mATX stille high-end game PC?

Pagina: 1
Acties:

• Doranov
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-01-2022
Samenvatting: is een micro-atx kast geschikt voor een stille high-end game PC met een watergekoelde GPU, en waar kan ik zo'n systeem laten assembleren?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een high-end game PC samenstellen welke voornamelijk zal worden gebruikt om op te gamen. De meeste spellen staan op Steam. Ik heb geen echt genre; ik ga voornamelijk voor multiplayer games.
Als OS heb ik Windows 10 in gedachten. Overige applicaties zijn Firefox, Skype en waarschijnlijk Thunderbird. Ik heb geen behoefte aan Office, Photoshop, etc. en ik ga ook geen films kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar wil graag in de buurt van de 2000 euro blijven. Dat is exclusief verzendkosten en assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (LG Flatron W2261VP), toetsenbord (Logitech), muis (Logitech), speakers (Logitech) en headset (Sennheiser) heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uitgangspunt is een Intel® Core™ i7-5820K CPU en een GTX 980Ti (maar ik weet nog niet welke variant).
En nu volgt de reden voor dit topic. Ik twijfel namelijk over de behuizing.
De Phanteks Enthoo Evolv en de NCASE M1 lijken me allebei erg leuk en goed, maar dit zijn kleinere kasten dan ik gewend ben. Qua moederbord kom ik via Tom's Hardware uit bij de ASRock X99M Extreme4 of de ASRock Fatal1ty X99M Killer. Wifi ondersteuning heb ik niet nodig. Fan control lijkt me wel handig. SSD ondersteuning ook.

Bij het geheugen gaat het tussen DDR3 en DDR4 en tussen 8GB en 16GB, maar gaat mijn voorkeur uit naar 16GB DDR4.

De Corsair H110i GTX waterkoeler voor de GPU lijkt me heel leuk. Voor de CPU moet ik dan een lucht koeler gebruiken (want 2x water is niet stil?) en dat zal dan wel een Noctua worden. Ik lees vaak dat een waterkoeling lek kan raken, maar dat lijkt me echt sterk bij zo'n closed loop systeem. Ik heb echter nooit eerder waterkoeling gebruikt.

Nog een twijfel geval: wel of geen HDD? Oftewel, heb ik genoeg aan een SSD? Windows heeft 16GB nodig maar een spel als Star Citizen (als dat ooit uitkomt) vraagt om 100GB. Ik zie op de Pricewatch SSDs van 1TB staan. In theorie heb ik daar dan genoeg aan want de meeste spellen staan toch op Steam. Maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
De reden waarom ik de HDD zou willen weglaten is omdat je dan een betere airflow kunt hebben, maar misschien is dat wel onzin. Bovendien is een PC zonder HDD stiller.

De voeding is ook weer afhankelijk van de kast. Een Silverstone SFX PSU denk ik. Als het een grotere kast wordt dan misschien een Seasonic.

Geluidskaart is afhankelijk van het moederbord. Waarschijnlijk heb ik aan on-board audio genoeg. En de vraag is of een aparte geluidskaart uberhaupt past in een kleine behuizing.

Ik heb al een monitor maar t.z.t. zou ik deze willen vervangen door een 144Hz IPS monitor met een lage refresh rate en een native resolutie van 1080p. Even wachten dus tot er een 1080 versie van de Acer Predator XB270HU uitkomt. Of kan de GPU 1440 goed aan? Aan 4K heb ik sowieso geen behoefte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, behalve dat de keuze voor de CPU en GPU (redelijk) vast ligt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heel graag een "stille" en koele PC die makkelijk schoon te maken is of niet schoongemaakt hoeft te worden. Energieverbruik heeft mindere prioriteit, zolang de voeding maar goed is.

Ga je overklokken?
Nee.

