Gaming PC 800€ (of minder! ;)

Pagina: 1
Acties:

• Jaceopa
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05-2021
Beste tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik een eigen PC wil gaan bouwen, supercool dus dat jullie willen helpen met het samenstellen van de onderdelen!

Ik heb de vragenlijst hieronder ingevuld en een wishlist gemaakt met onderdelen waarvan ik dacht dat ze enigzins goed bij elkaar zouden passen, verbeteringen zijn zeer welkom want ik heb vooral geen idee over het samenspel tussen processor/mobo/grafische kaart.
Verder heb ik geprobeerd me een beetje aan een rood/zwart thema te houden maar dit is niet strikt noodzakelijk, leek me gewoon cool.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games van nu op hoge settings spelen (o.a. WoW, Witcher 3) en veel dingen tegelijk open laten staan zonder moeite (misschien heb ik een beetje een tabblad-verslaving...). Ook speel ik nog oude games vanaf CD's, vandaar de optische drive.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Oorspronkelijk was het budget 600€ (haha..) maar dat is nu bijgesteld naar ongeveer 800€, liever niet te ver hier overheen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, monitor en windows zijn al binnen gelukkig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu geen losse CPU cooler en dacht gewoon de bijgeleverde fan te gebruiken, is dit voldoende denken jullie?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte merkvoorkeuren :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer hoeft niet heel stil of zuinig te zijn, ik ben op dit moment gewend aan een soort straaljager dus alles is een verbetering. Verder maakt de grootte ook niet zoveel uit, ik hoop vooral dat het goed in de kast past allemaal. Ik heb wel een speciale wens voor de optische drive, daar kom ik beneden op terug. Het komt erop neer dat ik graag een versie zou hebben waarbij je nog manueel de tray open moet maken.

Ga je overklokken?
Nee, hooguit een keer mee experimenteren in de toekomst maar dan zou ik waarschijnlijk wel extra koeling erbij kopen. Voorlopig zeker niet aan de orde.

Bij deze dan het lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1MSI H97 GAMING 3€ 99,95€ 99,95
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 235,25€ 235,25
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Sharkoon T28€ 59,90€ 59,90
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 49,50€ 49,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Sharkoon WPM600 Bronze€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,15

De SSD staat er nog niet bij want ik raakte een beetje verdwaald in het aanbod van 120 GB versies. Het leek me dat deze goedkoper zouden zijn dan een 250 Gig maar sommige waren duurder en ik wist eerlijk gezegd niet echt waar ik naar moest kijken qua specificaties 8)7
Wat is aan te raden voor een goede SSD?

En dan nu nog wat random vragen:

Ik vroeg me bij veel onderdelen af wat nu eigenlijk het praktische verschil zou zijn in performance etc, dus heb wat lijstjes gemaakt met onderdelen waarvan ik niet echt snapte of er veel verschil tussen zou zitten/ welke het beste zouden zijn om uit te kiezen.

Case:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 38,50€ 38,50
1Sharkoon VG4-W Rood€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 101,45

Wat de case betreft, is de huidige keuze wel van goede kwaliteit? Ik zag bij veel forum posts dat de Cooler Master N300 werd aangeraden en durfde hier bijna niet van af te wijken want deze zal dan wel heel goed zijn.
Is er trouwens een kwaliteitsverschil tussen windowed of niet? Bijvoorbeeld voor de luchtstroom of intake of dergelijke?
Die andere Sharkoon had ik als iets goedkoper alternatief voor de T28 met nog wel het rood/zwarte thema maar ik weet niet of deze wel voldoende fans en de goede afmetingen heeft enzo.

Intern geheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 47,95€ 47,95
1Crucial Ballistix Sport S2CP4G3D1609DS1S00€ 48,50€ 48,50
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,45

Wat is in godesnaam het verschil tussen de verschillende RAM plankjes? :P
Ik vond de Kingston HyperX Red leuk vanwege de kleur, maar als andere opties beter zijn is het geen probleem om te switchen!
Waarom is de een gewoon 'Ballistix' en de andere 'Sport'? En wat is het verschil tussen 1600 MHz en 1866 MHz, maakt dit iets uit?

Qua processor vroeg ik me nog af of er in de praktijk veel verschil is tussen de 4460 en deze: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed (hoe link je eigenlijk individuele componenten het beste voor pricewatch?)

GPU:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 219,49€ 219,49
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 245,95€ 245,95
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 214,95€ 214,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,39

Is er veel verschil tussen de 280 en de 280X die ik nu heb uitgekozen? En het scheelt ook maar iets van 10€ met de 380 4GB, maar is dit een zinnige upgrade? Ik heb gewoon geen idee wat hiertussen in de praktijk het verschil gaat zijn.

