Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk storing door UITgeschakelde PC???

Pagina: 1
Acties:

• Smiggel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05-2019
Hallo Tweakers!

Ik heb thuis een heel vreemd probleem. Echter wanneer ik mijn PC uitschakel dan valt het totale netwerk plat. Pingen vanaf een andere PC naar de router gaat dan van stabiel 1ms naar 4ms+. De download snelheden gaan van 1Gbit (bij testen 800+ op speedtest.net) naar 1,5MBit of zelfs het niet kunnen laden van de pagina/ test niet kunnen voltooien.

Per toeval kwamen we er achter dat wanneer ik mijn PC uitzette bij mijn huisgenoot het internet weer plat viel (we hebben al nieuwe modem gekregen van provider). Andere kabel ertussen maakt geen verschil, ook andere switch lost niets op. later gesimuleerd door mijn pc een stuk of 5 keer aan er uit te zetten (dus ook met verschillende netwerk kabels) en steeds weer hetzelfde probleem. PC UIT! --> direct netwerk storing.

opzet thuis is: WWW --> Modem --> switch --> 3 pc's. aan de modem zit nog een media pc en TV gekoppeld.

nu is onze hypothese dat mijn netwerk kaart een storing heeft (mogelijk door bliksem inslag bij de overburen van aantal dagen geleden??)

iemand een idee voor een oplossing of andere mogelijke oorzaken?

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Is het een modem/router of alleen een modem?

In het begin schreef je router, my bad

[ Voor 35% gewijzigd door Paddywacker op 10-07-2015 00:37 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Blikseminslag of zelfs alleen de magnetische velden kunnen dit inderdaad veroorzaken.
Wanneer je de beruchte pc uitzet en het netwerk ligt plat, herstelt dit zich dan als je de netwerkkabel uit die pc trekt ?

• Smiggel
Hallo Everlast, ja wanneer ik de netwerk kabel uit deze pc haal dan herstelt het netwerk zich. En bij het er weer in doen hoorde mijn huisgenoot de klik in de andere kamer en precies op dat moment was er weer een verandering in de ping op zijn pc naar de router/modem (in cmd)

Enig idee of er een mogelijkheid is om dit te ontladen/ normaliseren?

[ Voor 57% gewijzigd door Smiggel op 11-07-2015 02:46 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:51
Losse netwerkkaart kopen voor in de PC. Reparatie kost het tienvoudige of meer, als het al mogelijk is.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vreemd probleem, is de PC op een stopcontact met randaarde aangesloten ? Zo niet, probeer eens of dat verschil maakt. Of eventueel een simpele extra switch tussen jouw PC en de 'hoofd' switch.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:44

lier

MikroTik nerd

Zou je eens een IPCONFIG /ALL willen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lier schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:16:
Zou je eens een IPCONFIG /ALL willen posten?
Van een PC die uit staat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Tenzij jou PC DHCP staat uit te delen aan ander computers in het netwerk of dat er op magische wijze een "spanningspiek" ontstaat op je netwerkaders vanuit je netwerkpoort die je switch of router reset is het een heel vreemd probleem.

Wat geven de logs van switch en router aan als dit gebeurt ?

Hebben de aparaten die rechtstreeks op de routers staan ook dit probleem ? (Zet je switch eens op een andere poort van je router)

Heb je recentelijk server software geïnstalleerd of software dat routers simuleert ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• lier

lier

MikroTik nerd

Meestal kan een pc die uit staat ook aangezet worden :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

lier schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:33:
[...]

Meestal kan een pc die uit staat ook aangezet worden :P
Heb je gelezen? Het probleem voor het netwerk en de anderen treed pas op als deze pc uit staat.

Dus even niks geen ipconfig opvragen; volledig irrelevant voor het issue.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als ie uitstaat en dan problemen geeft kan het ook aan management systemen liggen. Welk moederbord is het? In de Q-series chipsets zit bijvoorbeeld vaak AMT, soms heb je ook een bord met ASF. Dat soort technologieën kunnen ook problemen veroorzaken op je netwerk als er wat stuk is, en om diverse modi worden ze pas actief als de PC uit staat.

Hoe dan ook, een nieuwe netwerkkaart lost je probleem vast op, en is verreweg de goedkoopste optie.

Als je echt wil weten wat er aan de hand is zal je een computer met 2 netwerkkaarten moeten gebruiken om de ethernet lijn te tappen en te kijken wat er precies gebeurt als de PC uit staat.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Ik sluit me aan bij wat hierboven wordt geadviseerd. Koop een losse netwerkkaart (geen Sweex oid, een beetje merk bij voorkeur) en kijk of het probleem is opgelost. Zet in de bios daarna je onboard nic op disabled dan wel uit.
En hopelijk is die onboard nic het enige onderdeel van je pc dat door de inslag is aangetast...