In reviews worden vaak voor- en nadelen opgesomd. Mijn probleem is dat ik de nadelen vaak niet goed kan beoordelen omdat deze situatie gebonden zijn. De CPU en GPU keuze vond ik gemakkelijk. Google op "Best CPU 2015" en je komt uit bij Tom's Hardware. Ik volg dan graag hun advies. Idem voor de GPU. Maar de keuze voor de kast is een leuke puzzel. Normaal kies ik de kast ook altijd als laatste, maar ik besef nu dat de kast minstens zo belangrijk is voor een koel en stil systeem.

Ander probleem is de assemblage. Kan ik een winkel vinden die alle onderdelen heeft die ik wil hebben? Voor de NCASE M1 is dat antwoord sowieso al nee. Zijn er winkels die alleen de assemblage verzorgen? Geen idee. Misschien hier op Tweakers? Bij voorkeur zou ik iemand een X bedrag betalen voor advies en assemblage. Ik geef dan een lijst met onderdelen en prijzen (gebaseerd op de Pricewatch) en het systeem wordt voor mij gebouwd. Zo'n persoon kan die onderdelen waarschijnlijk goedkoper krijgen maar dat is dan zijn winst. Ik heb ooit een winkel gevraagd of een update of onderhoud abonnement mogelijk was. Nooit een antwoord op gekregen. Mij lijkt het een goed business model, maar dat terzijde.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet alles eens in een overzichtelijk lijstje met de Handleiding Pricewatch. Dat leest een heel stuk fijner dan de losse onderdelen uit je lap tekst te moeten vissen (naast dat het verplicht is hier ;) ).

Alvast een vraag, wat is de achterliggende gedachte bij het 2011-3 platform? Een "normale" i7 op 1150 is al nauwelijks interessant, laat staan deze socket. Dé feature van deze chipset is de grote hoeveelheid PCIe lanes (voor meer dan 2 videokaarten), maar op microATX ga je dat helemaal niet kunnen benutten door de beperkte ruimte.
Doranov schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:52:
Ander probleem is de assemblage. Kan ik een winkel vinden die alle onderdelen heeft die ik wil hebben? Voor de NCASE M1 is dat antwoord sowieso al nee. Zijn er winkels die alleen de assemblage verzorgen? Geen idee. Misschien hier op Tweakers? Bij voorkeur zou ik iemand een X bedrag betalen voor advies en assemblage. Ik geef dan een lijst met onderdelen en prijzen (gebaseerd op de Pricewatch) en het systeem wordt voor mij gebouwd. Zo'n persoon kan die onderdelen waarschijnlijk goedkoper krijgen maar dat is dan zijn winst. Ik heb ooit een winkel gevraagd of een update of onderhoud abonnement mogelijk was. Nooit een antwoord op gekregen. Mij lijkt het een goed business model, maar dat terzijde.
Iemand vinden die de onderdelen goedkoper kan krijgen kan je vergeten. De marge op componenten is zo verschrikkelijk klein, pas bij hele grote afname zit daar misschien wat speling. Dat haal je als particulier of kleine zelfstandige nooit.

Overigens zijn er in de V&A genoeg mensen te vinden die het voor een appel en een ei voor je in elkaar zetten. En volkomen betrouwbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 09-07-2015 23:03 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vergeet de HDD en kies voor een ruime SSD. :)
En inderdaad genoeg Tweakers hier te vinden, check eens V&A. ;)

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Een beetje vage intro
Als je uitgangspunt een 5280k is dan moet je al helemaal niet kijken naar DDR3 (x99 doet alleen DDR4)
Tevens is -niet verplicht- DDR4 eigenlijk quad-memory. Ze zeggen dat dat beter gebruik maakt van de bandbreedte. dan zit je zo-wie-zo op 4*4=16Gb

en dan: De Corsair H110i GTX waterkoeler voor de GPU???? volgens mij is dat een CPU koeler!
wil je je 980ti gaan waterkoelen dan kom je volgens mij al heel snel uit op dedicated waterloops en dat in een kleine kast?