PSU:
Hoeveel vermogen heb ik eigenlijk nodig? Een alternatief wat ik in gedachten had is dit: pricewatch: Sharkoon WPM500 Bronze
Zijn deze van Sharkoon echter niet te groot? Het viel me op dat de ventilator groter was dan deze van de Antec VPF series die ik ook vaak aangeraden zie worden hier. Zijn deze misschien van betere kwaliteit?

Moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI 970 Gaming€ 99,50€ 99,50
1MSI Z97 GAMING 3€ 127,57€ 127,57
1MSI Z97 GAMING 5€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,07

Veel twijfels over het mobo, in mijn originele versie had ik volgens mij een belachelijk overdreven moederbord met de no. 5 maar heb dit al teruggeschroefd naar de no. 3, echter heb ik geen flauw idee of dit iets uitmaakt versus de 'gewone' 970 gaming. Of dat ik überhaupt geen MSI moet doen en dat jullie gewoon zeggen, doe zo'n AsRock want die zijn veel beter/goedkoper/iets :9

Last, but not least, de optische drive. In de lijst heb ik gewoon een Samsung gezet die ik hier vaak in builds heb zien langskomen.
Maarrrrr, ik heb een rare request, supervet als jullie er iets mee kunnen, anders maakt het ook niet uit en doe ik gewoon deze (of een andere als jullie dat aanraden)
Het liefst zou ik namelijk een optische drive hebben met zon mechanisch systeem waarbij de tray er een beetje uitkomt maar waarbij je de rest nog met de hand open en dicht moet doen (stukje wikipedia Wikipedia: Optical disc drive Onderste paragraafje) zoals (sort of) in dit filmpje https://youtu.be/P8KjtK054S4?t=2m38s en dit filmpje https://youtu.be/wayZD49aw9c?t=1m36s. Bonus als je de cd ook nog eerst moet vastklikken in het midden en hem kan ronddraaien in de tray! :D
Bestaan deze loading trays nog, naast laptops? En kan ik er anders geen uit een oude Compaq slopen? >:)

Ik kon in ieder geval niets hierover vinden bij de specificaties van verschillende optische drives, mocht jullie dit wel lukken _/-\o_ super awesome! En anders ben ik ook gewoon blij met eentje die CD's/DVD's kan lezen en schrijven, blu-ray is niet nodig.

Dat was het dan, sorry voor de ellenlange lijst met vragen. Ik apprecieer het echt enorm wat jullie doen op deze website, zoiezo een superhandige website trouwens!
Alvast heel erg bedankt dus, alle advies is welkom.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Je build ziet er al goed uit.
Een paar opmerkingen:
Moederbord is aan de dure kant.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
Dit is een erg goed moederbord met alles erop wat je wel en niet nodig gaat hebben.
Vind je de kleur belangrijk zwart/rood zoals doe je hebt gekozen.
Dan is de het gekozen moederbord ook prima. Kan je €2/3 nog op besparen.

Cpu is een erg goede, dus lekker houden zo.

Met dit setje cpu + mobo kan je niet overklocken.
Wil je deze optie wel open houden ben je al snel €60-100 meer kwijt.

Tussen de 280x en de 280 zit niet erg veel verschil.
En de 380 valt hier dan ook weer tussen in.
Een goede 280 is de pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing scheelt weer +/- €50 met de msi 280x

Sharkoon behuizingen zijn niet echt van goede kwaliteit, en zou ik dan ook afraden.
Als je graag een window en zwart/rood thema aanhoud vind ik deze behuizing erg mooi.
pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood
Erg grote window.
Lekker ruim met inbouwen.
Veel ruimte voor cable management.
En de voeding zit in een aparte ruimte, dus mooi weg te werken.
Mist alleen wel een optische drive bay.
Zou evt een externe kunnen gebruiken.

De cm n300 is voor de lage prijs van €30 erg goed.
Vergeleken met duurdere kasten is het een budget kastje, maar vaak wel voldoende.

Verschil met window is dat deze minder geluiddempend is.

Ram geheugen in het algemeen, pak het goedkoopste 1600Mhz ddr 3 setje.
In dit geval vind je de rode mooier dus kan je die gerust nemen, zit erg weinig verschil in wat de casual gebruiker/gamer toch niet merkt.

Als ssd kan je het beste deze nemen.
pricewatch: Crucial BX100 250GB

250 gb is momenteel minimum aan te raden.
Windows erop + 1 spel en 120gb zit al vol.
En de prijs/gb ligt bij de 120gb versies veep hoger.

