Toon posts:

Heeft er iemand ervaring met domotica van IPBuilding?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan starten met het uittekenen van de plannen van ons nieuwe huis en ik ben uiteraard al eens aan het rondkijken naar het domotica systeem dat we willen Implementeren.
Als ik kijk naar de functionaliteiten die ik wil hebben via het domotica systeem, dan kom ik bij aansturen van verlichting, stopcontacten, eventueel screens, verwarming, verluchting, camera, toegangscontrole, …

Als ik dan de systemen begin te vergelijken, dan kom ik telkens al snel bij KNX. Dat lijkt me inderdaad wel een mooie oplossing, maar eveneens een zeer dure oplossing als je dergelijke uitgebreide functionaliteiten wenst.
Maar ik kwam bij mijn speurtocht ook IPBuilding tegen en daar lijkt het dat je met dit domotica systeem toch ook heel uitgebreide mogelijkheden hebt. En dit tegen een (meer) betaalbare prijs dan bijvoorbeeld KNX.
Maar het is zeer moeilijk om over deze oplossing op forums iets terug te vinden. Is dit misschien al een aanwijzing? Zijn er hier misschien mensen die ervaringen (hetzij positief, hetzij negatief) hebben met IPBuilding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik betwijfel of je hier mensen zult treffen die ervaring hebben met IPBuilding. Ik had er nog nooit van gehoord maar blijkbaar bestaat hun systeem al wel enige tijd. Ik kan zoveel informatie vinden over de werking maar het systeem lijkt te bestaan uit modules die bijvoorbeeld een aantal lampen dimmen of relais schakelen en via ethernet aangestuurd kunnen worden. Op die manier kunnen de modules eventueel decentraal geplaatst worden. Het is enigzins vergelijkbaar met plc's die via ethernet aangestuurd kunnen worden.

De keuze voor IP voor de communicatie tussen de componenten in het systeem is logisch aangezien IP nu eenmaal de populairste standaard voor draadloze en bedrade communicatie in woningen is. Ik vraag me wel af welke protocollen het systeem op een hoger niveau gebruikt en hoeverre die open zijn en interoperabel zijn met systemen van andere fabrikanten. Kun je ook nog iets met hun relaismodules als IPBuilding implodeert en je wilt overstappen op een ander systeem of moet je dan alle hardware die voor de aansturing zorgt vervangen?