Intel NUC wil niet rebooten of afsluiten met Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hallo, sinds kort heb ik een Intel® NUC Kit DN2820FYKH in mijn bezit en uiteraard meteen Ubuntu 15 server geïnstalleerd (Ubuntu 14 LTS installeren lukt niet eens).

Op zich werkt alles, ware het niet dat ik het systeem niet kan afsluiten of rebooten.

Ik heb bios versie 51 (de nieuwste).

Als ik grub zo configureer dat ik alle berichten kan zien, dan is "reached target shutdown" het laatste dat het systeem weergeeft. Het lijkt er dus op dat alles goed gaat, behalve met ACPI praten en dan echt een power off of reboot te doen.

Upgrade naar Linux kernel 4.1.1 heeft ook niks uitgehaald.

Grub config aanpassen met "reboot=bios" of "reboot=pci" helpt ook niet. "acpi=force" toepassen helpt ook niet.

In de bios staat "uefi boot" en "secure boot" uit.

Kortom, ik weet het zo naderhand niet meer. Gezien ik dit machientje als kleine webserver wil gebruiken, is het wel handig dat ik hem ff kan rebooten na updates enzovoorts. Als ik dat niet aan de praat krijg, gaat hij retour naar de winkel.

Maar ja, wat is het nu? Heeft iemand een idee?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hmmz, vanochtend in de bios "load setup defaults" gedaan en het werkt nu.

EUFI boot staat nu aan en OS staat op Windows 8 ipv Windows 7 in de bios. Secure boot staat wel uit.

Ik mis de oude simpele BIOS waar je geen vage settings had als de keuze van het OS |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Lethalis schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:56:
Hallo, sinds kort heb ik een Intel® NUC Kit DN2820FYKH in mijn bezit en uiteraard meteen Ubuntu 15 server geïnstalleerd (Ubuntu 14 LTS installeren lukt niet eens).
Hmm, hier ook een DN2820FYKH:
code:
1
Welcome to Ubuntu 14.04.2 LTS (GNU/Linux 3.13.0-55-generic x86_64)

... dus dat kan gewoon.
Op zich werkt alles, ware het niet dat ik het systeem niet kan afsluiten of rebooten.
... en ook dat werkt hier gewoon.
Ik heb bios versie 51 (de nieuwste).

Als ik grub zo configureer dat ik alle berichten kan zien, dan is "reached target shutdown" het laatste dat het systeem weergeeft. Het lijkt er dus op dat alles goed gaat, behalve met ACPI praten en dan echt een power off of reboot te doen.

Upgrade naar Linux kernel 4.1.1 heeft ook niks uitgehaald.

Grub config aanpassen met "reboot=bios" of "reboot=pci" helpt ook niet. "acpi=force" toepassen helpt ook niet.

In de bios staat "uefi boot" en "secure boot" uit.

Kortom, ik weet het zo naderhand niet meer. Gezien ik dit machientje als kleine webserver wil gebruiken, is het wel handig dat ik hem ff kan rebooten na updates enzovoorts. Als ik dat niet aan de praat krijg, gaat hij retour naar de winkel.

Maar ja, wat is het nu? Heeft iemand een idee?
Ik heb er in elk geval niets speciaals voor hoeven te doen, geen grub opties, kernel uprgade, bios update of wat dan ook.
Wellicht wel wat van die BIOS opties aan- of uitgezet.
Lethalis schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 06:48:
Hmmz, vanochtend in de bios "load setup defaults" gedaan en het werkt nu.

EUFI boot staat nu aan en OS staat op Windows 8 ipv Windows 7 in de bios. Secure boot staat wel uit.

