Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 07:27
Ik had een 700W Be Quiet voeding waarvan de fan kapot was, met als gevolg dat ie veel te warm werd en mijn PC de hele tijd uit viel.

Heb vandaag een Corsair CS650M gekocht en aangesloten, maar bij het spelen van een game valt ie na een tijdje uit. Ik heb nog erg zitten twijfelen om een 750W van Corsair te halen, maar ben uiteindelijk voor deze gegaan omdat deze 80plus Gold rating had en die 750W een 80plus bronze.

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
- MSI Radeon 4850 HD 512mb
- AMD FX6100
- 3x HDD (5400 RPM allemaal dacht ik)
- 1x SSD
- front bay card reader
- 1x 120mm fan
- 16GB (4x4) corsair vengenace
- gigabyte 990fxa-d3 moederbord

Kan het zijn dat ik een te zwakke voeding heb gekocht |:( ... heb volgens mij alle benodigdheden aangesloten.
- 24-pin ATX op moederbord
- 8-pin voor de CPU
- PCI-E 6-pin op de videokaart
- SATA (4x) naar de 3 HDD's en de SSD.

Ik heb gekeken in de pc kast en alle fans draaien gewoon, van de CPU, GPU, PSU en de case fan ook. De videokaart voelde wel extreem warm aan.

Het is een vrij oud systeem en het is totaal geen zuinig systeem volgens mij. Maar ik had ooit in crossfire 2 van deze 4850's er in zitten op die 700W voeding en dat ging wel gewoon... (eentje is inmiddels kapot)

In de BBG van juli 2015 zit er in het mainstreamgamesysteem van Tweakers een 450W seasonic voeding... maar goed dat is naar het schijnt een zuinig systeem..

Het is dat mijn voeding nu kapot is gegaan, maar de voeding is eigenlijk vooral bedoeld voor een Hackintosh die ik in januari 2016 ga bouwen. Die bestaat uit de volgende componenten:

- i7 4790k
- corsair vengeance 16gb ddr3 (uit bovenstaand systeem)
- gigabyte z97x-ud5h
- evga gtx970 SC 2.0
- samsung evo 250gb of 500gb ssd
- kingston 128GB SSD (uit bovenstaand systeem)
- 3 HDD's (uit bovenstaand systeem)

Deze componenten heb ik gekozen o.b.v. de tonymacx86.com buyer's guide van juni 2015:
http://www.tonymacx86.com...yers-guide-june-2015.html

TL:DR waarom valt mijn PC uit tijdens het spelen van een game op een 650W voeding (na 20 minuten ongeveer). Is deze te zwak of kan er iets anders aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics.
CSL Beleid

Schopje richting VB.
650W is zeker niet te weinig, daar kunnen we kort over zijn. Ga maar na, de grootste slurper in je pc is je videokaart en die zit qua verbruik op nog geen kwart van die 650W die je er nu in hebt hangen.

Ik zou eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter van voor tot achter doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

lolhoo

Just reboot and relax

Wat irritant dat je dit probleem ondervind.
Graag zou ik de temperatuur van jou videokaart willen weten onder het game.
Als deze namelijk hoog is kan het zijn dat de pc uitvalt.
Heb je de kaart trouwens geoverclockt?

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Het lijkt me niet dat je een te zwakke voeding hebt gekocht. Die 650 watt-er moe dat makkelijk kunnen trekken. Ook je nieuwe setup lijkt me geen probleem. GTX970 slurpen niet zoveel. Ik verdenk één van je huidige componenten, kun je de temperaturen eens uitlezen tijdens load van je componenten? Ziet je moederbord er visueel nog goed uit? (geen bolle condensatoren) Zit er veel stof in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
spokje schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:49:
Het lijkt me niet dat je een te zwakke voeding hebt gekocht. Die 650 watt-er moe dat makkelijk kunnen trekken. Ook je nieuwe setup lijkt me geen probleem. GTX970 slurpen niet zoveel. Ik verdenk één van je huidige componenten, kun je de temperaturen eens uitlezen tijdens load van je componenten? Ziet je moederbord er visueel nog goed uit? (geen bolle condensatoren) Zit er veel stof in je systeem?
Vanmiddag ga ik de boel inspecteren! Ik had inderdaad ook al beetje gezocht naar mogelijke problemen en verdenk ook een bolle condensator of een defect component.

