Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Topicstarter
Bij mijn huidige functie hoort een telefoon van de zaak. Omdat ik een mooi nummer heb, je ook onbeperkt privé met je zakelijke telefoon mag bellen, en omdat ik geen 2 telefoons of een dual-sim telefoon wil hebben hebben ze mijn nummer overgenomen. Omdat mijn eigen (privé) telefoon een beetje aan het einde van zijn leven is (Galaxy S4) bieden ze ook een mobiele telefoon van de zaak aan.
Toen er voor het eerst over gesproken werk was merk en type telefoon geen probleem, maar nu, enkele weken later zijn ze bezig met een telefoonregelement. Ik kan nu een S5 mini of vergelijkbare telefoon tot een waarde van €300 krijgen. Wil ik een andere telefoon dan dien ik het verschil zelf bij te betalen. Ook moet de telefoon dan perse bij één bepaalde webshop besteld worden (welke is onbelangrijk).
Ik had mij er al bij neergelegd dat ik zelf een stukje bij zou moeten betalen. De S5 mini is een stapje terug in mijn ogen, dus wilde ik voor een normale S5 gaan. Huidige vanaf prijs in de pricewatch is €390. Echter is deze telefoon in de desbetreffende webshop ruim €50 duurder... Verder heb ik even geïnformeerd naar hoe het bijbetalen van het verschil dan zou moeten geschieden. Dat zou dan af gaan van mijn netto loon.
In mijn ogen is dit niet helemaal netjes. Omdat het een zakelijke telefoon is betaald het bedrijf waar ik voor werk sowieso al geen BTW over die telefoon. Verder horen ze volgens mij de extra kosten van mijn bruto loon inhouden. Netto zou mij dat al snel zo'n €100 schelen.
Hoe zit dat nou precies? Klopt het wat ik zeg (Geen BTW en inhouden van bruto loon)?
Ook zat ik te denken dat een mobiele telefoon onder de werkkostenregeling hoort te vallen. Ik heb de telefoon nodig voor mijn werkzaamheden. Dat zou volgens mij betekenen dat het bedrijf waar ik voor werk deze telefoon als aftrekpost op mogen geven, en dat het bedrag dus zelfs volledig aftrekbaar zou zijn. Dan zou ik het gek vinden als ik vervolgens ook nog eens €150 netto loon in zou moeten leveren. Dan zouden ze er dus zelfs op vooruit gaan.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen hoe dat nou precies zit?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bijtelling voor een auto is fiscaal aftrekbaar en gaat dus van je bruto-loon af. Echter, andere zaken die je voor je werk aanschaft, zijn vrijwel nooit aftrekbaar (zoek eens op verwervingskosten). Deze telefoon heb je niets eens nodig voor je werk, een S5 mini is voldoende. Het zou mi dus raar zijn als de overheid (en dus indirect alle belastingbetalende burgers) meebetalen aan jouw keuze voor een luxere telefoon cq geen privé telefoon willen. Je zult de upgrade dus inderdaad van je netto-loon moeten betalen.

Of het onder de WKR valt: uit de site van de belastingdienst maak ik op dat het idd onder de WKR valt. Dit wil echter niet zeggen dat de werkgever er geen kosten aan heeft. Het betekent enkel dat ze jou de telefoon mogen verstrekken zonder dat daarover loonbelasting betaalt hoeft te worden. Ze gaan er dus niet op vooruit.

Wat betreft de BTW: ik zou zeggen dat de BTW over die € 300 wel verrekend mag worden, maar het meerdere niet. Die € 300 is nl. zakelijk noodzakelijk, de upgrade niet. Praktisch gezien zou je werkgever de volledige BTW over die € 500 kunnen aftrekken, wat jou misschien weer enige extra ruimte geeft (maar m.i. is dit niet moreel geheel juist).

Daar zou je dus met je werkgever over kunnen praten.

Tevens zou ik met je werkgever gaan praten naar waarom zij per sé bij deze duurdere webshop willen kopen.

Overigens vind ik het een beetje een luxe-probleem... Ik weet niet wat je allemaal moet met die telefoon voor je werk, maar ik kreeg gewoon nog een non-smartphone als werktelefoon...