Ik denk dat je je een beetje beter moet inlezen (en een lijst samenstellen)

ps. ik vind niets mis met de 5280k. Superkrachtige cpu. nu overkill voor gaming maar ja...wat vandaag teveel is, is morgen net genoeg :-)

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
LaFleche schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:42:
[...]

ps. ik vind niets mis met de 5280k. Superkrachtige cpu. nu overkill voor gaming maar ja...wat vandaag teveel is, is morgen net genoeg :-)
Zou ik zo direct niet zeggen. Mijn 2500K is toch ook weeral van 2011 en die gaat nog prima mee en heeft zelfs nog OC ruimte om hem wat te kietelen.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Onlangs deze PC gebouwd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 404,50€ 404,50
1Gigabyte GA-X99M-Gaming 5€ 198,95€ 198,95
1MSI N780-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 350D Window€ 104,80€ 104,80
1Corsair Hydro H100i GTX€ 120,88€ 120,88
1Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 136,65€ 136,65
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 167,50€ 167,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,-€ 102,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,28

Neem er je voordeel mee

• LaFleche
Aertsvijand schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:49:
[...]

Zou ik zo direct niet zeggen. Mijn 2500K is toch ook weeral van 2011 en die gaat nog prima mee en heeft zelfs nog OC ruimte om hem wat te kietelen.
Maar als de TS nu eens 2000 euro te verbranden heeft?
Ja, ik weet het: hij gaat niet overklokken, de 5280k is duur, overkill etc etc.maar des-al-niet-temin een fraaie cpu die gedurende zijn levensduur geen bottleneck gaat worden.

Maar ik heb wel het gevoel dat in DA (te?) vaak de onder-grenzen opgezocht en geadviseerd worden met het idee "dat is goedkoop en dan hou je je geld in je zak voor latere upgrades"
Mijn ervaring -for what it is worth-: alleen GPU upgrades zijn handig.

Als voorbeeld :
- DDR4 geheugen waar-ie nog iets aan heeft bij een volgende build en dat is van DDR3 nog maar de vraag (kan jij nog DDR2 bordjes kopen?). DDR4 lijkt een wat safere 'gok'
- CPU upgrade: als je zover bent zijn we al weer 2 generaties verder en is een nieuwe CPU voor je oude Mobo niet eens mogelijk.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
LaFleche schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:03:
[...]

Maar als de TS nu eens 2000 euro te verbranden heeft?
Ja, ik weet het: hij gaat niet overklokken, de 5280k is duur, overkill etc etc.maar des-al-niet-temin een fraaie cpu die gedurende zijn levensduur geen bottleneck gaat worden.

Maar ik heb wel het gevoel dat in DA (te?) vaak de onder-grenzen opgezocht en geadviseerd worden met het idee "dat is goedkoop en dan hou je je geld in je zak voor latere upgrades"
Mijn ervaring -for what it is worth-: alleen GPU upgrades zijn handig.

Als voorbeeld :
- DDR4 geheugen waar-ie nog iets aan heeft bij een volgende build en dat is van DDR3 nog maar de vraag (kan jij nog DDR2 bordjes kopen?). DDR4 lijkt een wat safere 'gok'
- CPU upgrade: als je zover bent zijn we al weer 2 generaties verder en is een nieuwe CPU voor je oude Mobo niet eens mogelijk.
Dan zal ik ook wel weer "heel typisch DA" klinken, maar geld hebben om te verbranden is, naar mijn mening (je moet blijkbaar goed oppassen wat je zegt), niet hetzelfde dan voor elke component iets overkill adviseren. Let ook op het woordje "adviseren": als de TS zelf toch andere componenten wil nemen, by all means, go ahead. Het is niet mijn geld. Maar als mensen vragen voor advies, zal ik het geven.