Ram geheugen was trouwens ook goed warm herinner ik mij nu, maar dat kon volgens diverse fora niet heel veel kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Het spul kan wel wat hebben. Geheugen kun je makkelijk testen met memtest86+ bijvoorbeeld. Zie je snel genoeg of dat een probleem is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

lolhoo

Just reboot and relax

En check anders ook even jouw videokaart temp met bijv msi afterburner

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betwijfel ten zeerste of je nieuwe voeding niet voldoende is. Deze is van een A-merk en met hardware die jij er in hebt zitten, moet de voeding dat redden met 2 vingers in de neus. (Is de voeding zelf misschien een maandagmorgen exemplaar? Kan je waarden meten van de diverse voltlijnen zowel idle als stressed?)
Naast de temp van je videokaart, is de temp van je processor ook hoog?
Kan je misschien je cooler opnieuw plaatsen met nieuwe thermal pasta?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ik heb niks in het systeem overgeklokt.

MSI Afterburner:
Idle:
min temp: 40
max temp: 47
huidige temp: rond 45-46

Tijdens League of Legends (na 10 minuten)
Min temp: 40
Max temp: 70
Huidige temp: rond de 67-68

Memtest86+
CPU Temp: 47 graden
Momenteel 2 uur bezig.. en nu verschijnt er onderaan het volgende:
** Pass complete, no errors, press Esc to exit **

Dus zo te zien is het RAM geheugen in orde.

Net mijn hele PC schoongeblazen qua stof... zat redelijk wat in de system fan, CPU fan en GPU fan, maar niet extreem veel.

Qua temperatuur lijkt het (voor de GPU althans) niet veel uit te maken, Afterburner geeft nog steeds dezelfde waarden aan als de PC idle is.

[ Voor 92% gewijzigd door Selmer op 10-07-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Stresstest gedaan door weer league of legends te proberen. Viel binnen 2-3 minuten uit.

Zojuist mijn andere Radeon 4850 gevonden (ASUS) en ga deze nu testen om te zien wat er gebeurt.

Zelfde verhaal!

Ik heb 1 Chrome tabblad open staan (om dit in te typen) verder staat MSI Afterburner aan zodra ik league of legends opstart valt het hele systeem weer uit.

Nu nogmaals getest, heb een hele rits aan programma's aangezet:
- adobe photoshop & lightroom
- word, powerpoint, excel
- itunes en spotify

Nu duurde het 3 minuten tijdens league of legends totdat alles bevroor. Dit keer valt de PC echter niet uit, maar is het scherm bevroren. :? :? Videokaart was gloeiend heet, idle zat deze andere 4850 namelijk al rond de 55 en liep gauw op tot de 75, zonder veel gebruik. Heb niet kunnen zien hoe warm hij uiteindelijk is geworden. Maar aangezien nu het scherm vast liep leek het me dat dat door de GPU kwam.

Ook nog ergens een MSI GT430 videokaartje gevonden in een oude pc kast op zolder... Die heeft een idle temperatuur van 29 graden en een temperatuur van ongeveer 40 graden als ik het lijstje met programma's van hierboven aan heb staan. Dit houdt ie nu al 20 minuten vol

Het bijzonder is dat dit zo'n klein GPU kaartje is die je verder niet van stroom hoeft te voorzien via de PSU... nu denk ik dat misschien die PCI-E kabel die meegeleverd was bij de nieuwe PSU het probleem was.. dat beide 4850 kapot zijn lijkt me een kleinere kans 8)7

Morgen maar eens verder testen met de 4850 kaarten en de andere PCI-E aansluiting op de PCI-E kabel van de nieuwe voeding of met een andere kabel (waren er twee met de voeding meegeleverd met elk 2 PCI-E aansluitingen).

[ Voor 167% gewijzigd door Selmer op 10-07-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Paar dingetjes:
Een PC zoals die van jouw heeft maar een 350W voeding, zolang die van goede kwaliteit is en een PEG connector heeft dan is het voldoende. Een goede 650W voeding is bedoeld voor bijvoorbeeld een PC met vier HD4850 kaarten in quad CrossFire.

