Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LAN Party hosten

Pagina: 1
Acties:

• ViggoAvatar
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-08-2024
Hallo Tweakers,
Ik wil graag een LAN met mn vrienden (die willen dat ook :) ) het probleem is dat hun huis te klein is of iets anders, zoals ouders die moeilijk doen over veel gamen etc.

Dus ik wil het doen, ruimte zat, ouders vinden het oke. Er is echter 1 klein probleem.

Ik weet niet of mijn (trage) internet dit aankan...

KPN Speedtest (abbonoment is van KPN)
11 Mbit/s (tussen 2 en 18)

Speedtest.net
12 Mbit/s (tussen 6 en 14)

Kan ik dit aan? er komen dan ongeveer 10 personen

Groeten,
Tom

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een LAN party kun je zelfs zonder internetontsluiting hosten :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Zolang het een LAn party is gaat het wel...maar 11mbit zou ik max 4 mensen aanraden.

[ Voor 32% gewijzigd door Waterlelie op 10-07-2015 00:09 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welke games wil je spelen en in hoeverre hebben die bandbreedte nodig?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:54

g0tanks

Moderator CSA
Wat ben je allemaal van plan te spelen dat internet nodig heeft dan? Want een echte LAN party heeft natuurlijk geen internet nodig.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 08:44
wil je online dan is gemiddeld trekt een game zo'n 512 kbps vaak wel voldoende.. Alleen upload speed is voor 5 man of meer vaak bij adsl wel minder..

Je kan natuurlijk zelf games hosten zonder internet..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 19:08
Mijn ervaring met LAN party's, en ik heb er al heel veel meegemaakt, is dat als het gaat om LAN's met een (kleine) groep vrienden de internet aansluiting er vrijwel niet toe doet. Wij spelen meestal games die prima alleen over LAN gespeeld kunnen worden en vaak ook oudere games (Quake 3, UT2004, Serious Sam 2 en 3, Counterstrike 1.5, Starcraft 1 etc.). Het internet wordt meestal alleen gebruikt voor een radio stream, wat info zoeken/een fix downloaden als een oude game niet direct meer draait onder Windows 7 of 8 en wat standaard browsing als er even niet gegamed wordt.

Eerlijk gezegd doe je denk ik iets fout als je met zo'n verbinding NIET fatsoenlijk kunt lannen. Voor de moderne games als BF4 of COD wil je misschien samen in een online multiplayer game meespelen, maar dat vreet toch echt niet zoveel bandbreedte. De ping die je hebt lijkt me daar belangrijker. Mijn ervaring is meestal dat wanneer het internet te traag wordt, er iemand gewoon keihard zit te downloaden. Die schop je dan onder zn hol en zeg je dat ie dat thuis maar moet doen.

TL:DR : op het moment dat de internet snelheid, met een enigszins oke ADSL verbinding, een issue wordt op een LAN in huislijke sfeer dan zijn jullie andere dingen aan het doen dan lannen imo (downloaden, met zn allen zitten Youtuben enzovoorts). Lannen is er hoofdzakelijk om samen te gamen en dan hoeft dat vaak niet eens via een online game, maar kan t prima via een LAN game.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TS wil waarschijnlijk iets anders spelen dan bijvoorbeeld "Red Faction" óf "Unreal Tournament" ?

• Moi_in_actie
wimmel_1 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:18:
TS wil waarschijnlijk iets anders spelen dan bijvoorbeeld "Red Faction" óf "Unreal Tournament" ?
Dan nog. Zelfs met een 3Mbit lijntje kan je prima BF4 of iets vergelijkbaars spelen, als je ping maar goed is. Liever 3Mbit en 10ms dan 100Mbit en 200ms. Oke, bepaalde laadtijden kunnen iets langer zijn, maar dat is niet het einde van de wereld.

edit: helaas is het vaak zo dat met een oud, brak 5Mbit ADSL lijntje de ping ook niet om over naar huis te schrijven is en je met een nieuwere, snellere glasvezel verbinding niet alleen meer snelheid maar ook een betere ping hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-07-2015 00:25 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Moi_in_actie
wimmel_1 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:27:
[...]