Dat gezegd zijnde:
Als je nu een i5 4460/4690K koopt voor in een game PC, is dat absoluut niet de ondergrens opzoeken. Ja, een i7 5820K zal beter zijn in overall CPU performance, maar voor te gamen ga je het niet merken. Nu niet, en op basis van de evolutie van de voorbije jaren ook in de toekomst niet, zeker niet met de optimalisaties die vb. DX12 nog gaan brengen. Je kan voor de leut ook eens naar de benchmarks van AnandTech kijken voor gaming voor een vergelijking tussen de i5 en de i7.

Ik moet ook echt tegenspreken dat in DA de ondergrens wordt opgezocht. Vaak kan een build van iemand gewoon een pak efficiënter, zonder dat er aan merkbare prestaties of toekomstgerichtheid moet ingeboet worden. Dat geld dan ook voor vb. DDR4. Ja het is een nieuwere techniek en misschien is het zelfs verstandig om op Skylake te wachten. Waarom op Skylake wachten en niet een Haswell-E platform maken? Omdat je dan nog beter gewoon een Haswell platform bouwt, aangezien er geen enkele game is waar RAM-snelheid een bottleneck is, verre van. Dan zou ik daar ook niet de significante meerprijs van het Haswell-E platform voor betalen.

Het klopt inderdaad wel dat alleen GPU upgrades tegenwoordig de moeite zijn, let alone de mensen die nog zonder SSD werken of mensen die er wat extra RAM inprikken. Waarom? Omdat de average CPU's al verdomd krachtig zijn, waardoor er geen enkele reden is om te upgraden. En dan zou je álsnog voor een i7 5820K gaan, om meer toekomstgericht te zijn? Terwijl vier jaar oude CPU's ook nog altijd makkelijk mee kunnen? Rare redenatie.

Nog een laatste opmerking over het RAM: Skylake gaat zowel DDR3 als DDR4 ondersteunen, waarbij je op de high-end MoBo's (lees, Z170 chipset) DDR4 zal terugvinden en bij de lagere DDR3. Dat blijft dus nog wel even in de omloop.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• LaFleche
Nog een laatste opmerking over het RAM: Skylake gaat zowel DDR3 als DDR4 ondersteunen, waarbij je op de high-end MoBo's (lees, Z170 chipset) DDR4 zal terugvinden en bij de lagere DDR3. Dat blijft dus nog wel even in de omloop.
Er is voor alles wat te zeggen (ook ik moet blijkbaar voorzichtig zijn met mijn mening).

<start glazen bol>
Maar nu een pc kopen met DDR3 en over 4 a 5 jaar hopen dat je dat nog kan gebruiken? Je zit dan alweer minimaal 1 generatie NA Skylake waarbij ik Skylake zie als overgangsplatform.
<einde glazen bol>

• Doranov
Bedankt voor alle reacties. Allereerst mijn excuses aan br00ky betreffende het niet plaatsen van een Pricewatch lijst. Ik had dit op z'n minst kunnen doen voor de onderdelen waar ik wel zeker van was (en nu niet meer ben). Het is verder goed om te weten dat ik hier terecht kan voor assemblage want in dat geval zou ik voor de NCASE M1 kunnen gaan. De keuze voor 2011-v3 volgt uit de keuze voor de CPU, en die was gebaseerd op http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-4.html.

Ik heb al veel gezocht op "Skylake vs Haswell" maar de meningen leken verdeeld.
En als ik wacht op Skylake (2016?), zou ik dan niet beter kunnen wachten op Cannonlake (2017?)

De Corsair die ik noemde was inderdaad onzin. Ik bedoelde http://www.fudzilla.com/n...or-gtx-980-ti-watercooled maar kwam via Google uit bij http://www.tomshardware.c...h110i-gtx-hg10,29213.html en zag de comma over het hoofd.