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik heb het mij al eerder afgevraagd in een ander topic. Maar waarom zou je jouw eigen handige privenummer aan jouw werkgever "verkopen"? Blijkbaar is dat het nummer dat je voor prive al langere tijd gebruikt. Heb je met werkgever ook afgesproken dat je bij vertrek dit nummer kunt meenemen? (en hoe ga je dan zakelijke contacten die bij huidige werkgever horen filteren?) Waarom niet de keuze voor een 2e eigen toestel of een zakelijke dual-sim? (met het handige nummer op een kleine sim only bundel als jouw werkgever de andere sim blijkbaar helemaal betaald?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou nooit een prive telefoon zakelijk gaan gebruiken.
Wat als er volgende week een barst inzit, moet je dan ook 1/4 van de reparatiekosten betalen ?

Gewoon gescheiden houden, kan een hoop problemen voorkomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
E-Vix schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:43:
Hoe zit dat nou precies? Klopt het wat ik zeg
Hoe het precies zit zoals jij het omschrijft:

- Werkgever stelt een telefoon ter beschikking.
- Je hebt keuzevrijheid tot X bedrag bij leverancier Y
- Daarboven betaal jij bij volgens voorwaarden Z

Zo is het geregeld. Dat jij een S5 mini een stap terug vindt, leverancier Y te duur of voorwaarden Z voor bijbetalen niet goed geregeld vindt kan je uiteraard bespreken met de werkgever, maar je hebt naar mijn mening nergens 'recht' op. Je wilt afwijken van de standaard voorzieningen die je werkgever voor jou beschikbaar stelt om je werk te doen. Dat is al mooi dat ze voorzien in dat maatwerk. En daar heeft de werkgever regels voor opgesteld: aan jou om dat uit te onderhandelen als je het er niet mee eens bent :)

Werkkostregeling heeft hier niks mee te maken: http://www.belastingdiens...egeling_per_1januari2015/
Gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur zijn vrijgesteld als ze voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium.
Daarnaast de netto/bruto vraag, eerste hit Google (te lui om verder te zoeken): http://www.lenderinkaccountants.com/wkrcafetaria/
Het inleveren van nettoloon voor een duurdere laptop of mobiele telefoon is wel toegestaan. Als de werkgever bijvoorbeeld een goedkope telefoon geeft, maar de werknemer wil een smartphone en is bereid daarvoor nettoloon in te leveren, dan is de telefoon nog steeds noodzakelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 10-07-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Topicstarter
Of het moreel wel of niet juist is daar zullen de meningen over verschillen, maar dat staat verder buiten wat wel of niet toegestaan of mogelijk is.

De reden van de duurdere webshop is dat ze willen voorkomen dat iedereen die een telefoon boven de € 300,- bij allemaal verschillende vage webshops zijn telefoon gaat bestellen waarbij het 'lastiger' zou kunnen worden met de garantie. En omdat de zoon van de baas (die zelf ook in de directie zit) daar zijn telefoon vandaag heeft gehaald hebben ze maar bedacht dat iedereen daar zijn telefoon vandaag moet gaan halen.
Qua wildgroei van winkels zal het wel meevallen aangezien bij het hele bedrijf maar 12 man werkt, en er daarvan maar 8 een telefoon van de zaak hebben. Overige telefoons binnen het bedrijf zijn oa een iPhone 5, iPhone 6, S5, Z2, Z3 en één S5 mini omdat die persoon geen behoefte had aan iets groters / beters. Allemaal zonder bijbetaling.