>:)

Meeste "downloadverkeer" tijdens een LAN party gaat op aan "andere" downloads, vandaar m'n (eerste) opmerking in dit topic.
Ghehe, dat kan ook inderdaad ;) Maar dan blijf ik erbij dat men dat lekker thuis moet doen. Op de LAN's die ik bijwoon gebeurt zoiets ook maar zelden, en als het al gebeurt is het veelal onbewust, b.v. een download programma wat automatisch op de achtergrond start en nog alle seizoenen Big Bang Theory in de queue had staan. Zet dit even uit en alles loopt prima, voor een beetje online gamen en wat websites browsen kan dat prima.

Als iemand bewust de lijn dichttrekt op een LAN met een of andere stream/download, dan verpest die het gewoon voor de rest. Gebruik het internet tijdens de uren dat jullie actief samen gamen alleen voor dat gamen. Wil je toch perse nog iets downloaden, doe dat dan even 's nachts als men ligt te slapen. En ook al zijn de laadtijden met zeg 6 man wat langer dan wanneer je alleen thuis bent en heb je geen 20ms ping maar 65ms, zolang het niet dramatisch onspeelbaar wordt (wat in het geval van TS denk ik niet zal gebeuren) neem je dat gewoon op de koop toe. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een LAN niet leuk en gezellig was omdat het internet te traag was (of dat er vroeger niet eens internet was). Oke, soms baal je er heel even van, maar dan speel je toch wat andere games waarvoor geen internet nodig is? Het is en blijft een LAN, geen WAN :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moi_in_actie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:45:
[...]

Ghehe, dat kan ook inderdaad ;) Maar dan blijf ik erbij dat men dat lekker thuis moet doen. Op de LAN's die ik bijwoon gebeurt zoiets ook maar zelden, en als het al gebeurt is het veelal onbewust, b.v. een download programma wat automatisch op de achtergrond start en nog alle seizoenen Big Bang Theory in de queue had staan. Zet dit even uit en alles loopt prima, voor een beetje online gamen en wat websites browsen kan dat prima.

Als iemand bewust de lijn dichttrekt op een LAN met een of andere stream/download, dan verpest die het gewoon voor de rest. Gebruik het internet tijdens de uren dat jullie actief samen gamen alleen voor dat gamen. Wil je toch perse nog iets downloaden, doe dat dan even 's nachts als men ligt te slapen. En ook al zijn de laadtijden met zeg 6 man wat langer dan wanneer je alleen thuis bent en heb je geen 20ms ping maar 65ms, zolang het niet dramatisch onspeelbaar wordt (wat in het geval van TS denk ik niet zal gebeuren) neem je dat gewoon op de koop toe. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een LAN niet leuk en gezellig was omdat het internet te traag was (of dat er vroeger niet eens internet was). Oke, soms baal je er heel even van, maar dan speel je toch wat andere games waarvoor geen internet nodig is? Het is en blijft een LAN, geen WAN :)
Ik vrees dat de rest van de mensen hier écht niet in de gaten heeft waar we 't over hebben :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jongens...... :P

Als je een (willekeurig) adres in een "buitengebied" op vraagt @ https://netco-fpi-info.fourstack.nl dan staat daar nog steeds dat er middels ADSL2+ geleverd wordt.

Maar: De Topic Start ging over een LAN party, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 10-07-2015 01:23 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
Hi gewoon Centerparcs huisje boeken.
En kijken of er internet is. Gewoon lan kabel van acces point in het huisje in de router zetten en een kpn / xs4all account gebruiken om op in te loggen en je heb best snel internet.
Wiij doen het ook al een jaar of 10 met vrienden. (vroeger Relaxion)
Huren nu voor 270 euro huisje voor een Mid week van een oud werkgever van mij)
Daar is Ziggo 120 MBit.
daar voor deden we gewoon Centerparcs.