Mijn normale strategie bij de aankoop van een computer is om één niveau onder het "beste" te gaan zitten zodat ik een soort van garantie heb voor de toekomst maar ook een goede prijs/prestatie verhouding heb. Liever geen overkill, en dan blijkt dat mijn CPU keuze dus verkeerd was. De GPU was neem ik aan wel een goede keuze?

De keuze voor de behuizing komt via http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date en het idee dat waterkoeling in de M1 past heb ik van http://www.silentpcreview.com/article1431-page1.html

In theorie zou ik mijn huidige PC ook kunnen upgraden. Nieuwe GPU, PSU en een SSD. De spellen die ik nu speel lopen goed (op de aangewezen settings). Maar de PC is oud (volgens mij alweer zes jaar), maakt lawaai en start heel traag op. Ik ga liever voor iets nieuws dan dat ik de boel ga oplappen. Bovendien is de zoektocht naar een nieuwe computer gewoon heel leuk. Ondanks dat ik toch al heel wat uren besteed heb aan het lezen van reviews (anandtech, tom's hardware, hardwareforum, tweakers, bit-tech, techPowerUp) geef ik LaFleche helemaal gelijk dat ik mijn huiswerk beter moet doen.

Dus, ik houd even vast aan de NCASE M1 (of de Evolv) en ga verder uitzoeken wat de beste keuze is m.b.t. Haswell, Skylake en Cannonlake. Ik zal bij de keuze voor een CPU beter waken tegen overkill.
De GPU is goed, en een HDD is niet echt nodig. Heb ook geen waarschuwing tegen waterkoeling gezien.
Assemblage kan via V&A. Het is back to the drawing board, maar ik ben wel een stuk verder dus nogmaals bedankt voor het advies.

• LaFleche
Nog wat zaken ter overweging (waarbij ik er ook zo inzit: beter nu teveel dan op (te) korte termijn net tekort komen)
- je schrijft dat ook je nieuwe scherm 1080p wordt. gtx980ti lijkt dan overkill (wel top natuurlijk). 970 is stuk goedkoper, 980 er tussenin.
- 2011v3 versus 1150 : tja. Ik zie zelf 1150 als 'oude' technologie en daar koop ik geen nieuwe pc voor.
Skylake (1151) komt al in augustus (over max. 2 maanden)... wellicht daar op wachten?
- Cannonlake: tja... dan kan je wel blijven wachten want na Cannonlake komt.......

• Doranov
Als de gtx980ti geen problemen heeft met 1440p op 144Hz dan wil ik best voor de 1440 gaan i.p.v. 1080. Ik ging er van uit dat je voor 144Hz al extra kracht nodig hebt, en dat 1440 dan mogelijk te zwaar wordt. Anderzijds is het op zo'n resolutie wellicht niet meer nodig om alle settings op ultra-high te zetten. Maar de gpu is het duurste onderdeel van de PC dus ik zal nog eens goed naar de 970 en 980 kijken.

Je noemde Skylake een "overgangsplatform" en dat vatte ik op als iets negatiefs, vandaar de Cannonlake gedachte. In theorie zou ik inderdaad kunnen blijven wachten omdat er altijd iets beters aan zit te komen, maar mijn huidige systeem zal op een gegeven moment te veel problemen gaan geven, of mijn geduld raakt op, of de wet van Moore houdt er mee op ;)
Ik ga sowieso niet langer wachten dan Cannonlake. Ik wilde eigenlijk eind dit jaar iets kopen (dan heb ik nog wat tijd om reviews te lezen), maar als Cannonlake heel veel beter is (erg subjectief weer natuurlijk) dan wil ik daar wel op wachten.