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou 2 dingen doen, 1 kijken of het ook gebeurt wanneer je de stroomkabel los trekt van je PC. En je PC dus echt helemaal uit is. 2 ik zou wireshark installeren (op de andere PC) om te kijken of er veranderingen zijn op het moment dat het aan/uit staat.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:04:
[...]

Heb je gelezen? Het probleem voor het netwerk en de anderen treed pas op als deze pc uit staat.

Ja en nee natuurlijk , we hebben absoluut geen gedetailleerde informatie over het het netwerk qua IP ranges, dus minimaal een ipconfig met gegevens kan al iets meer vertellen ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 23:35
kort geleden misschien iets in de bios aangepast waardoor bv wake on lan is ingeschakeld of iets dergelijks wat heel veel gaat broadcasten op het netwerk ?
en staat pc wel werkelijk uit dus niet stand bye ?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40

Blokker_1999

Full steam ahead

Breezers schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:18:
[...]

Ja en nee natuurlijk , we hebben absoluut geen gedetailleerde informatie over het het netwerk qua IP ranges, dus minimaal een ipconfig met gegevens kan al iets meer vertellen ;)
Wanneer de PC uit staat heeft deze geen IP configuratie meer, er is geen software actief die iets op het netwerk kan doen. Hoogstens is er traffiek voor WOL of UEFI, maar dat zou, zeker zonder medeweten van de gebruiker, nooit zomaar een IP mogen aannemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klinkt alsof de pc een dhcp server heeft en als gateway werkt.

Als deze dan eerder reargeert op een dhcp request wint deze het van de router. als de pc dan uitgaat mist er een gateway voor de apparatuur die een ip aangewezen heeft gekregen ven de pc

Iperf

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 21:15
Vergelijkbaar isue gehad.
Probleem zat toen in een Intel i217 netwerkkaart die in stand-by een MDL berichten gaat versturen. Als een soort sneeuwbal gaat dit steeds harder en je netwerk gaat er zelfs van plat.
Controleer je pc eens of ze deze kaart hebben.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb hier een gelijkaardig probleem. Als mijn PC een BSOD heeft dan gaat de rest van het netwerk plat. Trek ik even de LAN kabel eruit dan schiet alles weer in gang.

Reden van de BSOD is dat ik hem meestal via RDP neem en hij af en toe dan een BSOD heeft op de videokaartdriver bij het in hibernate gaan. Dit meestal na weken afwisselend gamen en RDP zonder reboot.

Maar goed je PC stat waarschijnlijk dus niet "uit", daar er stroom op je moederbord en dus ook netwerkadapter staat...

• Smiggel
Bedankt voor de tips mensen! ik zal er van de week eens aandachtig mee aan de slag gaan. Het heeft voor mij niet direct prioriteit omdat het voornamelijk het probleem van mijn huisgenoot is xD. als mijn pc aan staat doet hij het gewoon haha. Zal jullie op de hoogte houden!

antwoorden op wat vragen:

Ik heb de pc idd op dynamic IP staan. hier hebben we naar gekeken of er geen dubbele ip's uitgegeven werden oid. maar wanneer mijn pc aan staat + andere pc's werkt het gewoon. zet ik mijn pc uit dan krijgt mijn huisgenoot (welke dan hetzelfde ip houdt) direct merkbare vertragingen.

wanneer ik de stroom van mijn pc af haal heeft dit hetzelfde effect als de netwerk kabel eruit halen. dan stabiliseert het netwerk zich.

Ja ik sluit de pc volledig af, niet op hybernate of standby oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Smiggel op 12-07-2015 01:13 ]

• analog_
  • Niet online
9/10 heeft hij zijn aarding niet in orde en krijg je een zwevende ground in het netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door analog_ op 12-07-2015 01:20 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zwevende ground ? bestaat niet, zwevende massa wel.

Maar er staat helemaal geen massa op op een netwerk poort, alleen maar gebalanceerde singalen.
En daar komt bij ik heb nog nooit verhalen gelezen over netwerkstoringen over cat5 gehoord die veroorzaakt zijn door een zwevende massa. Noch zelf meegemaakt.

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik wel.

Twee stuks meegemaakt:
- Modem gehad (jaaaren geleden, Thomson TCM390 kabelmodem) die over de zeik ging (lees: liep vast, LEDs bleven branden maar geen datatransport meer) als geen enkele aangesloten PC geaard was. Let wel: kabelmodems zijn speciaal geval omdat de coax waar ze op aangesloten zijn wel geaard is (hopelijk in huis, maar in ieder geval in versterkerkast buiten), waardoor potentiaalverschil op de GND-draden mogelijk is.
- Heb ooit een Ethernetpoort doorgebrand bij aansluiting tussen geaarde en niet geaarde PC. Trok vonk, vond poort (of ws zekering erachter) niet zo leuk. Heb ik trouwens ook bij HDMI gehad (beamer doet het nu alleen via VGA :'( )

Heb toen ik 15 jaar terug op helpdesk werkte ook af en toe rare problemen voorbij zien komen die aarding-gerelateerd waren. Niet die van TS specifiek, maar genoeg en vaag genoeg dat ik aarding zeker zou controleren.