Ik mis de oude simpele BIOS waar je geen vage settings had als de keuze van het OS |:(
Helemaal mee eens. Idioot dat je BIOS zich daarmee moet bemoeien. En mooi dat het opgelost is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik herinner me de "OS/2 Onboard Memory >64M" nog wel, en er waren ook vroeger nog wel een paar 'OS-gerelateerde" settings. Dat gaat verwacht ik alleen maar minder worden.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 10-07-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 08:36:
[...]
Hmm, hier ook een DN2820FYKH:

Ik heb er in elk geval niets speciaals voor hoeven te doen, geen grub opties, kernel uprgade, bios update of wat dan ook.
Wellicht wel wat van die BIOS opties aan- of uitgezet.
Welke versie heb jij van de bios? :)

Bij mij staat er nu 0051 op. Ben benieuwd of we daar nog verschillen hebben.

Ubuntu 14 LTS installeren met USB key gaf bij mij halverwege aan dat hij niet meer bij de cdrom kon :D

Het lijkt iig aan die OS instelling te liggen. Die had ik nog voor het installeren op Windows 7 gezet, zo van "dan is de kans groter dat het werkt met Linux". Boy was I wrong :)

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 10-07-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 15:17

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat van die CD-Rom ligt niet aan je NUC. Dat ligt aan de installatie van Ubuntu en daar zijn bugs van gemeld. Er is echter wel een workaround. Daar kun je gwoon op Googlen.
Overigens had ik ook dat mijn NUC (NUC5i5RYK) niet wilde rebooten of shutdown wilde doen, maar daar had ik nog een bijkomend euvel bij, hij wilde niet eens goed booten. In sommige gevallen waren de services (Plex) wel gewoon beschikbaar, maar kon ik niet naar de SSH service connecten. Dit bleek te liggen aan het feit dat de console zelf niet goed doorstartte en tijdens het start-up proces bleef hangen.
Dat bleek uiteindelijk in de Grub aangepast te moeten worden (het scherm werd niet goed geïnitialiseerd en ik moest de juiste tekst modus meegeven). Toen kwam ik wel netjes bij een logon prompt terecht en kon ik ook weer SSH connecten. Door deze clean boot kon ik ook zonder problemen een sudo shutdown -r now geven.

Wellicht dat dit nog helpt.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ElCondor schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:51:
Dat van die CD-Rom ligt niet aan je NUC. Dat ligt aan de installatie van Ubuntu en daar zijn bugs van gemeld. Er is echter wel een workaround. Daar kun je gwoon op Googlen.
Zal ik doen :)
Overigens had ik ook dat mijn NUC (NUC5i5RYK) niet wilde rebooten of shutdown wilde doen, maar daar had ik nog een bijkomend euvel bij, hij wilde niet eens goed booten. In sommige gevallen waren de services (Plex) wel gewoon beschikbaar, maar kon ik niet naar de SSH service connecten. Dit bleek te liggen aan het feit dat de console zelf niet goed doorstartte en tijdens het start-up proces bleef hangen.
Dat bleek uiteindelijk in de Grub aangepast te moeten worden (het scherm werd niet goed geïnitialiseerd en ik moest de juiste tekst modus meegeven). Toen kwam ik wel netjes bij een logon prompt terecht en kon ik ook weer SSH connecten. Door deze clean boot kon ik ook zonder problemen een sudo shutdown -r now geven.

Wellicht dat dit nog helpt.
Ik heb mijn Grub inderdaad in console mode staan, anders krijg ik eerst een rare VESA modus te zien (hele grote witte onleesbare letters, totdat hij iets detecteert en naar de juiste resolutie gaat). Door Grub in 80x25 console mode te starten, krijg ik dat eerst gewoon prima te zien voordat hij switcht.

Overigens kon ik wel altijd met Ctrl+Alt+F1 een login prompt krijgen :) Ook toen de "quiet splash" aanstond en de console mode uit. Dan kreeg ik bij het booten gewoon een donker scherm en verder niets. Deed ik dan Ctrl+Alt+F1 dan kwam het login prompt te voorschijn.

Door de console mode werkt het nu wel meteen (kwestie van regel uitcommentarieren in /etc/default/grub, weet alleen ff niet meer uit mijn hoofd welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 15:17

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ja, inderdaad, ik moest ook altijd met kunstgrepen een login tevoorschijn halen, of herhaaldelijk de NUC resetten. Nu werkt het voor mij in ieder geval naar behoren. :) Succes er mee!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
http://askubuntu.com/ques...-64bit-lts-from-usb-drive

"Problem is that the new image isn't meant to be used with unetbootin or any of the normal USB creators.

