Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:22
Hallo,

Ik heb thuis een situatie waarin ik volgens mij het beste een switch zou kunnen gebruiken, maar aangezien ik hier niet enorm in thuis ben, wil ik hier eerst om wat advies vragen.

De huidige situatie: Ik heb een kabel-modem van Caiway (Cisco EPC3208) in de meterkast hangen. Dit is alleen een modem en heeft geen router-functionaliteit. Daarachter hangt een Engenius ECB350 wireless router. Op dit moment hangt er een en ander dus via Wifi aan het netwerk.

Nu heb ik dankzij een verbouwing enkele bedrade aansluitingen in de woonkamer gekregen, die uiteraard ook uitkomen in de meterkast. Als ik deze wil aansluiten heb ik echter het probleem dat de Engenius router geen LAN-poorten heeft. Dit is alleen een wireless router. Ik heb wel een router van Caiway liggen die 4 LAN-poorten heeft én wifi, maar die heeft niet genoeg bereik en is voor mij dus geen goede optie, en om 2 wireless routers aan elkaar te hangen lijkt mij ook niet ideaal.

Nou komt de vraag: Kan ik een switch tussen de modem en de router plaatsen, of moet deze altijd na de router geplaatst worden? En als het mogelijk is: wat is een goede switch voor niet teveel geld? Het is namelijk wel een thuis-opstelling, en het hoeft geen hele uitzonderlijke prestaties te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Switch zet je achter de router. Je moet het zien als een stekkerdoos maar dan voor je netwerk. Het splitst 1 poort in meerdere. Als je geen enorme performance verwacht kun je iedere random 1 gbit poort switch pakken in de pricewatch. 100mbit kan ook maar is veel trager en kost praktisch niks minder meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, maar de volgorde modem -> switch -> router werkt dus niet begrijp ik. Ik had gehoopt dat dit ook mogelijk zou zijn, dan was het probleem opgelost.

Zijn er wellicht andere opstellingen te verzinnen die dit probleem volgens jullie wel kunnen tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:46
Kan de Engenius ook worden ingesteld als access point? Zo ja, stel de Caiway dan in als router (met wifi uitgeschakeld) en hang de Engenis als access point aan één van de vier poorten van de Caiway. De kabels naar de andere ruimten sluit je ook aan op de Caiway. Je kunt de Engenius dan eventueel ook op een andere plek zetten als je daar betere dekking in de woning mee krijgt. De meterkast is vaak niet de meest ideale plek.
Je zou ook beide apparaten wifi kunnen laten verzorgen, maar of dat voordelen biedt hangt een beetje af van de plek van de meterkast in de woning en de plekken waar je nu kabels heen hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Out.of.Control schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:42:
Kan de Engenius ook worden ingesteld als access point? Zo ja, stel de Caiway dan in als router (met wifi uitgeschakeld) en hang de Engenis als access point aan één van de vier poorten van de Caiway. De kabels naar de andere ruimten sluit je ook aan op de Caiway. Je kunt de Engenius dan eventueel ook op een andere plek zetten als je daar betere dekking in de woning mee krijgt. De meterkast is vaak niet de meest ideale plek.
Je zou ook beide apparaten wifi kunnen laten verzorgen, maar of dat voordelen biedt hangt een beetje af van de plek van de meterkast in de woning en de plekken waar je nu kabels heen hebt liggen.
Als je de Engenis als AP instelt moet de netwerkkabel in een LAN port worden gestoken in plaats van een WAN poort. Aangezien TS aangeeft dat de Engenis geen LAN poorten heeft zal dat dus niet gaan lukken ;) .

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:46
Als je even googlt naar ECB350 (OK, had ik ook voor mijn eerste reactie kunnen doen) zie je vrij snel dat je 'm wel degelijk ook als AP kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Ahhh het is een accesspoint zonder ingebouwde switch. Die heb al langer niet meer gezien. Ik zou dan persoonlijk voor een degelijke nieuwe router gaan met ingebouwd accesspoint. Dan kan die caiway modem zo blijven en houd je gewoon 1 apparaat erachter dat alles afhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Out.of.Control schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:48:
Als je even googlt naar ECB350 (OK, had ik ook voor mijn eerste reactie kunnen doen) zie je vrij snel dat je 'm wel degelijk ook als AP kunt instellen.
Ik zie inderdaad staan ja als ik op google zoek naar de ECB350 dat deze inderdaad als AP point kan worden ingesteld ja. Bedankt voor jouw aanvulling.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Een nieuwe router is inderdaad een mogelijkheid, maar gezien een switch kost een stuk minder dan een nieuwe router.

Wellicht ideeen welke router ik zou kunnen gebruiken? De nadruk ligt echt op bereik (vandaar dat ik destijds ook de Engenius heb gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Als je een switch aanschaft heb je nog steeds een router nodig, want als je een switch aan je (bridged?) modem hangt, proberen apparaten allemaal een IP van je provider te krijgen. En je hebt geen firewall of andere vorm van bescherming.

Aangezien je aangeeft nog een router te hebben liggen lijkt me de meest simpele (en goedkoopste) oplossing: Caiway modem > Caiway router (WiFi uit) > bedrade aansluitingen & Engenius (als AP)

Werkt het niet snel genoeg bedraad, haal dan later een andere router en vervang de Caiway router.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@Crahsystor: dank voor de heldere uitleg waarom de volgorde modem -> switch -> router niet gaat werken.
Ik zal binnenkort eens deze opstelling opzetten en kijken of een en ander dan goed functioneerd.

Dank voor alle bijdrages!
Pagina: 1