Over de nieuwe Corsair CS650M dat is nu niet echt een hele goede voeding, is een budget model. 80PLUS certificaat zegt niks over hoe goed of slecht een voeding is.

De oude be quiet! voeding had echt de fan stuk? Die draaide helemaal niet meer?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
-The_Mask- schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 00:10:
Paar dingetjes:
Een PC zoals die van jouw heeft maar een 350W voeding, zolang die van goede kwaliteit is en een PEG connector heeft dan is het voldoende. Een goede 650W voeding is bedoeld voor bijvoorbeeld een PC met vier HD4850 kaarten in quad CrossFire.

Over de nieuwe Corsair CS650M dat is nu niet echt een hele goede voeding, is een budget model. 80PLUS certificaat zegt niks over hoe goed of slecht een voeding is.

De oude be quiet! voeding had echt de fan stuk? Die draaide helemaal niet meer?
Nope, die draaide helemaal niet meer.

Ik snap dat het een budget model is, maar corsair is volgens mij wel een A merk en je mag naar mijn mening redelijke prestaties verwachten van een voeding van €100.

Kan je misschien onderbouwen wat je bedoelt met 'niet zo'n goede voeding'? Waar zie ik dat in terug? Ik meende dat mijn bequiet voeding iets van 110 kostte 4 ½ jaar geleden en heb er dus 4 ½ jaar geen problemen mee gehad. Geen idee wat een redelijke levensduur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Met dat GT430 kaartje heb ik nu ook een vastloper, dus mijn theorie dat het aan de PCI-E kabel zou liggen kan ook weer verworpen worden :+

Weet iemand hoe betrouwbaar CPUID HWMonitor is met temperaturen van de CPU?
Ik ben nu bijvoorbeeld een CPU test aan het doen door de benchmark Cinebench R15 te runnen om te kijken wat dat doet met de temperatuur. HWMonitor geeft aan dat mijn CPU (FX6100) dan 88 graden wordt..

Op moment van schrijven loopt de pc weer vast bij die CPU temperatuur van 88 graden.
Officiële product details van AMD over de FX 6100 CPU:
http://products.amd.com/e...7=&f8=&f9=&f10=&f11=&f12=
Max Temps (C): 70'C..

Gisteren had ik ook de CPU koeler er even afgehaald om te kijken hoe het gesteld was met de thermal paste. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat er precies uit moet zien, maar volgens mij zag dat er niet heel best meer uit. Zou alleen het vervangen van thermal paste al genoeg zijn, of verwachten jullie dat er een nieuwe koeler of misschien een nieuwe CPU in moet?

Ik kan het systeem namelijk nog maar zo'n 4 weken gebruiken, daarna ben ik een half jaar in het buitenland en in januari koop ik dus een nieuw systeem. Dus had gehoopt nu met een nieuwe voeding (die ik uiteraard ook voor mijn nieuwe systeem ga gebruiken) nog een paar weken gebruik te kunnen maken van deze huidige/oude pc, maar ik was niet van plan om er veel geld in te steken voor die paar weken dat ik er nog gebruik van kan maken

[ Voor 7% gewijzigd door Selmer op 11-07-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
88 voor een fx is teveel dus ja ik denk dat je je probleem gevonden hebt.
Je moet eigenlijk nooit je cpu terugplaatsen zonder je pasta te vervangen.
Dus nieuw erop. Ongeveer een rijstkorrel, en dan nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Een cpu temperatuur van 88 graden is teveel! een vriend van mij had ook pc problemen recent (BSOD) bij een cpu temp van 90+ graden. Het vreemde hier is alleen dat je geen uitvallende pc hebt maar "slechts" een zwart scherm? (am i right?) De AMD stock koelers zijn vrij waardeloos om een stroomslurpende hexacore echt goed koel te houden: Een aftermarket koeler is geen gek idee (en waarschijnlijk kan je die ook meenemen naar je volgende pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ardjee schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:21:
Een cpu temperatuur van 88 graden is teveel! een vriend van mij had ook pc problemen recent (BSOD) bij een cpu temp van 90+ graden. Het vreemde hier is alleen dat je geen uitvallende pc hebt maar "slechts" een zwart scherm? (am i right?) De AMD stock koelers zijn vrij waardeloos om een stroomslurpende hexacore echt goed koel te houden: Een aftermarket koeler is geen gek idee (en waarschijnlijk kan je die ook meenemen naar je volgende pc)
Gisteren viel de PC steeds uit, maar vandaag blijft hij aan staan en is het scherm bevroren. Op zich wel 'gunstig' want daardoor kon ik de temperatuur aflezen tijdens het moment van vastlopen 8)7

Voor mijn volgende pc neem ik waarschijnlijk een i7 4970K, zit daar een goede koeler op of is een aftermarket koeler ook daarvoor aan te raden?