Een non-smartphone zou binnen dit bedrijf niet op zijn plaats zijn. Het is een tech bedrijf, en smartphones, tablets, etc. zijn gemeengoed binnen het bedrijf.
nachtnet schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:10:
Ik heb het mij al eerder afgevraagd in een ander topic. Maar waarom zou je jouw eigen handige privenummer aan jouw werkgever "verkopen"? Blijkbaar is dat het nummer dat je voor prive al langere tijd gebruikt. Heb je met werkgever ook afgesproken dat je bij vertrek dit nummer kunt meenemen? (en hoe ga je dan zakelijke contacten die bij huidige werkgever horen filteren?) Waarom niet de keuze voor een 2e eigen toestel of een zakelijke dual-sim? (met het handige nummer op een kleine sim only bundel als jouw werkgever de andere sim blijkbaar helemaal betaald?)
Het is contractueel vastgelegd dat het mijn nummer is, en dat als ik hier ooit weer vertrek dat ik dan ook weer het nummer mee mag nemen.
Bij een dual-sim telefoon kom je weer uit op het bijbetalen verhaal aangezien er niet veel degelijke dual-sim telefoons onder de €300 te vinden zullen zijn.
ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:49:
Ik zou nooit een prive telefoon zakelijk gaan gebruiken.
Wat als er volgende week een barst inzit, moet je dan ook 1/4 van de reparatiekosten betalen ?

Gewoon gescheiden houden, kan een hoop problemen voorkomen.
Ik neem aan dat je een zakelijke telefoon privé gebruiken bedoelt?
Een barst in een scherm bij een zakelijke telefoon is niets anders bij een 100% zakelijke telefoon. De meeste bedrijven zullen de kosten daarvan proberen te verhalen bij de gebruiker aangezien een barst in het scherm in de meeste gevallen duidt op onzorgvuldig gebruik.
We Are Borg schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:21:
[...]

Hoe het precies zit zoals jij het omschrijft:

- Werkgever stelt een telefoon ter beschikking.
- Je hebt keuzevrijheid tot X bedrag bij leverancier Y
- Daarboven betaal jij bij volgens voorwaarden Z

Zo is het geregeld. Dat jij een S5 mini een stap terug vindt, leverancier Y te duur of voorwaarden Z voor bijbetalen niet goed geregeld vindt kan je uiteraard bespreken met de werkgever, maar je hebt naar mijn mening nergens 'recht' op. Je wilt afwijken van de standaard voorzieningen die je werkgever voor jou beschikbaar stelt om je werk te doen. Dat is al mooi dat ze voorzien in dat maatwerk. En daar heeft de werkgever regels voor opgesteld: aan jou om dat uit te onderhandelen als je het er niet mee eens bent :)

Werkkostregeling heeft hier niks mee te maken: http://www.belastingdiens...egeling_per_1januari2015/

[...]
Alleen is het zo dus nog niet geregeld. Er staat nog helemaal niets op papier, en ik ben de eerste binnen het bedrijf die hier mee te maken gaat krijgen. Daarom wil ik dus graag weten wat normaal is, wat ik als werknemer kan/mag/moet, en wat mijn werkgever kan/mag/moet.
Ik vraag dan ook niet wat ik af kan dwingen bij mijn werkgever. Ik vraag of wat ze nu voorstellen wel klopt, of ze de telefoon niet als aftrekpost op kunnen geven en zo ja tot welk bedrag, etc.
Ik heb mij er al bij neergelegd dat ik (als eerste binnen het bedrijf) bij zal moeten gaan betalen voor mijn telefoon. Alleen zou het lullig zijn als later opeens blijkt dat dat helemaal niet had gehoeven omdat de werkgever het ook eenvoudig als aftrekpost op had kunnen geven.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat ze voorstellen klopt dus, wettelijk en belastingtechnisch in orde. Aan jou om iets te onderhandelen als je het anders wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
E-Vix schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:32:
De reden van de duurdere webshop is dat ze willen voorkomen dat iedereen die een telefoon boven de € 300,- bij allemaal verschillende vage webshops zijn telefoon gaat bestellen waarbij het 'lastiger' zou kunnen worden met de garantie. En omdat de zoon van de baas (die zelf ook in de directie zit) daar zijn telefoon vandaag heeft gehaald hebben ze maar bedacht dat iedereen daar zijn telefoon vandaag moet gaan halen.
Qua wildgroei van winkels zal het wel meevallen aangezien bij het hele bedrijf maar 12 man werkt, en er daarvan maar 8 een telefoon van de zaak hebben. Overige telefoons binnen het bedrijf zijn oa een iPhone 5, iPhone 6, S5, Z2, Z3 en één S5 mini omdat die persoon geen behoefte had aan iets groters / beters. Allemaal zonder bijbetaling.
Bedrijven kiezen regelmatig niet voor de goedkoopste shop, maar 1tje die snel kan leveren of gunstige betaalvoorwaarden heeft. Wij bestellen onze telefoons ook een bij een leverancier die echt veel te duur is, maar zit op de hoek, en dat is weer enorm handig tijdens een werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik had een privenummer nooit gemigreerd en gewoon die S5 mini geaccepteerd als tweede toestel (of een dualsim als je daar ook uit kan kiezen). Wat gebeurd er met dat nummer als je bij het bedrijf weg gaat?