Als het in je budget past kan je ook deze ssd nemen.
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
Grootste verschil is de power loss bescherming die in de mx200 series wel zit.
Is het nodig, niet perse.
Is het handig, dat wel.
Is het de €15 extra waard, dat moet je zelf bepalen.

Qua voeding is de antec vpf series die vaak aangeraden word van goede kwaliteit en zeker aan te raden.
Mist alleen wel cable sleeving, dus minder mooi.
In de cm n300 zie je dit toch niet.
En de meeste kabels zijn goed weg te werken

• Jaceopa
Dankjewel voor de reply!

De build zou er dan ongeveer zo uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1MSI B85-G43 Gaming€ 94,90€ 94,90
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 184,90€ 184,90
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 38,50€ 38,50
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 49,50€ 49,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,60€ 12,60
1Sharkoon WPM500 Bronze€ 50,95€ 50,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,25

Maar ik ga nog wel verder kijken voor de case. Wat jammer dat Sharkoon van mindere kwaliteit is dan :( De reviews van de T28 leken wel positief.

Bedankt ook voor de info over het moederbord, de grafische kaart en het RAM-geheugen!
Voor het moederbord had ik ook nog deze gezien: pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer met nog wel het rood/zwarte van de MSI-borden.

Jouw case is trouwens wel badass, maar ik wil toch echt wel een CD-drive, en hij is ook net een tikje duurder helaas :'(

Overklokken zal ik wel helemaal laten zitten dan, misschien komt dat er ooit nog van met een nieuwere PC.

Klopt het nu ongeveer met ook het benodigde wattage etc?
Nogmaals dank!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Hallo Jaceopa,

Je hebt een zeer uitgebreide openingspost gemaakt, waar nog veel mensen wat van kunnen leren. Hiervoor kudo's!

Wat betreft je Build: ik zal even alle componenten langsgaan van wat jij gekozen hebt en of er verbeteringen zijn mijn inziens. Hierbij gebruik ik jouw laatste post, zodat er geen verwarring ontstaat.

CPU: De gekozen CPU is prima. Deze wordt het meest aangeraden voor algemeen gebruik. Voor gamen zal deze geen bottleneck vormen de komende jaren, en daarnaast kan je er prima mee foto- en videobewerken etc. Als je dit op professioneel niveau zou willen doen, dan is een i7 een betere keuze, maar dit gaat niet op neem ik aan.

Moederbord: Het moederbord wat jij gekozen hebt is goed, maar het zou wat goedkoper kunnen. Bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een goed alternatief. Ik denk dat je het moederbord gekozen hebt deels om wat hij biedt, en deels om hoe hij er uit ziet. De Sniper ziet er niet mooi uit, maar is wel goedkoper. Aan jou de keuze of jij dat tientje meer wilt betalen voor jouw moederbord.

GPU: De door jou gekozen GPU kan ook beter. je hebt een budget van 800 euro. Je kan de volgende opties bekijken: een 280X nieuw (beter dan de 380) of op zoek naar een tweedehands 290. kijkende naar een 280X is dit een goede: pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB een tweedehands 280X is ook mogelijk. dan ben je maar een euro of 160 kwijt voor de kaart. :)

HDD: Prima keuze. niets aan toe te voegen verder.

Kast: De gekozen kast wordt veel aangeraden voor mensen die weinig geven om looks. De kast is redelijk makkelijk om een PC in te bouwen, en het kabelmanagement etc. is ok. Duurdere kasten zijn natuurlijk beter, maar hier betaal je dan ook snel een euro of 100 voor. (Zoals BeQuiet, Phanteks, Fractal etc.)

Wat betreft Sharkoon kasten: Bij mijn eerste build heb ik de T28 als kast gehad. En eerlijk gezegd, de kwaliteit was niet bagger, maar ook niet geweldig. Het metalen gedeelte was gewoon prima, en het was een stevige behuizing. Maar de plastic onderdelen waren wel echt van goedkoop plastic. De N300 zal kwalitatief even goed/ iets beter zijn, maar kost wel 20 euro minder.

RAM: Goed RAM geheugen. is net zo duur als de Crucial setjes, net zo goed en voor dezelfde prijs heb je een mooi setje. Ik heb de zwarte versie, en het staat wel meel mooi in je build. (ook heb je levenslange garantie op het setje, maar dit zal bij Crucial e.d. ook wel zo zijn)

Optische Drive: prima.