Moederborden hebben een bepaalde socket voor de CPU, geldt dit ook voor CPU koelers of is die aansluiting op ieder moederbord gelijk?

Als ik 'm inderdaad mee kan nemen naar mijn volgende pc vind ik het niet zo erg om in een CPU koeler te investeren (hoewel dat initieel niet op mijn build-lijst stond :9 )

Wat zijn goede CPU koelers? En vanaf welke prijs worden ze een beetje goed?

Ik neem straks een case met window aan de zijkant en wil een zo clean mogelijk interieur hebben (in een Fractal Design R5 kast), vandaar ook een modulaire voeding zodat ik het aantal kabels kon minimaliseren.

Zocht net even afbeeldingen van wat CPU koelers op, wist niet dat die dingen zo enorm waren joh :O .

[ Voor 20% gewijzigd door Selmer op 11-07-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
bartpostma schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 01:49:
[...]

Ik snap dat het een budget model is, maar corsair is volgens mij wel een A merk en je mag naar mijn mening redelijke prestaties verwachten van een voeding van €100.
A-merk in het hogere segment inderdaad, de AX en HX modellen bijvoorbeeld. De rest is allemaal vrij matig. Dan vind je van andere merken voor minder geld betere kwaliteit. De CSM serie is er daar ook een van. Voor die 95 euro had je makkelijk iets beters kunnen vinden.
Geen idee wat een redelijke levensduur is
7-10 jaar is niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bartpostma schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 01:49:
[...]

Voor zo'n product hebben ze dus het woord overprijsd uitgevonden. :p Kijkend naar andere vergelijkbare voedingen is de prijs 20 euro te hoog, 80 euro was een goede prijs.
Kan je misschien onderbouwen wat je bedoelt met 'niet zo'n goede voeding'? Waar zie ik dat in terug?
Kwaliteit, Elite caps, Hong Hua sleeve bearing fan, OEM die niet bekend staat om de beste voedingen (Great Wall) en waarschijnlijk wat lagere quality control.

En ook de performance, te lage hold-up time en vrij hoge ripple op de 12V.
Ik meende dat mijn bequiet voeding iets van 110 kostte 4 ½ jaar geleden en heb er dus 4 ½ jaar geen problemen mee gehad. Geen idee wat een redelijke levensduur is
Iig heel wat langer dan dat bij een beetje voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 11-07-2015 13:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
bartpostma schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:07:
[...]

Gisteren viel de PC steeds uit, maar vandaag blijft hij aan staan en is het scherm bevroren. Op zich wel 'gunstig' want daardoor kon ik de temperatuur aflezen tijdens het moment van vastlopen 8)7

Voor mijn volgende pc neem ik waarschijnlijk een i7 4970K, zit daar een goede koeler op of is een aftermarket koeler ook daarvoor aan te raden?

Moederborden hebben een bepaalde socket voor de CPU, geldt dit ook voor CPU koelers of is die aansluiting op ieder moederbord gelijk?

Als ik 'm inderdaad mee kan nemen naar mijn volgende pc vind ik het niet zo erg om in een CPU koeler te investeren (hoewel dat initieel niet op mijn build-lijst stond :9 )

Wat zijn goede CPU koelers? En vanaf welke prijs worden ze een beetje goed?

Ik neem straks een case met window aan de zijkant en wil een zo clean mogelijk interieur hebben (in een Fractal Design R5 kast), vandaar ook een modulaire voeding zodat ik het aantal kabels kon minimaliseren.