Het is contractueel vastgelegd dat het mijn nummer is, en dat als ik hier ooit weer vertrek dat ik dan ook weer het nummer mee mag nemen.
Bij een dual-sim telefoon kom je weer uit op het bijbetalen verhaal aangezien er niet veel degelijke dual-sim telefoons onder de €300 te vinden zullen zijn.
Een Huawei P7 of een Honor 4x moet je voor dat bedrag wel kunnen kopen. Lijken me prima telefoons.

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 10-07-2015 19:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Dus voor 140 euro bijlappen mag je onbeperkt bellen en internetten op een S5.

Voor 140 euro minder ook maar dan op een S5 mini.

En wat is precies het probleem?
Als je het zelf zou moeten afsluiten zit je op dat bedrag na 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een barst in een scherm bij een zakelijke telefoon is niets anders bij een 100% zakelijke telefoon. De meeste bedrijven zullen de kosten daarvan proberen te verhalen bij de gebruiker aangezien een barst in het scherm in de meeste gevallen duidt op onzorgvuldig gebruik.
Dit is dus onzin: het is wettelijk vastgelegd dat als een werknemer schade aanbrengt aan iets, dat deze kosten voor de werkgever zijn, tenzij de werkgever aan kan tonen dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
Het laten vallen van een telefoon valt niet onder opzet of bewuste roekeloosheid en moet dus door de werkgever vergoed worden.

De vraag blijft dus hetzelfde: moet je dan ook een deel van de reparatiekosten gaan betalen?

En wat betreft dat er nog niks op papier staat: dat is bij heel vele bedrijven zo, vooral de wat kleinere, zoals die waar jij nu werkt. Pas als de noodzaak blijkt, wordt er een regeling opgesteld, voornamelijk omdat dat voor het bedrijf gemakkelijk is: dan kunnen ze bij de volgende verwijzen naar de opgestelde regeling.

Zoals gezegd dus, je kunt prima onderhandelen, zeker zolang er niks op papier staat, maar persoonlijk zou ik het een beetje nutteloos vinden, en kennelijk velen met mij. Een bedrijfstelefoon is een bedrijfstelefoon. Ik snap prima dat het lastig is om 2 telefoons mee te nemen, maar daarin ben je lang de enige niet.

Wettelijk gezien is wat je werkgever voorstelt toegestaan, dan is het aan jou om daarmee akkoord te gaan, of er over te onderhandelen.

Je keuzes zijn:
2 telefoons
1 telefoon met bijbetaling
1 telefoon met dualsim en bijbetaling.