• LaFleche
Doranov schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 12:14:
Je noemde Skylake een "overgangsplatform" en dat vatte ik op als iets negatiefs, vandaar de Cannonlake gedachte.
nee hoor: niet negatief: Daarmee doelde ik eerder op de overgang van DDR3 naar DDR4.
Skylake ondersteunt beide (maar niet tegelijkertijd..... het moederbord bepaalt of je DDR3 of DDR4 kan gebruiken). ik denk/verwacht -dat is de glazen bol- dat de echte opvolger van Skylake (en dat is niet Cannonlake want dat is de die shrink van Skylake) alleen nog maar DDR4 gaat ondersteunen.

Wachten op Cannonlake heeft m.i. minder zin. Dat is dezelfde 'technolgie' als Skylake maar dan 'ietsjes' kleiner.

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
LaFleche schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:32:
[...]

nee hoor: niet negatief: Daarmee doelde ik eerder op de overgang van DDR3 naar DDR4.
Skylake ondersteunt beide (maar niet tegelijkertijd..... het moederbord bepaalt of je DDR3 of DDR4 kan gebruiken). ik denk/verwacht -dat is de glazen bol- dat de echte opvolger van Skylake (en dat is niet Cannonlake want dat is de die shrink van Skylake) alleen nog maar DDR4 gaat ondersteunen.

Wachten op Cannonlake heeft m.i. minder zin. Dat is dezelfde 'technolgie' als Skylake maar dan 'ietsjes' kleiner.
Dat zeg je dan wel eventjes leuk, maar die shrinks zijn juist de recordzetters in prestaties, power usage, en overclockability.

Als je het verschil van Sandy Bridge en Ivy Bridge even bekijkt dan ben ik daar veel en veel meer over de indruk dan Ivy Bridge > Haswell(die in sommige gevallen langzamer was dan Ivy Bridge!).

That's it, I'm done.

• LaFleche
point taken (heel Sandy en Ivy zijn langs me heen gegaan)

Alhoewel we nu met Broadwell toch iets anders meemaken.
Broadwell als tick is nu niet bijzonder te noemen ten opzichte van Haswell (de tock)

• Doranov
Cannonlake schijnt vertraging opgelopen te hebben, dus dat gaat 'm niet worden. Skylake zou kunnen. Maar zelfs Haswell is een optie als ik naar mijn huidige systeem kijk (zie onder). Dit heb ik in mei 2010 bij Eynstein (inmiddels failliet) gekocht. Zeer waarschijnlijk heb ik dit toen niet eerst door Tweakers laten nakijken. Waarschijnlijk ROFL-waardig. Als stofzuiger doet ie het beter dan een Dyson.

Ik was AMD alweer vergeten, maar die komen met Zen. Tja.

Ik ga wachten op Skylake. Reviews lezen, en ook maar even naar de Zen kijken. Maar ik heb nu het idee dat ik er met een i5, gtx970 en een SSD al enorm op vooruit ga t.o.v. mijn huidige systeem en dan houd ik tenminste geld over voor een goede monitor. Minstens zo belangrijk.

Ik zou met mijn nieuwe systeem echter ook wel weer zo'n 5-6 jaar willen doen.

Afijn... mijn huidige systeem (ik heb er toen 1600 euro voor betaald 8)7 ):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus Crosshair III Formula€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD10EZRX€ 51,-€ 51,-
1Antec Nine Hundred Two€ 132,46€ 132,46
1LG Flatron W2261VP-PF Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 TR3X6G1600C7€ 0,-€ 0,-
1Samsung 22x Speedplus Zwart€ 0,-€ 0,-
1Xilence Gaming Edition 800W€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,46

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LaFleche schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:42:
[...]

Er is voor alles wat te zeggen (ook ik moet blijkbaar voorzichtig zijn met mijn mening).

<start glazen bol>
Maar nu een pc kopen met DDR3 en over 4 a 5 jaar hopen dat je dat nog kan gebruiken? Je zit dan alweer minimaal 1 generatie NA Skylake waarbij ik Skylake zie als overgangsplatform.
<einde glazen bol>
Law of diminishing returns.

