Rpi laat ik toch liever links liggen, vanwege de armv7 en de 32bit. Bovendien duurt linux from scratch eeuwen op een pi.

Wat is de kracht van een core van een vps eigenlijk?

EDIT:
Ik heb archlinux in een qemu gedraaid maar daar kan ik helaas niet alles doen wat ik wil. Ik ga toch voor een klein am1 systeempje. Als het niks wordt kan het altijd dienen als een htpc. Super bedankt allemaal voor de reacties!

[ Voor 16% gewijzigd door iTr0_0oW op 11-07-2015 14:46 . Reden: extra info ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Ik ken Qemu niet maar CPU performance daarvan schijnt dramatisch te zijn: http://www.ravellosystems...tout-ravello-vmware-qemu/

Probeer eens VMware of Hyper-V.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:06:
Ik ken Qemu niet maar CPU performance daarvan schijnt dramatisch te zijn: http://www.ravellosystems...tout-ravello-vmware-qemu/

Probeer eens VMware of Hyper-V.
Ik dacht dat QEMU wel redelijk was voor power? zeker als je kvm enabled.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 00:09 ]

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 00:06:
[...]

Ik dacht dat QEMU wel redelijk was voor power? zeker als je kvm enabled.
Qemu alleen is inderdaad verschrikelijk op cpu. Maar in combinatie met kvm is het perfect. Heel veel openstack instalatie's draaien daar super stabiel en goed op hoor :)
Pagina: 1