Subwoofer kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.545 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Gisteravond filmpje gestart, na een goeie 10 minuten merk ik op dat de bass er niet echt doorheen komt. Aangezien ik net anderhalve week terug ben van vakantie denk ik dat de subwoofer wellicht uitstaat. Inderdaad, lampje op de achterkant is uit. Maar hey, knopje staat in de goede stand. Okay, wellicht lampje kapot? Even een 5.1 test file mkv gestart, alle speakers doen het, bij de sub is er doodse stilte. Okay. Stekker eraf, erin. Andere 220v kabel, ander stopcontact. Niets.

Indicatie-lampje is uit en subwoofer doet niets. Ook niet na een nacht uitgestaan te hebben.

Het gaat in dit geval om een Mission E3AS, aangeschaft september 2010. Hij was niet goedkoop (meen rond de 350, moet bonnetje nog opzoeken), maargoed, garantie zal er niet meer zijn, wellicht kan ik nog een (klein) beroep doen op non conformiteit. Aan de andere kant, zo gaan die dingen....

Iemand tips?

1) Kan ik hier zelf iets aan doen? Ik ga vanavond de sub even opgeschroeven, maar tips (waar op te letten) zijn welkom!
2) Is dit het repareren waard? Of kan ik beter een nieuwe kopen?
3) Hoe gaat een sub over het algemeen kapot? Vind het wel snel, eerlijk gezegd.. Ik heb op zolder nog een Akai versterker staan van 20 jaar oud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 19:24

KoudeAardbei

Moderator

Zekering gecontroleerd? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat is inderdaad het eerste wat een snelle Google search mij als mogelijke oplossing biedt.

1) kan ik dit zelf?
2) hoe duur zijn die krengen? Indicatie?
3) een kapotte zekering wijst toch soms op andere problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 17:42
Zekering is meestal een schroefsdopje. Vervangen is heel makkelijk. Scroef het dopje open, daarachter zit een glazen buisje. Daarmee ga je naar de handyman of een andere electronica boer en tikt hooguit een euro af. Dan schroef je de nieuwe er weer in :)

Edit: Waarschijnlijk zit hij bij jou naast de stroomaansluiting. Moet je even kijken staat waarschijnlijk fuse op :) Is een klepje en geen schroefdop.

[ Voor 23% gewijzigd door muppet99 op 10-07-2015 09:39 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Thx Muppet, dat stelde inderdaad niks voor.

Hier de foto's:
http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_4559.jpg
http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_4560.jpg

Ik heb hier weinig verstand van, maar alhoewel het "draadje" nog wel intact lijkt te zijn lijkt er toch ook zeker wel iets doorgebrand te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41

DjVe

Hatsaflats!

Zet daar inderdaad maar een andere in ;) Op het metalen dopje staat precies hoeveel ampère zekering je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
Die is gaar inderdaad..
Kan niet zien op de foto's welke waarde glaszekering je nodig hebt.

Even naar de lokale elektronica shop en hopen dat het alleen de glaszekering is die geknald is en niet de
elektronica achter de zekering.

?wellicht een bliksem inslag geweest in de buurt afgelopen week?

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Op de zijkant staat 250v / 125a

Maar ik denk dat dat 1.25a moet zijn? Er zou een punt kunnen staan, slecht zichtbaar :).

IIg die 1.25 niet overschrijden toch?

Tja, onweer. Niet dat ik weet. Het heeft wel gerommeld op 2 juli en 5 juni, maar echte inslag weet ik niet. Er is voor de rest ook niets stuk ofzo....

Hebben ze dit soort spul ook bij een dhz zaak? (Zitten dichterbij)

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 10-07-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:11

Mikayu

.srt

Kijk eens of het op de kopse kant staat. Maar 1,25 klinkt wel aannemelijk.
Je kan er ook een 2A indraaien. Als de subwoofer echt sluiting maakt klapt die er ook weer uit.