Just use dd like:

dd if=ubuntu-14.04.2-server-amd64.iso of=/dev/sdb bs=16M"

Dat moet ik gaan proberen, want ik maakte inderdaad elke keer mijn USB key met unetbootin. Pfff :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
unetbootin werkt prima hoor met ubuntu, ik doe niet anders.
andere alternativen yumi of ruffus werken ook prima.

Je moet wel opletten dat je dus altijd de server ISO pakt.
en dat je bij de grub installatie niet gewoon doorklikt, want dat wordt grub/MBR op je usb weggeschreven.
dus zelf even /dev/sdb ofze ( maar niet sda, dat is je usb stick )

[ Voor 8% gewijzigd door Thc_Nbl op 10-07-2015 16:02 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb CentOS7 installatie eens via UnetBootin proberen te maken maar die bootte vervolgens niet. Kwam ik ook achter dat het beter via dd gedaan kan worden. Sindsdien doe ik eigenlijk altijd maar ISO's via dd naar een stick schrijven. Heb ik iets meer zekerheid dat het gaat werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Lethalis schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:21:
[...]

Welke versie heb jij van de bios? :)

Bij mij staat er nu 0051 op. Ben benieuwd of we daar nog verschillen hebben.
Hier 050, maar toen ik destijds Ubuntu 14.04 installeerde zal het een oudere versie geweest zijn - niet meer te achterhalen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb de installatie van Ubuntu server 15.04 nu een beetje opgeruimd: kernel 4.1.1 weer verwijderd, zodat ik weer op de standaard kernel draai.

Mijn grub config aangepast:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=""
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
GRUB_TERMINAL=console

Er staan nu geen echte uitzonderingen meer in. Alleen dan dat ik in console mode start en dat ik geen splash screen wil.

Alles werkt nog :) Dus ik kan hem nu eindelijk verder gaan inrichten.

Installeren van Ubuntu 14.04 LTS heb ik even opgegeven (tijdgebrek). Het lukte mij vanochtend niet om met dd een bootable USB stick te verkrijgen van de image op mijn Mac. Heb netjes de key ge-erased, partitie unmount gedaan, vervolgens dd naar de rdisk gedaan, eject.. maar helaas.

De gebruikte commando's:

sudo diskutil unmountDisk /dev/disk1s1
sudo dd if=ubuntu14.iso of=/dev/rdisk1s1 bs=1m
sudo diskutil eject /dev/disk1s1

Tsja, daarvan boot hij niet. En met unetbootin maakt hij wel een bootable disk, maar dan krijg ik dus die cdrom error.

Ubuntu 15.04 werkt echter out of the box nu, dus daar hou ik het maar even op :D

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 11-07-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Je dd faalt omdat je dd't naar rdisk1s1, wat naar ik aanneem een partitie is op rdisk1. Als je rdisk1 gebruikt werkt het waarschijnlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet idd de dd uitvoeren naar het apparaat, niet een partitie ervan. Anders is er geen boot informatie aanwezig (die staat tenslotte voor de eerste partitie ;)). De bs=1m parameter gebruik ik overigens niet en de sticks werken prima. Het kan iets sneller gaan, maar dramatisch veel is 't niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zonder bs=1m:

7602176 bytes transferred in 53.343360 secs (142514 bytes/sec)

Met bs=1m:

67108864 bytes transferred in 2.156651 secs (31117164 bytes/sec)

Even met control+T gekeken :)

Maar ook zonder die s1 aan het einde werkt het niet.

[ Voor 90% gewijzigd door Lethalis op 11-07-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mogelijk moet je even opzoeken was bs doet op een mac. Het zou voor de hoeveelheid getransferde bytes niet uit moeten maken (dat is gewoon de ISO size), alleen voor de schrijfsnelheid.
Pagina: 1