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij mag ik dan van geluk spreken :X , buiten de keuken en cv-ketel is er helemaal niets geaard hier en heb jaren internet via de coaxkabel gehad :P Al kan ik niet met zekerheid zeggen of die kabel wel geaard was omdat er in die hoek van het huis geen aardedraad te vinden is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:58:
[...]

Volgens mij mag ik dan van geluk spreken :X , buiten de keuken en cv-ketel is er helemaal niets geaard hier en heb jaren internet via de coaxkabel gehad :P Al kan ik niet met zekerheid zeggen of die kabel wel geaard was omdat er in die hoek van het huis geen aardedraad te vinden is.
Grap met aarding is natuurlijk dat er maar een manier is waarop het goed op orde is, en oneindig veel verschillende manieren om brak te zijn. Bovendien is kenmerkend aan m'n twee eigen voorbeelden dat iets wat wel geaard was verbonden was met iets wat niet geaard was, via de GND-lijnen van ofwel Ethernet, danwel HDMI. Dat laatste is sowieso vragen om problemen.

Als je helemaal niets geaard aangesloten hebt ga je daar minder snel last van hebben.

Internet via coax is iig per definitie geaard; idealiter bij jou in huis, maar in het soort huis waar electra niet geaard is, is coax dat ook nooit. Dan nog is de mantel geaard bij de laatste actieve component met eigen voeding, meestal in wijkcentrale of groepsversterker, afhankelijk van hoe het netwerk opgebouwd is.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar een normale netwerkkabel heeft helemaal geen ground/massa....

Ik heb idd massa problemen gezien waarbij letterlijk continu de vonken overspringen ( in mijn oude amiga :X )
Aarding op de coax vanaf de straat/wijkkast is inderdaad een klassiek probleem, gebruik je echter de meegeleverde aop die je krijgt van je provider en die ook correct aard is het probleem ook weg. veel mensen denken echter. dat het niet nodig is om deze te vervangen. onder het mom van "hij doet het toch"

Iperf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De ervaringen die dion_b beschrijft kan ik volledig bevestigen, eveneens zo'n 15 jaar geleden.
Eerst hadden we één computer, maar toen we toe waren aan een nieuwe handhaafde ik o.a. voor onze kinderen de oude die met een netwerkkabel (en aanvankelijk een tweede kaart in de nieuwe) de beide PC's met elkaar verbonden. Pas later schafte ik een router aan, maar in het begin behielpen we ons met een softwarematige router. Master-slave situatie dus en behelpen omdat om de slave te laten internetten altijd de master ingeschakeld moest zijn. Maar goed, dat even terzijde.

Beide computers waren toen nog niet geaard en op zeker moment met een beetje verschuiven van de kast waarin de ene stond, met ingeschakelde computers, hadden plotseling we op beide locaties een gesneuvelde netwerkkaart. Reden om als de hazen een aarddraad te trekken en op beide plaatsen een geaard stopcontact te zetten. Maar een piepklein klusje, had ik meteen moeten doen.

Naar verluidt zijn tegenwoordig de netwerkkaarten zonder uitzondering galvanisch gescheiden van de rest van de circuits in de computer, ook de on-board kaarten. Wat ik niet weet, want de PC's bestaan allang niet meer, is of misschien bij de eerste generaties PC's die galvanische scheiding nog niet bestond. Ik verneem tegenwoordig namelijk nooit meer iets over dit euvel. Wellicht daardoor ook de reactie hier van nog nooit meegemaakt?

Men dient zich echter wel te realiseren (ik verneem meer dan eens dat hoewel overbekend niet iedereen zich daarvan bewust is) dat op de metalen kast van een ongeaarde computer (en zowat alle elektrische apparaten met geschakelde voeding) via het netstoringsfilter de helft van de netspanning staat en dat daardoor via een geringe capacitieve stroom toch schade zou kunnen optreden. Zie:
http://s6.postimg.org/a8azw048x/netfilter.gif

Edit:
Ik zie, of eigenlijk realiseer me, achteraf pas dat de topictitel "Netwerk storing door UITgeschakelde PC???" is. Daar heeft het natuurlijk niets mee te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 12-07-2015 18:56 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Blokker_1999 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:36:
Wanneer de PC uit staat heeft deze geen IP configuratie meer, er is geen software actief die iets op het netwerk kan doen. Hoogstens is er traffiek voor WOL of UEFI, maar dat zou, zeker zonder medeweten van de gebruiker, nooit zomaar een IP mogen aannemen.
Ten eerste geeft het een indruk, daarnaast krijg je ook MAC adres informatie.
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:04:

Ja, heb gelezen. En het is niet zonder reden dat ik er om vraag (en het is maar een kleine moeite, toch!?).

Pagina: 1