Nu 1000 euro extra uitgeven, is misschien een paar maanden extra speelruimte. Ontwikkelingen in de techniek gaan daarvoor veel te snel.

Als ik een paar jaar terug een i7 975 had gekocht, met 3x GTX280's en flinke Raptor HDD's. Had ik aan de 4000 euro gezeten. En was je na de komst van de Sandy Bridge (sneller én veel zuiniger), GTX 580 en SSD totaal midrange geweest.

Het is veel slimmer om eens in de 2 a 3 jaar een leuk ding van 700 euro te kopen. Dan heb je alle nieuwe features (DirectX, OpenGL) en veel zuinigere en toch snellere componenten. Heb je gemist hoe een GTX960 van 200 euro, de GTX 670 voorbijsteekt, terwijl het verbruik veel lager is?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• LaFleche
Doranov schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:48:
Cannonlake schijnt vertraging opgelopen te hebben, dus dat gaat 'm niet worden. Skylake zou kunnen. Maar zelfs Haswell is een optie als ik naar mijn huidige systeem kijk (zie onder). Dit heb ik in mei 2010 bij Eynstein (inmiddels failliet) gekocht. Zeer waarschijnlijk heb ik dit toen niet eerst door Tweakers laten nakijken. Waarschijnlijk ROFL-waardig. Als stofzuiger doet ie het beter dan een Dyson.

Ik was AMD alweer vergeten, maar die komen met Zen. Tja.

Ik ga wachten op Skylake. Reviews lezen, en ook maar even naar de Zen kijken. Maar ik heb nu het idee dat ik er met een i5, gtx970 en een SSD al enorm op vooruit ga t.o.v. mijn huidige systeem en dan houd ik tenminste geld over voor een goede monitor. Minstens zo belangrijk.

Ik zou met mijn nieuwe systeem echter ook wel weer zo'n 5-6 jaar willen doen.
Ach ik heb in 2008 (!!!) 1900 euro voor een corei7 920 systeempje neergelegd. DDR3 geheugen was toen nieuw (en dus duur). Daarna nog 6Gb extra geheugen erbij, een 128Gb SSD (van toen bijna 280 euro) en de GPU vervangen (gtx680)..... als je dat gaat optellen.

Natuurlijk geen systeem voor ultimate settings meer, maar super stabiel en relatief stil (speel nu GTAV en dat gaat als een speer).

Ik heb mijn 5280k systeem helemaal klaar op papier.
Ik kijk nog even naar Skylake, de prijzen/prestaties/etc en dan hak ik de knoop door.

Denk evenwel niet dat een mooi vergelijkbaar skylake systeem veel goedkoper gaat worden.

• djdaan
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 20:12
Als je je cpu op dit moment echt te sloom is zou je nu tijdelijk kunnen upgraden naar een amd fx cpu voor 100 euro 2de hands en eventueel een gtx 970 kopen en dan als skylake of zen uit komt dan een nieuwe cpu en mobo kopen etc.

• Doranov
Ik kom nu uit op de volgende configuratie. Voornamelijk gebaseerd op http://www.silentpcreview.com/Quiet_ATX_Gamer_R5_Version

- Geen mATX behuizing vanwege de beperkingen wat betreft het moederbord; bovendien is de R5 een uitstekende kast
- Geen Haswell-E, Broadwell of Skylake CPU... prijs/prestatie overweging
- Mijn eerste keuze was de Core i5, maar de Xeon heeft voor 80+ euro een hogere klok, lagere TDP, HyperThreading en meer L3 cache. Ik heb de i5 nog in mijn lijstje laten staan, maar de Xeon heeft een sterke voorkeur
- Ik twijfel nog over de gtx 980 ti... misschien de variant met waterkoeling (release in augustus) of juist een goedkopere variant. Even augustus en een paar reviews afwachten
- Ik ga niet overclocken dus geen -K cpu en een H97 moederbord is dan voldoende
- Geen HDD nodig
- Geen DVD drive nodig (tenzij ik iets over het hoofd zie? ik ga geen films kijken op mijn PC)
- 16GB geheugen is neem ik aan voldoende; ik heb voor de snelste gekozen... zo veel geld valt hier toch niet te besparen
- M.2 SSD (maar heb ik aan 256GB genoeg?)
- MSI Gaming 3 heeft goede reviews en blijkbaar een goede on-board geluidschip, en natuurlijk M.2 ondersteuning
- Extra fan a la de configuratie op silentpcreview