Voeding: De voeding kan beter. De pricewatch: Antec VPF Series 450W is een voeding die veel aangeraden worden om zijn goede kwaliteit en goede componenten. Als je naar voedingen kijkt, is Seasonic een veel gekozen merk. (Deze Antec voeding is gemaakt van de componenten die Seasonic ook gebruikt). De Corsair GM550 is ook een goede optie, is wel 12 euro duurder.

SSD: Je SSD is de beste optie wat betreft prijs/kwaliteit/budget. Hou deze er in!

EDIT: Je hebt geen 3rd party CPU koeler. Als je een stiller systeem wilt, welke ook nog beter koelt is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition een optie. Onthoud wel: als je voor een 280X/290 nieuw gaat en een koeler erbij, je wel iets over je budget gaat. maar de afweging of je dat beetje extra wilt betalen ligt bij jou. De CPU koeler hoeft niet meteen, maar zal wel stiller en koeler zijn i.p.v. de stock koeler.

Dit is zo'n beetje alles wat ik je heb kunnen vertellen en wat beter zou kunnen. paar kleine aanpassinkjes. (voeding en GPU) en je hebt een heel leuk systeempje staan!

[ Voor 10% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 10-07-2015 10:58 ]

-

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:57

br00ky

Moderator Harde Waren
PAHvandam schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:25:
De pricewatch: Antec VPF Series 450W is een voeding die veel aangeraden worden om zijn goede kwaliteit en goede componenten
Maar als TS een case met een raampje wil is dit géén goede keus, om deze reden (tenzij je rood-geel-zwart natuurlijk mooi vindt).

• Vini-Vidi-Vici
br00ky schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:33:
[...]

Maar als TS een case met een raampje wil is dit géén goede keus, om deze reden (tenzij je rood-geel-zwart natuurlijk mooi vindt).
Dat is zo. Misschien is de pricewatch: Cooler Master GM G550M of de pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W dan een betere keuze.

pricewatch: Seasonic S12G 450W is ook een goede voeding. maar betaal je wel weer wat meer voor. :)

-

• Jaceopa
Superbedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik denk dat ik dan voor de pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W voeding wil gaan (idd vanwege het uiterlijk van de Antec VPF kabels ;) )

De GPU zal ik weer upgraden naar de R9 280X (yay!)

Bedankt ook nog over de feedback voor de behuizing, ik ga het er denk ik wel op wagen met de T28.

Ik heb er echt veel zin in om hem te gaan bouwen, superfijn dat jullie me hebben geholpen!!

Edit: Heb ik zeker een extra CPU koeler nodig of zou de bijgeleverde fan goed genoeg zijn, aangezien ik toch niet ga overklokken?

[ Voor 11% gewijzigd door Jaceopa op 10-07-2015 11:41 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Jaceopa schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:39:
Edit: Heb ik zeker een extra CPU koeler nodig of zou de bijgeleverde fan goed genoeg zijn, aangezien ik toch niet ga overklokken?
Schrikt genomen niet. Een aftermarket koeler is vooral stiller dan de stock koeler, voor het koelvermogen hoeft het niet. Daar presteert de stockkoeler ook al prima.

• Jaceopa
Oke dankjewel, en zoals ik het begrepen heb kan ik altijd later nog een aftermarket-versie erop zetten toch? Mocht ik hem ooit stiller willen maken.

Edit: Wat denken jullie van deze kaart? V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC Ik weet niet hoe Sapphire zich verhoudt tegen de MSI en Club3D die ik tot nu toe zag langskomen. Thanks!

[ Voor 48% gewijzigd door Jaceopa op 10-07-2015 12:04 ]

• Vini-Vidi-Vici
Jaceopa schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:51:
Oke dankjewel, en zoals ik het begrepen heb kan ik altijd later nog een aftermarket-versie erop zetten toch? Mocht ik hem ooit stiller willen maken.

Edit: Wat denken jullie van deze kaart? V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC Ik weet niet hoe Sapphire zich verhoudt tegen de MSI en Club3D die ik tot nu toe zag langskomen. Thanks!
Ik heb de Sapphire 290, en die werkt gewoon prima. Misschien wat luidruchtiger, maar dat maakt mij niet veel uit.

Misschien heb je hier wat aan:
http://nl.hardware.info/r...sapphire-en-xfx-conclusie
http://www.anandtech.com/...hire-r9-280x-toxic-review

-

• Jaceopa
Harstikke bedankt allemaal YouTube: Joe Esposito You're The Best Around
GPU is al binnen en de rest van de build komt in de komende twee weken, ik ben benieuwd hoe het gaat met in elkaar zetten en hoe hij zal presteren d:)b
Pagina: 1