<GOT>DrOPje #2516

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jup, huisje huren kan ook, vorig jaar ook gedaan en hoop dat volgend jaar ook weer te doen. Vaak heb je dan best flink internet.

Maar op 11Mbit 10 man zetten kan prima, zeker als ze een beetje rekening houden met torrents. Bij de lanparties die ik zelf (mede)organiseer dan zitten we vaak genoeg op +- 1Mb/s per persoon, en doorgaans gaat dat prima. Enige is wel dat we er wel een SteamCache server tussen hebben zitten, waardoor games die daarop draaien gewoon heel snel gedownload. Maar dan hebben we het over lan's van 100+ man ofzo. Bij 10 man scheelt dat al een heleboel.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Vorige woning hadden wij ook ADSL van KPN (adsl comfort) 13down1up. Jaarlijk 1 of 2 lans gehad met concurrent 14-16mensen. Wil prima. Klapte alleen heel soms eruit omdat modem vastliep -> rotzooiding.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Even ervan uitgaande dat je een LAN (Local Area Network) party wilt houden, heb je uiteraard helemaal geen internet nodig (Yeah, I'm that guy). Mits je oplet dat je geen games gaat proberen te spelen die een actieve internetverbinding nodig hebben (Steam biedt offline modus voor een boel LAN supportende games).

Zolang je afspraken maakt dat niemand gaat downloaden, YT kijken of wat voor bandbreedte vretende stuff dan ook doet zou je met die snelheid wel vooruit moeten komen.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Ik weet niet wat ik erg vind, het feit dat jullie elkaar aan het afzeiken zijn over wat er (on)mogelijk is met *dsl versie 1, 2 of 2+, of het feit dat jullie (uitzonderingen daargelaten) vergeten dat je voor een LAN party eigenlijk geen Internet nodig hebt.
Kom op zeg, dit is toch geen manier om met elkaar om te gaan. :|

Ik heb wat gesnoeid in het topic, graag ontopic blijven nu..
ViggoAvatar schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:06:
Hallo Tweakers,
Ik wil graag een LAN met mn vrienden (die willen dat ook :) ) het probleem is dat hun huis te klein is of iets anders, zoals ouders die moeilijk doen over veel gamen etc.

Dus ik wil het doen, ruimte zat, ouders vinden het oke. Er is echter 1 klein probleem.

Ik weet niet of mijn (trage) internet dit aankan...

KPN Speedtest (abbonoment is van KPN)
11 Mbit/s (tussen 2 en 18)

Speedtest.net
12 Mbit/s (tussen 6 en 14)

Kan ik dit aan? er komen dan ongeveer 10 personen

Groeten,
Tom
Beste Tom,

Wat zou je willen doen aan games, en waarom denk je dat je daar een Internetverbinding voor nodig hebt? Want dat is informatie die nu niet duidelijk is.

Bij een LAN (Local Area Network) Party wordt de game meestal gehost door een van de medegamers (Althans, dat was vroeger zo). Daar heb je geen Internetverbinding voor nodig. Hooguit voor wat browsen tijdens het gamen.

Als jij een game wilt spelen die alleen de mogelijkheid biedt om op servers te spelen die ergens op het Internet wordt gehost, dan kan je in de problemen komen met een te lage bandbreedte (hoewel de latency vaak eerder een boosdoener is, maar te weinig bandbreedte leidt vaak tot latency).

offtopic:
Vergeef me mijn ouderwetse game ervaringen.. Geen idee wat games tegenwoordig nodig hebben.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 10-07-2015 11:14 ]

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Equator schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:08:
[modbreak]Ik weet niet wat ik erg vind, het feit dat jullie elkaar aan het afzeiken zijn over wat er (on)mogelijk is met *dsl versie 1, 2 of 2+, of het feit dat jullie (uitzonderingen daargelaten) vergeten dat je voor een LAN party eigenlijk geen Internet nodig hebt.
Kom op zeg, dit is toch geen manier om met elkaar om te gaan. :|

Ik heb wat gesnoeid in het topic, graag ontopic blijven nu..
[/]

[...]