Dat zwarte ziet er iig niet best uit. Heeft een flinke opdonder gehad of is altijd erg warm geweest

Meet hem ook eerst even door. Als ie het nog doet heeft hij zijn werk niet gedaan en is er meer kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nieuwe zekering en hij werkt weer zo te zien (of horen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nog even een wat uitgebreidere update:

Zekering vervangen was inderdaad een piece-of-cake. Doormeten (zoals Mikayu) zegt is een ander verhaal, heb daar de spullen niet voor. Dus het is een beetje god-zegen-de-greep nu, zie het wel. De enige verklaring die ik heb is dat hij na de vakantie geklapt is, ik heb al mijn HiFi apparatuur op 1 stekkerdoos zitten en die stekkerdoos had ik uit het stopcontact gehaald. Na terugkomst heb ik die teruggestoken in het stopcontact waardoor er aardig wat apparatuur in 1 keer aanging/op standy ging. Wellicht is dat de oorzaak geweest, weet het anders ook niet.

Hoe makkelijk het vervangen van de zekering trouwens was, zo moeilijk was eraan te komen. Ben naar de winkel gegaan waar ik de sub gekocht heb (leek me de beste gok) maar daar hadden ze dus geen zekeringen. Behoorlijk vreemd (mijns inzien) gezien de afmetingen van het pand (het is geen zaakje op de hoek).. Ze wisten me ook niet te vertellen waar ik ze dan wel (in de buurt) kon kopen. Ze kwamen niet verder dan Conrad.nl :D. Vanaf daar maar naar de Hornbach gebeld (was toch een kwartier rijden dus had geen zin in een loos ritje), daar hebben ze ze dus wel gewoon. Had ik beter direct naartoe kunnen gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 11-07-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Mwa, er hoeft niet eens echt iets stuk te zijn voor die zekering om kapot te gaan. Kan me voorstellen dat er een stevige versterker met wat dikke elco's in die sub zit. Elke keer als je de sub aanzet heb je best wel veel inrush-current. Dan wordt voor een paar milliseconden de 1.25A zeker wel overschreden. Als dat een paar honderd keer gebeurt kan ik me goed voorstellen dat zo'n piel 1.25A zekeringetje de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:11

Mikayu

.srt

Zekering doormeten kan met een simpele 3 euro multimeter :)

Wel geluk dat het bij een dhz zaak lag. Ik heb alleen een gamma om de hoek en had er laatst 1 nodig voor een scooter. Ook geen fietsenmaker die ze had.. Heb er maar 25 besteld online voor 0,15 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves71
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste,Ik ben in het bezit van een Philips Soundbar Fidelio b 97.Ik heb hem nu pas 2 maanden en tweedehands gekocht en ging altijd heel goed tot 3 dagen geleden de surround speakers niet meer spelen en automatisch opladen(flikkerd rood daarna gewoon rood,terug uit en zo opnieuw constant)alsook de subwoofer wat ik niet meer gekoppeld krijgt.Heb al alles geprobeerd(alles gereset,fabrieksinstelling gezet en kabels uitgetrokken,bleutooth uitgeschakeld terug in,wifi uit terug aan.Bij soundbar aanzetten gaat het lampje van de subwoofer niet aan.Dan doe ik het manueel druk de pair knop in 5 seconden,dan flikkerd hij snel blauw en kan niet verbinden.De soundbar gaat gewoon aan en gaat goed maar de surroundsound speakers gaan niet.Kunnen jullie mij daarmee helpen aub?Subwoofer verbind niet meer.Heb alles geprobeerd.Bij stekker insteken gaat het blauw lampje langzaam knipperen daarna uit.Bij manueel 5 seconden pair knop in en gaat snel knipperen maar soundbar geeft na 10 seconden Pairing failed😟😢
Alvast met vriendelijke groeten Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een topic 9 jaar geleden overnemen, is niet de bedoeling. Deze dicht en verder in Philips fidelio B97 pairen met sub en surround.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.