Nadat je kort overlegd hebt met je werkgever, zonder de gewenste uitkomst, zul je je moeten gaan afvragen hoeveel moeite dit je waard is.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:09
Na jaaaaaren van de meest absurde wildgroei in telefoons, is mijn werkgever gestandaardiseerd naar iPhone. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan alles waar een rotte appel op staat (iPod uitgezonderd), en ben al tevreden met een S5mini. Echter, het MOET Apple zijn. Bijbetalen mag niet, zelfs een telefoon zelf aanleveren is verboden vanwege beheerperikelen bij IT. Toen ik vroeg wat ik moest doen om een Android toestel te krijgen als zakelijk toestel, was het antwoord "Een andere werkgever zoeken!".
Ik loop dus met de iPhone van de zaak en mijn eigen XZ door de wereld. Onhandig? Tsja, mss wel. Maar in vrije tijd zit de iPhone in de werktas, uitgeschakeld, totdat de vrije tijd voorbij is. Iedereen klaagt steen en been over "mensen die niet bereikbaar zijn in de non-werktijd" maar ik vind het prima. Nu, met vakantie, heb ik de iPhone wel mee genomen voor het geval dat ik moet bellen. Maar mijn eigen XZ doet alles wat ik wil en phone home is toch Skype of Voipbuster dus "Gratis" bellen van de baas is overbodig.
Als je perse een state of the art toestel wil, gewoon zelf kopen en betalen. Je krijgt wat de baas je geeft, en daar moet je het maar mee doen. Idd niet in het wilde weg bij allerlei vage webshops bestellen ben ik het wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een non-smartphone zou binnen dit bedrijf niet op zijn plaats zijn. Het is een tech bedrijf, en smartphones, tablets, etc. zijn gemeengoed binnen het bedrijf.
Als je voor je werk een smartphone nodig hebt, dan is een non-smartphone geven natuurlijk niet handig. Maar goed, dat doen ze niet dus verder niet erg relevant. Echter ik werk ook bij een tech bedrijf, en mijn zakelijke telefoon is ook gewoon een dumb phone. Dat ik bij een tech bedrijf werk betekend niet dat die telefoon een ander doel heeft dan te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:53
Een zakelijke telefoon is toch echt primair bedoeld om collega's en relaties te bellen / SMS'en / appen. Dan begrijp ik wel dat als je bij een tech-bedrijf werkt je wel een smartphone moet hebben, maar dan hoeft het ook niet het duurste van het duurste te zijn. En voor 300 euro kan je volgens mij best wat moois kopen dat geschikt is voor je werk.

En vergeet niet: je gebruikt dat ding ook privé (iets wat ik sowieso vreemd vind, maar ja, de fiscus kan nu eenmaal niet bepalen welk telefoongesprek zakelijk is en welke privé). Dan zou het ook logisch zijn dat - als het een luxer model is dan je nodig hebt voor je werk - je een deel van die smartphone zelf betaalt omdat je er ook privé veel voordeel van hebt en je werkgever extra kosten heeft voor dat gebruik. En dat iets fiscaal aftrekbaar is, betekent nog niet dat je werkgever geen kosten heeft.

Ik zou je er maar gewoon bij neerleggen, want je maakt zo echt geen goede indruk bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ramon 73 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:19:
Na jaaaaaren van de meest absurde wildgroei in telefoons, is mijn werkgever gestandaardiseerd naar iPhone. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan alles waar een rotte appel op staat (iPod uitgezonderd), en ben al tevreden met een S5mini. Echter, het MOET Apple zijn. Bijbetalen mag niet, zelfs een telefoon zelf aanleveren is verboden vanwege beheerperikelen bij IT. Toen ik vroeg wat ik moest doen om een Android toestel te krijgen als zakelijk toestel, was het antwoord "Een andere werkgever zoeken!".
Ik loop dus met de iPhone van de zaak en mijn eigen XZ door de wereld. Onhandig? Tsja, mss wel. Maar in vrije tijd zit de iPhone in de werktas, uitgeschakeld, totdat de vrije tijd voorbij is. Iedereen klaagt steen en been over "mensen die niet bereikbaar zijn in de non-werktijd" maar ik vind het prima. Nu, met vakantie, heb ik de iPhone wel mee genomen voor het geval dat ik moet bellen. Maar mijn eigen XZ doet alles wat ik wil en phone home is toch Skype of Voipbuster dus "Gratis" bellen van de baas is overbodig.
Als je perse een state of the art toestel wil, gewoon zelf kopen en betalen. Je krijgt wat de baas je geeft, en daar moet je het maar mee doen. Idd niet in het wilde weg bij allerlei vage webshops bestellen ben ik het wel mee eens.
Je had gewoon een Dual sim telefoon kunnen kopen, de werksimkaart over kunnen prikken en de iphone in de kast kunnen leggen :). Dat is ook ongeveer wat ik gedaan heb alleen was het bij mij blackberry ipv iphone. 2 telefoons past gewoon niet in mijn broekzak.

Afhankelijk wat je wilt doen met je telefoon, in mijn geval bellen, whatsapp en soms wat op internet opzoeken zijn er genoeg dual sim telefoons te vinden voor een schappelijke prijs, of je bestelt ze in china duurt 4 weken maar dan heb je high end telefoon voor iets meer dan 100 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-07-2015 10:19 ]

Pagina: 1