Beste Tom,

Wat zou je willen doen aan games, en waarom denk je dat je daar een Internetverbinding voor nodig hebt? Want dat is informatie die nu niet duidelijk is.

Bij een LAN (Local Area Network) Party wordt de game meestal gehost door een van de medegamers (Althans, dat was vroeger zo). Daar heb je geen Internetverbinding voor nodig. Hooguit voor wat browsen tijdens het gamen.

Als jij een game wilt spelen die alleen de mogelijkheid biedt om op servers te spelen die ergens op het Internet wordt gehost, dan kan je in de problemen komen met een te lage bandbreedte (hoewel de latency vaak eerder een boosdoener is, maar te weinig bandbreedte leidt vaak tot latency).
Sowieso +1 voor de modbreak (ik wordt normaal afgezeken juist omdat ik de term LAN-party te letterlijk neem tegenwoordig).

Ik game tegenwoordig niet zo veel meer, maar met het woord 'vroeger' zit je op de goede draad.
Ik weet dat een jaar of vijf geleden het al lastig werd om diverse nieuwe games te kunnen spelen zonder internet. Tegenwoordig gaat echt veel via login-servers van steam, uplay, en al die andere crap.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij neemt het aantal (nieuwe) games met native LAN support (dus dat je daadwerkelijk samen kunt gamen, met vrienden, op één netwerk, zonder internet) enorm af ;w

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 09:59
Kijk eens of je ergens een goedkope switch op de kop kan tikken. Dit hebben wij ook gedaan. Een vriend van mij had er 1 kunnen overnemen van zijn werkgever. Moet je wel een lan kabel meenemen maar dat werkt echt super goed.

bij een snelle blik op marktplaats heb je ze al van €100. http://www.marktplaats.nl...rk+switch&=0&postcode=&=0

wij hebben nooit geen last meer van enige lag. Nu spelen we vrij veel L4D2 op een door ons zelf gehoste server dus veel internet verkeer hebben we niet.

succes!

• ViggoAvatar
Sorry voor de late reactie!
We hebben genoeg switches en 1-3 personen op de Wi-Fi
Games:
Civilization 5
StarCraft II
World of WarShips (open beta)
Minecraft
Counter Strike : Global Offensive
en nog wat simpele games als hearts of iron (mn vrienden, ik niet :P)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, vrij simpel. Civ5 ken ik niet, maar Starcraft en World of Warships zijn per definitie geen LAN games. Zoek de minimale bandbreedte vereisten op, deel je verbinding door het aantal gebruikers, en kijk of je er aan voldoet.

Minecraft en Counter Strike (ik ben de shooters wat ontgroeid, m'n laatste CS was 1.5) zijn LAN games bij uitstek: je kan zelf een server hosten, je hoeft niet naar buiten te gaan, en gewoon verbinden met je eigen omgeving. Ideaal! Starcraft 1 heeft dit ook, met starcraft 2 kan je wel 'enigszins' slim routen als spelers intern spelen maar helemaal ideaal is het niet. Maar Minecraft is echt de LAN game bij uitstek. Veel RTS-en zoals supreme commander ook.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:19
Umbrah schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:05:
Nou, vrij simpel. Civ5 ken ik niet, maar Starcraft en World of Warships zijn per definitie geen LAN games. Zoek de minimale bandbreedte vereisten op, deel je verbinding door het aantal gebruikers, en kijk of je er aan voldoet.
Civ5 heeft een lan-modus. De hostende computer moet wel erg sterk zijn helaas => veel rekenwerk.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 08:35
Als je goed contact hebt met de buren en het loopt wat minder via 1 verbinding kan je altijd nog vragen of 2-3 personen via hun WiFi mogen.