Hiermee zit ik nu rond de 1700 euro zodat ik ook nog wat geld overhoud voor een goede monitor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Tray€ 198,90€ 198,90
1Intel Xeon E3-1241 v3 Tray€ 284,-€ 284,-
1MSI H97 GAMING 3€ 99,95€ 99,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 756,25€ 756,25
1Fractal Design Define R5 Wit€ 111,01€ 111,01
1Scythe Mugen 4€ 36,91€ 36,91
1Antec True Quiet, 140mm€ 12,60€ 12,60
1G.Skill F3-1600C7D-16GTX€ 116,50€ 116,50
1Corsair CS650M€ 92,50€ 92,50
1Samsung SM951 256GB€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,12

[ Voor 6% gewijzigd door Doranov op 22-07-2015 18:18 . Reden: Xeon CPU toegevoegd ]

• koen2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 21:35

koen2000

Software Ontwikkelaar

Doranov schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:57:
Ik kom nu uit op de volgende configuratie. Voornamelijk gebaseerd op http://www.silentpcreview.com/Quiet_ATX_Gamer_R5_Version

- Geen mATX behuizing vanwege de beperkingen wat betreft het moederbord; bovendien is de R5 een uitstekende kast
- Geen Haswell-E, Broadwell of Skylake CPU... prijs/prestatie overweging
- Mijn eerste keuze was de Core i5, maar de Xeon heeft voor 80+ euro een hogere klok, lagere TDP, HyperThreading en meer L3 cache. Ik heb de i5 nog in mijn lijstje laten staan, maar de Xeon heeft een sterke voorkeur
- Ik twijfel nog over de gtx 980 ti... misschien de variant met waterkoeling (release in augustus) of juist een goedkopere variant. Even augustus en een paar reviews afwachten
- Ik ga niet overclocken dus geen -K cpu en een H97 moederbord is dan voldoende
- Geen HDD nodig
- Geen DVD drive nodig (tenzij ik iets over het hoofd zie? ik ga geen films kijken op mijn PC)
- 16GB geheugen is neem ik aan voldoende; ik heb voor de snelste gekozen... zo veel geld valt hier toch niet te besparen
- M.2 SSD (maar heb ik aan 256GB genoeg?)
- MSI Gaming 3 heeft goede reviews en blijkbaar een goede on-board geluidschip, en natuurlijk M.2 ondersteuning
- Extra fan a la de configuratie op silentpcreview

Hiermee zit ik nu rond de 1700 euro zodat ik ook nog wat geld overhoud voor een goede monitor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Tray€ 198,90€ 198,90
1Intel Xeon E3-1241 v3 Tray€ 284,-€ 284,-
1MSI H97 GAMING 3€ 99,95€ 99,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 756,25€ 756,25
1Fractal Design Define R5 Wit€ 111,01€ 111,01
1Scythe Mugen 4€ 36,91€ 36,91
1Antec True Quiet, 140mm€ 12,60€ 12,60
1G.Skill F3-1600C7D-16GTX€ 116,50€ 116,50
1Corsair CS650M€ 92,50€ 92,50
1Samsung SM951 256GB€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,12
Je hebt 2 cpu,s gekozen ;)

All Round Software Ontwikkelaar

• Doranov
Ja ik ga de CPUs in SLI zetten.

Maar even serieus. De Xeon heeft de voorkeur.
Pagina: 1