Zocht net even afbeeldingen van wat CPU koelers op, wist niet dat die dingen zo enorm waren joh :O .
Het ligt er heel erg aan WAT je van je cpu koeler verwacht: Wil je minder geluidsproductie en een koelere CPU dan is een CPU koeler van 2 tientjes al meer dan genoeg: Wil je echt hard gaan overclocken dan is een zo groot/effectieve koeler uiteraard beter. AMD en Intel hebben beide andere methode van aansluiten van deze CPU koeler. Gelukkig worden er beugels/materialen voor beide merken meegeleverd voor de CPU koeler. Je huidige cpu heeft AM3+ die ook met AM2+ werkt etc. Voor intel geldt dat socket 1150, 1156 en 1155 allemaal met dezelfde beugels werken. Elke CPU koeler die dus werkt met zowel de AMD als de Intel socket gaat in dit geval een degelijke keus zijn.

That said: het is helaas geen 100% garantie dat dit je probleem daadwerkelijk oplost. Het is wel een gegeven dat 88 graden op je cpu teveel is en dat moet opgelost worden voordat het echt een probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ardjee schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:15:
[...]

Het ligt er heel erg aan WAT je van je cpu koeler verwacht: Wil je minder geluidsproductie en een koelere CPU dan is een CPU koeler van 2 tientjes al meer dan genoeg: Wil je echt hard gaan overclocken dan is een zo groot/effectieve koeler uiteraard beter. AMD en Intel hebben beide andere methode van aansluiten van deze CPU koeler. Gelukkig worden er beugels/materialen voor beide merken meegeleverd voor de CPU koeler. Je huidige cpu heeft AM3+ die ook met AM2+ werkt etc. Voor intel geldt dat socket 1150, 1156 en 1155 allemaal met dezelfde beugels werken. Elke CPU koeler die dus werkt met zowel de AMD als de Intel socket gaat in dit geval een degelijke keus zijn.

That said: het is helaas geen 100% garantie dat dit je probleem daadwerkelijk oplost. Het is wel een gegeven dat 88 graden op je cpu teveel is en dat moet opgelost worden voordat het echt een probleem wordt.
Oké, dat is wel handig dat beide typen beugels/materialen worden meegeleverd. Mocht een koeler het probleem niet oplossen is het niet heel erg, want ik kan 'm dan dus ook voor de nieuwe PC gebruiken. Maar om nu nog een AM3+ CPU te halen voor 4 weken gebruik is ook weer zonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Voordat je je CPU koeler gaat kopen zou je ook kunnen proberen je stock cpu koeler opnieuw erop te bevestigen: Haal je huidige koeler los, maak het contact en je CPU voorzichtig schoon met ethanol, droog de koeler en cpu koeler af. Plaats een rijstkorrel aan hoeveelheid aan koelpasta op de CPU en druk je huidige koeler er op. Dan zouden je temperaturen al geen 88 graden moeten aanraken. Het zou toch zonde zijn als het probleem hiermee al verholpen is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Zojuist een Cooler Master Hyper 412S gemonteerd.

Idle CPU temp: 24 graden ongeveer :)

Tijdens Cinebench test: 35 graden in plaats van de 88 graden van eerst !!

Bedankt iedereen voor de reacties en de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Denken jullie dat die Corsair CS650M het volgende systeem kan draaien:
- i7 4790k
- corsair vengeance 16gb ddr3 (uit huidige systeem)
- gigabyte z97x-ud5h
- GigaByte GV-N970WF3OC-4GD (in SLI, dus 2x)
- samsung evo 250gb SSD
- kingston 128GB SSD (uit huidige systeem)
- 3 HDD's (uit huidige systeem)
- Cooler Master H412S met de bijgeleverde fan geïnstalleerd
- 2x 140mm fans van een Fractal Design R5 kast

Ik heb dit ook al gevraagd in mijn openingspost, maar verschil is nu dat ik misschien 2x een GTX 970 er in wil zetten als het systeem dit aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Corsair CS650M is nog steeds te overpriced. Je betaald voor een mainstream/high-end 80PLUS Gold voeding en je krijgt een low-end.

Ga je overklokken?

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 18-07-2015 20:16 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
-The_Mask- schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:15:
De Corsair CS650M is nog steeds te overpriced. Je betaald voor een mainstream/high-end 80PLUS Gold voeding en je krijgt een low-end.

Ga je overklokken?
Nee, aangezien ik een 5-7 jaar oud systeem vervang laat ik alles op standaard kloksnelheid draaien
Pagina: 1