• ViggoAvatar
buren word m niet, heb de ruimte zoals aangegeven, in het buitengebied van t dorp, ons huis staat dus midden in een wifi dead-zone (das handig, ivm met storende kanalen enzo) heb zelf moeite om het hele huis met wifi te voorzien, dus er zal dan een aparte kabel worden getrokken naar een router op de zolder, die geeft de wifi, en dan 2 switches met 5 ports, dus ik kan 8 mensen op de switches, en nog 2 op de router, en dan heb je er al 10, er komen sowieso 1 of 2 laptop users die wifi gaan gebruiken

CIV5 kan mijn pc wel aan qua hosten, denk ik:
Intel I5-2500K @3,3 Ghz quad core
12 GB RAM @ 1600 Mhz
AMD R9 290
en dat is denk ik wel alles dat voor CIV wat uitmaakt...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ViggoAvatar schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:25:
...
en dat is denk ik wel alles dat voor CIV wat uitmaakt...
Het zou helpen als je iets meer leestekens gebruikt; ik snap wel wat je typt maar overzichtelijk is anders. Heb je al 5-port switches of moet je die nog kopen want 5 port of 9 port is amper een prijsverschil en het zou jammer/zonde zijn als je teveel kleine devices gaat neerleggen. Of je kan (voor een habbekrats) iets als V&A aangeboden: Twee Allied Telesyn 24 poorts switches neerleggen en iedereen lekker wired laten werken.

Ben er niet van overtuigd dat jouw PC ook de host kan spelen; als ik zo wat Civ-forums snel doorlees, kwam ik bij kleinere sessies (tot 4 spelers) al meer dan 6GB memory usage tegen afhankelijk van de grootte van de kaart maar ook de progress in time.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ViggoAvatar
de 2 switches zijn van een vriend die ook komt, die heeft er 4, maar neemt er in principe maar 2 mee, zou voldoende moeten zijn qua ports.
leestekens sta ik niet bekend om nee sorry daarvoor :(
Dan moeten we dus een super-PC hebben... denk dat t goedkomt als we online hosten, want als er 11 mensen komen hebben we ongeveer 1.2 Mbit/s, moet genoeg zijn voor de meeste multiplayer games

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ping is dan een grotere issue, als je die laag kan houden dan moet 't goedkomen. Bandbreedte zou ik me niet heel druk om maken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:28

Croga

The Unreasonable Man

TERW_DAN schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:18:
ping is dan een grotere issue, als je die laag kan houden dan moet 't goedkomen. Bandbreedte zou ik me niet heel druk om maken.
Bij een turn-based spel als CivV gaat die ping je geen verschil maken. En ook bandbreedte is dan nauwelijks een issue. Dan duurt het uploaden van je turn een paar miliseconden langer..... Ga je niets van merken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Croga schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:25:
[...]

Bij een turn-based spel als CivV gaat die ping je geen verschil maken. En ook bandbreedte is dan nauwelijks een issue. Dan duurt het uploaden van je turn een paar miliseconden langer..... Ga je niets van merken.
Eerder wordt ook gesproken over Counterstrike; tenzij dat intern gehost wordt (en dus niet ergens op internet), gaan ze hier mogelijk al een issue krijgen doordat sommige clients wired zijn en andere clients wireless. Het zal voor bepaalde zaken niet uitmaken maar wel iets om rekening mee te houden.

Turn-based, op LAN of WAN, moet inderdaad amper latency/lag/ping-issues geven. Andere games, zoals een Counterstrike of een BF4 kunnen wel degelijk lastiger worden met 12 man op een relatief smal ADSL-lijntje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ViggoAvatar
ergste scenario:
4 mensen die CS:GO spelen, tegelijk

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat zal op een gemiddeld lijntje ook geen problemen moeten geven.

Gewoon lekker lannen en plezier hebben, gaat vast goed komen.

• ViggoAvatar
jo bedankt allemaal!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen enkel probleem bij scouting doen we al jaren lan party's en daar hebben we max 10-1 wel een proxy ertussen en geen enkel probleem. 20 tot 30 deelnemers, vroeger werkte het zelfs met een enkele telefoonlijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Denk ook even na over de stroomvoorziening. 11 man via hetzelfde stopcontact zou wel eens te veel kunnen zijn. Als je kan probeer dan de last over verschillende groepen te verdelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1