• jordytwello
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik heb een tweedehands PC gekocht welke op locatie perfect werkte. Nu heb ik hem thuis aangesloten, de fans e.d. starten maar het scherm blijft op zwart. Het moederbord laat het ledje bij BOOT_DEVICE op rood staan. Nu heb ik op internet al naar bepaalde oplossingen gekeken door de BIOS te resetten met "een jumper", alleen heeft dit geen effect. Ik heb verder ook vrij weinig verstand van het assembleren van PC's, maar wat kan een oorzaak zijn?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Rood = fout. (althans dat zou zomaar kunnen zijn)
Boot device = de harde schijf waar je besturingssysteem op staat.

Dus zou het zomaar kunnen zijn dat er een foutje is met je harde schijf.
Misschien is die stuk, misschien is er een kabeltje losgetrilt door de verhuizing.
Misschien heb je de monitor verkeerd aangesloten, want ook met falende harde schijf zou je in de bios moeten geraken.

• jordytwello
Bedankt voor je reply. Inmiddels heb ik de PC getest zonder videokaart en een VGA-kabel direct op het moederbord aangesloten. Hierbij krijg ik wel beeld. Dus waarschijnlijk ligt het probleem aan de videokaart. Ik weet niet of het topic dan nog hier moet staan, maar het geval is dat de videokaart redelijk groot is (R290 club 3d) en met de goudkleurige aansluitingen (geen idee hoe deze heten) niet volledig verdwijnen in het PCI-slot op het moederbord. Dit is wel de bedoeling neem ik aan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou hem eens goed aandrukken in dat geval. Kijken of dat verschil maakt. Overigens zou het ook enorm schelen als je even punt voor punt noemt welke componenten er in je pc zitten.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40

Esumontere

Floep, banaan.

jordytwello schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:52:
Bedankt voor je reply. Inmiddels heb ik de PC getest zonder videokaart en een VGA-kabel direct op het moederbord aangesloten. Hierbij krijg ik wel beeld. Dus waarschijnlijk ligt het probleem aan de videokaart. Ik weet niet of het topic dan nog hier moet staan, maar het geval is dat de videokaart redelijk groot is (R290 club 3d) en met de goudkleurige aansluitingen (geen idee hoe deze heten) niet volledig verdwijnen in het PCI-slot op het moederbord. Dit is wel de bedoeling neem ik aan?
Kijk even of er geen rotzooi, stof of een stukje plastic of dergelijk ein het PCI-e slot zit, en druk je grafische kaart even beter aan.

Vergeet ook niet om de PEG-stekkertjes er opnieuw in te prikken!
Reepje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:47:
Rood = fout. (althans dat zou zomaar kunnen zijn)
Hoeft absoluut niet. Rood kan ook gewoon de kleur van het ledje zijn. Mijn moederbord heeft 4 rode ledjes, die allemaal branden als de pc aanstaat. Niet zomaar dingen roepen zonder enige onderbouwing, daar heeft de TS niets aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Esumontere op 10-07-2015 15:29 ]

• jordytwello
Het is inmiddels al opgelost. Waarschijnlijk komt het gewoon omdat ik er echt heel weinig verstand van heb. Ben naar de Mediamarkt geweest want moest toch een nieuwe monitor hebben. Daar legden ze uit dat omdat als ik mijn monitor aansluit op het moederbord en de videokaart is aangesloten dat het stuurprogramma van de videokaart geen monitor herkend bij zijn uitgangen en dat hij daarom niet opstart. Als ik dan de videokaart eruit haal herkent hij geen videokaart waardoor hij wel direct op de interne grafische kaart van de processor gaat. De R290 heeft geen VGA ingang waardoor deze alleen met DVI of HDMI werkt en omdat ik een oud beeldscherm had die nog op VGA werkte kon ik hem dus hierop niet aansluiten (heb ook geen verloopstuk hiervan in de winkels kunnen vinden). Met het nieuwe beeldscherm werkt hij op HDMI gewoon goed.

Eigenlijk was dus het probleem dat ik er niet heel van vanaf weet en alles wat ik zag maar een beetje ben gaan opzoeken wat het kon wezen. In ieder geval bedankt voor de reacties!
Pagina: 1