toegang tot /dev/sda2 in bestandsbeheer openelec

Pagina: 1
Acties:

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 19:08
Ik kom er niet uit. Ik ben al twee dagen aan het zoeken naar een oplossing maar zelf met google kan ik het niet vinden.

Ik heb sinds een paar dagen een oude pc omgebouwd tot htpc waar ik openelec/kodi op gezet heb. De hardschijf is 160 GB groot. ls ik bij systeeminformatie/opslag kijk dan heb ik 2 partities

/dev/sda1 => deze is 230 MB groot
/dev/sda2 => deze is 150 GB groot. (waar de rest is weet ik ook niet)

deze laatste wil ik gaan gebruiken om de filmpjes van de kinderen op te zetten zodat ik mijn usb harde schijf weer zelf tot mijn beschikking heb zonder dat er vier boze oogjes naar mij kijken dat ze geen filmpje kunnen kijken.

Ik kan alleen in het bestandsbeheer deze sda2 nergens vinden.

Hoe krijg ik toegang tot dit stukje van deze hardeschijf?

• lmno31
niemand?

staat dit wel op de juiste plek?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat is je exacte setup? Je hebt de installatie nu op een USB harde schijf staan? En deze sluit je vervolgens op een andere PC aan om bestanden erop te kunnen zetten? Zo ja, als die andere PC Windows draait kun je die partitie inderdaad niet zien. Windows kan bij externe media maar met een partitie werken.

In de instellingen van OpenELEC kun je echter wel (altijd) Samba aan zetten (dit wordt sowieso tijdens de eerste setup gevraagd, maar kun je ook later aanpassen). Als je Samba aan zet kun je het systeem vanuit Windows benaderen als zijnde een netwerk map. Via die weg kun je dan dus bestanden erop zetten.

Edit:
Op het moment dat je trouwens op zoek bent om de bestanden in Kodi zichtbaar te krijgen, moet je zoeken naar de /storage/ map, daarin staan alle mappen van deze partitie. Standaard is het volgensmij echter zo dat er (ook via Samba/de Windows gedeelde map) al videos en muziek mappen zijn aangemaakt, deze zijn standaard ook al als bron in Kodi toegevoegd. Daardoor zou je alleen maar de bestanden in die mappen hoeven te zetten waarna je de bibliotheek kunt bijwerken en de bestanden dus zichtbaar zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertMe op 12-07-2015 14:30 ]

• lmno31
Mijn setup is een oude AMD Athlon 3200+ machine met interne 160GB harde schijf.

Ik heb op een USB stick de installatie files van Kodi/openelec gezet. Bij het aanzetten van de PC wordt netjes geboot van de USB stick waarna de installatie begint. Deze installatie heeft zelf de twee partities gemaakt. Op de eerste partitie heeft de installatie netjes Kodi/openelec geïnstalleerd. De tweede partitie wil ik gebruiken om de filmpjes van de kinderen te zetten. Ik blijf dus eigenlijk op de machine zelf en ik denk dat ik dus ook geen SAMBA of iets dergelijks nodig heb.

Deze tweede partitie kan ik alleen niet vinden.

Als ik met een windows 7 laptop inlog met WINSCP op deze Athlon machine dan kan ik de partitie ook niet vinden/bereiken.

Sorry voor de in eerste instantie niet volledige informatie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Met WinSCP staat deze partitie als ik mij niet vergis dus in de /storage/. Alles wat je in deze map zet komt dus op die partitie te staan (in tegenstelling tot Windows koppelt Linux partities aan in een map, in plaats van aan een drive letter zoals C). Zoals gezegd staan in deze /storage/ map dan ook al een aantal standaard mapjes voor videos, muziek etc.

Verwijderd

1) is de partitie wel geformatteerd?
2) is de partitie wel gemount?

Deze twee stappen zouden automagisch door de installer moeten uitgevoerd zijn, maar in jouw geval is daar blijkbaar iets misgelopen.

• lmno31
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:57:
1) is de partitie wel geformatteerd?
2) is de partitie wel gemount?

Deze twee stappen zouden automagisch door de installer moeten uitgevoerd zijn, maar in jouw geval is daar blijkbaar iets misgelopen.
Ik heb deze stappen niet zelf gedaan. Misschien heeft de installatie deze stappen over geslagen. Ik ga zoeken hoe ik dit moet doen. Dat zal wel even zoeken worden want ik heb nog nooit iets met Linux te maken gehad. Bovendien heb ik te maken met een vrouw die heeft ontdekt wat er allemaal te streamen valt.

wordt vervolgd. (of iemand moet me een snelle hint /tip kunnen geven)
Pagina: 1